וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדמונית החורש: הזדמנות נדירה לצפות בפרח נדיר

4.4.2013 / 8:11

החלה פריחת אדמונית החורש בהר הלל בשמורת מירון, המקום היחיד בו הוא פורח בישראל. הקהל הרחב מוזמן לצפות בפריחת הצמח הנדיר

אדמונית החורש, פרח נדיר, פורח במהלך אפריל במשך כשבועיים (תלוי במזג האוויר) בהר הלל בשמורת מירון. זהו גבול התפוצה הדרומי שלו בעולם והמקום היחיד שבו הוא פורח בארץ. ימים אלה הם כמעט ההזדמנות היחידה לצפות בפרח האדום כיין (ומכאן שמו העברי) בשנה הקרובה, ולכבוד המטיילים תעמוד תחנת הסברה במקום הפריחה בשבת ה-6 באפריל 2013.

יעיל נגד רוחות רעות וכאבי ראש

פרח אדמונית החורש. אמנון נחמיאס,
פורח שבועיים בשנה במקום אחד בכל הארץ. אדמונית החורש/אמנון נחמיאס

אדמונית החורש הוא צמח רב שנתי ממשפחת האדמוניתיים. צמח זה נפוץ בעולם באופן טבעי בין מרוקו לאירן. הצמח משמש כצמח נוי בארצות המזרח הרחוק יפן וסין, באירופה ובצפון אמריקה.
שמו המדעי של הפרח, Paeonia mascula, גזור משמו של פאון, רופא האלים, אשר ריפא בעזרת הצמח, על פי המיתולוגיה היוונית, את האל פלוטו ואלים אחרים בעת מלחמת טרויה. בעיני היוונים נחשבה האדמונית לצמח המרפא הראשון שהתגלה לבני האדם. בזרעיו המושרים ביין השתמשו כתרופה נגד סיוטי לילה, ויעילותם היתה "ידועה ובדוקה" גם במלחמה נגד רוחות רעות, עין הרע, עווית, מחלות עצבים, מחלת הנפילה, כאבי ראש והפרעות בכבד.

המשוגעים לדבר מחכים לפריחתו כל השנה

פרח אדמונית החורש. דורון ניסים,
שבועיים בשנה. אדמונית החורש/דורון ניסים

הצמח, בעל פקעות שורש מעובות ומעוקלות המעמיקות בקרקע עד 100 ס"מ, בעל מבנה של ספל פתוח, גדול יחסית, שקוטרו מגיע לעתים עד עשרה סנטימטרים. במרכז הפרח גוש בולט של אבקנים צהובים מרובים. הוא גדל בחורש ובשולי חורש בקרקע עשירה ברקבובית באזורים מוארים בלבד.

תקופת הפריחה של אדמונית החורש בעולם היא בתחילת האביב, מאמצע מרץ ועד תחילת מאי. בישראל, המהווה את הגבול הדרומי של תפוצתו העולמית, זהו צמח נדיר הגדל רק בשמורת הר מירון בגליל העליון. זהו המין היחיד ממשפחת האדמוניתיים הגדל בישראל, והוא צמח מוגן. באמצע כל חודש אפריל "המשוגעים לדבר" ממתינים לפריחתו, ועולים להר מירון כדי לחזות באדמונית.

מסלול לצפייה בפריחת האדמונית

זהו מסלול מעגלי באורך ארבעה קילומטרים הכולל עלייה להר הלל, מעבר בשביל האדמוניות וחזרה לרכב.

מגיעים לכפר בית ג'אן מכיוון הכפר ראמה, או מכיוון צומת חוסן. בתוך בית ג'אן יש שילוט המכוון לחציית הכפר וליציאה ממנו לכיוון נקודת ההתחלה של המסלול.

נקודת התחלה: חניון הממוקם קצת לפני הר הלל. מהחניון מגיעים לפיצול דרכים ובוחרים בדרך המובילה לשמורת הר מירון, שם ממוקמת תחנת הסברה (9:00-16:00). בתחנה נמצא מדריך שיסביר על האדמוניות ומכוון למסלול.

המסלול: מתחילים לטפס על הר הלל ומגיעים לפסגתו. מתחילים לרדת מהפסגה בשביל שאורכו 300 מטר והוא אחד המקומות היחידים בארץ בו פורחת אדמונית החורש. ממשיכים בירידה עם השביל המסומן בסימון שבילים שחור, עד שמגיעים למפגש עם דרך עפר. לאחר מכן פונים שמאלה, עם הסימון הכחול, והולכים בהליכה נוחה כשני קילומטרים (כ-40 דקות) בחזרה לחניון.

צפייה באדמונית החורש,תחנת הסברה של רשות הטבע והגנים, הר הלל, שמורת מירון, שבת ה-6 באפריל 2013.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully