וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 גוונים של טיול: המיתוג החדש של רשות הטבע והגנים

23.2.2015 / 12:10

רשות הטבע והגנים, שחוגגת יובל להקמתה, הצטיידה בלוגו וסמל חדש ומשיקה 50 מסלולי טיול חדשים ומחודשים (רובם בתשלום) לאזרחים. מיתוג מחדש הוא לא אחת ממשימותיה שיש לשפוך עליה כסף ציבורי, אבל היי - מישהו צריך לדעת שאתה עושה משהו, לא?

שמורת טבע מג'רסה. רשות הטבע והגנים
חלק מהשבילים יהפכו נגישים, למשל זה. מטיילים במג'רסה/רשות הטבע והגנים

איך חוגגים 50 שנות פעילות עם הטבע? עם מיתוג ולוגו חדשים, כך לפחות עשתה רשות הטבע והגנים שבימים אלה חוגגת יובל להקמתה. אבל אותנו זה פחות מעניין איך תמתג עצמה הרשות (להלן רט"ג), אלא יותר מה יוצא לנו מזה?


המדריך למטייל העצל - מסלולים שאסור לכם לפספס:
הסחנה: הסוד הוא לבוא אך ורק בחורף
נחל מערות: טיול בבית של משפחת קדמוני
עין אפק: מסע בין ביצות, ג'מוסים ושפמנונים ערסים


אז חוץ מבזבוז כספי מיסים (כן או לא - כל אחד יחליט בעצמו) על מיתוג חדש, לוגו חדש, שכירת שירותי חברת המיתוג "פירמה" שתעשה כל זאת, הציבור זוכה להתחדש עם 50 מסלולי טיול נבחרים בארץ, שחלקם אמנם חדשים, ואילו אחרים סומנו מחדש, הונגשו לבעלי מוגבלויות, לבעלי רכבי שטח ורוכבים על שניים. למשל, המג'רסה, מסלול המים המוכר בצפון-מזרח הכנרת, שהונגש לנכים, או המסלול ממצפה רמון לחאן בארות שהותאם לרוכבי אופניים.

ראשית, נציין כתזכורת שהרט"ג, שהיא גוף ממשלתי תחת המשרד להגנת הסביבה, היא איחוד בין שתי רשויות שפעלו בנפרד עד 1998 - "רשות שמורות הטבע" ו"רשות הגנים הלאומיים", שהוקמו ב-1964. "המטרה שלנו לשמור על הטבע, הנוף והמורשת למען האדם, הסביבה והעתיד", אמר היום מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, בתל אפק, כשהציג את המיתוג החדש של הארגון שבראשו הוא עומד ואת מסלולי הטיול שנוספו לו.

אבל המהלך המיתוגי של הרשות, שגם מתהדרת בלוגו חדש: "בן אדם למקום", נועד בעיקר למתג את עצמה ופחות את הטבע עבור הציבור. רוב המסלולים "החדשים" בין 50 גווני הטיול הם בכלל מסלולים קיימים שבהם חודש סימון הדרך (בסיוע החברה להגנת הטבע), או קיבלו גושפנקא גם לטיולי לילה. גולדשטיין עצמו מודה, כי רק כ-20 מסלולים מבין ה-50, חדשים ממש. בנוסף, רק 23 מסלולים, כלומר פחות ממחצית, אינם כלולים דמי כניסה לאתרי הרשות ורובם בדרום הארץ - אזור שמטיילים פחות מגיעים אליו, לצערי (למרות שהאתר הכי פופולרי של רט"ג הוא גן לאומי מצדה, שחביב על תיירים מחו"ל).

הסמל החדש, שמכיל את המספר 50, משתלב בקרן של היעל המיתולוגי של רט"ג, ש"הופכת לקשת המזכירה קשת רומית, המזוהה עם הנוף הארכיאולוגי של ארץ ישראל במטרה לשלב בין עולם הטבע לעולם התרבות המורשת וההיסטוריה שהם חלק מאבני היסוד של הרשות", כך לפי גולדשטיין.

נחמד, אבל בהחלט מיותר, לטעמי. מה יקרה בשנת ה-51 לרט"ג? האם כל המאמץ והמיתוג החדש והמשווק יירדו לטימיון?

שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים בתל אפק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
שיתחברו לטבע. שאול גולדשטיין, מנכ"ל רט"ג, מציג את מסלולי הטיול החדשים בתל אפק, היום/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מיתוג הוא היחצ"ן החדש

עם זאת, המיתוג החדש כולל בהחלט רענון של מסלולים בזווית אחרת, שמטרתה העיקרית, והחשובה מכל - היא לחבר את האדם לטבע. כי לפי דברי גולדשטיין, מי שמכיר את הטבע - אוהב אותו, ומי שאוהב אותו - שומר עליו.

ואכן, המלחמה של אנשי רט"ג כיום היא בעיקר על שמירת שטחים פתוחים אל מול התיעוש והבנייה, שמאיימים להחריב כל חלקת ארץ קטנה שעוד נותרה כאן. "זו סיבה נוספת לדחיפת מסלולי הטיול לציבור", מסביר גולדשטיין. להערכתו כ-22 מיליון איש ממבקרים בשמורות הטבע והאתרי רט"ג בשנה, כ-8 מיליון באתרים בתשלום והשאר בשטחים פתוחים ושמורות טבע. כיום יש לרט"ג 67 אתרים וגנים לאומיים בתשלום, ואילו כ-500 שמורות פתוחות לציבור (כ-20 אחוזים משטחה של מדינת ישראל), שמספרן, כאמור, הולך ופוחת אל מול הצורך בהקמת שכונות חדשות.

האתגרים שניצבים מול עיניה של הרשות אינם פשוטים. מעבר למלחמה על שמירת השטחים הפתוחים, שמירה על הטבע, ניקוי הלכלוך של הישראלי חסר המודעות ועוד, אחד הנושאים החשובים שבהם היא מטפלת הוא הגנה על בעלי-החיים כנגד עשרות אירועי ציד וסחר בלתי חוקי בחודש, של חיות בר מוגנות, שהולכות ומתרבות בתקופה האחרונה. רק 44 פקחי שמורות טבע (או ריינג'רים, אם תרצו) מחזיקה הרשות בכל הארץ, ולמרות שסמכותם היא של קצין משטרה, הם נאלצים לטפל בשלל משימות, קטנות כגדולות, כך שלעתים קרובות בעלי-החיים נדחקים לשוליים ומוזנחים, כמו משימות אחרות.

עם תקציב של כ-500 מיליון שקלים בשנה, שעתיד לגדול ב-60 אחוזים בחמש השנים הבאות, צריכה הרשות לחלק את הממון בין משימותיה הרבות והלא פשוטות ולהקציב יותר כסף לשמירת טבע, מאבק בציידים שלא רואים את הרשות ממטר, הקצאת פקחים נוספים, יצירת מעברים אקולוגיים לחיות שנדרסות בכבישים, בשיקום אתרים שניזוקו, בשילוט והנגשת הטבע למטיילים ושאר אתגרים. מיתוג חדש הוא לא אחד מהם, אבל היי - בכל זאת צריך שמישהו יידע שאתה עושה משהו, לא?


בימים שישי ושבת, 28-27 בפברואר ו-7-6 במרץ 2015 יתקיימו סיורים מודרכים בחינם במסלולי הטיול השונים. להורדת חוברת 50 המסלולים - לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully