וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך היא המטרה: איזה נוף מחכה לכם במרתון תל אביב

11.2.2016 / 9:26

כמעט כולם מכירים את הרחובות המרכזיים והאטרקציות המרתקות של תל אביב. אבל מתי לאחרונה יצא לכם לראות את כל הנקודות המדליקות והמעניינות ביותר ביום אחד?

מרתון תל אביב. אדידס, אדידס
מרתון תל אביב 2015. לפעמים אנחנו שוכחים להסתכל סביבנו וליהנות מהדרך/אדידס, אדידס

בריצת מרתון אנחנו נוטים קודם כל להתמקד במטרה – מה הקצב שלנו, עוד כמה קילומטרים נותרו, איך נחלק את הכוח להמשך וכיוצ"ב. לפעמים אנחנו כל כך עסוקים במטרה, שאנחנו שוכחים להסתכל סביבנו וליהנות מהדרך. ואולם, רצי מרתון סמסונג תל אביב שיתקיים ב-26 בפברואר, צפויים ליהנות מחוויה מעט אחרת של ריצה באתרי העיר הלבנה, חוף הים, השכונות הצפוניות של העיר ויפו העתיקה.

מיותר לציין שמאחורי רוב הרחובות והבניינים יש סיפורים מיוחדים והיסטוריה מרתקת. את חלק מהמקומות אנו רגילים לראות בזמן בילוי לילי ובשעת בוקר מוקדמת הם ייראו לנו קצת אחרת. כדי שלא תשעממו חלילה במהלך הריצה, אספנו עבורכם שישה אתרים לאורך מסלולי מרתון סמסונג תל אביב 2016 ששווה להרים בשבילם את העיניים מהשעון.

נמל תל אביב

ריצה בנמל תל אביב בשעת בוקר מוקדמת כאשר רוב החנויות והמסעדות סגורות היא חוויה יוצאת דופן. אם עדיין לא יצא לכם להיחשף לריצה בנמל באימונים, תזכו לעבור דרכו במהלך המרתון, בין היתר דרך חלקו הצפוני שעבר מתיחת פנים טוטאלית בשנים האחרונות.

בשעות הצהרים והלילה מדובר באחד ממרכזי הפנאי והבילוי השוקקים בתל-אביב ובכלל בישראל, עם עשרות מסעדות, בתי קפה, חנויות בוטיק ושוק אוכל שהחליפו מועדונים חשוכים. בשעות הבוקר המקום עדיין שקט ופרט לרצים ישנם גם לא מעט דייגים העומדים על דק העץ, גולשים ורוכבי אופניים.

רצי המרתון ירוצו לאורך טיילת החוף הצפונית, שלאחר חניכתו של גשר רידינג יצרה רצף טיילות מבת-ים בדרום ועד חוף תל ברוך בצפון, וגם יעברו במתחם "יריד המזרח", אזור אשר עבר שיפוץ נרחב ושינה לחלוטין את פניו. את המוסכים והמחסנים החליפו מבנים שחלקם כבר משמשים וחלקם עוד ישמשו לצרכי מסחר, בידור ותרבות.

מתחם שרונה

הרצים יזכו לרוץ השנה לצד פנינה היסטורית אדריכלית זו שהפכה למוקד תיירות ומסחר שוקק חיים. שׂרונה, המושבה הגרמנית שהוקמה בשנת 1871 על-ידי הטמפלרים, החלה לעבור תהליך שחזור ושימור לפני מספר שנים שבמסגרתו, לצד המבנים היפיפיים ששומרו, נפתח מתחם מסחרי וקולינרי ענק.

רצי המרתון שיעברו ברחוב קפלן יוכלו לצפות בבתים ההיסטוריים מאוד מקרוב. הרצים יעברו למשל לצד בית הקהילה של המושבה הטמפלרית שנחנך בשנת 1911 ושימש להתכנסויות כגון חגיגת חגים, כנסים וחתונות. בשנות ה-40 שימש המבנה כאולם קולנוע ומשנת 1948 השתמשו במבנה קצינים בכירים ממחנה המטכ"ל בקריה בתור חדר אוכל.
הרצים יעברו גם ליד מבנה שמשמש היום כבית גידול של מחשבי מקינטוש, אך אי שם, עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, שימש כבית גידול לחיות משק של משפחת שטלר וכלל אולם מרכזי, אורווה, רפת, דיר חזירים ולול.

עוד באותו נושא

לרוץ בלי להיפצע: האם זה אפשרי באמת?

לכתבה המלאה

כיכר רבין

כשיש אירוע גדול בעיר – בין אם מדובר בטקס, חגיגה או מחאה, סביר שהוא מתרחש בכיכר רבין. בין התאריכים 21-24 בפברואר ייערך בכיכר ה-EXPO של מרתון סמסונג תל-אביב, ארבעה ימים של הפסטיבל הגדול והמוביל בישראל בתחומי הספורט, הבריאות והחיים האקטיביים. בנוסף, יקיפו חלק ממסלולי המרתון את כיכר רבין.

כיכר רבין, לשעבר "כיכר מלכי ישראל", היא הכיכר הראשית של תל-אביב ונחשבת לאחת הכיכרות המרכזיות והחשובות בארץ.

הרבה אקשן מתרחש בכיכר הזו, המוקפת בבתי קפה, מסעדות וברים אופנתיים. בין האירועים, הכנסים, החגיגות וההפגנות החשובות שראתה הכיכר הזו נמנים: הפגנה של 45 אלף אנשים נגד "הספר הלבן" שהגביל עלייה של יהודים לארץ ישראל בשנת 1945; חגיגות הזכייה הראשונה של מכבי תל אביב בגביע אירופה לאלופות ב-1977 עם כ-15 אלף אוהדים שהתקבצו אז בכיכר (ניצחון שהוליד את ההכרזה הידועה של טל ברודי: "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה"); הפגנת ה"ארבע מאות אלף" של "שלום עכשיו", במחאה על אירועי סברה ושתילה, במסגרתה הגיעה לכיכר כמות אנשים עצומה שנאמדה בכ-400 אלף איש; עצרת התמיכה בתהליך השלום ב-4 בנובמבר 1995 בסיומה נרצח ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, והכיכר נקראה מאז על שמו; הפגנות המוניות נגד תוכנית ההתנתקות בשנת 2005; מופע הפתיחה לחגיגות ה-100 לתל-אביב בשנת 2009 בו נכחו כרבע מיליון איש; שבוע הספר העברי המתקיים בכיכר מדי שנה; מלחמת מים המונית ביום שישי הראשון של כל חודש יולי ועוד.

בשנת 2010 ביצע אגף שיפור פני העיר שיפוץ נרחב בכיכר במסגרתו בין היתר נוצרה בריכה אקולוגית, שוחזרה המזרקה ההיסטורית שפעלה בבריכה הישנה ושופצה האנדרטה לשואה ולגבורה.

מרתון תל אביב. אדידס, אדידס
מרתון תל אביב 2015. חלק מהמקומות שאנו רגילים לראות ייראו אחרת בשעת בוקר מוקדמת/אדידס, אדידס

שדרות רוטשילד

אחד מארבעת הרחובות הראשונים שהוקמו באחוזת בית, לימים תל-אביב, מציע לרצים מגוון אתרים אטרקטיביים ובניינים ייחודיים על פניהם יחלפו במהלך הריצה. בין היתר, לאורך המסלול ממוקם בית לוין (רוטשילד פינת שד"ל), הידוע גם בתור בית השגרירות הרוסית. מדובר בבניין מרשים המתאפיין באדריכלות של הסגנון האקלקטי, שתוכנן ב-1924 על ידי האדריכל יהודה מגידוביץ' עבור משפחת לוין האמידה.

הבניין משופע בקישוטים וסמלים רומנטיים ואחרי קום המדינה שכנה במבנה השגרירות הרוסית עד לשנת 1967, אז נותקו היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לברית המועצות על רקע מלחמת ששת הימים. היחסים כוננו שוב ב-1991, אך השגרירות לא שבה למבנה זה.

לאחר שנים של הזנחה, הוכרז המבנה כמבנה לשימור ובשנת 1991 שוחזר ושופץ. לאורך שנות התשעים ועד שנת 2006 שכנו בו המשרדים ואולמות התצוגה של בית המכירות הפומביות "סותבי'ס" והבניין שינה את שמו ל"בית סותבי'ס". בשנת 2006 נמכר הבית בלמעלה מ?35 מיליון שקלים לבני הזוג ג'רי שוורץ והת'ר ריסמן, שינה את שמו ל"בית הישג" ומשמש מאז לפעילויות פילנתרופיות ובראשן קרן הישג – קרן מלגות לחיילים בודדים משוחררים.

שוק הכרמל

את התכונה המתרחשת בשוק הכרמל יתקשו גם הרצים המרוכזים ביותר לפספס. מסלול המרתון עובר בצומת הרחובות שינקין-קינג ג'ורג', ממש ליד הכניסה לשוק, שרוכליו קמים מספיק מוקדם בשביל לעודד גם את הרצים הראשונים.
שוק הכרמל הוא אחד השווקים הידועים בישראל אם לא הידוע שבהם, ונחשב לשוק המרכזי והגדול בעיר המציע מלבד פסיפס אנושי נדיר, גם מגוון אינסופי של מאכלים, תבלינים, פריטי לבוש, כלים ועוד. בכל ימות השבוע מתקיים בשוק מסחר פורה ופוקדים את המקום לקוחות קבועים כמו גם תיירים ומבקרים.

כיכר התרבות

כיכר התרבות של תל-אביב במרכז העיר, כשמה כן היא – מתחם הכולל כמה מהמוסדות התרבותיים החשובים בעיר: בית הבימה, היכל התרבות וביתן הלנה רובינשטיין. במתחם ממוקמים גם השטחים הפתוחים של כיכר התזמורת, כיכר הבימה וגן יעקב. כיאה למתחם תרבותי מרכזי זה, כך גם מיקומו בעיר – בקצה הצפוני ביותר של שדרות רוטשילד ובקצה המזרחי של שדרות בן ציון. שדרות ח"ן ורחוב דיזנגוף מצפון לו ורחוב מרמורק בחלקו הדרום מזרחי.

לרגל חגיגות 100 השנים לתל-אביב, החלה עיריית תל-אביב בשנת 2007 בשיפוץ כולל ומקיף של מבנה התיאטרון והסבת כיכר התרבות ממגרש חנייה לכיכר מרוצפת וחדשנית לרווחת התושבים. ביוני 2010 נפתח "חניון התרבות" מתחת לקרקע הכיכר. בספטמבר אותה שנה הושלם שיפוץ גן יעקב הצמוד לה. פרויקט חידוש המתחם כולו הושלם בקיץ 2011.

כיום, נהנים תושביה ואורחיה של תל-אביב מכיכר לבנה, מלאה שכיות חמדה: גינה וארגז חול משוקעים במרכזה, מדשאה וערוגות "חורש" של עצים, ארגז חול לילדים, שלל ספסלים ו"טריבונות" מעץ למנוחה וכמובן פסל העיגולים של תומרקין, המחבר בין החדש לישן.

וואלה! NEWS בשיתוף אדידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully