וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת העמק חוזרת! מסע בתחנות חייה בעבר ובעתיד

25.2.2016 / 16:30

בעבר היא זחלה בין אדמות טרשים, ובעתיד היא תטוס בין חיפה לבית שאן: תחיית רכבת העמק היא חלק מרנסנס של שחזור תחנות היסטוריות ובנייה של תחנות מודרניות. יצאנו למסע מסע בין התחנות המעוצבות והבולטות בישראל

צילום: זיו ריינשטיין עריכה: מאיה בן ניסן

"עליתי על רכבת העמק ואין לה תחנות

הקונדוקטור אומר שהיא רצה מהר ויש לה מיליון קרונות"

(יהונתן גפן)

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת ורכבת העמק המהוללת קמה לתחייה ביוזמת משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, ואו-טו-טו נשמע את שקשוק גלגליה ואת קול תרועת הקטר שמתקרב. הנחת מסילת הברזל בעיצומה, בניית התחנות מתקדמת במרץ ואם ירצה השם, והתקציב (ארבעה מיליארד שקלים), בראשית 2017 רכבת העמק נוע תנועה ותשוב ל"טוס" בין חיפה לבית שאן, 63 שנים מאז נדמה על הפסים.

הרכבת, שתושבי הצפון מחכים לה בכיליון עיניים, תהפוך את אזור העמקים (יזרעאל, חרוד והמעיינות) לנגיש יותר, תפתח אופקים חדשים למגורים, לתעסוקה, ולבילויים ועל הדרך תביא איתה רנסנס לכל הסביבה. לצד הקמת התחנות החדשות, הגדולות והחדשניות עושים כבוד גם לתחנות הישנות שעוברות שיפוץ ושימור. בטרם הונחו התשתיות לרכבת המתחדשת, חלה התעוררות גם בשאר תחנות הרכבת ההיסטוריות ברחבי הארץ, שהסירו מעליהן את קורי העכביש, ניקו את האבק, עברו שיפוץ ומירוק, גילו את יופיין והפכו ליעדי תיירות אופנתיים.

אז בואו, עלו איתנו לקרון ונצא למסע לאורך מסילות הרכבת הישראלית, כשבדרך נעצור בתחנות היסטוריות. הנה באה הרכבת.

"זו הרכבת טסה בעמק"

פרויקט הקמת רכבת העמק הראשונה של ראשית המאה ה-20 היה פרויקט שיצר שילוב כוחות עולמי, שהיום אנחנו רק יכולים לחלום עליו. הטורקים הניחו את המסילה, הגרמנים (שנחשבים למומחים מספר אחת בעולם בהקמת רכבות) פיקחו והרכבת, שהייתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית, חיברה בין חיפה לדרעא שבסוריה שם התחברה לרכבת שנסעה לדמשק ולערב הסעודית, מובילה בדרכה את המתפללים למכה ולמדינה.


עוד על רכבות בוואלה! תיירות:
הרכבת הטרנס-סיבירית היא הטיול החווייתי שחיפשתם
צפו: הרכבת התחתית של ברלין כפי שטרם ראיתם
המטרו של רוסיה: ביקור ברכבת התחתית היפה בעולם


הרכבת יצאה לדרכה ב-1905, שבקה חיים בנובמבר 1957 ומאז הילכו עליה סיפורים, מיתולוגיות והרבה בדיחות על נסיעתה האיטית ועל הפרות שעמדו בנחת על המסילה ולחכו עשב.

לאורך 60 הק"מ של התוואי החדש, נבנו גשרים עיליים מפלצתיים, בהם גשר 6/70 שעובר מעל צומת העמקים ומתהדר בתואר הגשר הכי ארוך בארץ - 70 מטרים אורכו, 17 מטרים גובהו ו-50 מיליון שקלים הושקעו בהקמתו. כמו כן, הוקמו גשרים תחתיים שקועים בין שדות, כדי לא להפריע לחקלאיים וכן לאפשר לחיות הבר להמשיך ולהסתובב שם בחופשיות.

אחד מהבונוסים שלהם יזכו נוסעי הרכבת בדרכם הוא הנוף. כך, למשל, תחנת בית שאן, שנבנתה בצורת חפיר, שמימין לרציפיה בריכות דגים, משמאל שדות החיטה והתירס ומסביב הרי הגלבוע שגולשים לעמק. לפתוח את הבוקר עם הנוף הזה, בדרך לעבודה, וכבר היום שלנו בטוח ייראה טוב יותר. ועם בבית שאן עסקינן, בסמוך לתחנה תושק טיילת באורך 700 מטר שתעבור על תוואי המסילה הישנה ובין מבנה האבן היפים ששימשו את עובדי התחנה.

רכבת העמק החדשה. צילום מסך
טיילת באורך 700 מטר תעבור על תוואי המסילה. תחנת הרכבת החדשה בבית שאן/צילום מסך

תחנת כפר יהושע

תחנה "תל א-שמאם" (ניחוח מלונים בערבית, על שום המלונים שגידלו בסמוך) הייתה מהחשובות והמרכזיות של רכבת העמק, בעיקר בשל הבאר שספקה מים לדודי הקיטור של הקטרים. בתחנה שבעה מבני אבן יפים שנבנו בסגנון טמפלרי, על המסילה עומדים שלושה קרונות אותנטיים ובמגדל המים אפשר לראות את הבאר עם המשאבה ההידראולית שמופעלת לכבוד המבקרים.

המועצה לשימור אתרי מורשת הפכה את התחנה למוזיאון המציג רכבת מיניאטורית התואמת למקורית, תמונות, מסמכים, סיפורים, מוצגים וסרטון שמשחזרים את סיפור הרכבת ותחנותיה ואת תרומתה להתיישבות באזור.
בסמוך נבנית התחנה החדשה, שעושה הומאז' לתחנה הישנה הן בסגנון האדריכלי והן בבניית מגדל מים, הדומה למגדל ההיסטורי.

ליד הפסים נמצאת "תחנת קפה" - קרוון נייד שעומד בלב החורש ובצמוד לשדות החיטה צופה לנוף נהדר ומרגיע. בני הלוי, הבעלים ותושב הכפר, ייקבל אתכם בחיוך גדול ויגיש קפה נהדר, אייס קפה, לימונענע ומלבי מרעננים, בירה צוננת, כריכים, עוגיות וארטיקים. בשבת יש גם ג'חנון שאותו תוכלו לזלול לצד רוכבי האופניים ותושבי הכפר, שהמקום משמש להם כבית הקפה השכונתי.

תחנת קפה, כפר יהושע. 052-5201747.

מוזיאון רכבת העמק כפר יהושע. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
שבעה מבני אבן יפים שנבנו בסגנון טמפלרי. תחנת כפר יהושע/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו
רכבת העמק החדשה תחנת כפר יהושע. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
הדרגנוע החדש שהוקם בתחנת כפר יהושע/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

תחנת אלרואי, קריית טבעון

נחום לוי עומד על הפסים ומעלה זכרונות מימי הרכבת העמק, שהוא וחבריו נהגו לרוץ אחריה, לזנק לקרון ולתפוס עלייה טרמפ. כשהרכבת ירדה מהפסים, התחנה הממוקמת מעל נחל הקישון נזנחה והפכה למזבלה. כשהדחפורים איימו למחוק את זכרה לנצח, ואיתה גם את זכרונות מגרש המשחקים של ילדותו, גייס נחום את התושבים וביחד פינו את האשפה, ניקו את השטח, גייסו תרומות והפכו אותה לפארק יפה ומטופח.

על הפסים עומדים קטר ישן, קרונות נוסעים וקרונות משא, עגלות ששימשו את העובדים וקרון אחד שהפך למוזיאון נוסטלגי. הקרונות נצבעו בצבעים עליזים והם מזמינים לעלות ולחוות אותם. הרציף הפך לשביל טיול, נטעו עצים, הציבו שולחנות פיקניק והפכו את המקום לאתר שמח שאין כמותו.
אם אתם רוצים להמשיך ולטייל, כ-100 מטרים מהתחנה תמצאו את מעיין אלרואי שנובע מתחת לעץ התות.

מתי: כל יום, כל השבוע. להדרכה וסיפורים צרו קשר עם נחום - 052-8239248

רכבת העמק תחנת אלרואי. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
"אתונו של הסולטן" כונתה רכבת העמק הישנה. מיצג בתחנת אלרואי שהפכה אתר למבקרים/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

מוזיאון הרכבת, חיפה

מוזיאון הרכבת ממוקם בתחנת היציאה של רכבת העמק, והוא מספר את תולדות הרכבות בארץ ואת תרומתן להתפתחותה הישוב העברי. הוא מציג את העבר, ההווה והעתיד באמצעות תמונות, תצוגות ומוצגים שסוקרים את ההיסטוריה וכן סרטון המציג את סיפור הקטר 70414. התצוגה קצת מיושנת, לטעמנו, אך את החלק המרתק, במיוחד לילדים שבחבורה, תמצאו בחוץ, במוסך הקטרים ששימש את הרכבת הח?ג'אזית.

בהאנגר מוצגים קטר קיטור מקורי, קרון ארגזי וקרון סלון עם כל הפינוקים של אותן השנים, כולל תאי לינה פרטיים.
מהמוסך עולים על הגשר העובר מעל המסילות, ותנועת הרכבות השוטפת שממנו נשקפת הפנורמה של חיפה ומורדות הכרמל. מצדו השני של הגשר מוזיאון נוסף המציג כלים ששימשו את עובדי הרכבות וכן תמונות, כרטיסים, בולים ודגמי רכבות מיניאטוריות.

להשלמת חוויית הרכבת בעיר, סורו לכרמלית - הרכבת התחתית שנוסעת בתוך מנהרה שנחצבה במעמקי הכרמל.

איפה? בסמוך לתחנת הרכבת חיפה מזרח
לפרטים: 04-8564293

: מוזיאון רכבת ישראל בחיפה. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
להכיר את תולדות הרכבות בארץ ואת תרומתן. מוזיאון רכבת ישראל בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

הגשרים שמעל מחוז נהריים, קיבוץ גשר

בגשר הישנה תזכו לשני סיפורי מפתח היסטוריים - חזון מפעל המים החלוצי של פנחס רוטנברג וסיפורי הגבורה של תושבי הקיבוץ. האתר מוקף נוף יפה ועיקרו האפשרות לעבור את שער המערכת ולעמוד על אדמת ירדן במצפור שנבנה על גדת הירדן, בחיבור עם הירמוך.

מעל הנהר עוברים שלושה גשרי אבן היסטוריים - הראשון מימי האימפריה הרומית, השני גשר טורקי ששימש את רכבת העמק ועליו 'נתקעו' קרונות משא והשלישי גשר שבנו הבריטים למעבר רכבים. בסמוך נמצאים חאן ממלוכי מרשים, תחנת משטרה בריטית, מבנה הקיבוץ הישן ומוזיאון מרתק הסוקר את האירועים והקרבות שהתחוללו בו.

לפרטים: 04-6752685

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך נראתה תחנת הרכבת הישנה בנהריים/מערכת וואלה!, צילום מסך

התחנה, תל אביב

כלה בשמלה לבנה ושובל ארוך, חתן עם פפיון ושיער מסודר, צלם שמתפקד גם כבמאי צועק "סמייל". עוד חתן-כלה הגיעו ביום המאושר בחייהם לאחד מהלוקיישנים הכי מבוקשים לצילום - תחנת הרכבת הישנה. "לפני 60 שנה", מספרת הכלה הנרגשת, "הסבים שלי הצטלמו באותה התחנה בדיוק - סבא בחליפה שחורה ומגבעת לראשו, סבתא בשמלת תחרה אלגנטית שתפרה במו ידיה, והיום אני, נכדתה, משחזרת את אותה הסצנה".

התחנה התל-אביבית היא חביבתם של תיירים ולמעשה סוג של קניון פתוח עם חנויות מעצבים ומזכרות, שמאכלסות את המחסנים ואת המבנים ששימשו את העובדים והנוסעים. התחנה הוקמה על ידי העותמנים שבנו 22 מבנים בהשראת הבנייה האירופית-טמפלרית מהמאה ה-19. הרכבת, שפעלה בשנים 1948-1892, חיברה את יפו עם ירושלים, נושאת על גבה סחורות שהגיעו דרך הנמל היפואי.

מבני התחנה עברו שימור והפכו למתחם תרבות, פנאי, שופינג ואוכל המארח תערוכות, פסטיבלים, ירידים ושווקים צבעוניים. על הפסים עומד קרון מהודר ומשוחזר בו תוכלו לצאת 'למסע' באמצעות מיצג חוותיי-הומוריסט המלווה בסרטון תלת מימד, הולוגרמה, פעלולי סימולציה, תאורה וקול, המציגים את סיפור התחנה והרכבת מלפני 120 שנה.

לפרטים: אתר האינטרנט

מתחם התחנה. וויקיפדיה אורן ולדמן, מערכת וואלה! NEWS
הרכבת חיברה את יפו עם ירושלים. מתחם התחנה, תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, וויקיפדיה אורן ולדמן

התחנה הראשונה, ירושלים

שנים עמדה תחנת הרכבת ההיסטורית נטושה ומוזנחת, עד שבא לציון הגואל והבין את הפוטנציאל שטמון בה. התחנה עברה שיפוץ, שימור והתחדשות שהפך את המחסנים, את בית הכוון, עמדת הכרטיסן ורציף הנוסעים למרכז תיירות ובילוי.

המתחם הפך אטרקטיבי גם הודות למיקומו על ציר התרבות שבין דרך חברון לדרך בית לחם, בסמוך לתיאטרון החאן, הסינמטק, גן הפעמון ופארק המסילה, וכן בגלל העובדה שהוא פתוח בשבת.

על הרציף נפתחו מסעדות, בתי קפה, ברים, חנויות אמנות ומיזם התיירות SmarTour שהתנחל במבנה הכרטיסן. המקום משמש כמרכז מידע וכנקודת יציאה לטיולי סגוויי מודרכים בטיילות ארמון הנציב ותחנת השכרת אופניים לדיווש לאורך פארק המסילה, שחוצה את שכונות בקעה, המושבה הגרמנית, רחביה, בית צפפה עד לפארק ירושלים.

לפרטים: אתר האינטרנט

מתחם התחנה הראשונה רכבת ירושלים. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
על הרציף נפתחו מסעדות, בתי קפה וברים. מתחם התחנה הראשונה בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

"בתחנה בבאר שבע עומד קטר"

תחנת הרכבת הדרומית הושקה בשנה שעברה והיא מהיפות והאטרקטיביות בארץ. התחנה נבנתה על ידי הטורקים ועל הפסים 'תקוע' הקטר המיתולוגי 70414, שסיפור הבאתו לארץ בדרך לא-דרך מרתק מאוד. התחנה עברה מספר גלגולים, ובין השאר שימשמה כבסיס ליחידה 8200 וסדנה להדפס נייר, עד שננטשה והפכה לחורבה.

שיתוף פעולה בין רכבת ישראל, המועצה לשימור אתרים והעירייה גאל אותה והוביל לשיפוץ המחסנים ובית הנתיבות, שהפכו למרכז תרבות ותיירות. באחד המבנים הקימו מוזיאון אינטראקטיבי הסוקר את ההיסטוריה של הרכבת - מיצגים, משחקי טריוויה בטבלטים, ספר מולטימדיה עם תמונות נעות, הקרנת סרטונים על משטח חולי וכמובן גם תמונות, מסמכים ויומן התחנה המתעד אירועים היסטוריים.

על הפסים עומד גם "קרון הטרקלין" עם מציגים של נוסעים וכן תאים מפוארים (בסגנון האוריינט אקספרס) עם מיטות מרופדות וכורסאות עור. בקרונות נערכות הדרכות, הפעלות וסדנאות יצירה לילדים ועם רדת החשיכה מוקרנים סרטונים צבעוניים על גבי הקטר.

בבית הנתיבות פתחו את "מסעדת הקטר" שחדריה עוצבו בסגנון נוסטלגי ועל הרציף הציבו שולחנות ושתלו עצים ופרחים בתוך חביות יין. במסעדה מוגשות ארוחות בוקר טובות, בהן מנה טורקית אסלית כמחווה לרכבת ובלילה הופך הבר הפנימי למקום בילוי צעיר ומדליק. בימי שישי נערכים בתחנה מופעי קרקס, שחקני רחוב, נגנים, ועמדות צילום היתוליות.

מתחם הקטר, באר שבע. 08-6234613

תחנת הקטר באר שבע. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
בימי שישי נערכים פה מופעים. תחנת הקטר בבאר שבע/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully