וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אורנג' ו-BDS: חרם תיירותי על ישראל?

7.6.2015 / 0:19

נושא החרמות על ישראל, שתופס תאוצה בעולם לאחרונה, עלול להגיע גם לתחום התיירות לארץ, ובסוכנויות הנסיעות בחו"ל כבר מוציאים את ישראל מחוברות יעדי הנופש כי "זה תופס מקום". יוסי פישר חושב שאם לא נפעל מיד, נגלה "שהסירו את ישראל מהמדפים" גם בענף התיירות. דעה

הפגנה חרם על ישראל מול הפרלמנט הנורבגי. ShutterStock
זה עלול לסחוף את כל אירופה. הפגנת חרם על ישראל מול הפרלמנט הנורבגי/ShutterStock

הודעתו של מנכ"ל אורנג' העולמית על הרצון בניתוק מישראל בסוף השבוע האחרון, סוגרת שבוע שבו התאחדות הסטודנטים הבריטים מכירה ומאמצת את עקרונות ה-BDSלהחרמת ישראל וארגון פיפ"א כמעט והצביע על סנקציות על ישראל.

באותו השבוע עצמו, דיבר נשיא ארה"ב אל הציבור הישראלי ישירות בראיון לתוכנית "עובדה" והסביר מדוע יתקשה להטיל וטו על הצעת החלטה באו"ם שתכיר במתווה למדינה פלסטינית. למי שלא הבין את דבריו של הנשיא האמריקאי, מדובר על תמיכה עקיפה בסנקציות על ישראל.

כל הנתונים הללו "מתורגמים" גם למספרים והכנסות בתעשיית התיירות. לפני כשבוע הוציאה התאחדות המלונות הודעה לעיתונות ובה היא דורשת "תקציב שיווק ייעודי עבור קמפיין שיווקי מידי וגדול במדינות רלוונטיות". לדברי נועז בר ניר, המנכ"ל הנכנס של התאחדות בתי המלון ומי ששימש עד לפני כשנתיים מנכ"ל משרד התיירות, "זה כבר 10 חודשים של משבר בתיירות הנכנסת מאז פרוץ 'צוק איתן' בקיץ ביולי שעבר, ובתי המלון איבדו לפחות 2.2 מליון לינות תיירים ששווים כמיליארד שקלים".

אז נכון, יש מכלול שלם של מרכיבים המשפיעים באופן חד וישיר על הירידה בתיירות הנכנסת לישראל. למשל, השפעות "צוק איתן", פיגועי דריסה בירושלים שזוכים לסיקור בעולם, ההתחזקות של דאעש באזור, הקריסה בתיירות הנכנסת מרוסיה ואוקראינה - עקב המשבר הכלכלי בהן, הפיחות בשער החליפין של האירו לעומת הדולר האמריקאי (מחירי התיירות הנכנסת נקובים ברובם המכריע בדולר), התחרות על כיסו של התייר מול השכנים (מצרים, ירדן, יוון, טורקיה) וכמובן יוקר המוצר התיירותי בישראל, כפי שבא לידי ביטוי באינדקסים עולמיים שונים בעולם.

תיירים בהר הזיתים צופים על העיר העתיקה. רויטרס
10 חודשים של משבר בתיירות הנכנסת. תיירים בירושלים/רויטרס

הממשלה לא מעניקה חשיבות לפיתוח התיירות

יתר על כן, מדד התחרותיות והאטרקטיביות של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2015 פורסם בחודש מאי האחרון. במדד הדו-שנתי החשוב הזה, דורגה ישראל בדירוג הכולל במקום 72 מתוך 144 מדינות. אלו שמתנחמים מהתוצאה ואומרים "מקום טוב באמצע...", רצוי שיראו את נתוני 2009, שם דורגה ישראל במקום ה-36.

אינדיקטור נוסף למצבנו הירוד הוא מדד החשיבות שמעניקה הממשלה לפיתוח תעשיית התיירות, ובו דורגה ישראל בשנת 2015 במקום ה-95 לעומת המקום ה-63 בשנת 2013. במדד החשש מפני טרור מוקמה ישראל בשנת 2015 במקום ה-130!
תיירות היא תעשייה, שלהבדיל מתעשיות רבות, בחלקה הגדול בנויה על תדמית ויחסי ציבור.

ומה עושה ישראל בנושא? כמעט כלום! מקום 95 בעולם בחשיבות שמעניקה הממשלה לפיתוח תעשיית התיירות.
להבדיל אלף אלפי הבדלות, ממשלת איראן משקיעה משאבים רבים לשפר את תדמיתה בעולם באמצעות התיירות הנכנסת. בתערוכת התיירות החשובה בעולם ה-ITB שנערכה בחודש מרץ האחרון בברלין, עמד בראש המשלחת האיראנית לתערוכה סגן נשיא איראן. ומי עמד בראש המשלחת הישראלית? שר התיירות? מנכ"ל המשרד? סמנכ"ל המשרד? תמשיכו הלאה בניחושים.

עוד באותו נושא

ומה איתנו? גם הישראלים נוקטים בחרם תיירותי

לכתבה המלאה

יש מוצר אך אין שיווק

נושא החרם התיירותי על ישראל קיים כבר דה-פאקטו. החרם קיים לא מהיום ולא מאתמול. כבר בתחילת שנות ה-90, עת ששימשתי כמנהל שיווק של חברת תיירות נכנסת בגרמניה ובמדינות דוברות גרמנית, נתקלתי בסוכנים שהסבירו לי שיש להם "בעיה" למכור את ישראל בחוברות התיירות שלהם. חלקם אף הסבירו לי באדיבות, שהמוצר פשוט "תופס מקום" בקטלוג ובחוברות יעדי נופש ולא נמכר, ולכן הם מעדיפים לשים יעד אחר במקום ישראל ש"מוכר את עצמו".

כעת, כאשר נושא החרם התרבותי, האקדמי והכלכלי על ישראל צובר תאוצה, עלינו לחזק את שיווק התיירות של ישראל. לדאוג שרמת שביעות הרצון של התיירים המבקרים פה תהיה גבוהה ככל האפשר. להשתמש בתיירים ולהפוך אותם למסבירים ולמקדמי ישראל ברחבי העולם.

השיווק של התיירות הנכנסת לישראל צריך לצאת מידי משרד התיירות ולעבור לסקטור הפרטי. הממשלה, באמצעות משרד התיירות, תתמוך באיגוד שיווק התיירות באמצעות תקציבים ויהיה לנציגיה מקום במועצת המנהלים, אך העסק חייב לעבור התמקצעות.

שיווק התיירות של ישראל צריך להיות מבוסס על איגוד המסתמך על תקציב רב-שנתי בסיסי, עם השלמות במידת הצורך מהמדינה והחברים בו. קשה להאמין שמדינה שהפכה את "מלוני גליה" ו"תפוזי ג'אפה" למותגים מוכרים ומוערכים בעולם, והמציאה את הדיסק-און-קי והטפטפות, נכשלת במשך שנים מלהפוך את ירושלים, ים המלח, נצרת, הים האדום והכנרת למוצר תיירותי מבוקש. יש מוצר אך אין שיווק.

אם לא נפעל מיד, נגלה מהר מאוד יחסית שסוכני נסיעות רבים, בעיקר בארצות אירופה המערבית וסקנדינביה, יעדיפו "להסיר את ישראל מהמדפים". אולי לא מפני שהם רוצים, אלא פשוט מכיוון שהלחץ הציבורי כנגדם יתגבר. כדאי שנתעורר ומהר.

יוסי פישר הוא מומחה תיירות מבעלי Vision Hospitality & Travel Consulting

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully