וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תזמין טיסה בזול: מדריך הלואוקוסט לישראלים

20.11.2014 / 16:20

מהפכת הטיסות שעבר העולם מסכמת 5 שנים בארץ. זהו עולם תעופה מהיר יותר, טכנולוגי יותר ובעיקר עצמאי יותר, שבו כשליש מהנוסעים כיום טס לואוקוסט. אז איך תטוסו בזול? ממה כדאי להיזהר? ואיך תחסכו זמן, ובעיקר כסף? הכל במדריך השלם לנוסע הישראלי

אילוסטרציה. ShutterStock
לעשות הכל בעצמכם, אבל גם לשלם הרבה פחות. נוסעים בטיסת לואו-קוסט/ShutterStock

איש לא זוכר בדיוק מתי זה קרה, איפה ואיך, אבל האמת שזה לא ממש משנה. איש מאיתנו כבר לא יכול לטוס כמו פעם. לא עכשיו, כשחברות הלואו-קוסט האירופיות מציפות את ישראל ומציעות לנו את ברלין, רומא, לונדון או מילאנו בחצי מהמחיר שאותו שילמנו עד חורף 2009. נכון, התפשרנו על חוויית הטיסה, אבל מנגד איש לא יוכל לטעון שאיננו צרכנים נבונים. גם השמרנים מבינינו אימצו את המודל. איך לא? שליש ממספר הנוסעים בעולם כבר שבוי שלו.

מי שכבר לקח חלק במהפכה, לא יכול לחזור אחורה. העולם שלו מהיר יותר, טכנולוגי יותר ובעיקר עצמאי יותר. עבור מי שלא יודע על מה אנחנו מדברים, אתר Monitour יצר עבורכם את מילון הלואו-קוסט השלם, אחרי חמש שנים, כדאי שתדברו את השפה.


עוד על לאוקוסט בוואלה! תיירות:
טיסה רגילה או לואוקוסט: מה באמת יותר עדיף?
ריינאייר בדרך? ענקית הלואוקוסט רוצה לטוס לישראל
לא ייאמן: 180 אירו לכיוון בטיסת לואו-קוסט לארה"ב?

א - איזי-ג'ט

חברת התעופה שעל שמה רשומה המהפכה. נושאת הבשורה בכבודה ובעצמה. ממנה הכל התחיל. מאז נחתה לראשונה בישראל בנובמבר 2009, קרו המון דברים טובים לתעופה הישראלית. המון הרגלים רעים שונו, המון פרות נשחטו.

וויז-אייר, ג'רמן-ווינגס, פגסוס, פליי-ניקי, ויולינג ומי לא? כולן כבר כאן, אבל איזי-ג'ט הבריטית היתה הראשונה להאמין, יחד עם 1.5 מיליון נוסעים בכמעט 9,000 טיסות. פתאום תל אביב היא יעד מבוקש לתיירות נכנסת ואתם, תושבי הלבנט, רק חיכיתם לטוס ללונדון ב-80 אירו.

ב - ברגע האחרון

רבים מכם קוראים לזה בדקה ה-90. ובכן, כדאי שתשכחו מזה. כדי להשיג את המחיר הטוב ביותר צריך להיות ראשון, גם אם חברות התעופה חינכו אתכם אחרת כל השנים. החוקים השתנו ומי שמגיע ברגע האחרון משלם יותר. הרבה יותר. לכן, תתחילו לחפש כבר עכשיו את חופשת חג הפסח ושימו לב כמה אנשים צופים בהצעה שלכם בו זמנית. הם אלה שיכולים לקבוע אם תצאו פראיירים או מנצחים.

עוד באותו נושא

הכירו את "מטוס הלואוקוסט" החדש של בואינג

לכתבה המלאה

ג - גאונות

בהתחלה, רק האירופים התלהבו מזה. סוג של מונית מעופפת שטסה בין פריס למילאנו, או בין בריסל לציריך ב-10 אירו בלבד. איך אפשר להרוויח כסף מ-10 אירו למושב, תשאלו? אפשר בהחלט. צי המטוסים חדש ומוחכר, דיילים צעירים, מוקדי מכירה ושירות אינטרנטיים, מטה ראשי מצומצם, אגרות נחיתה זולות וים של קנסות ושירותים נלווים בתשלום.

450 מיליון ליש"ט. זה הסכום שהרוויחה איזי-ג'ט לבדה בשנה הנוכחית. ריינאייר רווחית עוד יותר. ככה זה כשחוסכים בעלויות תפעול ולא משלמים משכורות עתק. בקיצור, גאונות.

ד - דיוק מבצעי

תתפלאו, אבל עם כל הרצון והיוזמה לחסוך בעלויות התפעול, איחורים הם מילת גנאי בחברות הלואו-קוסט. כל טיסה חייבת להגיע בזמן ליעדה ולהמריא ממנו זמן קצר לאחר מכן, משום שבמודל הזה, מטוס שנמצא על הקרקע פוגע ברווחיות החברה.

הזמן הממוצע בו חונה מטוס של ריינאייר על הקרקע לדוגמא הוא בין 22-19 דקות ואיזי-ג'ט לא הרבה אחריה. כל איחור בטיסה משמעו שיבוש לוח הטיסות הכללי של החברה באותו יום ונוסעים שקיבלו לידיהם הזדמנות לתביעה משפטית. וזאת כבר ממש קללה שאיש לא מעוניין בה.

ה - הגנה צרכנית

כאן המצב מורכב יותר. חברות הלואו-קוסט מצהירות בגלוי כי לא ישיבו בשום מצב את כספי הנוסעים ושהעולם יתהפך. באירופה, המערכת גמישה יותר אולם בישראל, איזי-ג'ט ודומותיה נהנות מפירצה שאיש לא מעוניין לסגור.

העובדה כי מדובר בחברות תעופה זרות המשווקות את מוצריהן באמצעות האינטרנט בלבד (מכר מרחוק), מונעת מגורמי האכיפה להחיל עליהן את חוק הגנת הצרכן, שנחשב טריטוריאלי, זאת בניגוד לחברת UP, למשל, שהיותה חברה ישראלית מחייבת אותה להשיב כספים בתוך 14 ימים. בקיצור, אם התמזל מזלכם למצוא טיסה מאוחרת במחיר זול מאוד ואינכם בטוחים שתוכלו לממשה, קחו בחשבון שאולי תצטרכו לוותר על הכסף שהשקעתם. לפעמים זה עדיין משתלם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם לנו יש לואוקוסט כחול-לבן. דיילי UP/מערכת וואלה!, צילום מסך

ו - וויז-אייר

מפת היעדים של חברת הלואו-קוסט ההונגרית הזאת לא כוללת את פריז, מילאנו, ברצלונה או לונדון. ועדיין, הרבה בזכותה ערים כמו בודפשט, סופיה, פראג וורשה הפכו פופולאריות בקרב הישראלים. טיסות למזרח-מרכז אירופה ב-50 אירו הן מציאה של ממש, במיוחד כאשר ממול עומדת אל על ומציעה מחיר גבוה כמעט פי 15.

וויז-אייר הגיעה לישראל ב-2012 כמחליפתה של מאלב ההונגרית שקרסה, ומאז כבשה את טבלת היעדים והפעילה 22 טיסות שבועיות. המלחמה בקיץ מעט האטה את גלגליה אבל לאיש אין ספק - הכישוף יחזור לישראל עם בוא האביב.

ז - זמן

החופש שלכם יוצא לדרך אבל כדאי שתמהרו. כאן, הזמן מקבל מימד אחר לחלוטין. נתב"ג עוד עושה הנחות למתעכבי הדיוטי פרי, אבל בטיסות בתוך אירופה לנוסעים אין שום זכות לעכב טיסה שנמצאת לפני המראה. בחברות הלואו-קוסט הכל קורה מהר. תורמת לכך העובדה שאינכם בעצם תלויים באיש ומהירות הדפסת המסמכים תלויה בכם. הטיסה הגיעה, הטיסה יוצאת. איחרתם או התעכבתם? ראו ערך הגנה צרכנית.

ח - חויית טיסה

בין אם תרצו או לא, לשהות בין העננים למשך כמה שעות זאת חוויה של ממש. מערכות בידור מתקדמות ואינטרנט אלחוטי לא תמצאו כאן ותשכחו גם מדיילת שמשאילה מכשירי איי-פד להנאתכם.

אבל אחרי שהתאכזבתם עליכם לשאול את עצמכם: כמה הייתם מוכנים לשלם עבור כל אחד מהם בנוסף לכרטיס הטיסה? התשובה ברורה לכולם. באירופה הטיסות קצרות יותר ונמשכות שעה עד שעתיים לכל יעד. אם תרצו להפיג את השעמום בטיסות מישראל ואליה, תמיד תוכלו לספור את מספר האנשים שהביאו סנדוויצ'ים מהבית או את אלה שיבקשו כוס מים מהדיילות.

ט - טכנולוגיה

כאן יש להודות בהכנעה: מודל הלואו-קוסט לא יכול היה להתקיים ללא האינטרנט והקדמה הטכנולוגית. אתרי האינטרנט של חברות התעופה שכללו עצמם על מנת שגם גדולי הטכנופובים יוכלו לבצע הזמנות בקלות רבה.

חוץ מהטיסה עצמה, ניתן לעשות ולהזמין הכל באמצעות ממשקי ההזמנות, שלאחרונה עלו גם על צגי הסמארטפון. המטרה היא לגרום לכם להאמין שהזמנה מקוונת חוסכת לכם כסף ולא רק לחברת התעופה. לא מאמינים? נסו להגיע בלי עותק מודפס של כרטיס טיסה לאחד ממטוסי ריינאייר. זה יעלה לכם 70 אירו.

י - יעדים חדשים

ריגה, הלסינקי, מינכן, ונציה, גלזגו, קייב או אתונה. לא משנה לאן נטוס, העיקר שנשלם פחות. חברות הלואו-קוסט פועלות לרוב מנמלי תעופה משניים במטרה לחסוך באגרות, ולכן אל תתפלאו אם תמצאו את לבוב, מינסק, המבורג, אוסלו או סביליה ברשימת היעדים החדשה שלהם. ריינאייר פתחה השבוע את הבסיס ה-71 שלה באירופה בברטיסלבה, ממנו היא יכולה להפעיל טיסות לכל מקום שתרצה. אנחנו נקבל בשנה הבאה את פריז (איזי-ג'ט) ואם יהיה פה קצת שקט אז אולי גם את אמסטרדם.

כ - כבודה

המזוודות שלכם שוות הרבה כסף ולא רק לכם. טסים בלואו-קוסט? ארזו אתכם רק מה שאתם צריכים, אחרת תשלמו ביוקר. חברות הלואו-קוסט מתכננות בקפידה את משקל המטוס כדי לא לבזבז דלק וכל חריגה מחייבת תשלום גבוה. גם אם אתם טסים לתקופה ארוכה יחסית, דברו טרולית ושימו את המזוודות הענקיות בצד. זה הרבה יותר זול ולא תצטרכו לשלוח את מטענכם לבטן המטוס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מזוודה קטנה אחת - זו שפת הלואו-קוסט. מבחר טרולי'ז/מערכת וואלה!, צילום מסך

ל - לא כולל

אם עדיין לא התרגלתם שבלואו-קוסט משלמים על כל מרכיבי הטיסה בנפרד, כדאי שתתחילו להפנים שמדובר בצרכנות נבונה של ממש. לא רעב? חסכת 10 אירו ממחיר הכרטיס. נוסעת ליומיים עם תיק יד בלבד? לא שילמת על כבודה.

חברות התעופה מעוניינות לאפשר לנו בחירה מירבית כיצד לטוס ועל מה לשלם. זה לא אומר שהן לא רוצות שנרכוש את מירב השירותים, אבל הן מבינות שככה הן תוכלנה לחסוך בעלויות שלהן עצמן. את הסנדביץ' היקר או המזוודה העודפת תישמרו לנוסע אחריכם.

מ - מחלקת עסקים

מיטות שטוחות אין כאן וגם לא טרקלין מפואר וסטייק עסיסי. במקום אלה, חברות הלואו-קוסט מציעות מושבים קדמיים עם מגוון שירותים, כמו צ'ק-אין חינם בנמל התעופה, בידוק ביטחוני מזורז ועוד. תדמית החברות הללו מזוהה עם נוסעי פנאי בלבד, אבל כדאי לדעת שיש חברות תעופה שהטיסו מיליוני נוסעי עסקים בשנה בתוך אירופה.

היד עוד נטויה אך המושב לא נטוי בכלל. שיטת ההושבה העתיקה כללה התנפלות רבתי על כל מושב קדמי, אבל גם את זה הן הפכו לזהב טהור. רוצה לבחור מושב כמו איש איש עסקים? תשלם כמו איש עסקים.

נ - נתח שוק

אין כיום בעולם חברת תעופה שמחשיבה עצמה ולא מתהדרת בחברה-בת הפועלת במתכונת לואו-קוסט. המודל כבש את העולם ואין לו שום כוונה לעצור. בישראל לבדה, לא מעצמת תעופה עולמית, תופסות חברות הלואו-קוסט 8% מכלל פעילות נתב"ג, קרי 55 טיסות שבועיות. לא עניין של מה בכך למדינה שאינה שייכת לאיחוד האירופי, ומתעקשת לשמור את חברת התעופה שלה מחוץ לכללי התחרות המחמירים.

ס - סוכן נסיעות

מערכת היחסים בין חברות הלואו-קוסט לסוכני הנסיעות היא מורכבת: הן לא אוהבות מתווכים ואין להן שום עניין לשלם להם עמלות מכירה. מנגד, מי שרוצה להטיס קבוצות ואנשי עסקים חייב להשתמש בקשריהם וכישוריהם.

הפתרון שעליו הסכימו שני הצדדים, הוא העלמת עין הדדית. סוכני הנסיעות יוותרו על עמלת המכירה שלהם, שמגיעה בדרך כלל ישירות מחברות התעופה, בתמורה לכך שהן יעלימו עין מגלגול העמלה אל הנוסעים עצמם. תתפלאו, אבל גם בעולם האינטרנט הכל-יכול יש מי שמוכן לשלם כדי שיבצעו עבורו הזמנה לטיסה.

סוכני נסיעות סוכן נסיעות, גלובוס. ShutterStock
מערכת היחסים עם חברות הלואו-קוסט מורכבת. סוכנת נסיעות/ShutterStock

ע - עמלת הזמנה

היא מופיעה בתחתית כל הזמנה אינטרנטית שמתבצעת. צצה לה פתאום ומגלמת שיעור של 2%-4% משווי כרטיס הטיסה. סכום זעום אבל מעצבן. לחברות התעופה היא שווה מאות מיליוני אירו או דולר. תכפילו בעצמכם ב-70 מיליון נוסעי רינאייר ותקבלו את הבוננזה בעצמכם. למה היא שם בכלל? ברוב המקרים כדי לכסות את עמלת הסליקה המקוונת של חברות התעופה מול חברות האשראי. אבל לא רק. לפעמים היא סתם נועדה להגדיל את ההכנסות, כדי להמשיך ולהשקיע בכם, כלומר בכיס שלכם.

פ - פיקוח

אחת הבשורות המשמעותיות ביותר שהביאו עמן חברות הלואו-קוסט, היא חיסול ענף טיסות השכר. שעות של המתנה ועיכובים בהמראות כמעט נעלמו, לטובת טיסה סדירה בעלות נמוכה שמפוקחת על ידי גורמי התעופה ומחויבת ללוח זמנים קשיח. סוכני הנסיעות חזרו אף הם בתשובה ודאגו להרכיב את החבילות עם חברות הלואו-קוסט שנחשבות בטוחות יותר מחברות השכר, וחסכו גם לעצמם עימותים עם נוסעים ותביעות משפטיות.

צ - צ'ק-אין אינטרנטי

תשכחו מהדלפק ובעיקר מהחיוך שמאחוריו. כאן הכל מתבצע באינטרנט והחיוך היחיד שתראו יהיה שלכם. הוא יעיד כל כך שסיימתם את תהליך ההושבה ומקומכם בטיסה מובטח.

כיום ניתן לבצע צ'ק-אין מקוון גם מאפליקציות סלולריות ללא תשלום. אם שכחתם או התעצלתם אתם עלולים לשלם פעמיים: פעם אחת בנמל התעופה (בין 20-10 אירו) ופעם שנייה אחרי שקיבלתם את המושב הכי גרוע במטוס.

ק - קיץ

ראו הוזהרתם. עונת הקיץ היא המאני טיים של חברות הלואו-קוסט. כשחם בחוץ ואתם מזיעים, הן מחככות ידיים בהנאה בציפייה לנוסעי הרגע האחרון, כלומר כל מי שלא הזמין חצי שנה קודם. מחירי הקיץ של איזי-ג'ט ללונדון ושל וולינג איירליינס לברצלונה מאמירים עד ל-900-800 דולר, לא קוסט בכלל. לכן, עשו לעצמכם טובה ותבטיחו לעצמכם מקום מבעוד מועד, הסיכוי שלכם לשלם בזול גבוה בהרבה. את הסיכון תשאירו, שוב, לנוסע אחריכם.

חופשה ניס פרובנס חוף ים. ShutterStock
בקיץ תשלמו יותר, לכן הקדימו להזמין. תיירים בריביירה הצרפתית/ShutterStock

ר - ריינאייר

ראו ערך קנסות של 70 אירו, הצהרה על טיסות לישראל, 71 בסיסים באירופה, שירות רע והררי מזומנים.

ש - שירות לקוחות

כמו כולם, גם אתם אוהבים שיש לכם עם מי לדבר. התשלומים כבר ירדו מכרטיס האשראי ועכשיו יש לכם רק שאלה קטנה. אז זהו, כדאי שתתרגלו לשוחח עם מחשב. מערך השירות של חברות הלואו-קוסט לא כולל צבא של מוקדנים עם אוזניה, אבל את התשובות לכל השאלות תמצאו באתר האינטרנט, גם את אלה המוזרות ביותר.

במקרים של תקלות, דאגו שתיבת המייל שלכם תהיה פנויה כי שם תתנהל רוב התקשורת. ועוד טיפ קטן: מדובר בחברות שמשרתות יבשת שלמה. לא משנה כמה שילמתם על כרטיס הטיסה שלכם ומאיפה אתם, היחס אליכם יהיה אחיד, קצר וענייני. מחיר הטיסה לא כולל יחס חם.

ת - תחרות

מודל הלואו-קוסט, יש להודות, הוא חלומו של כל מחוקק ורגולטור. רק תנו לו לנצח את החברה הלאומית ולהיזכר כמי שהיטיב עם הצרכנים. יש לא מעט אמת בשאיפה הזאת. חברות הלואו-קוסט אכן הגבירו את התחרות כמעט בכל מקום ויעד אליו הן טסות.

ובכל זאת, חייבים לזכור שמטרת העל שלהן היא להרוויח כסף. ברור שהן רוצות להוזיל לכם את הטיסה, אבל קודם היא צריכה לדאוג שהיא תהיה מלאה. בקיצור, את הנרטיב הלאומי שלכם תשמרו לאל על, כאן אתם באים לחסוך כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully