וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הבטוחה: כך תבחרו מורה דרך בישראל

30.7.2015 / 13:45

בניגוד למה שנהוג לחשוב מורי הדרך בארץ הם לא נחלתם של תיירים בלבד, ונחיצותם עולה לא רק כדי להכיר את פני השטח אלא כדי ללמוד את סיפורי המקום, להכיר את ההיסטוריה שלו ולדעת הנראטיב שמקיים אותו. כך תלמדו לבחור את מי שישדרג לכם את הטיול

טיול במסגרת טיולים ואתגרים. איציק טהורי, מערכת וואלה! NEWS
להתמצא בשטח ובהיסטוריה שלו - רק עם מורה דרך/מערכת וואלה! NEWS, איציק טהורי

תתפלאו, אבל לא מעט ישראלים שמטיילים בקבוצות, קטנות או גדולות, ברחבי הארץ מעדיפים לעשות זאת עם מדריך צמוד שמכיר היטב את אתר התיירות/המדבר/ההרים/הפארקים הלאומיים שמופיעים תדיר במדרכי הנסיעות ובאתרי האינטרנט.

בניגוד למה שנהוג לחשוב מורי הדרך המקומיים הם לא נחלתם של התיירים בלבד ונחיצותם עולה לא רק כדי להכיר את פני השטח ולהתמצא בדרכיו אלא כדי ללמוד את סיפורי המקום, להכיר את ההיסטוריה שלו ולדעת הנראטיב שמקיים אותו.

מאז מבצע צוק איתן בקיץ שעבר חלה ירידה משמעותית בימי ההדרכה של מורי הדרך בישראל. הסיבה כבר ידועה: הפגיעה בתיירות הנכנסת שהובילה רבים מהם לוותר על המקצוע ולמצוא מקורות פרנסה אחרים כמו הדרכת ישראלים וקבוצות תמריץ עסקיות.

אלא שכמו בישראל, המצב לא הולך להיות קל יותר. מורי הדרך שכן מצליחים למצוא קבוצות תיירים להדרכה נאלצים להתמודד מול בעיה חמורה יותר שגם קשה יותר לאכיפה. מורי דרך ללא רישיון שמתגוררים בשטחי הרשות הפלשתינית, בבית לחם, יריחו או שכם, ומלווים קבוצות תיירים כשהם מזינים אותם במידע וידע מוטים וחד-צדדיים נגד המדיניות הפוליטית של ישראל

כך מפסידה למעשה המדינה פעמיים, פעם אחת כשדיבתה הוצאה ללא יכולת להכחיש או לאשר את הסיפורים ובפעם השנייה, ניזוקה תדמיתה בעיני התיירים שספק אם ישובו לישראל בשנית.

בקרב הישראלים, המצב אמנם מורכב פחות – אחרי הכל רובנו תושבי המקום ומכירים את סיפוריו פחות או יותר - אבל עדיין, לא מעט מאכערים שמתחזים למורי דרך מוסמכים פוגעים בפרנסתם של המורים המורשים ובעיקר משבשים את חווית הטיול על ידי העברת מידע כוזב, חוסר ידע בניהול והנחיית קבוצה ואי היכרות של התשתיות התיירותיות הפועלות במקום.

צעירים נוסעים באוטובוס. ShutterStock
צעירים? בחרו מורה דרך מתאים/ShutterStock

מגוון אטרקציות אינסופי

ובכל זאת, ארץ ישראל היא מקום נהדר לטיולים ומספר אתרי התיירות והאטרקציות בה הוא כמעט אינסופי. אם נוסיף לזה את חופשת הקיץ שנמצאת בשיאה, ניזכר שהגיע הזמן להעמיס את המשפחה לטיול בטבע.

אז מה חשוב לדעת בבואכם להזמין מורה דרך שישדרג את הטיול שלכם? הנה כמה טיפים:

- מורי דרך בישראל מחויבים ללימודים של שנתיים במהלכן נלמדים נושאים כמו הכרת הארץ, הובלת קבוצות, היסטוריה, גיאוגרפיה, שפות, ארכיאולוגיה, תכנון טיולים ועוד. חפשו את המוסד הלימודי של המדריך, את הסמכתו ואת רישיון משרד התיירות שברשותו.

- מדריכים מורשים מסתובבים עם תגים בזמן ההדרכה. בקשו לראות את התג של המדריך שלכם.

- אם מדובר במורה דרך לא ישראלי, בקשו ממנו להשתדל שלא לנקוט עמדה פוליטית אלא לספר את סיפור המקום כהווייתו.

- אם אתם מחפשים מדריך דתי, הגדירו זאת מראש. זה ישדרג את אופיו של הסיור כולו.

- חפשו מדריך עם ניסיון ומוניטין חיוביים. תוכלו למצוא אותם לרוב דרך סוכנויות הנסיעות וחברות ההסעות המובילות בשוק. זכרו שלא תמיד אלה היקרים ביותר הם גם הטובים ביותר.

- סכמו מראש את עניין התשלום עבור ההדרכה ושאלו על הוצאות נוספות שעלולות לצוץ בטיול עצמו כמו כניסה לאתרים, טיפים, מעברי גבול ועמלות תיווך.

- התאימו את מורה הדרך לאופי הסיור שלכם. אם אתם קבוצה של צעירים שמחפשים אתרי אקסטרים, מורה דרך המתמחה בהיסטוריה של העיר העתיקה בירושלים לא ממש יתרום להנאה שלכם.

- בקשו לקבל את תכנון הטיול מראש. אתם משלמים על הזמן של מורה הדרך ובעיקר על הזמן שלכם.

- בררו על יכולות ההצלה ואמצעי הבטיחות הידועים למורה הדרך. לא הייתם רוצים לצאת לטיול נחלים בלי מורה דרך או מדריך שאינם יודעים לשחות.

טיפ אחרון: למרות שזה נראה פשוט, מורה דרך אינו מקצוע פשוט וטומן בחובו המון ידע ולקיחת אחריות. אל תהססו לבחון כמה מועמדים ובחרו אחד שעונה על כל הדרישות שלכם. מורה דרך מעניין שיודע להעביר את המסר ולרתק את יכולת ההקשבה שלכם, הוא אחד הפרמטרים הראשונים להנאה שלכם.

וואלה NEWS! בשיתוף המכללה האקדמית בווינגייט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully