וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות השלכת: טיולי הסתיו הכי יפים בארץ

20.11.2015 / 8:41

זהו שיא הסתיו, העלים נושרים ואלו שעוד נשארו צובעים את האדמה בצהוב-כתום-אדום. זה הזמן לכמה מטיולי השלכת היפים ביותר שיש בארץ, אז מצפון ועד דרום - קבלו הזמנה ל"קיץ האינדיאני" של ישראל

שלכת מרום גולן. צילום: פיני ירון,
הצפון נצבע בכתום-אדום. שלכת במרום גולן/צילום: פיני ירון

ושוב סתיו, ושוב שלכת - המחזוריות של הטבע, של החיים. ואנחנו, אף פעם לא שבעים ורוצים עוד ועוד ממראות הטבע היפים, הרומנטיים. ראינו שלכת בשנה שעברה, וגם בשנים לפני, ועדיין היא מצליחה לרגש אותנו בכל פעם מחדש עם קשת גווני האדום אש-כתום-חום-צהוב-זהב ועם העלים היבשים, שמרשרשים ותפצפצים תחת רגלינו.


עוד טיולי סתיו בוואלה! תיירות:
זה הסתיו: התקופה הכי טובה לטיול בעמק יזרעאל
ללכת עם השלכת: טיולי הסתיו היפים בעולם
עם בוא השלכת: 10 יעדים מומלצים לחופשה בסתיו


אז יצאנו שוב לחפש לנו עוד שלכת צבעונית, יפה, מרגשת. שלכת שתרחיב את ליבנו בימים שהכל פה רגיש, נפיץ ועושה כבד על הלב וקשה בעיניים. חיפשנו חדשים, שבנו למוכרים, אספנו סל עלים על אם הדרך וחזרנו הביתה קצת יותר מפויסים. כזהו הסתיו, עושה אותנו נוגים. כזהו הטבע, יפה ומשמח גם כשהמציאות לא ממש שמחה. "בשלכת נושב כבר הסתיו".

מי, מה ואיפה
ישראל לא משופעת בתופעות רבות של מופעי שלכת כמו במחוזות וורמונט וניו אינגלנד, למשל, מאחר ורוב העצים הגדלים כאן הם ירוקי עד. העצים הנשירים רגישים לשינויי מזג האוויר ולכן כשהטמפרטורות יורדות, היום מתקצר ואין מספיק אור, לא מתרחשת פוטוסינתזה, הכלורופיל מתפרק, העלים מאבדים את צבעם הירוק ולבסוף גם נושרים.

השלכת חוגגת בעיקר במטעי הנשרים באזור הגליל והגולן - שם גדלים האגסים, התפוחים, האפרסקים והשזיפים. פעמיים בשנה עצי הפרי האלה נותנים מחזה מרהיב ומצדיקים את הנהירה אליהם. בסתיו הם נותנים את מופע השלכת הצבעונית, ועם בוא האביב הם לובשים חג ומתכסים בפריחה מרהיבה ביופייה.

את השלכת תוכלו לראות גם במקומות בהם נטועים עצי בר שעליהם משנים צבעם כזיקית בהם עצי הדולב, התאנה, משפחת האגוזיים - המלך והפקאן שמתהדר בשלכת צהובה, האלה הארצישראלית שעליה נצבעים בגווני אדום והאלה אטלנטית גדולת-הממדים, שגדלה בחורש הים-תיכוני במזרח הגליל העליון והגליל התחתון, בשפלת יהודה ובאזור הר הנגב. תופעת השלכת אינה נחלתם הבלעדית של העצים, ואם תגיעו לכרמי הענבים תוכלו להתענג על צבעוניות הגפנים. אם תחפשו את שיח הגפנית המחומשת, תזכו לראותו מכוסה בצבעי שלכת כתומים.

דוגמן הסתיו, עין חמד

עין חמד הוא חמד של גן, שייחודו בהיותו 'דוגמן' לכל עונה בשנה. באביב העצים והשיחים מתכסים בעלים ירוקים, חדשים ורעננים, בקיץ הם מתכסים בעלווה מסיבית וכבדה, שעוטפת את עצי הדולב הענקיים והתפאורה הפסטורלית עושה חשק לשכב בצלם ולהתמכר לשקט ולשלווה. בסתיו עלי הדולב נושרים אט-אט לאדמה והרוח נושאת אותם ממקום למקום, ובחורף העצים עומדים עירומים וחשופים ואז מתגלה מאחוריהם הפתעה - מבצר צלבני ומעיינות שלמרגלותיו. הגן מזמין לטייל לאורך ערוץ נחל כסלון שחוצה את המדשאות, נעצר ליד המעיין וממשיך עד לחורשת הדולבים שבימים אלה יוצרים קסם של חורף אירופי.

הגן מומלץ לטיול עצמי כל השנה, אך אם תרצו קצת עומק ועניין אתם מוזמנים להצטרף לטיולי השלכת בהדרכת מדריכי רשות הטבע והגנים. הסיורים יצאו בעקבות השלכת של הדולב ויעברו במבצר, בפלג הזורם, בחווה החקלאית ובתצפית על האזור.

מתי: שבת, 21 ו-28 בנובמבר, 10:30, 12:00, 13:30
מחיר: 22 -10 שקלים מגיל 5
איפה: גן לאומי עין חמד
לפרטים: 03-6388688

שלכת גן לאומי עין חמד. רשות הטבע והגנים
סיורים מאורגנים בעקבות השלכת. גן לאומי עין חמד/רשות הטבע והגנים

שלכת בבירה, ירושלים

בגן הבוטני הירושלמי צומחים מגוון רב של עצים שהובאו מרחבי העולם. חלקם, במיוחד הנשירים שהובאו מארצות צפוניות, נותנים מופע שלכת כהלכתו, עם עלים שמשנים צבעם מירוק לקשת של גווני חום-אדום-כתום- בורדו- ורוד-זהב. בטיול בין שבילי הגן תוכלו לחזות בשלכת של עצי ספיון השעווה (אדום או צהוב), מיני מילה, ליקווידמבר לבני, מיני אוג, רימון מצוי, אלה סינית (אדום) ואגס קלריאנה (צהוב או אדום). עליו של האוג הקופל, לדוגמא, נצבעים בגווני אדום בורדו ועליו של עץ הליקוידמבר לבני מתחלפים מירוק לוורדרד.
מתי: בחודשים נובמבר ודצמבר

איפה: הגן הבוטני האוניברסיטאי, גבעת רם, ירושלים
לפרטים: 02-6794012 ובאתר האינטרנט

גפנים בשילה, חבל בנימין

מראה גפנים בשלכת הוא אחד מהיפים שאפשר לראות בעמק שילה שבחבל בנימין. בימים אלה העמק צבוע בגווני צהוב-כתום-אדום עזים ומצידי הכביש העולה לגבעת הראל תוכלו לראות שורות של גפנים שמתחילות את מופע השלכת שלהן.

טיפוס למצפור אברהם בראש הגבעה יזכה אתכם בפנורמה מרשימה וצבעונית המשקיפה אל הנוף מצוקי נחל שילה. ואם אתם כבר שם, זו הזדמנות לסייר ביקב גבעות ולטעום מיינותיו, לטייל בשילה הקדומה ולראות את הגשמים הניגרים מההרים, מתחתרים באדמה הסלעית ויוצרים עמקים פוריים עם אפיקים קטנים שמתלכדים לנחל שילה שבסופף דרכו נשפך לירקון.
איפה: בעמק שילה, בכביש העולה לגבעת הראל.

לפרטים: תיירות חבל בנימין

דרך האלונים, הכרמל

נחל אלון הוא אחד מהוואדיות שמקשטים את אזור הכרמל. לאורך הנחל והחורש הסובב אותו, מגוון תבניות נוף, בקעה יפה, וואדיות רחבים וצרים, שרידים היסטוריים בהם של חרבת אלון ושרידי ישוב עתיק, טחנת קמח, מעיינות, אגם מלאכותי, בוסתנים וחורשות אורנים ואלונים.

לצד העצים ירוקי העד תוכלו לראות שם עכשיו את השלכת של עצי האלה, החרוב, התאנה והאגוז, שמעצימים את ההבדלים ביניהם, וכן את תופעות הסתיו והתחדשות החורש הים תיכוני שלאחר השריפה שהתרחשה שם לפני 5 שנים.

איפה: תחילת המסלול בחניון אלון הסמוך לצומת דמון בכביש 4.
לפרטים: בי"ס שדה חוף כרמל - 03-6388688.

שביל האלונים חניון האגם בכרמל. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
חניון האגם בשביל האלונים בכרמל/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

שלכת בת קיימא, קריית טבעון

הגן הבוטני בקריית טבעון הוקם ב-1958 על ידי קק"ל, כחלקת אקלום של עצים שהובאו מרחבי העולם. סביב החלקה, המשקיפה אל נוף הכרמל ועמק זבולון, התפתח גן לתפארת המשתרע על 40 דונם וכולל 900 מיני צמחים. הגן שבלב הקמפוס הוא ריאה ירוקה המשמשת למחקר בנושא טבע, מדע וסביבה אבל גם לבילוי למשפחות, למתבודדים ובעיקר לזוגות אוהבים.

בימים אלה הגן יפה במיוחד בשל העצים הנשירים - אלה ארצישראלית, אלון תבור, לבנה רפואי ועצי פרי בהם תפוח, אגס, שקד ותאנה, שמשנים צבעם, ועליהם מרפדים את הקרקע, בעוד שאת חבריהם העבותים וירוקי העד פוקדות הציפורים הנודדות. הגן פועל כמשק בר-קיימא שסטודנטים, בהנחיית ד"ר מוקי גרוס, מנהלת הגן, שותפים בתחזוקתו והם שהקימו את חלקת צמחי פרפרים והמסלעה לצומח כתלים וסלעים.

במהלך השנה מתקיימות בגן מגוון פעילויות בהן סיורים ב'שביל השירה' ובגן הביומימיקרי (היחיד בארץ), טיבוע ציפורים וקורסים לרישום בוטני ולהכרות עם צמחי מרפא.

מתי: כל השנה
מחיר: ללא תשלום
איפה: הגן הבוטני, קמפוס מכללת אורנים, קריית טבעון
לפרטים: 1-800-301-080 ובאתר האינטרנט.

שלכת הגן הבוטני אורנים. צילום: מכללת אורנים, מדברים פתוח
900 מיני צמחים. שלכת בגן הבוטני אורנים/מדברים פתוח, צילום: מכללת אורנים

שלכת באודם, צפון גולן

יער אודם, בצפון הגולן, הכי מזכיר לנו את יערות אירופה, במיוחד כשהוא מתכסה בשמיכת שלג לבנה. את שמורת הטבע המיוערת חוצה "שביל הגולן" שלאורכו אפשר לראות את מטעי הנשרים של הכפרים הדרוזים הגדלים על אדמת הבזלת. בהמשך הדרך תפגשו את האלה ארצישראלית, את עצי אלון התולע, הלבנה הרפואי, העוזרר הקוצני, ואחיו העוזרר החד גלעיני הנדיר, את היערה האיטלקית והקיסוסית הקוצנית שכולם התכסו עכשיו בצבעוניות עלעלית טרום השלכת. בחורף יופיעו גם הפטריות והרקפות ובאביב הסחלבי חורש.

הגעה: מכביש 98 בכניסה לחניון פלס"ר 7, ק"מ צפונית לקיבוץ אלרום

שלכת על הגבול, מטולה

בימים אלה מסתיימת עונת קטיף התפוחים במטעי הגולן והגליל העליון, ומתחילה עונת השלכת במטעי הפרי הנשירים. מראות המרחבים החקלאים מפעימים ביופיים וצבעוניותם והם מקשטים גם את המטעים של משפחת הוד שעל גבול הלבנון.

מהמסעדה יוצאים סיורים מודרכים ברחובות הציורים של העיירה הגלילית, בין אתרים היסטוריים, מצפורי הנוף והמטעים. חיימק'ה מוביל את המטיילים לאבל בית מעכה (עיר מקראית עתיקה), למצפורים שי, רותם והר צפייה, שצופים אל הרי הגליל והגולן ועל עמק החולה והכפר ראג'ר, ממשיך לאורך הגבול, ונכנס אל המטעים להתרשמות וסלפי עם השלכת.

מתי: שבת, 12:00, בתאום מראש ובהתאם להתקדמות השלכת
מחיר: 85 שקלים לסיור+ארוחת בוקר
איפה: מלון בית שלום, מטולה
לפרטים: 04-6940767 ובאתר האינטרנט.

שלכת מטעים במטולה. צילום: בית שלום,
שלכת מטעים במטולה/צילום: בית שלום

שלכת במרום, רמת הגולן

את אחד ממראות השלכת היפים בארץ, ובכלל, תוכלו לראות בשטחי של קיבוץ מרום גולן. שם, מלבד המטעים הצבעונים תוכלו להתפעל מצבעי השלכת העזים של עצי עשן, שזיף פיסרדי, גפנית, ברבריס, אדר הסוכר, מילה פנסלבינית, אלון אמריקאי והערמון גדול המידות שצומח רק בצפון רמת הגולן. ממש עכשיו נערכים בקיבוץ סיורי שלכת מודרכים בעקבות העצים שהקשטו בצבעי אדום-כתום וזהב.

ואם אתם כבר שם תוכלו להוסיף לשלכת גם טיולי סוסים וטומקארים, ללטף ולאכיל חיות בפינת החי, להתרשם מגלריית אמני הקיבוץ, לזלול בשרים במסעדת הבוקרים ולקנח בשוקו חם בקופי ענן - בית קפה בגובה 1,200 מטר הממוקם בפסגת הר בנטל.

מתי: שבת, 21 ו-28 בנובמבר, 11:00
מחיר: 25 שקלים מגיל 3, בתואם מראש
איפה: קיבוץ מרום גולן
לפרטים: תיירות מרום גולן - 04-6960449, ובאתר האינטרנט.

שלכת מרום גולן. צילום: פיני ירון,
יש יפה מזה? שלכת במרום גולן/צילום: פיני ירון

השלכת של אורה, כפר מימון

החצר של אורה היא גן עדן לעצים אקזוטיים. בחצר בוסתן עם 80 עצי פרי נדירים בהם קטמבילה, ספודילה, ספותה לבנה, שעועית הגלידה ועץ השוקולד. חלק מהעצים חווים עכשיו
את השלכת אך בשל מזג האוויר 'המשוגע'. בשנים האחרונות מתרחשות בבוסתן תופעות טבע חריגות - עץ המורינגה, לדוגמא, שמוצאו מהודו ואוסטרליה ונחשב לעץ רפואי ממדרגה ראשונה, כבר סיים את השלכת, התעורר מחדש והחל לפרוח. השזיף, שנמצא בשלכת, החל בו זמנית ללבלב ולהצמיח עלים ופרחים כאילו שאביב עכשיו.

עוד מראות שלכת מספקים עצי התאנה, הגפן, תפוז הקופים (הפרי נראה כתפוז הפנים נטעם כבננה) והמרולה האפריקאי, שחוו שלכת באביב ועכשיו הוא עטוף בפריחה ומלא בפירות. בעוד ראובן רוזנבלט אחראי על גידול העצים, הכנת הליקרים והסיורים בבוסתן, אורה, רעייתו, מכינה את מרקחות הפרי ומגישה ארוחות תימניות אסליות, כולל שניצל קקטוס!

מתי: ראשון-שישי
מחיר: 30 שקלים לסיור וטעימת מיצים וליקרים, 100 שקלים לסיור וארוחה
איפה: החצר של אורה, כפר מימון
לפרטים: 054-4234833, 08-9941285

בחצר של אורה כפר מימון. צילום: באדיבות לבנת גינזבורג, באדיבות המצולמים
שלכת לצד פריחה. בחצר של אורה, כפר מימון/באדיבות המצולמים, צילום: באדיבות לבנת גינזבורג

סתיו אוטופי, קיבוץ בחן

פארק הסחלבים "אוטופיה" הוא חגיגה לעיניים. בפארק חממה טרופית עם סחלבים נדירים, צמחים טורפים, עצי יער הגשם, תוכים ומפלים. בגן החיצוני מבוך עצים, חממת פרפרים, בוסתני פרי, מתחם קקטוסים, ערוגות תבלין, פינת חי, גן משחקים ומזרקות שמרקדות בקצב המוזיקה. בין האקליפטוסים לעצים עתיקים אפשר לראות את השלכת של עצי התאנה, גפן, רימון, כסייה תיאלנדית וכוריזיה בקבוקית שנישא לגובה 10-15 מטרים, מקורו מדרום אמריקה וכינויו "העץ השיכור" בשל מראהו העקמומי כשל אדם בגילופין.

מתי: כל השבוע
מחיר: 59-44 שקלים
איפה: פארק אוטופיה, קיבוץ בחן
לפרטים: 09-8782191 ובאתר האינטרנט.

שלכת פארק אוטופיה. צילום: רונן הלל,
סחלבים ומזרקות שמרקדות בקצב. פארק אוטופיה/צילום: רונן הלל

שביל האלות, יער בריטניה

שרידים ארכיאולוגיים, מערות חצובות, יער אורנים, בוסתנים, תצפיות נוף, חניוני טבע, ושבילי טיול הם המאפיינים את פארק ברטניה, המשתרע על 40 אלף דונם בין בית שמש לבית גוברין. אחד משבילי הפארק היפים הוא "שביל האלות" על שום המקבץ הנדיר של שלושת מיני האלה - האטלנטית, הארץ-ישראלית והמסטיק, שהחלו עכשיו ל'התפשט' מעלעליהן.

שביל נוסף הוא "שביל שריגים" שאורכו כ-500 מטרים, שעוברים בתוך יער מעורב של עצי מחט ועצי חורש ארצישראלי ובהם חרוב מצוי, אלון מצוי, אלה ואשחר.

איפה: חניון שריגים (נגיש גם למוגבלים בהליכתם), יער בריטניה (בסמוך ליישוב לי-און-שריגים).
הגעה: ממערב לכביש 353

seperator

עוד מראות של שלכת יפה תקבלו ביער האלונים בבית לחם הגלילית, ביער בית קשת, בנחל כזיב שם תראו את הדולב המזרחי, בפארק קנדה ובמורדות הרי ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully