וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא קורה רק במלון: על עברייני חניות נכים

יובל וגנר

3.3.2015 / 1:01

הישראלים שהחנו את רכבם בחניית נכים במלון באילת, אינם מקרה בודד. בכל יום עשרות נהגים לא מורשים חוסמים חניות של בעלי מוגבלויות באתרי תיירות. יובל וגנר, מייסד עמותת נגישות ישראל, קורא להפסיק עם התופעה המכוערת פעם אחת ולתמיד. דעה

נגישות נכים טיול נגיש. ShutterStock
די כבר עם התירוצים - לא חונים בחניית נכים/ShutterStock

כולנו נחשפנו לסרטון ודיאו שמתאר את התקרית האלימה כנגד עובדי הקבלה במלון "יו סוויטס" באילת, לאחר שחדרם ננעל על ידי הצוות - בתגובה לחניית רכב המשפחה בחניית נכים בניגוד לחוק.

זה לא יאומן, שנת 2015 ועדיין קיימת תופעה איומה ומכוערת של "עברייני חניות נכים". מדהים לראות ולהבין שהעבירה הראשונה הינה עצם זה שהם חנו בחניית נכה מסומנת בבית המלון, העבירה השנייה הינה שלא נענו לבקשת המלון להזיז את הרכב והעבירה השלישית הייתה האלימות הפיזית, כפי שכולנו ראינו בסרטון הווידיאו כנגד עובדי המלון.

לצערנו הרב התופעה אינה חדשה. על אף מבצעי מודעות והסברה, על אף מבצעי אכיפה של משטרת התנועה בכל שנה יש מעל ל-20 אלף עבירות חנייה בחנייה המסומנת לנכים עם תג חנייה ייעודי לנושא. כך שניתן לומר בוודאות שקנס בגובה 1,000 שקלים אינו מייצר הרתעה מספיקה.

ישנם הרבה אזרחים ונהגים, שמעזים להעיר לנהגים שחונים בחניית נכים ללא תו נכה - אלה מכירים את ה"ישראלי היפה" - את הקללות, את התירוצים ואפילו את האיומים.

המדינה והרשויות המקומיות הן המרוויחות הגדולות מהקנסות - כ-20 מליון שקלים, על אף שהקנס על חנייה בחניית נכה הינה 1,000 שקלים, עדיין עשרות אלפי אנשים חונים בחניות נכים בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לצערנו הרב התופעה אינה חדשה. רכב לא מורשה בחניית נכים בכפר סבא/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב לדעת, בישראל יש כ-150 אלף אנשים עם מוגבלות שונה, שלהם יש תג חנייה לנכה המונפק על-ידי משרד התחבורה. עבורם חניית נכים אינה צ'ופר, בונוס, או הטבה. עבורם חניית נכים זמינה הינה קריטית בחיי היום-יום.

כאשר חניית נכים נתפסת על-ידי עברייני חניות נכים, המשמעות הינה שמי שזקוק לחנייה ויש לו מוגבלות המזכה אותו בתו חנייה, לא יכול להחנות רחוק ופשוט ללכת. עבורו אי זמינות חניית נכה הינה פשוטה - לא להגיע או לאחר. לאי זמינות חניית נכים תמיד מתלווה הרגשת תסכול, אכזבה מהמצב.

עמותת נגישות ישראל פועלת בנושא חניות נכים הן באכיפה, הן במודעות והן במערכת החינוך. אנו קוראים לציבור הנהגים בישראל, לאלה שעדיין יש להם תירוצים כמו "זה רק לדקה", "כי חם לי או קר", "אני ממהר", "רק באתי להוריד מישהו או לקחת מישהו" וכדומה - די עם התירוצים - לא חונים בחניית נכים!

העמותה גם פועלת מול משרד התחבורה ומול חברי הכנסת, על מנת לשפר את חקיקת חוק חנייה לנכים, כדי לוודא שרק אנשים עם מוגבלות בניידות יזכו לתג חנייה בחניית נכה. בנוסף על כך, מתתקיימת פעילות להגברת האכיפה, להגדלת גובה הקנסות ולאפשר אכיפה גם בשטח פרטי, כגון מרכזי קניות ובתי מלון.

חשוב להדגיש ולזכור, שגם על הזכאים לתו חנייה לנכים יש אחריות, והכי חשוב שיקפידו על שמירת חוק חניות נכים:
o נקפיד שבני המשפחה שלנו לא יעשו שימוש בתו נכה (בזמן שאנחנו לא ברכב)
o נקפיד שלא להחנות במעברי חצייה.
o נקפיד שלא להחנות בתחנות אוטובוס.
o נקפיד להחנות באופן שלא מפריע לתנועה.
o נקפיד שלא להחנות לצד ברזי כיבוי
o נשתדל לא להחנות על המדרכה, אך אם אין ברירה נשאיר מעבר להולכי הרגל, עגלות נכים ועגלות ילדים.

ולסיכום, ראיתם חניית נכים פנויה - אל תתפתו להחנות בה, כי ישנם אנשים שבאמת צרכים אותה על מנת להגיע!

יובל וגנר הוא מייסד עמותת נגישות ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully