וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי המורשת בחנוכה: מחבקים את עוטף עזה

מאת: מערכת וואלה! בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת

18.12.2014 / 7:00

במהלך חנוכה תוכלו לבקר באתרי המורשת בעוטף עזה, ללא תשלום, ולקבל חווייה ייחודית וגם ערכית. בונוס מיוחד יינתן למבקרים בשלושה אתרים ביום. מחכים לכם בעוטף

מצפה גבולות. צלם: באדיבות אתר מצפה גבולות, מערכת וואלה! NEWS
הראשון מבין שלושת המצפים בנגב. מצפה גבולות/מערכת וואלה! NEWS, צלם: באדיבות אתר מצפה גבולות

שיתוף פעולה בין התכנית להעצמת תשתיות מורשת לאומית - ציוני דרך במשרד ראש הממשלה, משרד התרבות והספורט, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומשרד התיירות - יאפשר לאזרחי ישראל להיכנס ללא תשלום לאתרי המורשת בעוטף עזה. אתרי המורשת שפרחו ושיגשגו לפני מלחמת צוק איתן, נסגרו במהלך המלחמה וכעת חווים האטה משמעותית בפעילותם.

מטרתו של שיתוף הפעולה בין הגופים, היא להושיט יד ולסייע במצוקת האתרים, בין השאר באמצעות עידודה של החברה הישראלית לצאת מהצפון והמרכז וליזום היכרות מחודשת עם אתרי המורשת בעוטף עזה והדרום בכלל. באתרים השונים נערכים לעומס מבקרים במהלך ימי החג ומבטיחים משחקי מורשת בהם: פעילויות מיוחדות למשפחה והפעלות לחג החנוכה.

סופשבוע זוגי בבית הארחה בדרום יינתן בכל ימות השבוע למבקרים הראשונים, שיסיימו לבקר בשלושה אתרי מורשת באותו יום. פרטים נוספים על פעילות אתרי המורשת בעוטף עזה ובונוס הסופשבוע בבתי ההארחה ברחבי הדרום, ניתן לקבל באתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

אז מה מחכה לכם בצפון הנגב בחנוכה?

מעוז מול עזה
'מעוז צור - צוק איתן' - סיפורי גבורה וניסים של אנשי סעד ועוטף עזה מימי הקמת הישוב במלחמת השחרור ועד ימי צוק איתן. סיור לקראת שקיעה באתר מעוז מול עזה, הדלקת נרות ניצחון מגג המבנה 'צופה מול עזה'. בסיום הסיור הדלקת נרות וסופגניות ושירי חנוכה בחצר המעוז.

האתר מספר את סיפור ראשית ההתיישבות בנגב של שלוש הקבוצות הדתיות שהיו באזור במלחמת השחרור: בארות יצחק ,כפר דרום וסעד. המוזיאון נמצא בתוך בית הביטחון של קיבוץ סעד - המבנה היחידי ששרד מלפני מלחמת השחרור. באתר מתוארים המאבק על הביטחון במלחמת השחרור, ניצול המים והתפתחות סעד ממלחמת השחרור ועד ימינו אלה.
מתי? 21-23/12, כט' כסלו – א' טבת, בין השעות 16.00 – 17.3. ניתן לתאם מראש שעות נוספות - לקבוצות מעל 10 איש.
תשלום: ללא עלות
לפרטים נוספים: בני גינזברג 052-3726644

מרכז המבקרים "הגדת חבל ימית" במושב דקל
בביקור מודרך במרכז המבקרים "הגדת חבל ימית" ישמעו המבקרים את הסיפור המרגש על ההתיישבות שהייתה בחבל ימית, ההחלטה לעזוב את הבית למען השלום והבחירה להיבנות מחדש בחולות הנגב. בביקור ישולבו חידות ומוצגים ויוקרן סרט קצר. בתום הסיור נדליק חנוכיה ונתכבד בסופגניות.
מתי? 21-23/12, כט' כסלו - א' טבת, כל יום בשעה 14.00.
עלות: בהרשמה מראש, ללא עלות.
לפרטים נוספים: זהבה 054-6668856.

מצפה רביבים
בואו להתחפש לחלוצים, לחפש את כד השמן האבוד, להרכיב ולצבוע סביבונים וחנוכיות. חדש במצפה: דגם גדול - מצגת המספרת את סיפור מפעל המים. חוויה מרתקת שאסור להחמיץ! מצפה רביבים נוסד בשנת 1943 כחלק מתכנית הקמת 12 תחנות מחקר בנגב לבחינת ההתיישבות בחבל ארץ לא נודע זה. קומץ המתיישבים נאבק בחום הכבד, ביובש, בהיעדר מים ובמחסור במקורות פרנסה. רק אמונה בדרך יכלה למכשולים והביאה להצלחת ההתיישבות ולהכללת הנגב בגבולות מדינת ישראל.

באתר: סיור בבור שנחפר לאגירת מים לפני 2,000 שנה ושימש לבית המגורים של ראשוני המתיישבים עד הקמת הטירה במצפה רביבים, אזור המטוסים והמערה הקטנה המספרים את סיפורו של היישוב במלחמת השחרור, מגדל התצפית וחדר הסכר המספר את סיפור המים.
מתי? 21-23/12, כט' כסלו – א' טבת, בין השעות 10:00 - 15:00
מחיר: הסיור והפעילות ללא עלות, סדנת סביבונים 5 ¤ למשתתף.
לפרטים נוספים: 08-6562570, 08-6562638

צריף בן גוריון
יש חדש בצריף הישן! 3 חדרי תצוגה חדישים הכוללים סרטונים, משחקי מחשב, מוצגים מיוחדים ועוד. פינות יצירה לילדים: הכנת מודלים של מבנים לשימור ובניית חנוכיות ברוחו של בן-גוריון. צריף המגורים של פולה ודוד בן-גוריון נשאר כפי שהותיר אותו בן-גוריון במותו בשנת 1973. זו הייתה צוואתו. בחורשת הזיתים הסמוכה לצריף, רחבות הסבר המשלבות אמרות ממשנתו ותמונות הממחישות את החיים בשדה בוקר.

בצריף הסמוך לביתו של בן-גוריון תצוגה המתארת את הקשר המיוחד ורב הפנים של בן-גוריון לנגב. בחצר הצריף פינות הפעלה הכוללות מפת חול ושתי מפות תבליט של הנגב, משחק התאמה בעזרת חבלים וכן מיצג היסטורי חדש המספר על חייו של דוד בן-גוריון ועל יחסו לנגב. הסרט הופק בטכניקות אנימציה חדשניות ובשיתוף יוצרי האנימציה 'ואלס עם באשיר'.
מתי? 21-23/12, כט' כסלו - א' טבת, בין השעות 8:30 - 16:00. יש להגיע לכל המאוחר עד שעה לפני הסגירה.
מחיר: ילד 12 ¤, מבוגר 18 ¤
לפרטים נוספים: 08-6560469

מצפה גבולות
נתחפש לחלוצים ונכין לפידים לקראת הסיור באתר, נבנה חנוכיות ננסיות עשויות מחומר הבנייה המקומי ה"אדובה" (בוץ) ממנו בנויים מרבית מבני המצפה, נבקר במאפיית הלחם ההיסטורית ונכין דברי מאפה, נסייר לאור הלפידים ולסיום נדליק יחדיו נר חנוכה ונתכבד בסופגניות מתוקות.

המצפה שבקיבוץ גבולות הוא הראשון מבין שלושת המצפים שקמו בשנת 1943 ומסמלים את ראשית ההתיישבות בנגב. הביקור במצפה ממחיש את אתגרי חיי החלוצים במקום לאורך השנים וכולל גם את בית החולים התת קרקעי ללוחמי הנגב שנבנה במהלך מלחמת העצמאות ומאפיית המצפה שסיפקה לחם לכל תושבי הנגב הנצור.
מתי? 21-23/12, כט' כסלו - א' טבת, בשעה 14.00.
מחיר: ללא עלות, בהרשמה מראש.
לפרטים נוספים: 054-7919000.

סיפורי גבורה בניצנים הישנה
נתחיל את הביקור באתר בתחנות הדרכה המספרות את סיפור המקום, כולל מיצג אור-קולי מרתק ומרגש, נמשיך עם פעילות יצירה לילדים ונסיים בהדלקת נרות חנוכה וסופגניות.

בשנת 1943 הוקם קיבוץ ניצנים. חמש שנים לאחר הקמתו, נערך קרב קשה על הקיבוץ נגד המצרים במהלך מלחמת העצמאות. בקרב לחמו בגבורה נשים וגברים כתף אל כתף עד לנפילת הישוב. האתר ממוקם בראש גבעת כורכר במבנה "ארמון" היסטורי. סביבו קבוצת אקליפטוסים, עמדות קרב, מצבות זכרון ואנדרטת "יד לאשה הלוחמת" המוקדשת לנשים שלחמו ותרמו למערכות הביטחון בארץ.
מתי? 16/12 בין השעות: 18:00-16:00
עלות: ללא תשלום.
לפרטים נוספים: 08-6727895

ניצנים. המועצה לשימור אתרים,
מיצג אור-קולי מרתק על הקרב ההיסטורי. ניצנים הישנה/המועצה לשימור אתרים

בארות יצחק בנגב
סיורי "חולמים ולוחמים" מיוחדים לחנוכה המחברים בין סיפורי העבר להיום, בין ימי מלחמה לתקווה ושלום. הביקור כולל רכבת ילדים סובבת קיבוץ, שוק איכרים ובו דוכנים עם מיטב תוצרתנו, קונדיטוריה ביתית ואוירה קיבוצית מיוחדת. הסיור האחרון יסתיים לעת ערב בהדלקת חנוכיה, סופגניות ושירים במרכז המבקרים החדש.

האתר מספר את סיפורו של קיבוץ בארות יצחק, נקודת ההתישבות הדתית הראשונה בנגב. במרכז האתר מגדל המים נקוב הכדורים של בארות יצחק שבשנתיים האחרונות עבר תהליכי שיקום ושימור ע"י המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בשיתוף הקיבוץ הדתי, אגף מורשת במשרד ראש הממשלה ומשרד התרבות והספורט. אל האתר נסללו דרכים, הוכשרה חנייה, נבנו מדרכות, ספסלים, הוצב שילוט ופותח מערך הדרכה לקהל. סיפור ההתיישבות בקיבוץ והגבורה שסביבו, מתוארים במרכז המבקרים החדש שנבנה בקיבוץ עלומים ומהווים מוקד משיכה לקהל רחב ולכל אלו שביקשו "לגעת" ולהבין את מציאות חיי היומיום של ההתיישבות וההגנה אל מול עזה, לאורך שנות תקומתנו כעם בישראל.
מתי? 21-23/12, כט' כסלו - א' טבת. סיורים בשעות: 10.00, 13.00, 15.00.
עלות: הביקור ללא תשלום.
לפרטים נוספים: 08-9937300.

אתר הראשונים רוחמה
אתר הראשונים אוצר בתוכו את ההיסטוריה של ההתיישבות היהודית בנגב בעת החדשה ואת חוסנו של העם במצבים קשים והתעקשותו לא לוותר על זכותנו על הארץ. בימים אלו הסתיימו עבודות השימור של הבאר ההיסטורית והקהל הרחב מוזמן לצפות בפעילותה בהדרכות מיוחדות בחג החנוכה.
מתי? 17-20/12, בין השעות 10.00 - 15.00. הדרכה בכל שעה עגולה.
עלות: הביקור ללא תשלום.
לפרטים נוספים: 08-6807345 0547995149.

מרכז ג'ו אלון
המרכז שוכן בצפון הנגב, בטבורו של יער להב, סמוך לקיבוץ להב, עשרים דקות נסיעה מבאר שבע וכשעה מירושלים ומתל אביב, ממוקם בלב אזור עשיר בשרידים ארכיאולוגיים, בערכי טבע ונוף, במאהלי בדואים ובצורות התיישבות מודרניות. אתם מוזמנים לבית הקפה, לאכול פיתה עם לבנה ולרכב על גמל. במקום יפעלו סדנאות יצירה לילדים ובסוף היום תתקיים הדלקת נרות חגיגית במערת בר כוכבא.
מתי? 19-23/12, בין השעות 9.00 - 16.00.
עלות: הביקור ללא תשלום.
לפרטים נוספים: 08-9913322.

יד מרדכי
קיבוץ יד מרדכי מזמין משפחות ליהנות מחוויה משפחתית המשלבת אטרקציות עם ערכים. בחג החנוכה נשלב את הביקור באתר עם הפקת שמן זית מזיתים טריים והכנת נרות חנוכה מדונג דבורים אמיתי בבית הדבש והדבורה.

באתר שיחזור קרב תש''ח וטיפוס אל הטנק, עמדת תצפית על האזור בגבעת הפסל של מרדכי אנילביץ ובמוזיאון משואה לתקומה סיפור חייו של אנילביץ' המועבר בין השאר גם בתצוגות חדשניות של גטו ורשה ובונקר המורדים ברחוב מילא 18.
מתי? 19-23/12/14.
שעות הפעילות בבית הדבש וסיור האטרקציות בקיבוץ:
הפעילות יוצאת לדרך בכל שעה עגולה בין השעות 10:00-15:00 ואורכת 2.5-3 שעות.
שעות וסיורים מודרכים במוזיאון:
שעות פתיחה: 10:00-15:00. סיורים מודרכים: 11:00, 13:00 (ביום ו' המוזיאון ייסגר ב- 16:00).
עלות: כרטיס משולב לכל הפעילויות - 50 ¤ למבוגר, 55 ¤ לילד (מגיל שנתיים). הכניסה למוזיאון - חינם.
לפרטים נוספים: 08-6720559, 052-392-3104.

מוזיאון המים והביטחון ניר עם
האתר מהווה את שער הכניסה לנגב הן מהבחינה הגיאוגרפית והן מהבחינה הרעיונית. הביקור במוזיאון מספק למבקרים בו הצצה ייחודית לתהליך ההתיישבות, המים, החקלאות ומלחמות ישראל בנגב משנות ה-30 ועד ימינו. מבנה המוזיאון יושב במאגר המים המקורי של קיבוץ ניר- עם, ששימש לאגירת המים ושליחתם ל-11 נקודות התיישבות חדשות בנגב. האתר ממוקם דרומית לקיבוץ ניר-עם, בלב חורש טבעי החולש בתצפית על צפון הנגב. האתר נגיש לנכים ומלווה בהדרכה.
מתי? 19-23/12, בין השעות 10.00 – 15.00. סיור מודרך ייצא בכל שעה עגולה.
עלות: הביקור ללא תשלום.
לפרטים נוספים: 050-5709042.

חוויה מתוקה, כוורת יד מרדכי. תיירות יד מרדכי,
חוויה משפחתית המשלבת אטרקציות עם ערכים. יד מרדכי/תיירות יד מרדכי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully