וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילליי, דנמרק: מסע אל היהודייה האחרונה שנשארה

ב-1943 החביאו תושבי גילליי שבדנמרק את 86 יהודי העיירה. הם אמנם נתפסו, אבל כ-2,000 יהודים אחרים הוברחו לשבדיה בסירות דייגים, וניצלו. מסע אל היהודייה היחידה שנשארה שם, הוטבלה לנצרות ומגלה כיום שוב את יהדותה

ערך: רן צימט צילום: זיו ריינשטיין

טובי אודשולט (לשעבר ורשבסקי) היא היהודייה האחרונה בעיירה הדנית הקטנה גילליי (Gilleleje), שבתקופת השואה חיו בה קצת פחות ממאה יהודים. אודשולט היא אישה חייכנית, בת 75, מוקפדת בלבושה וקטנת קומה וחביבה. אני פוגש אותה בבוקר קריר של חודש נובמבר 2014 בגילליי - מרחק שעה נסיעה ברכבת מקופנהגן.

גילליי היא עיירת דייגים קטנה בצפון-מזרח דנמרק, שהתייר הישראלי לא ימצא אותה על מפת הטיולים הרגילה שלו במדינה. היא אמנם שייכת לאזור הים הצפוני (North Zealand בדנית) ונמנית עם הריביירה הדנית, אבל מעבר לכמה פסטיבלי ג'אז והטיילת עמוסת הסירות - אין בה יותר מדי. אבל מה שיש בה זה אנושיות.

אותה אנושיות התגלתה ב-1 באוקטובר 1943, עת הוציאו הנאצים שכבשו את דנמרק באפריל 1940, הוראה לרכז את יהודי דנמרק לקראת שליחתם למחנות. אבל לא רק שהתוכנית הזדונית הודלפה לראשי הקהילה היהודית, שיכלה להתחיל להסתתר, אלא שהדנים עצמם פעלו וסיכנו את עצמם להצלת אחיהם התושבים.

טובי אודשולט יהודיה דנית מהעיירה גילליה. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אומצה על-די השכנים וניצלה. טובי אודשולט ואחת מסירות ההצלה בגילליי/מערכת וואלה! NEWS, צילום: זיו ריינשטיין
תבליט לזכר יהודי העיירה גילליי בדנמרק. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תבליט ברחוב, המוקדש לתושבי גילליי שהצילו יהודים/מערכת וואלה! NEWS, צילום: זיו ריינשטיין

הוטבלה לנצרות, וניצלה

וכאן נכנסת גילליי לתמונה. עקב מיקומה מצפון לבירה קופנהגן, הוברחו מהנמל שלה כ-2,000 מתוך 7,742 יהודי דנמרק באותה תקופה אל העיירה הוגנס (Höganäs) שבשבדיה השכנה - מרחק של 22 ק"מ. 472 אחרים נתפסו ונשלחו למחנה טרזינשטט בצ'כיה, 103 נוספים נרצחו או מצאו את מותם בדרך אחרת.

בסך הכל ניצלו 99 אחוזים מיהודי דנמרק בשואה, הודות לפעילותם האמיצה של אזרחי המדינה. טובי, שהיתה בת שלוש כשהחלו פעולות ההברחה, נמסרה על-ידי אמה לשכנים סוונד וקיטי אנדרסון, הוטבלה לנצרות, וכך ניצלה.

רוב יהודי העיירה, 86 במספר, הוחבאו בעליית הגג של הכנסייה המקומית. "הם שהו שם במשך 11 שעות בקור של חודש אוקטובר, כשהדייגים והמקומיים מביאים להם אוכל ושמיכות", נזכרת טובי מהסיפורים ששמעה. אולם הלשנה על מקום הימצאותם גזרה את דינם והם נשלחו לטרזינשטט. "באותו יום נשמעו צעקות הגרמנים ברחוב והיהודים פחדו", היא מוסיפה, "כשהגרמנים אספו 54 יהודים שהתחבאו בבתים באזור".

כשאנחנו פוסעים בכנסייה הקטנה, מראה לי טובי את מקום הטבילה שבו הוטבלה לנצרות. אנחנו מטפסים בגרם המדרגות אל עליית הגג מעץ, שנשארה כמות שהיא מאז ימי המחבוא של היהודים. כולם נתפסו, חוץ מילד אחד בן 12, שהתחבא מאחורי מצבה גדולה של יהודי מהעיירה שנקבר ב-1931 בסמוך לכנסייה.

ספינת מעגגן שהבריחה יהודים מגילליי לשבדיה. (צילום רפרודוקציה), מערכת וואלה! NEWS
הדייגים התגייסו למען היהודים. ספינת "מעגן"/מערכת וואלה! NEWS, (צילום רפרודוקציה)
פסל תקע בשופר גדול במוזיאון גילליי בדנמרק. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
המלכה מיקמה אותו ליד החוף. הפסל "תקע בשופר גדול" מחוץ למוזיאון גילליי/מערכת וואלה! NEWS, צילום: זיו ריינשטיין

תקע בשופר גדול

רוב היהודים שהוברחו לשבדיה חזרו בתום המלחמה לדנמרק, כשהדנים שומרים על בתיהם ושאר נכסים שהיו שייכים ליהודים. גם אמה של טובי חזרה בשבילה, אך טובי, שהיתה כבר בת חמש, אמרה לה שהיא רוצה להישאר עם הוריה המאמצים. בהחלטה קשה מאוד, ויתרה האם על בתה היחידה והשאירה את טובי עם סוונד וקיטי.

כיום יש בעיירה מוזיאון קטן לתולדות גילליי, שמגולל גם את סיפור הצלתם של יהודי דנמרק והעיירה עצמה. אות הוקרה של הנשיא המנוח, חיים הרצוג, ניתן לאנשי העיירה ומופיע במוזיאון, כמו גם פריטים מחיי היום-יום של היהודים וסיפור הצלתם. מחוץ למוזיאון עומדת סירה, שמדמה את סירת ההצלה "מעגן" (בדנית "שחף"), שסייעה ליהודים לחצות את הגבול לשבדיה.

ממול לסירה, ישנו העתק של פסל מרהיב שנמצא בהרצליה בשם "תקע בשופר גדול" של הפסל ג'ורג' וייל, שנתרם ב-1997 על-ידי יולי עופר לדנים. מלכת דנמרק החליטה למקם אותו מחוץ למוזיאון וליד החוף, לזכר פעולות ההצלה והקשר האמיץ בין אנשי גילליי, יהודים ולא-יהודים, שהיו תושבים דנים ללא קשר לדתם.

טובי לא עזבה את גילליי, הקימה בעיירה את ביתה והיא, כאמור, היהודייה האחרונה שחיה בעיירת הדייגים הנפלאה הזו. היא ביקרה בארץ כמה פעמים, גידלה את ילדיה לפי רוח המסורת היהודית וגם הנוצרית וחוגגת חגים יהודיים. בנה אף התנדב בקיבוץ ונישא לאשה יהודייה דנית. פעם בשבוע היא מתנדבת במוזיאון היהודי בקופנהגן ומספרת את סיפור עיירתה - כפר הדייגים שהציל לא מעט יהודים.

seperator

ואולי, בפעם הבאה שאתם בדנמרק, תוכלו גם אתם להקדיש שעה לסיור ברחובות העיירה השקטה, לטייל בין שבעת התבליטים הנושאים כיתוב עברי ומהווים עדות לקשר בין התושבים, שבטח ישמחו לדעת שגם היהודים לא שוכחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully