וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם Airbnb באמת פוגעת בתיירות בישראל?

יוסי פישר/דעה

15.6.2015 / 9:46

התאחדות המלונות בישראל יצאה אתמול נגד תופעת השכרת הדירות לתיירים בארץ, בטוענה של "כלכלה שחורה". אפילו יהודי צרפת שנופשים כאן כל קיץ מתחילים לבחור ב-Airbnb בגלל יוקר הלינה במלונות. יוסי פישר חושב שכדאי ללמוד מלונדון, שהסדירה את העניין בחקיקה. דעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשתות המלונות הבינלאומיות מנסות "לצמצם נזקים". דירת Airbnb להשכרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תופעת השכרת הדירות לתיירים שמפעילה חברת Airbnb, הולכת ומתרחבת בעולם וגם בישראל. עתה, עם תחילתה של עונת התיירות לארץ, יצאה התאחדות המלונות בישראל בקמפיין מתוקשר כנגד פעילותה של Airbnb בארץ הקודש.

במכתב חריף ומתוקשר מאוד, שהועבר אתמול (א') לאמצעי התקשורת, כתב נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, לרון חולדאי, ראש העיר תל אביב יפו: "התופעה מביאה להיעדר גבייה ממיסים שהיתה יכולה להגיע לכ-175 מיליון שקלים בשנה, גם לקופת הממשלה וגם לקופת העיריה". עוד מוסיף גונן במכתבו: "יזמים, בעלי מלונות, משקיעים עשרות מליונים בבניית מלונות חדשים, מאות אלפי שקלים בשיפוצים והפעלה, ובסופו של דבר צריכים להתמודד עם כלכלה שחורה, עם משכירי חדרים שאינם עומדים בשום קריטריון של החוק".

אכן יש אמת וצדק רב בדבריו של גונן. יש אלפי דירות וחדרי אירוח בתל אביב, אך לא רק בה מושכרות דירות לתיירים לטווח קצר. זוהי תופעה חדשה יחסית, אך היא חלק מתופעה כלל עולמית שנקראת "כלכלת שיתוף". הסיבות להתעצמות התופעה רבות וחלקן משותפות לערים רבות בעולם.

שווייה הכלכלי של חברת Airbnb - חברה ללא נכסים אמיתיים - מוערך במעל ל-10 מיליארד דולרים. שווי גבוה משווי השוק של רשת IHG - בעלת רשת אינטרקונטיננטל והולידי -אין. רק לשם השוואה, IHG היא רשת מלונות ותיקה שאת שורשיה ניתן למצוא בשנת 1777. לעומת זאת, Airbnb הוקמה בשנת 2008 והיא פלטפורמה אינטרנטית המתווכת בין שוכרי יחידות נופש להשכרה לבין בעליהן של יחידות כאלו.

כמי שעוקב אחר התפתחות כלכלת השיתוף בתעשיית האירוח העולמית, אני רואה כיצד רשתות המלונות הבינלאומיות הגלובליות, שבהתחלה התעלמו ואף לעגו לתופעה, מנסות כעת "לצמצם נזקים". חלקן, למשל, רשת הייאט העולמית, מצטרפות בעצמן למשחק ורוכשת חברות להשכרת דירות לטווח קצר. רשת הייאט רכשה בשנה שעברה את חברת "Onefinestay", הפועלת בתחום השכרת דירות יוקרה לתיירים בערי תיירות מרכזיות בעולם.

צריך לקחת בחשבון, שנושא השכרת חדרי אירוח בבתים פרטיים קיים מאות שנים באירופה וכן, גם בישראל. כאשר עולי רגל הגיעו לירושלים במאה ה-19, רובם גרו בחדרי אירוח אצל אנשים בבתים. מה שהשתנה בעשור האחרון, הוא אפשרות השיווק של החדר הבודד או הדירה ללקוח הקצה. אתר Airbnbמאגד בתוכו מעל למיליון חדרי אירוח במעל 100 מדינות בעולם - יותר מאשר רשתות בתי מלון רבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מתופעה כלל עולמית שנקראת "כלכלת שיתוף". דירת Airbnb לתיירים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחפשים את האינטראקציה עם המקומיים

נושא נוסף שעליו יש לתת את הדעת, הוא שגם קהל הצרכנים השתנה בעשור האחרון. יותר ויותר בני דור המילניום, כפי שהם מוגדרים, תיירים בגילאי 35-20 מסתובבים בעולם, והציפיות והדרישות שלהם מאמצעי הלינה השתנו באופן משמעותי מהדורות שקדמו להם. חבר'ה צעירים אלו מחפשים יותר את החווייה המקומית והאינטראקציה עם המקומיים, מאשר נוחות של חדר במלון שדומה מאוד לחדרי מלון בערים אחרות בעולם.

נחזור לנושא התחרות. בתי המלון בישראל יקרים, אפילו יקרים מאוד ביחס למדינות רבות באגן הים התיכון ובאירופה. כמות חדרי המלון בישראל גדלה בקצב איטי - מה שמביא לאורך השנים לעליית מחירים עקב היצע מוגבל וביקוש גדל.

לא במקרה נושא השכרת הדירות עלה בימים אלו לסדר היום הציבורי. אנו עומדים בפני ימי תקופת חופשת הקיץ. ימים שבהם מידי שנה מגיעות עשרות אלפי משפחות יהודיות מצרפת לחופשת קיץ בישראל. חלקן של משפחות אלו רכשו דירות בישראל, וחלקן עברו לשכור דירות נופש ל-10 ימים עד שבועיים. הסיבה העיקרית: מחירי הלינה הגבוהים בבתי המלון.

שיהיה ברור - רובן המכריע של המשפחות הללו היו מעדיפות להישאר בבתי מלון ולקבל את כל השירותים הנלווים לאירוח, אך המחיר הפך לגורם מכריע. נופש של משפחה ממוצעת בת ארבע נפשות, ששוכרת שני חדרי מלון לעשרה ימים בתל אביב, הפך למעמסה כבדה - כבדה מאוד על משפחות רבות. מחירי המלונות בישראל נקובים בדולרים, ואילו המטבע שבו התיירים משתמשים הוא אירו, שפוחת בשיעור של כ-15-11 אחוזים לעומת הדולר.

חלק מהיהודים החמים הללו נאלצים לוותר על חופשה בישראל וחלקם פשוט חוסכים בהוצאות ועוברים לשכור דירות נופש.

לדעתי, נושא השכרת דירות נופש וחדרי אירוח חשוב ביותר. מנקודת מבט שיווקית רחבה, אנו חייבים לגוון ולהרחיב את היצע אמצעי האירוח העומדים לרשותם של תיירים בישראל, אך בה בעת עלינו למצוא דרכים יצירתיות על מנת לאכוף ולגבות מסים עירוניים ומסי מדינה מדירות וחדרים להשכרה לטווח קצר. כמו כן, יש חשיבות גבוהה בקביעת קריטריונים וסטנדרטים בסיסיים עבור דירות נופש .לא יעלה על הדעת שדירות וחדרי נופש ואירוח לא יצטרכו לעמוד בתקנות וקריטריוני בטיחות בסיסיים. מדובר בחיי אנשים.

אולי נכון היה לצאת וללמוד מערי תיירות גדולות אחרות. למשל, העיר לונדון שחוקקה לאחרונה (בחודש מאי) חוקים עירוניים חדשים, המאפשרים לתושביה להשכיר לתיירים חדרי אירוח לטווח קצר. אם העיר המתויירת ביותר בעולם מצאה פיתרון -ודאי אפשר ללמוד ממנה דבר או שניים בנושא.

יוסי פישר הוא מומחה תיירות מבעלי Vision Hospitality & Travel Consulting

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully