וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבה חורפית בגליל המערבי: לסיים שנה כמו שצריך

21.12.2014 / 10:05

כל זמן הוא זמן טוב לטיול בגליל המערבי, אך בין ימי החנוכה לחג המולד מקבל חבל הארץ המטריף הזה צביון של אור, פריחה ושמחה, שמשקפים את הדו-קיום האמיתי שקיים בין הישובים הערביים לאלו היהודיים, והכל מתנקז לסופ"ש אחד שכולו אהבה - ההמלצה הכי מיוחדת לסוף השנה

חג המולד בכפרים תרשיחא ומעיליא בגליל המערבי/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: אביתר

בין חנוכה לחג המולד, בין הדלקת נרות בחנוכיה להדלקת אורות בעץ אשוח הולכת ומסתיימת לה השנה. הגליל המערבי הוא חבל ארץ שתמיד טוב לטייל בו, אבל לפני שתולשים את הדף האחרון בלוח השנה של 2014, מגיע סוף שבוע אחרון בהחלט - אז למה שלא תעשו ממנו משהו מיוחד?


עוד טיולים בארץ בוואלה! תיירות:
לקבל עיסוי ממפל: טיול קליל בעין גדי
האם הר כרכום הוא הר סיני האמיתי?
נחל מערות: טיול בבית של משפחת קדמוני
עוד סיבה לטייל: האנשים של הרי יהודה


בגליל המערבי מתכוננים לסופ"ש מיוחד של אהבה חורפית, שיתקיים ב-27-25 בדצמבר 2014, ובו שלל אירועים, טיולים ליליים, פעילויות ליליות, אמנות והרבה-הרבה אוכל טוב כמו שרק חבל הארץ הזה יודע לספק. אז אם מתחשק לכם לסיים את השנה באירוע קצת אחר, כזה שמשלב חורף, פשטות, חיבור לטבע ולבני אדם - הנה כמה מהמקומות והאנשים שכדי לכם לפגוש בצפון-מערבה של ישראל.

מקום לחוות בו את אווירת חג המולד

כמו בכל שנה לקראת חג המולד, לובשים הכפרים הנוצריים בגליל שמלה של אורות. שני כפרים שמצטיינים באווירת כריסטמס חגיגית הם מעיליא ותרשיחא. גרילנדות של נורות אדומות-לבנות נמתחות מעל הרחובות; חנויות מוכרות קישוטי חג בדמות סנטה ואיילי הצפון ועצים דמויי אשוח דולקים לסירוגין בקו הרקיע.

במעיליא כדאי לנסוע בין הרחובות הנוצצים ובעיקר לבקר באחת הכנסיות בכפר, כמו זו שבכיכר המרכזית ליד שרידי המבצר הצלבני, שמשתייכת לעדה היוונית-קתולית (העדה הנוצרית הגדולה בישראל). היכנסו לכנסייה, אל תתביישו - ישמחו לארח ולברך אתכם בברכת "חג שמח" ואף לספר על מנהגי החג.

תרשיחא היא מרכז העניינים. מעבר לסמטאות הקטנות והפנים המחייכות של התושבים, בשנים האחרונות הפך הכפר לפנינה קולינרית שהעלתה את קרנו של הגליל המערבי. למשל, את הדגים המעושנים, ובעיקר את הסלמון הכי טעים, תמצאו ב"מיקי'ז טופ וויו" (Meaky's Top View), בר-מסעדה שנמצא על הגג (המקורה) של בניין הסראייה בכפר. לאחר שנים שבהן חי ונדד באירופה, חזר חתאם מיקי, בן לאחת המשפחות הוותיקות בתרשיחא, לכפר. "תמיד רציתי מקום משלי", הוא אומר, ואכן לפני שנתיים וחצי פתח בר משלו לחברים. "זה תפס כמו אש", נזכר חתאם שמאז מארח על הגג את מי שרעב וגם את מי שצמא, היות והוא אחד הברים הבודדים באזור.

• Meaky's Top View, תרשיחא ("דג על הגג"). 054-5202332.

חג המולד בכפרים תרשיחא מעיליא הגליל המערבי. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הכל כבר מוכן לסוף השנה המיוחד. קישוטי חג המולד בתרשיחא/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

מקום לשים בו משהו טעים בפה

מרחק של שתי דקות הליכה משם נמצאת אחת הסיבות הטובות להגיע לתרשיחא - גלידה בוזה ("גלידה" בערבית). זה כבר לא סוד, שרבים נוהרים להתענג על הטעמים המיוחדים שיצר הדו-קיום היהודי-מוסלמי בין אדם זיו מקיבוץ סאסא ועלאא סויטאת מתרשיחא. מעבר לטעמים המשובחים שהם מייצרים שם, כמו "המלכה הלבנה", קשיופיאה" וסורבה תאנים ועראק, תתקיים במקום, במסגרת בפסטיבל "חורף של אהבה", הקרנה של סרט ללא תשלום ויש אפילו גלידה בטעם פופרוקן. אז הנה עוד סיבה שתביא לכם ת'מוזה לבוזה.

• בוזה, תרשיחא (ללקק ת'אצבעות). 054-2874156.

עוד בגזרת המתוקים (הרי באנו להתפרק על סוף השבוע, לא?), אל תפסחו על קפה בריוש בנהריה - המקום הכי כיף לפתוח בו את הבוקר. חגית שטרן מחזיקה את אחד מבתי הקפה-מסעדה הכי אירופיים שיש בגליל. לאחר שלמדה את סודות האפייה בצרפת, בלגיה ושאר מקומות, החליטה לחזור לעיר הכי צפונית במערב הגליל, ולשדרג מעט את המאפים של נהריה. ארוחות הבוקר בבריוש הן שחיתות לשמה. מקישים שאופה חגית, דרך סלטים מיוחדים, חביתות, מיץ גזר ושאר ירקות מוכרים, אבל על הכל מנצחים המאפים, הקרואנסונים וכמובן הבריושים שנמסים בין האצבעות לפני שמגיעים לקיבה.

אם תרצו לצאת לטבע, תוכלו לקבל מחגית סלסלת פיקניק עמוסת כל טוב (יין, מאפים, ירקות ועוד) ולעשות לכם טוזיג קטן מול הים לאחר רכיבת אופניים עם סלסילת המטעמים. בשבי ציון תמצאו את "רן אופן", שהוא לא רק מתקן אופניים חביב, אלא גם ישכיר לכם זוג גלגלים לדיווש כיפי בטיילת של אחת מרצועות הים היפות בישראל.

• קפה בריוש, נהריה (כי אם כבר בצק, אז כאן!), 077-4260520.
• רן אופן, שבי ציון (כי עם גלגלים הרבה יותר נוח), 04-9522334.

ובכל הנוגע לקולינריה, יש לא מעט מקומות שעשו קפיצה משמעותית בגליל המערבי ונראה שלא חסר איפה לאכול. אבל כולם צריכים להוריד את הכובע בפני "אדלינה", מסעדת השף הראשונה בגליל, שקיימת כבר מזה 11 שנים. אדלינה, שקרויה על-שם השפית אדלינה מקיבוץ כברי שכבר לא מבשלת פה, מנוהלת על-ידי ארבעה דורות של מסעדנים, כשפעם בחודש ביום חמישי הם מארגנים ערב מיוחד, שבו אחד מהייננים באזור משתף פעולה עם השף הנוכחי, רושדי, וביחד מייצרים תפריט על טהרת יינות היקב שמותאם למאכלים.

• אדלינה, קיבוץ כברי (אוהבים את הגליל המערבי על אמת), 053-8094844.

בשביל משהו יותר סולידי, ביתי וחמים סורו לקפה סמדר בכליל. סמדר ירדני מבשלת אוכל ביתי שטעים כמו במסעדה. לאחר שבילתה לא מעט שנים בילדותה באיטליה, לא יכלה להתגבר על זכרונות הקולינריה של ארץ המגף (ובצדק) ומיטיבה להגיש ניוקי תרד בפרמז'ן, מרק מינסטרונה וסיידר חם בחורף שמעטרים את התפריט המגוון שלה. סמדר ויוסי ירדני נמצאים בישוב כבר מ-1982 ומכירים לא מעט סיפורים על האזור. המקום האינטימי שלה, הבישולים והסיפורים ישתלבו בסופ"ש הקרוב לערב מרקים וסיפורים, שבו יהיה ניתן למלא את הבטן במטעמים ואת הראש בהגיגים.

• סמדר בכליל, כליל (רומנטיקה פוגשת אוכל טוב), צמחוני, 054-8184345.

עוד באותו נושא

ואם כבר בגליל המערבי: טיול בשמורת עין אפק

לכתבה המלאה
קפה בריוש נהריה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בצקים הם חטא, אבל אם כבר חוטאים אז כאן. קפה בריוש, נהריה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
טיול אופניים שבי ציון נחל בית העמק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
יותם דהאן מדווש בטיילת של שבי ציון. ברקע נחל בית העמק ונהריה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
קפה סמדר כליל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מסעדה שהיא כמו צימר מעץ עם אח בוערת. סמדר בכליל/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מקום לעשות בו משהו

לא חסרים אמנים ובעלי מלאכה טובים בצפון, אבל דווקא בגליל המערבי נמצאים כמה יוצרים שעוסקים באו?מנות שכבר מזמן הפכה לאמנות. אלון ובתיה גיל, מהישוב כליל, הם שני בוגרי בצלאל שהגיעו לאחר לימודיהם ב-1991 לגליל, במטרה לפתוח סטודיו משלהם - ג'רה. אלון יוצר בקרמיקה ואילו בתיה בזכוכית. בסטודיו שלהם לא רק תקבלו תה ופנים מחייכות, אלא תוכלו לעבור סדנאות יצירה בזכוכית וגם סתם להסתובב בין עשרות העבודות המרשימות של הזוג בחצר הירוקה ולשמוע על החיים בישוב במיוחד.

• ג'רה, כליל (לצאת מכלוב הזכוכית שלכם), סדנאות בתשלום. 052-4698631.

זוג אחר שמפליא ביצירות הזוכוכית שלו, הוא דני ומיכל קלדרון, שני עירוניים מתל אביב וירושלים שנפגשו, התאהבו ויצרו בית בגליל. הם אמנם גרים בכפר ורדים, אבל יוצרים במפעל הזכוכית שלהם בקיבוץ געתון. "מזה 20 שנה אנחנו מדברים, מעצבים ומייצרים זכוכית", מספרת מיכל. עיקר העבודות של השניים מתרכז בהזמנות של בתי מלון ומסעדות, אולם לאחרונה נפתחו גם לתיירות ומקיימים סדנאות על ייצור הכלים, איך חותכים זכוכית, איך צובעים, שורפים והכל בצורה אקולוגית.

• קלדרון MD, געתון (שקוף שאתם באים), סדנאות בתשלום. 052-3833501.

ומזכוכית לברזל. יובל תלם מהישוב מצפה מת"ת הוא אחד מחרשי הברזל הוותיקים בארץ. בעבר, לפני עידן המכונות, היה יוצר כמעט הכל מפלדה לתעשייה ומפעלים, אבל כיום הוא מתרכז לא מעט באמנות, רהיטים ופסלים יפהפיים שמוצגים בגלריה של אשתו, מירל'ה, שנמצאת מעל לסדנא שלו. מעבר למוזיאון החביב שאצר הזוג, פתחה מירל'ה קפה חביב בשם "רושק'ה", על-שם אמה, ומול הנוף המרהיב של הר אדיר ניתן לאכול את קיש טוב, סלט או לשתות שוקו חם. ב-26 בדצמבר יתקיים ברושקה ערב מספרי סיפורים בנושא אש מלווה במוזיקה קובנית.

• חרש ברזל וקפה רושקה, מושב מת"ת (יעופו ניצוצות!), בתשלום. 054-4371414.

פיסול קרמיקה סטודיו ג'רה כליל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תנו לאצבעות ללכת במקומכם. מבחר עבודותיו של אלון גיל בסטודיו ג'רה, כליל/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
מפעל זכוכית קלדרון בקיבוץ געתון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לשבור שגרה, רק לא את הזכוכית. יצירותיהם של הקלדרונים בקיבוץ געתון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
יובל תלם חרש ברזל מצפה מתת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
ברזל יכול להיות לפעמים כמו חמאה. יובל תלם בסדנא שלו במת"ת/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מקום לישון בו

חוזרים אל הישוב כליל, אל אחת ההפתעות ששוכנות אי שם בתוך החורש הים-תיכוני ומשקיפות אל נחל בית העמק. תכירו את "ריקה" - מתחם אירוח בוטיק יפהפה שנפתח לפני כחודשיים, מהיפים שיצא לי לראות בחיי, והכל הגשמת חלום של אשה אחת - רקפת קאירי.

שישה צימרים (למרות שצימר זה יהיה עלבון לחדרים המעוצבים והחמים שבנתה רקפת) מעטרים את מתחם האירוח "ריקה", כשכל חדר מעוצב אחרת אבל מתכתב באותה שפה עם אחיו. הנוף שמקיף את האזור הוא של חורש ים-תיכוני ובימים אלו גם פריחת רקפות, כלניות, לופית מצויה ושאר פרחים שיגרמו לכם לא להרים את הראש מהאדמה. ירוק לתוך הווריד.

מעבר לבריכה המרהיבה, שבחורף אולי פחות רלוונטית, חלל הסלון או חדר האירוח הוא ענק ומכיל גם מטבח מאובזר בכל טוב וגם טאבון, שעליו מנצח השף ותושב כליל עצמו - דרי בן נבט. השף שמוכר ממסעדות ידועות-שם, כמו "תהל" התל אביבית ו"אלומה" המקומית, מציע הפעם קונספט של בישול ארוחות ערב אישיות, או בארנצ'ים של סוף השבוע. בימי שישי, לקראת כניסת השבת, כדאי לכם להגיע לכאן, להתבונן בנוף המרהיב והשקיעה שנושקת לים, להתענג על כוס יין אדום או בירה ופשוט להודות לבורא עולם שיצר מקומות כאלו. וגם לרקפת, כמובן.

• ריקה, כליל, חדר ללילה - 1,200 שקל במחיר הרצה, בראנצ' זוגי - 150 שקל (תזיזו את הישבן שלכם לכאן!) 050-8555527.

צימר ריקה ישוב כליל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הנוף, הקולינריה והאנשים מתמזגים בהרמוניה של הטבע. "ריקה" בכליל/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מישהו לטייל איתו

אפשר לטייל בגליל המערבי בעצמכם, הכל נגיש, נהיר והאנשים הטובים והאדיבים יעזרו, יכוונו וימליצו. אבל כדי להכיר אותו כמו שצריך, לשמוע את הסודות שלא תשמעו מאף אחד וחשוב מכל - לקבל את הטיפים למקומות האותנטיים באמת - בשביל זה כדי לטייל עם שני מורי הדרך הבכירים של הגליל המערבי - אמנון גופר ויותם דהאן.

גופר הוא תושב כפר ורדים, איש הגליל בכל רמ"ח איבריו ושס"ע גידיו, מכיר כל סמטה, סיפור, תושב ומעדניה שלא שיערתם שבכלל קיימים. מנגני העוד, דרך תקרות עתיקות בבתים ועד התושבים עצמם - הוא מפתיע כל פעם מחדש בנבכי הגליל המערבי וצפונותיו וכל סיור איתו הוא חוויה מהלכת (ב-25.12 יוביל גופר טיול לילי בתרשיחא - 60 שקל לאדם).

דהאן, לעומת זאת, הוא ה"נייטיב" של הגליל המערבי. תושב כליל, גדל בין יחמורים, חזירי בר ואלפי אלונים, מכיר כל סלע, פטריה, בלוט של אלון ואבן שפעם היתה קיר של מבצר. שיטוט בטבע עם יותם הוא כמו לחזור לארץ האגדות, שלא ידעת שקיימת באזור הזה, אל החיבור בין האדם, הטבע והמקום של סוף המדינה שמאלה (ב-26.12 יוביל דהאן טיול משפחות בכפר יאסיף - מחיר לאדם - 40 שקל, למשפחה עד 5 נפשות - 150 שקל).

• אמנון גופר (האיש עם הסיפור), 054-6549191.
• יותם דהאן (האיש עם החיבור), 050-9235674.

• איפה לאכול, מה לעשות, איפה ישנים ואיך אפשר בלי המלצות - הכל באתר של עמותת זמן גליל מערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully