נושאים חמים

לפני שעולים על השלג: כך תימנעו מפציעות סקי

מהם הגורמים הכי שכיחים לפציעות סקי? איך מטפלים בהן? והכי חשוב: איך תמנעו אותן? מנהל השירות לניתוחי כתף ורפואת ספורט בבית החולים "ברזילי" עם הטיפים הכי חשובים שיש לגולשים

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
פציעה של גולשי סקי (ShutterStock)
פציעות רבות יכולות להימנע על ידי ציוד ראוי והפעלת שיקול דעת (צילום: Shutterstock)

חופשת סקי היא הרבה יותר מחופשה רגילה. הגלישה על מדרונות השלג עוזרת בחיזוק שרירים כולל שרירים חיוניים שאינם פעילים בחיי היום יום, משפרת את הכושר הגופני, מסייעת בירידת משקל ונמצאה מיטיבה עם מצב הרוח, תחושת שביעות הרצון והאושר. בשנים האחרונות, מדי חורף מצטרפים אלפי ישראלים לעשרות ומאות אלפי חובבי סקי ברחבי העולם לחופשה אתגרית, אך מעטים מביניהם מתכוננים כראוי למאמץ הגופני הקשה הכרוך בספורט זה.

למרות שמדובר בענף ספורט שיכול להיות בטוח, פציעות אינן מראה נדיר. הדבר נכון בעיקר כשההכנה לקויה, מצב השלג אינו צפוי ושיקול הדעת של הגולש לקוי. פציעות רבות יכולות להימנע על ידי אימונים ייעודיים בתקופה שלפני החופשה, ציוד ראוי ומותאם לגולש והפעלת שיקול דעת.

מהם הגורמים השכיחים לפציעות סקי?

* התייבשות.
* חסר כושר גופני.
* עייפות בסוף יום ארוך.
* ציוד פגום או שאינו מותאם לגולש.
* גלישה במסלולים סגורים או לא מסומנים.
* חסר התאמה של הגוף לגובה בו מתבצעת הגלישה.
* גלישה במסלולים שאינם מתאימים לרמתו של הגולש.

מהן פציעות הסקי השכיחות ביותר?

* קרע של הרצועה הצולבת הקדמית בברך.
* פריקות ושברים באזור הכתף.
* שברים בגפיים התחתונות.
* חבלות ראש.
* פציעות ביד.

פציעה של גולשי סקי (ShutterStock)
מתחילים יש חשיבות עצומה בהדרכה למניעת פציעות (צילום: Shutterstock)

מהו הטיפול בפציעות סקי?

ברוב פציעות הסקי ניתן לטפל במנוחה, חבישה ומקבעים ייעודיים, קירור האזור הפגוע וכדורים נוגדי דלקת. במקרים של שברים, פריקות וקרע רצועות לעיתים יש צורך בטיפול ניתוחי שההחלמה ממנו יכולה לארוך 3 עד 6 חודשים ובמקרים מסוימים אף יותר.

כיצד ניתן למנוע פציעות סקי?

הדרכה וציוד מספקים: תפקיד המדריך באתר ללמד גולשים מתחילים כיצד להתכונן ליום הגלישה ואילו תרגילים לבצע לאחריו, כיצד לבחור ציוד מתאים ומהי דרך הגלישה שיכולה להפחית פציעות. לגולשים מתחילים יש חשיבות עצומה בהדרכה, אך גם על גולשים בינוניים ומתקדמים להתמיד בביצוע הכנה מתאימה לפני חופשת הסקי ובמהלכה, ולהתאים את מסלולי הגלישה ליכולתם.

ציוד מספק חיוני למניעת פציעות. רצועות מתוחות או רפויות, מידות לא נכונות וציוד שאינו מותאם לתנאי השטח מהווים גורם שכיח לפציעות. גם אם אינן מחויבות בכל אתר, קסדות יכולות למנוע תאונות קטלניות. השימוש בציוד מגן כמו קסדות, מגני ברכיים, מרפקים ושורשי ידיים נמצאו כמפחיתים מעל 40% מפציעות הסקי.

הפעלת שיקול דעת: רוב פציעות הסקי מתרחשות לאחר ארוחת הצהריים או בסוף היום. יש חשיבות עצומה לקיום הפסקות בכמות מספקת במהלך היום ושתייה מרובה. תנאי השלג והקרח שנוצר במסלולים יכולים להשפיע באופן קיצוני על מהירות הגלישה ותנאיה. ציות להוראות ואזהרות בצידי המסלולים הינו חיוני לבטיחות הגולש עצמו וגולשים אחרים סביבו.

השגחת הורים: להורים תפקיד חשוב בהדרכת ילדיהם לגלישה בטוחה ואחראית. התאמת מסלול הגלישה ליכולות הילד, דאגה להדרכה מקצועית ולהפסקות קבועות למנוחה ושתייה יכולים להפחית שכיחות תאונות.

סקי בנסקו בולגריה (ShutterStock)
על ההורים להשגיח על הגולשים הקטנים (צילום: ShutterStock)

כללים לגולש:

* השאר בשליטה עם אפשרות לעצור ולהימנע ממגע עם גולשים או גופים אחרים.
* בכניסה למסלול הבט במעלה המדרון וודא שאינך מפריע לגולשים בו.
* שים לב לשלטים ואזהרות, המנע ממסלולים סגורים ולא מוסדרים.
* לגולשים לפניך יש זכות קדימה, באחריותך להימנע מלפגוע בהם.
* השתמש במכשור למניעת אובדן ציוד חיוני לגלישה.
* דע כיצד להשתמש במעליות בצורה בטיחותית.
* עצירות מותרות באזורים בטוחים בלבד.

הסקי הינו ענף ספורט עם השפעה מיטיבה על הבריאות הגופנית והנפשית של הגולשים. הכנה נכונה, הדרכה מתאימה וציות למספר הנחיות בסיסיות יכולים להפחית את שכיחות פציעות הסקי בצורה משמעותית.


ד"ר אטון אהוד מנהל יחידה לניתוחי כתף ופציעות ספורט ביונתן - המרכז הישראלי לבריאות המפרק והגב, ומנהל השירות לניתוחי כתף ורפואת ספורט בבית החולים "ברזילי" באשקלון.