וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה קורה בסוף כל פסח: הטקס שמוציא חלק מהדתיים מדעתם

איתן אלחדז

2.5.2016 / 12:28

טקס שנוי במחלוקת שמתרחש זה שנים בסוף חג הפסח בכפר האמנים עין הוד, מחזיר לחיים את חטא עגל הזהב ובו שורפים ישראלים את האגו ברוח ימי התנ"ך. "יש דתיים שחושבים שהשריפה בכרמל קרתה בגלל הטקס הזה", אומרת אחת המארגנות. צפו בתיעוד

צילום: איתן אלחדז, באדיבות haifatimes.co.il

כל שנה במוצאי פסח עורכים תושבי כפר האמנים עין הוד את "טקס עגל הזהב". במסורת היהודית סיפור עגל הזהב נדחק לפינה, אך סיפורם של האנשים שלא התאפקו ויצרו את העגל מקבל תפנית בדמות טקס מרהיב וססגוני שאותו החלו לקיים ביישוב לפני 24 שנים. "את הפרוייקט יזם האמן נדב בלוך שהלך לעולמו", מספרת לי מי שהייתה בת זוגתו נחמה לבנדל. "אני זוכרת שבאותה תקופה חגגנו את חג הפסח עם עוד חברים בכפר ורצינו לסיים את החג בצורה אחרת. נדב מאוד אהב את סיפורי התנ"ך, והוא ניגש לספר ומאוד התחבר לסיפור עגל הזהב. ישבנו כל החברים ובנינו טקס שייאחד את כולם. טקס משמעותי שמעורב בו גם פסל, שבו כל שנה לוקח על עצמו אמן אחר לבנות את פסל עגל הזהב ולהציגו בפני הקהל".

מה המשמעות שעומדת מאחורי הטקס?
נחמה: "קודם כל הטקסיות - יש בה משהו מאוד מאחד. שנית, לקיים את חטא העגל כדי לחזור ולשנן אותו כדי לא לסגוד לאלילים מודרנים שאותם אנו מנפצים. ויש עוד אלמנט חשוב שבו האמן בסופו של הטקס מנפץ ושורף את התוצרים שלו, והמשמעות העמוקה היא ניפוץ האגו .לא להיקשר לעבודה שאתה יוצר שלאמנים, בוא נודה, מאוד קשה".

אילו תגובות אתם מקבלים?
נחמה: "התגובה הכי מטופשת שקיבלנו היתה של כמה דתיים, ביניהם הרב המחזיר בתשובה אמנון יצחק, שבגלל הטקס שאנו מקיימים אז פרצה השריפה הנוראית בכרמל".

את הטקס השנה ערך דן חמיצר והוא עמד בסימן מאה שנות תנועת "הדאדא", שהוקמה כהתרסה כלפי הזרמים האומנותיים ששלטו בתקופת מלחמת העולם הראשונה וגם כדי לצאת נגד האלימות.

טקס עגל הזהב עין הוד. מערכת וואלה! NEWS
טקס שמתקיים בעין הוד כבר 24 שנה. "עגל הזהב"/מערכת וואלה! NEWS
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"משה רבנו" מאוכזב מהעם/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מגש הכסף" שעליו נפרסו עבודות אומנות שייצגו את ההישגים של המדינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לוחות הברית לצד מגילת העצמאות

"בני עוולה", צעק עליהם משה, "אני רק נעלם לכמה זמן ואתם כבר סוגדים לאלילים מעשי ידיכם"

בחלק הראשון של הטקס התקבצו מאות ברחבה המרכזית של הכפר, שם הונח "מגש הכסף" שעליו נפרסו עבודות אומנות שייצגו את ההישגים של המדינה (החקלאות, חוק כבוד האדם ועוד), ולאחר מכן לקול תרועת החצוצרות הורד עגל הזהב מהאוויר ועליו הונחו עבודות אומנות שמייצגות את החוליים של החברה הישראלית, ביניהם האגואיזם, שנאת החינם, פערי המעמדות ואפילו היה מי שיציב את בנייני הולילנד, שמייצגים את השחיטות.

לאחר מכאן יצאה שיירת עגל הזהב בריקודים ומחולות לאורך כל הכפר עד לגבעה סמוכה שם, וכפי שמתואר בסיפור המקראי החלו האנשים לסגוד לו ורקדו סביבו. ואז הגיח מאי שם משה רבנו ונזף בעם שהלך שולל אחר כזבים. "בני עוולה", צעק עליהם משה, "אני רק נעלם לכמה זמן ואתם כבר סוגדים לאלילים מעשי ידיכם".

משה נשא את לוחות הברית ובצד השני את מגילת העצמאות. "איפה השיוויון, למה היחס המשפיל לניצולי השואה", גער בקהל והורה להם לחזור אחריו: "חטאנו, פשענו". כשמשה התקרב לעגל הוא נחרד למראה, והחל לנפץ את הפסל לקול מצהלות הקהל שהחל לרקוד באקסטזה מסביב, כשמשה החל שורף את הפסל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"איפה השיוויון, למה היחס המשפיל לניצולי השואה?"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיירת עגל הזהב בריקודים ומחולות לאורך כל הכפר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשמעות העמוקה של הטקס היא ניפוץ האגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסרטון צולם באדיבות אתר חיפה טיימס. לאתר של איתן אלחדז, חוקר ומרצה על טקסים ישראלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully