וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכבוד הכלניות: 7 מקומות לעצור בהם ב"דרום אדום"

הפסטיבל שהכי מזוהה עם הכלניות בארץ חוגג עשור להיווסדו בארבעה סופי-שבוע פורחים ומיוחדים. אז נכון שהכלניות הן רק תירוץ לבוא לצפון הנגב לטיול - אבל הן אחלה של תירוץ! הנה 7 מקומות שכדאי לזכור כשאתם באזור

כלנית כלניות שמורת פורה. צילום: זיו ריינשטיין,
שוטפות את כל צפון הנגב בהמוניהן. כלנית בשמורת פורה/צילום: זיו ריינשטיין

לפני עשור, בחודש פברואר, נפטרה שושנה דמארי, ששירה המוכר מכל שנכתב על-ידי נתן אלתרמן ומשה וילנסקי נקרא "כלניות". במקרה או לא, בדיוק לפני עשור יצא לדרכו גם פסטיבל הכלניות הלאומי של ישראל, שאותו כבר כולם מכירים כ"דרום אדום".


עוד טיולי פריחה בוואלה! תיירות:
אתרי הפריחה שחייבים לבקר בהם בחורף
זה הזמן לפרוח: עשרות מיני פרחים בכל הארץ
10 עצים ישראליים שכל אחד צריך להכיר


אז את הכלנית כבר אין צורך להציג, בטח לא אחרי שנבחרה לפרח הלאומי של ישראל. ובכל זאת, עם בוא חודש ינואר-פברואר נערך מדי שנה בצפון הנגב וחבל הבשור פסטיבל שהוא כולו חג לכלניות. אז הכלניות הן אמנם רק תירוץ להוציא אתכם מהבית בעונה הכי יפה לטיולים, אבל אם כבר יצאתם - הנה 7 מקומות שכדי להכניס לזיכרון באחד מסופי השבוע שבו מתקיימות החגיגות האדומות.

1. חגיגה לרוכבי האופניים

חם-חם מהתנור, ביום שישי ה-6 בפברואר, ייחנך סינגל שוקדה שמבטיח רכיבה מטריפה בין אלפי כלניות אדמדמות-אדמוניות. הסינגל, מסלול אופניים לרוכב יחיד, אמנם ברמה טכנית גבוהה, אבל בשעה 08:00 יוזנק מסלול משפחתי חביב ומגניב. השקת הסינגל עצמו תתקיים בשעה 10:00, כך שתוכלו לחזור אחרי רכיבה ולהיות בין הראשונים שעשו אותו בעולם. אם אין ברשותכם זוג גלגלים, תוכלו לשכור במקום במחיר סמלי של 10 שקלים בלבד. יאללה, תתגלגלו לפה!

איפה: יער שוקדה.

סינגל יער שוקדה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שוקדים על מסלול אופניים חדש. סינגל שוקדה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

2. טבע דומם

מי שירצה לקחת זיכרון מהכלניות הביתה, כי כידוע אסור לקטוף את הפרח המוגן (ובכלל פרחים), יוכל לעמוד מול יופיו של הטבע, כשקני ציור יחכו למשפחות וילדים עם דפים וצבעים במסגרת סדנת "צבע בטבע" בהדרכת אמנים ממכללת ספיר. זה הזמן לתת לדימיון שלכם ללכת עם הפרחים והנוף ולצייר, ממש כמו קלוד מונה או סזאן, את הטבע בעיצומו.

איפה: יער שוקדה או איפה שתראו כלניות.

כלניות יער שוקדה. צילום: זיו ריינשטיין,
להיות ציירים בטבע ליום אחד. כלניות ביער שוקדה/צילום: זיו ריינשטיין

3. לפתוח ת'בוקר

קיבוץ בארי כבר הפך שם נרדף למאות רוכבי אופניים שמתגודדים בכל סופ"ש ב"לה מדווש" - מרכז האופניים המקומי. אבל מה שפחות מוכר הוא קפה Ayuna, שבו גם גלריה עם פריטי נוסטלגיה וריהוט של פעם. איונה הוא שם חיבה של יונת אור, הבעלים, שקיבלה את הכינוי עוד בילדותה בקיבוץ. בעלה של יונת, דרור, הוא גבן שמייצר גבינה במחלבת בארי המוכרת, שמייצרת גבינות בוטיק מחלב בקר בלבד. חפשו את שוק הגבינות שיתקיים בימי שישי בכניסה לקיבוץ.

איפה: Ayuna. קפה ורהיט. טלפון: 054-7918249.

בית קפה איונה גבינה מחלבת בארי. צילום: זיו ריינשטיין,
לפתוח טוב את הבוקר. גבינות ממחלבת בארי ב-Ayuna/צילום: זיו ריינשטיין

4. הקשר הצרפתי

גם במועצה אזורית בני שמעון, שנמצאת פחות או יותר מצפון לבאר שבע, יתקיים הפסטיבל כחלק מאזור צפון הנגב. והנה מושב שבטח לא שמעתם עליו - תאשור - הנמנה עם עוד שני מושבים שביחד עונים לשם "מושבי יחדיו" ("אשים בערבה ברוש תדהר ותאשור יחדו"‏ (ישעיהו מ"א). הקיצר, שלושת המושבים הללו הוקמו ב-1953 על-ידי יוצאי עדות המזרח והתעסקו בחקלאות והפרחת השממה.

אבל את ז'יל ומיכל ז'ורה חקלאות פחות עניינה. היא הרצליינית שלמדה קרמיקה בבצלאל, הוא צרפתי שמתעסק ביין וקוניאק, וביחד מצאו אהבה שמולידה כלי קרמיקה מקסימים. במסגרת הפסטיבל אתם מוזמנים לסדנת יצירה בקרמיקה וצביעת כלים, שמוכנסים לתנורי ענק שבנה ז'יל בחום של כ-1,300 מעלות והופך את הכלים המשעממים לגלזורה צבעונית ויפה.

איפה: מיכל וז'יל ז'ורה, מושב תאשור, טלפון: 08-9926011, בתשלום.

מיכל וז'יל ז'ורה אמני קרמיקה מושב תאשור. צילום: זיו ריינשטיין,
שרופים על קרמיקה. מיכל וז'יל ז'ורה/צילום: זיו ריינשטיין

5. דורות של חקלאים

ב-1940 נהרגו דב הוז (מראשי תנועת העבודה וממייסדי "ההגנה"), ביחד עם אשתו רבקה ובתו תרצה בתאונת דרכים ליד כביש מספר 4 בשרון. ב-1941, שנה לאחר הטרגדיה, קם הקיבוץ הראשון בנגב שמנציח את שמם: דורות (דוב, רבקה ותרצה הוז).הקיבוץ עסק, כמובן, בחקלאות ופלחה ועד היום הוא מחזיק רפת לתפארת, אך עיקר פרסומו בא לו משני תחומים: מפעל השום המוכר "דורות" ו...גזר.

כן, אלפי גזרים נמצאים עמוק באדמה בשטחים החקלאיים של דורות, ובמסגרת הפסטיבל תוכלו להשתתף בסיור חקלאי שיכלול הסברים על כלים חקלאיים, זריעה, שתילה וכמובן הוצאת גזר מהאדמה והתהליך שהוא עובר עד שהוא נהיה צימעס.

איפה: סיור חקלאי בדורות. כל שישי ושבת, 20 שקלים לאדם - טלפון: בהרשמה 050-4200500.

גזר. ShutterStock
בקיבוץ דורות הולכים לא רק על אדום, גם על כתום. גזר/ShutterStock

6. אלפחורס מישהו?

הגיע זמן מתוק. במושב כוכב מיכאל, שקרוי על-שם מייקל סובל, נדבן בריטי ציוני, והשם הערבי הקודם כאוכבה - ישנו בית קפה קטן וחביב בשם "האלפחורס של יהודית". ו"יודית", כמו שבטח הבנתם, מתמחה באלפחורס - עוגיית קורנפלור, ביצים וחמאה שאופיינית לדרום אמריקה. מעבר לעוגייה המסורתית, תמצאו במקום מיני מאפה ומתוקים, לצד שתייה חמה וקרה.

בפסטיבל תוכלו לעבור במקום ולקחת סלסלת פיקניק לשטח, או פשוט להישאר שם ולעבור סדנת אפייה ולהכין אלפחורס משלכם ולהתחרות ביודית בשנה הבאה בפסטיבל.

איפה: האלפחורס של יהודית, כוכב מיכאל, טלפון: 050-8505461.

בית קפה האלפחורס של יהודית מושב כוכב מיכאל. צילום: זיו ריינשטיין,
לנוח בין כלנית לכלנית. "האלפחורס של יהודית" במושב כוכב מיכאל/צילום: זיו ריינשטיין

7. פורה וידה (חיים טהורים)

שמורת פורה, שנמצאת ממש מימין לכביש מספר 40 מספר ק"מ לפני צומת בית קמה) היא אולי אחד המקומות היפים ביותר בטבע בחודש הקרוב. הפריחה המטריפה שיש בשמורת הטבע הזו הופכת את הכלניות לפרחי "פושט".

אז כן, יש אלפי כלניות, אבל הפריחה החורפית לא מסתיימת בזה: לשון פר, וינקות, מתנן שעיר, לוטם, שום מזרחי ושאר פרחים מוכרים יותר ומוכרים פחות מחכים לכם בשמורה המקסימה הזו. עוד במקום: אגם גדול, שרידי גשר טורקי עתיק וכמובן תל נגילה - תל מקראי יפהפה שבקודקודו נמצא עץ אשל יחיד ואחת התצפיות היפות על בתרונות הל?ס שמקיפים אתכם. שווה לעצור.

איפה: שמורת פורה. כניסה מכביש 40 מצפון לדרום (בלבד). כשני ק"מ אחרי חוות פיליפ לוקחים ימינה לפי השילוט.

seperator

לפרטים, אטרקציות ואירועים נוספים גלשו לאתר פסטיבל "דרום אדום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully