וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 שנים אחרי השריפה בכרמל: ככה עוד לא ראיתם אותו

3.12.2015 / 17:00

25 אלף דונם של עצים נשרפו באסון הכרמל בדצמבר 2010. חמש שנים אחרי, חזרנו לפצע השחור של ההר הירוק תמיד, והפעם מזווית ראייה קצת שונה, כדי לבדוק איך משתקם אחד המקמות האהובים על מטיילים בישראל

צילום: דבר גרינבלט וזיו ריינשטיין עריכה: רן צימט

שנים לא קלות עוברות על הר הכרמל. סימני אותה שריפה איומה שהתחוללה בדיוק לפני חמש שנים עדיין נראים בשטח, וההר מלקק את פצעיו.

25 דונמים של יער, עצים, בתים וגם אנשים כילתה השריפה בכרמל, שהתחוללה בין ה-2 ל-6 בדצמבר 2010 וגרמה לפצע עמוק ומדמם פיח, שממנו מתחיל אחד ההרים המטוילים בארץ להירפא. האורנים שנשרפו וגידלו דור חדש לאחר הפצת הזרעים כבר תופסים גובה, העלווה של האלונים המצויים מקבלת יותר נפח ופרחי הסתיו-חורף, כמו סחוונית היורה, חיננית הבתה ועלים של רקפות כבר מכסים לא מעט משבילי הטיולים.

אז האם הכרמל השתקם, או שדרושות עוד שנים עד שהוא יחזיר לעצמו את התואר האלמותי "ההר הירוק תמיד"? כן וכן. גם הכרמל משתקם ועם זאת דרושות עוד שנים של שיקום עצמי, עם לא מעט עזרה מגורמים חיצוניים. לאחר השריפה הוקמה ועדה בין-משרדית ברשות המשרד להגנת הסביבה, ובה קבעו שהנושא המרכזי יהיה שיקום הכרמל, שיקום החי והצומח ומניעת שריפה עתידית. אחת ההמלצות היתה להקים יחידה יערנית של שיקום, ורשות הטבע והגנים הקימה את יחידת ענף היער של מחוז הצפון, שאמורה לטפל בנושאים האלה, שכוללים הוצאת עצים שרופים שיצרו בעיה בטיחותית, היות והם נפלו עם בוא החורף, שהגיע ממש אחרי השריפה.

עם זאת, כל תהליך הטיפול החל רק לאחר שנתיים, כיוון שרצו לתת לשטח לשקם את עצמו, והוחלט שהכי נכון יהיה לטפל בהר בתקופה שבין שנתיים עד שבע שנים. "כ-130 ק"מ של דרכים פונו בשטח שנשרף, וזו הפעולה הראשונה שעשינו", אומר נתן אלבז בשיחה עם וואלה, מנהל ענף היער של מחוז צפון ופקיד יערות ברשות הטבע והגנים. לדבריו, נשרפו 17 מסלולי טיול בשטח השריפה והיחידה כרתה את העצים שנפלו על השבילים. "זו עבודה ידנית קשה", מסביר אלבז, "אבל ככה פתחנו מחדש את השבילים".

שריפת הענק בכרמל. רויטרס
כך נראה הכרמל לאחר השריפה ב-2010/רויטרס
בית אורן הר הכרמל 5 שנים אחרי השריפה. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
בית אורן, 5 שנים אחרי השריפה/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

נשארו עוד 10,000 דונמים לטפל בהם

שטחו של הכרמל 113 אלף דונם, ובו לא מעט ישובים, כמו דניה, בית אורן, עין הוד, עוספייה ודליית אל כרמל וגם מתחם האוניברסיטה המאויש. בפעילות מניעת השריפות, שאליה נרתמו גם משרד החקלאות ומשרד להגנת הסביבה, בוצעו פעולות שירחיקו את הישובים מאש עתידית. "הבנו שאנחנו צריכים לייצר חיץ גיאוגרפי בין העצים לישובים, שימנע ויצמצם את השריפות, היות ומשטר הרוחות שם פרוע מאוד", מסביר אלבז.

בין האזורים המרכזיים שנפגו ניתן למנות את אגן הניקוז של נחל אורן, שלוחת הר שוקף, הר אלון, הר אלה, הר אורן, חירבת יונית, שלוחת כרמיה, רכס מתלה, שלוחת לובים וחלק מנחל גלים. מתוך 25 אלף הדונם שנשרפו בשריפה האחרונה, הוציאו עד היום כ-10,000 עצים שרופים, וכרגע נשארו עוד 10,000 דונמים לטפל בהם.

יחידת היערנים גם משקמת שרידים של שריפות קודמות, למשל, השריפה הקשה שקרתה ב-1989, ב-98 וב-99. "אחרי השריפה, עם הפצת הזרעים של האורנים השרופים, קורה שעל שטח של מטר רבוע אחד צומחים שישה אורנים", אומר אלבז. ועל כן נאלצו היערנים לדלל את הצומח ואת החורש ולבודד את הצומח מכבישים, שטחים חקלאיים או ישובים במרחק של עד 300 מטרים.

בנוסף, שוקמו גם שישה חניונים שנשרפו וחזרו לפעילות וטופל גם הצומח בהם. אחד החניונים האלו הוא חניון המבצר האחרון באזור שוויצריה הקטנה, ששוקם בשיתוף חברת אינטל. גם חוות משמר הכרמל נפגעה ושוקמה, וגם כלובים של עופות דורסים שנשרפו בחי-בר, כולל החלפת גדרות שהרסה השריפה. מתוך שטחים של יערות שנטעו על-ידי קק"ל, נשרפו רק שישה אחוזים, כמו יער בית אורן, יער ניר עציון.

בית אורן הר הכרמל 5 שנים אחרי השריפה. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
בין הירוק שצומח, עדיין יש שרידים לשריפה. אנדרטה לנספי אסון הר הכרמל/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
אנדרטה לנספי אסון הר הכרמל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
האש תפסה את הסוהרים ממש בעיקול הכביש. האוהל שהוקם השבוע באנדרטה לאסון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

כשני מיליון מבקרים בשנה בכרמל

מיד אחרי השריפה חזרו אלפי מטיילים שנמנו עם סקרני השריפה. "לא הבחנו בירידה בכמות מטיילים בגלל השריפה", נזכר אלבז ולדידו יש הערכה של כשני מיליון מבקרים בשנה בכרמל. "אנחנו מנסים להחזיר את המטיילים למקום ולכוון את הצמחייה בכרמל למצב שתימנע שריפה גדולה בעתיד ולמנוע פעילות אדם שתגרום שריפות, כמו שקרה ב-2010 ובשנים אחרות", הוא אומר.

ואכן, ממצלמת הרחפן של החברה להגנת הטבע שהעלנו לאוויר השבוע, נזקי השריפה עדיין קיימים, אבל בהחלט נראה שהצבע הירוק חוזר ללחיים של הכרמל. נחל אלון, למשל, שנפגע קשה בשריפה ועבר שיקום על ידי היערנים, חוזר אט-אט למסלולו וגדודי חניכי הצופים מטיילים בו בסופי שבוע. חוטרים ושתילים של אורנים חדשים, כשמסביבם פרחי הסתיו והחורף, כמו סתוונית היורה, חיננית הבת ועלים של רקפות שמבשרים על פריחה קרובה, צובעים את ההר המפוחם בצבעים מעט יותר אופטימיים.

ועם מטיילים שיחזרו ויחרשו את מסלוליו, במיוחד את ה-17 שניזוקו, ההחלמה צפויה להיות הרבה יותר מהירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully