וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול משפחתי: גן לאומי מגדל צדק

28.6.2012 / 12:18

על מנת להגן על מעבר אפק הצר בתל אפק, הוקמו בימי קדם מצודות ענק בשני צדדיו, אחת מהן היא "מגדל צדק" מהתקופה הצלבנית. אתם מוזמנים לטיול עששיות מרתק עם כל המשפחה

מצודת מגדל אפק (מגדל צדק) הוקמה בנקודה אסטרטגית בגבעות החולשות על מישור החוף. נהר הירקון היווה בעבר מכשול כמעט בלתי עביר, והנוסעים דרך ארץ ישראל, ממצרים לסוריה, עקפו את המכשול דרך מעבר צר בין מקורות הירקון ובין שיפולי השומרון - מעבר אפק, המשמש גם כיום כנתיב תחבורה ראשי בו עובר כביש 6 "חוצה ישראל".

על מנת להגן על המעבר, הוקמו מצודות בשני צדדיו, בתל אפק ובמגדל אפק. השם מגדל אפק מוזכר בכתביו של יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס), המזכיר את המקום כאתר בו התבצרו מורדים יהודים בתקופת המרד הגדול ברומאים (שנים 70-66 לספירה). המצודה הבולטת כיום בגן הלאומי, והמכונה גם בשם "מגדל צדק", היא מצודה מהתקופה הצלבנית, שנקראה מיראבל ("נוף יפה"), והשתייכה למשפחת דה איבלין.

גן לאומי מגדל צדק, ליד ראש העין. אורי פרו צדק, ספק 500
מגדל צדק/ספק 500, אורי פרו צדק

כמו מבצרים רבים אחרים, המקום נכבש בידי צלאח א-דין לאחר תבוסת הצלבנים בקרני חיטים ביולי 1187, ונהרס יחד עם מבצרים אחרים כחלק ממדיניות "אדמה חרוכה" של צלאח א-דין עם תחילת מסע הצלב השלישי (1191). המקום שופץ, ובמהלך התקופה העות'מאנית (1917-1516) הפך למצודת הכפר מג'דל יאבא ("המגדל השולט"). בראשית המאה ה-19 התיישב בכפר השייח' צאדק ג'מעיני, מהכפר ג'מעין הסמוך לאריאל, ועל שמו נקרא המקום גם מג'דל צאדק או מגדל צדק. במסלול ההליכה במהלך הסיור עוברים גם בקבר השייח'.

בתקופת המנדט הבריטי הוקמו למרגלות המצודה מחצבות. בשנים 1927-1947 פעלו כאן לסירוגין קבוצות חוצבים יהודיות במחצבה של חברת "סולל בונה", ולאחר מלחמת העצמאות חודשה כרייה בהיקף נרחב שהותירה צלקות ניכרות בנוף סביב הגן הלאומי. באזור המחצבות נותרו מבנים הקשורים בתעשיית האבן, וביניהם כבשני סיד מודרניים הנראים ממסלול ההליכה.
במלחמת העצמאות היווה המקום שדה קרב, ומצבה לזכר הנופלים בקרבות האזור נמצאת בפנייה מראש העין לדרך העולה למצודה.

לאחר מלחמת העצמאות הוזנח המקום ונעזב, עד להכרזת הגן הלאומי המורחב בשנת 2005. בשנים האחרונות ביצעה רשות הטבע והגנים פעילות נרחבת לשיקום ושימור המקום להנאת המבקרים, אך עדיין נותרו בו קטעים לא מוסדרים.
שימו לב! אין לסטות משביל ההליכה ואין להיכנס לחדרים במצודה האסורים בכניסה, בשל סכנת התמוטטות. בעתיד ישוקמו גם שטחי המחצבות במסגרת פיתוח פארק עירוני עבור תושבי ראש העין.

עששיות בצדק

עששית עששיות. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
עששית עששיות/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

סיור לילי בגן לאומי מגדל צדק לאור עששיות בעקבות סיפורו של הנוסע ההולנדי ואן דה-וולדה, שבביקורו במגדל צדק נהנה משפע של אוכל, הרבה חום ואהבה, וכפי שתיאר זאת: "כוס קפה בוץ, או יותר נכון, בוץ של קפה". המסלול יכלול תצפית על גוש דן וסיפורי טבע ומורשת של המגדל וסביבתו.

היכן: גן לאומי מגדל צדק
מתי: שבת 30.6
בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" *3639

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully