וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורות מים סודיים ומעיין: טיול מדברי מיוחד לקיץ

19.6.2015 / 7:40

בקיץ לא מטיילים במדבר? הר הנגב יוכיח לכם בדיוק את ההיפך: בוקר קריר עם ציורי סלע קדומים, מסלול בין ערביים אל בורות מים סודיים, ובין לבין - מעיין יפה ועמוק שלא ייתן לכם לעזוב אותו. ויש גם עקרבים זוהרים

יח"צ - חד פעמי

אמצע המדבר, סוף העולם. בריכת המים הגדולה של עין עקב מנצנצת למרגלות מפל גבוה. מסביב דוממים סלעי קירטון לבנים. אתה נכנס למים הטובים האלה. שוחה. צולל. מאושר. אבל די מהר אתה מגלה שאינך מגיע עם הרגליים לקרקעית. מעקה למנוחה הרי אין פה, אז מישהו - כנראה מטייל בעל תושייה - תלה בקצה הבריכה חבל שחור דק שנקשר היטב לזיז סלע. אם התעייפת במים - החבל הזה הוא חבל ההצלה שלך. אתם מרים יד - ונתלה, קצת עקום. עכשיו אתה נראה כמו אדיוט, אבל אתה עדיין מאושר. בטח מאושר.


עוד טיולים בסדרת "המדריך למטייל העצל":
תל גזר: אל המעיין של ימי שלמה המלך
נחל מערות: טיול בבית של משפחת קדמוני
עין צור: טיול אל זולת המים שלא תרצו לעזוב


איזו עוד ברירה יש לך? אתה יכול לשחות במעגלים במשך שעות, או פשוט להיכנע ולצלול כמו אבן לעומק של שמונה (!) מטרים. אה, ואתה יכול גם לצאת מהמעיין - אבל את זה לא תעשה. למה? כי זה לא מעיין שיוצאים ממנו. בהחלט לא.
אבל בואו נתחיל מההתחלה. עוד לפני עין עקב. יש הרבה לפני עין עקב.

מעיין עין עקב. איל שפירא,
זרזיף קבוע של מים נופל אל בריכה גדולה. עין עקב/איל שפירא

מיתוס הקיץ בהר הנגב

אנשים שאומרים "בקיץ לא מטיילים במדבר" לא מבינים כלום. במיוחד עבורם, בואו נשבור מיתוס: חום יולי-אוגוסט בהר הנגב הוא לא ממש חום יולי-אוגוסט. נכון, בצהריים חם כאן, אבל תמיד יהיה פה קריר יותר בכמה מעלות מבאר שבע. "אנשים תמיד מופתעים מהעניין הזה", מספר לי אבשלום כהן, מנהל בית ספר שדה שדה בוקר, חובב טבע אמיתי, מהסוג שכבר כמעט לא מייצרים. "בדקתי את הנושא באופן שיטתי ומצאתי שבכל מה שקשור לשעות הבוקר ואחר הצהריים, מידות החום אצלנו בקיץ דומות לאלו ששוררות בירושלים".

מה זה אומר לגביכם? תנו להמונים לעלות בשיירות ארוכות לנחלי הגליל העליון, להשפריץ אחד על השני ולחזור בשיירות ארוכות הביתה. את הר הנגב תשאירו לעצמכם. תתפלאו מה אפשר לעשות כאן בבוקר, באחר הצהריים וגם בערב. ומה עושים בחום הצהריים? שנ"צ במזגן. או ביקור בצריף בן גוריון - יש שם מצגות חדשות וגם מזגן חזק.

אז קחו לעצמכם יום שלם, ואפילו יומיים - יש באזור צימרים נחמדים, בית ספר שדה חביב להפליא ואפילו חניוני קמפינג. כעת בחרו לכם את המסלולים והאתרים שמדברים אליכם, והרכיבו לעצמכם טיול מודולרי בהתאמה אישית.

עוד באותו נושא

עין מטע ועין תנור: טיול מעיינות סטייל "אבודים"

לכתבה המלאה
עקרב זוהר בחושך שדה בוקר. איל שפירא,
בסיור לילה עם פנסי UV תגלו אותו. עקרב זוהר בחושך בשדה בוקר/איל שפירא

בלי מפת אוצר: ציורי סלע

קבלו שיטה להטריף מאושר גם את הילדים הכי צמודי-מסך: קחו אותם אל אתר ציורי הסלע במצפור "ליפא גל", ותנו להם למצוא לבדם את האוצרות הללו. זה ייקח להם כמה דקות, וואז תראו מה זה אושר.

אז נכון, אחרי עשר דקות הם כנראה יחזרו למסך, אבל היי - עשר דקות זה המון זמן עבור הזומבים האלה. יש משוגעים לדבר שמסתובבים כבר שנים באזור הנגב וממפים בשקדנות את ציורי הסלע העתיקים שבו. ויש אלפי ציורים. רובם סודיים בהחלט, אבל יש כאלו שניתן לפגוש בקלות. המדרון שלמרגלות מצפור "ליפא גל" יעשה את העבודה היטב.

אבל בואו נתחיל מהשם עצמו - מדובר למעשה ב"חרותות סלע" ולא בציורים. היוצרים הקדמונים חרתו בסלעים הכהים וחשפו את השכבה הפנימית, הבהירה, שלהם. החרותות במצפור ליפא גל נחשבות צעירות יחסית, כולה בנות כ-1,800 שנה, כלומר מהתקופה הרומית. מה תמצאו כאן? בעיקר דמויות של יעלים ושאר חיי בר במדבר. נסו לגלות לוחם שרוכב על סוסו - הוא אחד היפים - אם כי גם אחד הדהויים ביותר (מה שמעיד על גילו המתקדם).

כך או אחרת, די מהר תגלו שמשהו בציורים האלה גורם לכל מי שפוגש אותם לחוש כאילו הוא האדם המודרני הראשון שגילה אותם.

ציורי סלע מצפור ליפא גל. איל שפירא,
אחד מאלפי ציור סלע עתיקים במצפור ליפא גל/איל שפירא

הדים, עזים וסודות בבורות רמליה

הנב?טים, העם שהכיר את המדבר באופן כה אינטימי, חצבו בתוואי שיירות המסחר שלהם בורות מים רבים, אליהם ניגרו מי שיטפונות. ובורות המים האלו היו סוד כמוס, ולמעשה - מקור כוחם והישרדותם של הנבטים. בין היפים שבהם מצויים בורות רמליה - במסלול טיול קליל ולא ממש מוכר יחסית. זה מקום מצוין לקחת אליו פק"ל קפה, נשנושים, ולהעביר שעה-שעתיים באווירה מדברית מזוקקת.

אורך המסלול כ-3 ק"מ (הלוך ושוב באותה הדרך), והוא מתאים גם לעצלנים כרוניים. המסלול חשוף לשמש, כך שמומלץ לערוך אותו כטיול טרום-שקיעה. מנקודת החנייה צועדים מערבה על שביל בסימון שבילים שחור ולפי השילוט. די מהר תבחינו במראה האייקוני של בורות רמליה - מערות הענק שעל המצוק.

אהה! טעות! מסתבר שהמערות, יפות ככל שיהיו, אינן בורות רמליה. הרי הן גלויות לעין, אז איפה הסוד? לכו עוד כמה צעדים בוואדי, בעקבות הסימון השחור ואז תגלו את בור המים הראשון מתוך שניים. הוא עדיין מלא במים מהחורף, כך שאפשר לטבול קלות או לשכשך רגליים.

ובדיוק כמו לפני 2,000 שנה, הגיעו לכאן גם עתה לפתע עשרות עזים נחושות, עם רועת צאן בדואי ובנה הצעיר, והסתערו על המים כדי להרוות את צמאונן. מזל שהן הגיעו אחרי שכבר טבלנו. השאלה היא האם זהו המזל שלנו או שלהן.

מומלץ גם לבקר במערות שמעליכם או בבוסתן סמוך, המצוי מעט דרומה מבורות המים. ואם משעמם לכם פתאום, תמיד תוכלו לצעוק לתוך בורות המים, שמצטיינים בהד עשיר ומפתיע. למעשה, זה לא סתם הד, כזה שחוזר אליכם במונוטוניות - זה הד שאשכרה ינהל איתכם שיחה. נסו בעצמכם.

בורות רמליה בנגב. איל שפירא,
מקור כוחם והישרדותם של הנבטים. בורות רמליה בנגב/איל שפירא

מחזיק מים: עין עקב

אז טיילתם בבוקר וטיילתם אחר הצהריים. ואם לא בא לכם לישון צהריים במזגן? במידה שיש לכם רכב שטח (אפילו "רך" יחסית), המקום שלכם יהיה עין עקב תחתון שבנחל עקב. זהו ככל הנראה מקור המים הכי יפה, הכי שווה והכי ציורי בהר הנגב כולו.

מעיין השכבה הזה נובע כמובן כל השנה, וזרזיף קבוע של מים נופל מקצה המצוק, מגובה של כעשרה מטרים, אל בריכה גדולה, המעוטרת בצמחייה חובבת מים כשערות שולמית, קנה ואחרים. שפיריות שיעופפו ביניכם לבין האבטיח שהבאתם איתכם ישלימו את האווירה הפסטורלית. המים שבהם אתם שוחים כעת משמשים את בעלי החיים בשעות הלילה, לכן קחו בחשבון שהשהייה כאן אסורה לאחר השקיעה.

מעיין עין עקב. איל שפירא,
מקור המים הכי יפה בנגב כולו. עין עקב/איל שפירא

מודיעין שלום

הגעה למצפור ליפא גל: דרומה מצומת חלוקים על כביש 40 עד לשלט "חוות כרמי עבדת ומצפור ליפא גל". מכאן בדרך עפר נוחה כקילומטר.

הגעה לבורות רמליה: מחנים בתחנת הדלק ליד גן לאומי עבדת (הגעיה מכביש 40). חוצים בזהירות את הכביש מערבה וחוברים לשביל סימון שחור.

הגעה לעין עקב: מהכניסה למדרשת שדה בוקר יורדים לכיוון עין עבדת. בקצה הירידה פונים צפונה לחניון הסרפנטינות, וממנו לפי השילוט בשטח. חובה להצטייד במפת סימון שבילים. משך הנסיעה: כ-30 דקות באיזי. אין שירותי הצלה והכניסה למים על אחריותכם.

לא לוותר: מעבר לאפשרויות הלינה, מציע בימי הקיץ בית ספר שדה שדה בוקר נוסחה מנצחת לטיולים ופעילויות באזור. זיו שרצר, רכז הדרכה של ביה"ס, מספר כי ביולי, אוגוסט וחגי תשרי מציעים כאן "נופשונים", שכוללים מרכיבים שונים, כך שניתן להשתתף במה שנראה לכם. כך, למשל, טיול ליל ירח מלא בנחל חווארים, טיול ג'יפים לעין עקב, סיורי צפרות בעין עבדת הכוללים תצפיות נשרים וגם סיורי לילה עם פנסי UV לגילוי עקרבים ושאר חרקים. המחירים משתנים בהתאם לאופי הפעילות: כ-30-45 שקלים לאדם לפעילות וכ-165-185 שקלים לאדם לטיולי הג'יפים.

ל"מתקדמים" מציע המקום בחודש יולי מחנה קיץ לכיתות ז'-ט': חמישה ימים של טיולים לאור ירח, טיול ברכב ספארי, בישולי שדה, לינת שטח, אירוח בדואי ועוד.

לעשות רושם על החבר'ה: בערבית קרוי עין עקב עין אום-כעב (מעיין האבן). ועל איזו אבן מדובר? זוהי אבן צור בצבע שחור, הבולטת על רקע סביבתה הבהירה. אבל אתם לא תוכלו לראות אותה במעיין, כי היא ממוקמת דווקא בעין עקב עליון. תצטרכו פשוט להאמין שהיא שם...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully