וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתיו ישראלי: טיולי השלכת היפים בארץ

14.11.2014 / 11:39

השלכת כבר מכסה את הרי הגולן, ובעוד שבועיים-שלושה תגיע לשיאה ומלוא הדרה ביער האלונים בבית לחם הגלילית, ביער בית קשת ופארק קנדה במורדות הרי ירושלים. צאו איתנו לטיול סופ"ש, היכן שהשלכת צובעת את האדמה, ואת הלב, בכתום-אדום

שלכת סתיו בעיירה מטולה. בית שלום, מערכת וואלה! NEWS
צפון אדום. שלכת במטולה/מערכת וואלה! NEWS, בית שלום

תמונות השלכת הכי יפות בעולם תוקפות אותי מכל עבר ואני שוקעת בתוגה סתווית ומפליגה אל מחוזות רחוקים. מחוזות בהם העלים נושרים אט אט, מתעופפים ברוח, נוחתים ברכות על האדמה הלחה ומכסים אותה במרבד צבעוני מרהיב. ואני אני פוסעת עליהם בזהירות, מתמכרת לצליל הענוג של העלים המפצפצים תחת רגלי ו... קאט! "הלו, תעוררי על עצמך, זו לא סצינה מתוך סרט רומנטי וגם לא היערות העבותים של מחוזות ניו אינגלנד, זו ישראל וכאן השלכת היא מחזה נדיר וקצר מועד", אמר ר' וניפץ לי את הפנטזיה.

אז יצאתי לחפש אחר השלכת, בעיקר כדי להוכיח שגם לנו יש. את היפה מכל מצאתי במרום גולן, את האחרות הייתי צריכים לחפש במשעולי יער נסתרים ובתוך מטעי הנשירים. חזרתי עם כמה לוקיישנים מוצלחים, מפזמת את "שיר שלכת אדומה, שיר לארץ היפה".


עוד טיולי סתיו בוואלה! תיירות:
זה הסתיו: התקופה הכי טובה לטיול בעמק יזרעאל
ללכת עם השלכת: טיולי הסתיו היפים בעולם
עם בוא השלכת: 10 יעדים מומלצים לחופשה בסתיו


למה ואיפה
בדרכי לחפש את השלכת האולטימטיבית פניתי לחבר האלקטרוני, לגוגל, כדי להבין איך ולמה הופכים העלים הירוקים לאדומים-כתומים. מסתבר שבחסות הימים המתקצרים ושינויי הטמפרטורה הקיצוניים בין היום ללילה, שאינם מספיקים לפוטוסינתזה, הכלורופיל הירוק מתפרק, העלה הופך לצהוב ולאחריו לאדום - נחושת. איך ולמה הם הופכים לאדומים? זו עדיין אחת השאלות שחוקרי הבוטניקה טרם הצליחו לפתור.

לחבורת השלכת משתייכת משפחת הנשירים - עצי תפוח, אגס, משמש, שזיף, שקד, אפרסק ותאנה, שאליהם מצטרפים עצי אלון תולע, אלון תבור, עוזרר קוצני, אגס סורי, כליל החורש, צפצפה ואלה ארץ-ישראלית. העצים האלה כנראה "זוכרים" את מוצאם מארצות הקור המושלגות ולכן גם כשהם גדלים לתפארת באזורים ים-תיכוניים, הם נושאים את התכונות מבית ומשילים את עליהם כאילו שורשיהם נטועים עדיין עמוק באדמת אבות אבותיהם.

לדברי יערני קק"ל באזור הצפון אפשר לראות את ראשית השלכת ובעוד שבועיים-שלושה היא תגיע לשיאה ומלוא הדרה ביער האלונים בבית לחם הגלילית, ביער בית קשת ופארק קנדה במורדות הרי ירושלים. אז לקראת הסופ"ש, קבלו את אתרי הסתיו היפים בארץ לטיול בשלכת.

שלכת ברמה, הגולן

עצי הגפנית, הברבריס, העשן, אדר הסוכר, המילה הפנסלבינית, השזיף הפיסרדי, האלון האמריקאי והערמון גדל המידות, נותנים מופע צבעוני מרהיב ביופיו, למענו שווה להצפין במיוחד למרום גולן. בטרם נושרים עליהם הם משנים צבעם כזיקית - מירוק בוהק הם הופכים לגווניי חום, זהב?נחושת, כתום עז ואדום לוהט. לאחר שהעלים מתחילים להתייבש הם נושרים על האדמה ומכסים אותה במרבד ססגוני, וצבעי האדמה על רקע אבני הבזלת השחורות מעצימים את יופייה של השלכת הצפונית.

לכבוד השלכת עורכים בתיירות מרום גולן סיורי מודרכים במהלכם תוכלו להכיר את העצים הנשירים, לעלות אל בין העננים, הסוככים על פסגת הר בנטל, מגובה 1,200 מטרים לתצפת על סוריה, רמת הגולן ופסגת החרמון, ולקנח במרק חם בקפה "קופי ענן". עוד בקיבוץ: טיולי אופניים, טרקטורונים, טומקארים וסוסים, פינת חי, סטודיו לאומנות בעץ ובברזל, כפר נופש ומסעדת בוקרים.

איפה? קיבוץ מרום גולן
לפרטים: 04-6960267

שלכת בתל אביטל. גיל ברנר, מערכת וואלה!
שלכת בתל אביטל/מערכת וואלה!, גיל ברנר

שלכת על גבול הלבנון

השלכת במטעים של חיימק'ה הוד בשיא יופייה וכדי להספיק ולראות את עצי התפוח, האגס, האפרסק, השיזף והנקטרינה נפרדים מעליהם הצבעונים, מהרו פן תפסידו את המחזה המקסים. התפוחים של חיימק'ה נושקים לגבול לבנון והעצים האחרונים במטע נטועים במרחק שני מטרים מגדר המערכת שמעברה השני האוטוסטרדה של צפון לבנון והווילות המפוארות של עשירי ביירות, שנופשים בכפר כילאה.

חיימק'ה מוביל סיור למטעים מלווה בסיפורי היסטוריה, קרב, מורשת, חקלאות, שכנות וחברות עם הלבנונים בימים טובים יותר. לסיור מקדימה ארוחת בוקר עשירה שמוגשת בגינה המטופחת או בבית המשפחה העתיק שהפך למסעדה. הסיור עובר ברחובות המושבה, במטעי השלכת, עולה למצפורים שי ורותם, משקיף על העיר המקראית "אבל בית מעכה" ומטפס למצפה דדו בקצה האצבע הגלילית. למטה נפרש עמק החולה הירוק, המנוקד בצבעוניות של מאות המטעים העומדים בשלכת.

איפה? בית שלום, מטולה
לפרטים: 04-6940767

שלכת סתיו בעיירה מטולה. בית שלום, מערכת וואלה! NEWS
הנשירים מחכים לכם. סתיו אדמוני בשטחים החקלאיים של מטולה/מערכת וואלה! NEWS, בית שלום

נשירים ונושרים, נהר הירדן

לאורך נהר הירדן גדלים מאות מטעי פרי לתפארת. פעמיים בשנה מהווים המטעים אטרקציית טבע מושכות המונים - באביב - עם פריחתם המרשימה בגווני ורוד-לבן, ובסתיו - עם תחילת השלכת שתגיע לשיאה במהלך החודש, אז יסמיקו העלים, ייפלו על הקרקע ויצבעו אותה בגווני צהוב-חום-אדום.

אם אתם מאובזרים ברכב 4X4 תוכלו לראות את השלכת במטעי השקדים, האפרסקים, השזיפים, האגסים והנקטרינות באזור הדרומי של עמק החולה ולאורך התעלה המזרחית של הירדן. המסלול מתחיל בירידה מגשר הפקק לדרך העפר הלבנה, כשמימין זורם הירדן ומשמאל יילוו המטעים. אם תעמיקו בנסיעה נגד הזרם תפגשו בדרך מפלון מלאכותי, טחנת קמח נושנה ובריכת קצינים שעל התוואי התחתון של נחל גילבון. מעבר לנחל ימתינו עשרות דונמים של מטעי שקד שהחלו את מופע השלכת שלהם. אם תמשיכו לאורך הנהר עד לאחו גונן, תראו את השלכת של עצי הפוליאנה הנדירים, שבמקור נטעו כדי לייצר מהם מקלות לארטיק. את הדרך למטעים תוכלו לעשות גם ברגל, לאחר שתשאירו את הרכב בירידה מהגשר ותצעדו כשעה לכל כיוון.

הגעה: מכביש 918, עוברים את גשר הפקק ומיד יורדים שמאלה לדרך העפר.

אלה ותאנה, צפת

פארק עמק התכלת שבצפת משתרע על 580 דונם של בוסתנים, מעיינות, בריכות ברווזים ואיילים, יעלים ודישונים שמסתובבים בשטח. אפיק נחל ביריה חוצה את הפארק ונוף הרי מירון, אדיר וחירם נשקף מכל כיוון. קק"ל הכשירה בשטח פינות ישיבה מוצלות, מרפסת תצפית ושבילי הליכה - האחד מעגלי באורך 2 ק"מ, השני באורך 4.5 ק"מ שחלקו התחתון מיועד למיטבי לכת.

בפארק גדלים עצי תאנה ואלה עתיקים, שנמצאים בעיצומה של שלכת ובחודש מרץ ישובו לפרוח לצד פרחי דמומית, נץ חלב, קחוון ומיני סחלבים.

הגעה: כחצי ק"מ מהכניסה הראשית לצפת.

עפץ אלה אטלנטית עמק הבוטנה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
עפץ של אלה אטלנטית בהרי צפת/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

אלה ודולב בקריית טבעון

הגן של מכללת אורנים הוא מהגנים הבוטניים היפים בארץ, שניטע ב-1958 כחלקת איקלום לעצים שהובאו מרחבי העולם (מה שנקרא בשפה המקצועית ארבורטום). הגן משתרע על 40 דונם וסביב חלקת האיקלום צמח גן לתפארת, שבו 900 מיני עצים וצמחים. הטיול בשבילי הגן הוא קל ונינוח, אבל אם תרצו להכיר כל עץ ועץ הזמינו לכם סיור מודרך. ייחודו של הגן הוא גם בשביל הביומימיקרי (ביו-חיים, מימיקרי-חיקוי) הראשון בארץ שמחזיק גם בתואר השביל השני בעולם לאחר השביל במונטנה שבארה"ב.

הגן צופה אל הכרמל ועמק זבולון והוא ריאה ירוקה בלב הקמפוס, המשמש כאתר למחקר בנושא טבע וסביבה, מקום לנקות ת'ראש בתקופת הבחינות או סתם לפלרטט בלוקיישנים הרומנטיים שלו. ואם ברומנטיקה עסקינן, הרי שהשלכת רק מטיבה עימה ומאדירה את יופיה. השלכת עדיין לא במימדי התקרחות טוטלית, אך לדברי המטפלים עצי הדולב, האזדרכת, האלה, הרימון, אלון התבור והמייש הדרומי, כבר משילים את כסותם הירוקה. בנוסף, בשבת אחרונה בכל חודש מתקיים בגן טיבוע ציפורים.

מתי? כל השנה
כמה? ללא תשלום. הסיורים המודרכים בתאום מראש
איפה? מכללת אורנים, קריית טבעון
לפרטים: .oranim.ac.il

מכללת אורנים ארבורטום. דרור גלבוע, אתר מכללת אורנים,
נותנים אהבה לעצים. ארבורטום במכללת אורנים/דרור גלבוע, אתר מכללת אורנים

אילן ואילנות, השרון

בתחילת יולי הוכרז יער האילנות שבלב השרון כגן בוטני יערני. הגן הוקם בשנות ה-50 ושימש ארבורטום לכ-750 מיני עצים, שנאספו בעולם ונטעו בחלקות מיוחדות שהותאמו לאזורים הגיאוגרפיים שמהם הגיעו. היער הקסום (כן, התואר מגיע לו) הוא גן בוטני אינטראקטיבי והטיול בו הוא חוויה לאוהבי הטבע והזדמנות להיכרות עם עצים מוזרים ובעלי מראה אקזוטי מרתק. בגן שבילים מוסדרים, על העצים נתלו שלטים עם שמותיהם ובדרך הוצבו ספסלים להתרגעות.

עוד ביער: מבוך עצים, "מעגל הקזוארינות", שביל האירוסים, מתקני שעשועים, שולחנות פיקניק (ללא מנגלים) ומשחק אינטראקטיבי באמצעות הנייד שסורק את השאלות בקוד QR המוצג על השלטים הפזורים בגן.

מתי? כל השבוע, מ-08:00 ועד השקיעה.
איפה? יער אילנות, בין צומת דרור לצומת השרון, מהצד המזרחי של כביש 4
לפרטים: קו ליער - 1-800-350-550, kkl.co.il

יער האילנות. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בחורף יהיו פה גם אירוסים. יער האילנות/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

זוכר את נובמבר, השפלה

הדרך לתצפית על בקעת שפיר עוברת בשדות פלשת ובדרך הלולים. מימין לשביל החקלאי, העביר לכל הרכבים, שדות הארטישוק ופרחי נוי, משמאל מטעי התפוחים, האפרסקים, האפרסמונים והרימונים שנמצאים בראשית נשירתם הצבעונית.

שביל המטעים מוביל לגבעה שלמרגלותיה זורם נחל לכיש, מאחורי הכרם עובר נחל גוברין ושניהם מתחברים למאגר נגבה-עין צורים שנראה למרחוק. הפנורמה מרחיקה בצפון לתל צפית, במזרח לקריית גת ובדרום לגבעת תום ותומר בקיבוץ נגבה, אשדוד, אשקלון ועד לעזה.

הגעה: 1. מהכניסה למושב זרחיה (בשבת השער סגור). 2. מכביש 3 פונים למושב שפיר, חוצים אותו וכ-300 מטרים אחרי הבית האחרון פונים שמאלה לפי השילוט.

גבעת תום ותומר. זיו ריינשטיין,
סתיו בגן הבוטני שליד קיבוץ נגבה. גבעת תום ותומר/זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully