וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונדליזם בל"ג בעומר: הושחת בית כנסת בן 2,000 שנה

7.5.2015 / 11:04

אלמונים ריססו כתובות גרפיטי על בית הכנסת העתיק שבשמורת הטבע מירון ובחורבת שמע שמדרום למירון. על הקירות נכתב באותיות גדולות, חלקן צבעוניות, "נ נח נחמ נחמן מירושלים"

צלמים זמניים מורשים

אתמול בבוקר (יום ד') טיילו חניכי "ישיבת בני עקיבא במירון" באזור בית הכנסת העתיק, כשלפתע נדהמו לגלות כתובות גרפיטי בולטות בחזית בית הכנסת העתיק. הם עדכנו את פקחי רשות העתיקות, שמיהרו להגיע לשטח. מאוחר יותר נתגלה נזק באתר נוסף: פקחי רשות הטבע והגנים מצאו כתובת נוספת בנוסח דומה, בחורבת שמע שמדרום למירון.

רק בשנה האחרונה השקיע מנהל השימור של רשות העתיקות מאמצים רבים בשימור ושיקום בית הכנסת העתיק במירון, במימון פרויקט "ציוני דרך" של משרד ראש הממשלה. במהלך עבודות השימור חוזקו המבנה, קירותיו והמגדל הצמוד אליו. כתובות גרפיטי שרוססו במקום הוסרו מקירות וממזוזות המבנה, וצמחיית בר שהחלישה את שלמותו וחסמו מעברים, טופלה.

לדברי אורי ברגר, ארכיאולוג נפת גליל עליון מזרחי ברשות העתיקות, מלבד כאב הלב על השחתת המבנה העתיק מיד לאחר ששומר, יש כאן אכזבה עמוקה מקומץ האנשים, שכאילו בשם האמונה פוגעים במורשת היהודית ששייכת לכולנו. מוזר שמרססי הכתובת חושבים שהמעשה מכבד את שמו של הרבי מברסלב עליו השלום".

ונדליזם השחתה בבית הכנסת העתיק במירון. אורי ברגר, באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
אפילו בית כנסת הם משחיתים. הגרפיטי במירון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אורי ברגר, באדיבות רשות העתיקות
ונדליזם השחתה בבית הכנסת העתיק במירון. אורי ברגר, באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
כתובת הגרפיטי על הרבי נחמן בחורבת שמע/מערכת וואלה! NEWS, אורי ברגר, באדיבות רשות העתיקות

רבי שמעון בר יוחאי היה מתהפך בקברו

מירון הוא ישוב עתיק במרכז הגליל העליון, בן 5,000 שנה. יש המזהים אותו עם מרום התנ"כי, ואת המעיין השופע לרגליו עם "מי מרום" המוזכר במלחמת יהושע נגד מלכי כנען. בתקופת הבית השני נוסד שם ישוב יהודי, שהיה מרכז ליצירת שמן זית, לצד גוש חלב ותקוע הגלילית. במאה ה-2 לספירה שהה כאן התנא הידוע רבי שמעון בר יוחאי, שמוזכר תכופות בתלמוד, וחיבר, על פי המסורת, את ספר הזוהר.

קבר הרשב"י, ביחד עם בנו אלעזר, הוא קבר הצדיק הנערץ ביותר בגליל, עם כמיליון מבקרים בשנה - חלק גדול מהם בל"ג בעומר, יום הילולת הרשב"י שנערכה רק אמש.

בחורבת שמע קיימים שרידי יישוב יהודי מימי המשנה והתלמוד ובו בית כנסת גלילי מפואר, שלו שני שלבי בנייה ושימוש שונים, ככל הנראה מהתקופה הביזנטית. מסורות שונות קושרות את האתר עם התנא המפורסם שמאי הקפדן, המוכר לכל כבר הפלוגתא של הלל הזקן.

ונדליזם השחתה בבית הכנסת העתיק במירון. מנהל שימור ברשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
וכך נראתה חזית בית הכנסת העתיק בתום השימור, לפני חודשים אחדים/מערכת וואלה! NEWS, מנהל שימור ברשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully