וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל ספר המדבר: טיול בין צהוב לירוק בחבל יתיר

23.12.2014 / 8:29

עת נוחת החורף על חבל יתיר, הופך האזור שבין המדבר הצהוב לשפלה הירוקה למיוחד במינו, ולא, לא רק בזכות החלמוניות. האנשים, מזג האוויר, האדמה שנצבעת ירוק והשקיעות הכתומות מהיפות שתראו. טיול בספר המדבר, שכבר מזמן איננו אזור ספר

טיול בחבל יתיר/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: מאיה בן-יוסף

שעה נסיעה ברכבת. רק שעה נסיעה מהמרכז לתחנת להבים, ואתם נמצאים בין הירוק לצהוב, בין הגשם ליובש, בין הקו הירוק הישראלי לזה הפלסטיני. זהו חבל יתיר, על-שם העיר המקראית י?ת??ר (יהושע כ"א), שהיה חלקה הדרומי של ממלכת יהודה ומזגזג בין עמים, תרבויות, צמחייה ומשקעים.


עוד טיולים בארץ בוואלה! תיירות:
אהבה חורפית בגליל המערבי: לסיים שנה כמו שצריך
נחל מערות: טיול בבית של משפחת קדמוני
לקבל עיסוי ממפל: טיול קליל בעין גדי


כעשרת אלפים איש חיים בחבל הארץ הזה, המשתרע ממורדות דרום הר חברון ועד בקעת באר שבע-ערד. חלקם חלקאים, חלקם עובדים בתעשייה, אבל חשוב יותר עבורנו - חלקם מתפרנסים מתיירות. ביער יתיר, למשל, היער הנטוע הגדול בישראל וכנראה גם במזרח התיכון (3 מיליון עצים), ישנם לא מעט מסלולי רכיבה באופניים, וכשהחורף נוחת כאן המדבר הופך ירוק. מי שמכיר את נבכי השבילים הוא גדעון ליברמן, שפתח את "שבילים ללב" - חברה להשכרת אופניים לקבוצות ומשפחות וטיולי O.D.T.

ליברמן, צאצא ללוחמי לח"י, הוא רמת-גני שהעביר את חייו לישוב סוסיא לפני כ-30 שנה ומכיר כל שביל, מרעול ודרך המתפתלים ביער העצום של יתיר. בין השבילים מתגלה פתאום חורבת ענים, על-שם העיר היהודית ענים, שמכונה על-ידי בישוף קיסריה במאה ה-4 לספירה כ"כפר גדול של יהודים". כיום יש כאן שרידי בית כנסת מקסים, עם משקוף בכניסה ועמודי גיר מונוליטים, שתחילתו מהמאה ה-3 לספירה.

כדאי גם לקפוץ למערות המסתור הסמוכות לישוב, שבהן לפי נחשון אפיק ,מורה דרך מ"לגעת באדמה" ותושב האזור, הסתתרו יהודים מהרומאים וקיימו חיים מתחת לאדמה לאחר מרד בר-כוכבא. נחשון וחלילו הנאמן משוטטים בין נבכי הערים העתיקות של חבל דרומא, וכתושב האזור מכיר הבחור סיפור או שניים שלא תשמעו בשום מקום אחר.

• שבילים ללב (לדווש זה הכי כיף שיש): 052-7906777.
• נחשון אפיק (אחד שיודע, מכיר וגם מדריך): 052-8239646.

דרום הר חברון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בין הגשם ליובש, בין הקו הירוק הישראלי לפלסטיני. דרום הר חברון, מבט מסוסיא העתיקה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
טיול אופניים יער יתיר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אחד שיודע ומכיר כל שביל. גדעון ליברמן בטיול אופניים ביער יתיר/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
בית כנסת עתיק חורבת ענים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
היה פה "כפר גדול של יהודים". בית הכנסת העתיק בחורבת ענים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

שוקולד קדוש

ואיפה שמים משהו בפה במדבר הירוק הענק הזה? אז קולינריה אמנם אינה הצד החזק של חבל יתיר, אבל בהחלט צצות פה ושם כמה הפתעות גסטרונומיות שמתפתחות אט-אט כמו ביסים קטנים. ב"וניל וקינמון", מסעדה שמספקת גם שירותי קייטרינג באזור ונפתחה לפני שנה וחודשיים, אפשר להתפנק ממאכליה הביתיים של שרונה חיים מהישוב שמעה, שחלמה לפתוח בית קפה משלה.

ואכן החלום התגשם. לפני כשנה וחודשיים פתחה שרונה את המסעדה החביבה באזור המסחרי של המועצה הר חברון, ובה היא מציעה תפריט מאד מגוון. מה זה מגוון? "רק" 300 מנות בתפריט לאירועי קייטרינג, אבל במסעדה תמצאו בדרך כלל את ה"פייבריט" שלה - מאכלים איטלקיים-צרפתיים, אבל גם אסייתיים. למשל, ניוקי עם בצל, לזניה, ירקות ממולאים ובחורף הקר מרקים משובחים.

• וניל קינמון, פארק תעשיות מיתרים (תוסיפו קצת טעם לטיול): 052-3912723, חלבי, כשר, פתוח: א'-ה'.

אמרנו קולינריה, עוד לא הספקנו ללקק את האצבעות וכבר כיתתנו ר?כבנו אל עבר הישוב תלם, שממערב לחברון. סוזן יום-טוב ובעלה עברו לכאן בזכות הנוף והמרחבים, אבל בין כל זה היא החלה לבשל ארוחות לחברים שדירבנו אותה לפתוח מקום משלה. כך היא פתחה לפני מספר חודשים את "שושנים", מסעדה קטנה עם מעט שולחנות והרבה נוף אל שפלת החוף.

גם היא, כמו שרונה, מעדיפה את המטבח האיטלקי ומציעה ארוחה זוגית של פיצה, רביולי, סלט עגבניות שרי ומגוון מתוקים ושתייה ב-150 שקלים לזוג. מי שירצה להזמין קייטרינג או משלוחים הביתה - יום-טוב תגיע עד אליו ותבטיח שאכן יהיה זה יום טוב ואפילו טעים.

• שושנים, תלם (פריחה קולינרית), 054-6149949, חלבי וכשר, בתיאום מראש.

ואחרי שהאבסנו עצמנו לדעת, חייבים לעשות את הגרנד פינלה עם משהו מתוק. לשם כך כדאי להגיע לישוב פני חבר, אל השוקולד הכי קדוש שיש - "הולי קקאו". זאב שטנדר עלה לארץ מארה"ב לפני שנים והביא עמו את אהבתו לשוקולד. במפעל שלו בישוב הוא מייצר שוקולד מפולי קקאו שהוא מייבא בעצמו מהעולם, ומייצר טעמים משובחים של טבלאות שוקולד אורגניות בהרכב של עד 100 אחוז קקאו (!). כך, למשל, תוכלו לפגוש את ה"ניבס" - שוקולד לבן בטעמי עוגיות, שמנת ושוקולד וניל עם שבבי פולי קקאו, או את "פרו" - שוקולד מאזור האמזונס שמכיל תותים ושמנת. בקיצור, אין ספור אופציות ואפילו גלידת סורבט בטעמים מפתיעים.

• הולי קקאו, פני חבר (מתוק לו, מתוק), 02-9913182, כשר, בתיאום מראש.

עוד באותו נושא

האם הר כרכום הוא הר סיני האמיתי?

לכתבה המלאה
מסעדת וניל קינמון דרום הר חברון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
ויש לה גם מתוקים מעולים. עוגיות ב"וניל קינמון"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
מסעדת שושנים בישוב תלם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לאכול איטלקי מול נופי השפלה. "שושנים" בישוב תלם/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
שוקולד הולי קקאו בישוב פני חבר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
המקום הכי מתוק באזור. "הולי קקאו" בישוב פני חבר/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

שירת העשבים

ועכשיו לנוח. לנוח אל מול הנוף המדברי, ולא חסרות כאן תצפיות ונקודות השקפה מצוינות על האזור, ועל החיים. אחת מהן היא "מצפה מתת" שבסמוך למדרשת מעלה חבר (גם היא בפני חבר), שקרוי על-שמה של מתת רוזנפלד-אדלר, שנרצחה על ידי מחבלים בטרמפיאדה ב-2005 ביחד עם חברתה כנרת מנדל (שתיהן מהישוב כרמל) והנער עוז בן מאיר ז"ל. תזכורת ליחסים הסבוכים/שנויים במחלוקת שיש לחבל הארץ הזה להציע, לא פחות מאשר יופי ושקט שעלול לתעתע לפעמים.

כאן גם אפשר לפתוח את חפיסת השוקולד שרכשתם ב"הולי קקאו" ומול הנוף של נחל חבר, מדבר יהודה הבלתי נגמר ושקיעה מטריפה להרהר בעברה של ארץ ישראל, ואולי גם בעתידה. ואם כבר הזכרנו את כרמל (לא ההר, אלא הישוב), אולי מהאסון הזה יכולים "לצמוח" גם דברים טובים.

ואכן, במפעל "עשבי קדם" שבישוב מגדלים בגובה 800 מטרים מעל פני הים צמחים אנדמיים לחבל ארץ זה, ולישראל בפרט, ורוקחים מהם מוצרי קוסמטיקה ושמנים ארומטיים שנמכרים בכל העולם. רפי זילברמן, מנהל המפעל, מספר שלכל צמח יש ייחוד משלו. למשל, אזובית המדבר, צמח עשיר בשמן אתרי שטוב לבעיות עור ונשימה, או חי-עד - קרוב משפחה של דם המכבים, שניחן ביכולות לחידוש רקמות ומשמש לטיפול בצלקות, כוויות וחתכים. כדאי לקפוץ למפעל, לשוטט בין עשביו ולראות את תהליך היצירה - הקרם דה-לה קרם מקדמת דנא.

• עשבי קדם, כרמל (האדם ועץ השדה), 02-9605040, פתוח: א'-ה'.

מפעל עשבי קדם בישוב כרמל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מצמח מדברי לקרם בריאותי. רפי זילברמן ב"עשבי קדם"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
חאן סוסיא. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מסדנאות שטח, דרך אירועים וכמובן לינה. חאן סוסיא/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
נבי יקין דרום הר חברון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מסורת עתיקה בשילוב נק' תצפית מופלאה למדבר יהודה. נבי יקין/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

ד"ש מאברהם ולוט

וכשהשמש באמת שוקעת, אחרי שדיוושתם, אכלתם, חשבתם ונשמתם - אולי הסיום הטוב ביותר ליום טיול בדרום הר חברון יהיה בגבעת נבי יקין - חירבת בני דר - המוכרת גם כ"הקין" - עיר בשטח שבט יהודה שמוזכרת בספר יהושע. במסורת המוסלמית ידועה הגבעה כמקום שממנו השקיפו אברהם ולוט על מהפכת סדום ועמורה. ואכן, במקום ישנו קבר (מקאם) שבו טבועות שתי טביעות רגליים, כמו גם שתי טביעות מחוץ למתחם הקבורה, שמיוחסות לאברהם ואחיינו הצדיק.

אז האם הסיפור על אברהם ולוט הוא אמנם אמת, או שמא בדיה? לא לנו הפתרונים, אבל הנוף שתקבלו מהגבעה המתנשאת לגובה של 946 מטרים מעל פני הים הוא אמת לאמיתה. עכשיו אתם יכולים לחזור לבתיכם ברכבת שהביאה אתכם לחבל התנ"ך המקסים הזה, או לשים את הראש באחד מהצימרים בישובים.

ואם אתם משפחה או קבוצה גדולה, נסו את חאן סוסיא, שבתוך הישוב סוסיא, שם מחכה לכם אוהל ענק, מזרנים, מקום למדורה וקומזיץ, שירותים מקלחות ובעיקר חוויה מדברית שהיא פרי פועלו של יצחק אדרי. היזם הצעיר, בן המקום, שם את כל כספו וליבו בפרויקט הזה, כדי שחבל יתיר אכן יתיר בכם את מה שאברהם, דוד ורבים וטובים אחרים מצאו כאן - את ארץ ישראל.

• חאן סוסיא, סוסיא (להתחבר לאדמה דרך האדמה), 054-5243183.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully