בדיקת "גלובס": לעיתים זול יותר להזמין טיסה ומלון באופן עצמאי

שפע הדרכים להזמנת חופשה הופך את המשימה למורכבת ■ "גלובס" בדק עבור 10 יעדים פופולריים איך משיגים את המחיר הנמוך - דרך סוכן המציע חבילה, סוכן המציע טיסה ומלון בנפרד, או באינטרנט - באתר המלון או ב-booking.com

איך הכי נכון וחכם להזמין חופשה בחו"ל? האם להזמין את הטיסה לחוד ואת המלון לחוד או חבילה המגלמת טיסה, לינה ולעיתים גם העברות לבית-המלון? והאם דרך סוכן נסיעות או ישירות מול הספקים (חברת התעופה ובית-המלון) טלפונית/אינטרנטית?

התשובה איננה חד-משמעית - כפי שמגלה בדיקת "גלובס", שבמסגרתה נבחנו 10 "יעדי חורף" פופולריים החביבים על ישראלים.

מהבדיקה עולה כי ביעדים שבהם משווקות חבילות (בעיקר לאירופה, כי ליעדים רחוקים, דוגמת ניו-יורק ובנגקוק, אין חבילות), הזמנת חבילה באמצעות סוכן לעיתים זולה יותר מהזמנת טיסה ובית-מלון זהים שלא במסגרת חבילה דרך סוכן.

כך למשל במקרה של 3 לילות בלונדון בתחילת דצמבר. אמנם הפערים לא גבוהים, אך הם קיימים.

מאידך, במקרה של אמסטרדם, חבילה דרך סוכן נסיעות באמצע דצמבר, הכוללת טיסת שכר עם ישראייר ו-3 לילות במלון artemis בעיר, יקרה בכ-9% לעומת טיסה ומלון זהים המוזמנים בנפרד דרך אותו סוכן: 714 דולר (כ-2,760 שקל) לעומת 655 דולר (כ-2,530 שקל) בהתאמה - פער של 59 דולר (כ-230 דולר).

המסקנה המתבקשת מדוגמה זו היא שחבילה אולי נשמעת כמו מציאה, אבל לא תמיד מדובר בשם נרדף לתעריף זול, ולכן אין להתפתות, ותמיד כדאי לברר עם סוכן הנסיעות כמה יעלה לנו הנופש אם נפרק את החבילה.

הוכחה נוספת לכך שאין דרך אחת אולטימטיבית להזמנת נופש מספקת גם ניו-יורק. טיסה סדירה עם אל-על ו-7 לילות בבית-המלון eurostars זולים יותר דווקא אם מזמינים ישירות מהספקים לעומת ההזמנה דרך סוכן נסיעות - וכאן הפער לא מבוטל - 116 דולר (כ-450 שקל).

עוד מעלה הבדיקה כי הזמנת מלון בחו"ל דרך אתר האינטרנט הבינלאומי booking.com לפעמים מוזילה את העסקה ולפעמים לא. כך למשל, אם תזמינו חדר במלון eurostars בניו-יורק ישירות מהמלון תשלמו 855 דולר (כ-2,940 שקל) ל-7 לילות, ודרך בוקינג תשלמו על אותו חדר באותו המלון בדיוק 95 דולר פחות (כ-370 שקל).

מאידך, 4 לילות במלון mark בברלין יקר יותר דרך בוקינג בכ-15%: 683 דולר (כ-2,630 שקל) דרך בוקינג, לעומת 592 דולר (2,300 שקל) ישירות מבית-המלון.

לא להזמין על אוטומט

בצרכנות כמו בצרכנות, גם כאן כלל האצבע הוא השוואת מחירים רוחבית. "החוכמה היא לערוך סקר מחירים לפני שמזמינים חופשה בחו"ל, ולא משנה מאיזה מקור בוחרים להזמין כי תמיד יתגלו פערים לא מבוטלים במחירים", אומר אורי אלון, מנכ"ל "גוליבר".

אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה טורס, אומר כי הכדאיות תלויה ביעד ובמועד הנסיעה: "המדיה החברתית, אתרי האינטרנט והפורומים למיניהם - שיצרו אצל הצרכנים אוטוסטרדת מידע על פתרונות לינה, חוות-דעת אותנטיות והשוואות מחירים - מעלים את המוטיבציה להזמין עצמאית. עם זאת, גם אצל סוכני נסיעות אפשר למצוא מחירי מלונות נמוכים יותר מאשר באתרים בחו"ל כמו booking.com, וליהנות בנוסף מחלוקה לתשלומים, שער המרה נוח, אפשרות ביטול עסקה תוך 14 יום במסגרת החוק להגנת הצרכן, נגישות פיזית ובלי בעיות שפה".

ציון מדמון, מנכ"ל אתר ההשוואות "טרווליסט", ממליץ לפרק את החבילה לפני שקונים אותה ולבדוק את כל מרכיביה בנפרד. "ככל שמחיר החבילה גבוה יותר, כך גובר הסיכוי להשיג מחיר נמוך יותר אם מפרקים אותה ומזמינים טיסה ומלון בנפרד".

ואולי זה מה שמסביר את הנתונים שמספק מדמון, לפיהם רק כ-20% מהישראלים מעדיפים לקנות חבילות סגורות בעונת החורף לעומת כ-40% בעונת השיא (קיץ).

כמה ולאן?

■ ללונדון לפראג, לפריז ולבודפשט: משתלמת חבילה דרך סוכן

■ לברצלונה: משתלם להזמין באינטרנט - מלון דרך booking.com וטיסה באתר חברת ויולינג

■ לרומא: ההבדלים לא גבוהים, אך חבילה דרך סוכן הכי יקרה

■ לברלין: הזמנה באינטרנט דרך אתר בוקינג זולה מהזמנה דרך סוכן

■ לבנגקוק: הזמנה דרך סוכן יקרה מהזמנת אותה חופשה באופן עצמאי

■ לאמסטרדם: חבילה דרך סוכן יקרה מהזמנת מלון וטיסה בנפרד דרך סוכן

לונדון
 לונדון

פראג
 פראג

כל המחירים הם לאדם: טיסה הלוך ושוב לאדם ומלון לאדם בחדר זוגי *הלינה על בסיס ארוחת בוקר *ההמרה מדולר לשקל נעשתה לפי שער מכירה של 3.86 *ההזמנה דרך אתרי אינטרנט פטורה מדמי טיפול