וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיולים בעקבות התנ"ך: שני מסלולים

13.4.2012 / 11:46

בימים אלה יוצא המארז "60 מסלולי טיול בארץ התנ"ך", שנכתב על ידי אב ובנו, ולוקח למסע בין נופי הארץ וסיפורי התנ"ך. שני מסלולים לדוגמה

במסגרת סדרת ספרי הטיולים "מסלולים: להתאהב בארץ מחדש", פרי עטם של דוד וערן גל-אור, אב ובנו, יוצא לאור בימים אלה המארז "60 מסלולי טיול בארץ התנ"ך", המאגד מסלולים המתפרשים על פני ארץ ישראל כולה, מהר החרמון ועד לים סוף.

"60 מסלולי טיול בארץ התנ"ך" מסדרת "מסלולים: להתאהב בארץ מחדש" של ערן ודוד גל-אור. אנטולי מיכאלו, ספק 500
מסע בין נופי הארץ וסיפורי התנ"ך. מארז "60 מסלולי טיול בארץ התנ"ך"/ספק 500, אנטולי מיכאלו

חלק מהמסלולים עוקבים אחר דמויות מקראיות כאליהו הנביא, שמשון הגיבור או הנביא ירמיהו. מסלולים אחרים מספרים סיפור מקראי מראשיתו עד סופו, כמו סיפור מלחמתו של גדעון במדיינים או עלילת מהפכת סדום ועמורה, מסלולים נוספים סובבים סביב נושא מסוים. המשותף לכולם הוא הניסיון לחבר בין הטבע, כפי שמטיילים בו היום, לבין הסיפורים והמאורעות שהתרחשו באותם המקומות לפני אלפי שנים.

המארז כולל שלושה כרכים, כרך צפון, מזרח ומערב; כרך שומרון, שפלה והרי יהודה; וכרך ירושלים והדרום. כל אחד כולל 20 מסלולי טיול. לפניכם שני מסלולי טיול להנאתכם:

ערוץ נחל ימין: בעקבות פריחת רותם המדבר

פרחי רותם. ערן גל-אור, ספק 500
פרחי שיח הרותם, תחתיו נח אליהו הנביא/ספק 500, ערן גל-אור

המקום: נחל ימין מתחיל כערוץ חולי ורחב, ובהמשך הופך לערוץ צר ומיוחד במינו. בחלקו הראשון הולכים בין שיחי רותם הפורחים בפריחה לבנה ייחודית בעלת ריח מתקתק, ובחלקו השני יושבים לצד בריכות מי מעיין ומי שיטפונות ונחים בצל המצוקים. המסלול הקצר בנחל ימין הוא מסלול חווייתי המתאים במיוחד לימות האביב החמימים.

איך מגיעים: מגיעים לעיר דימונה, ופונים מזרחה על כביש 25, לכיוון צומת הערבה. מהרמזור האחרון ביציאה הדרומית של דימונה נוסעים כ-8 קילומטרים, ומגיעים לצומת רותם. פונים ימינה על פי השילוט למפעלי אורון ולמכתש הגדול, ונוסעים בכביש הצר לכיוון דרום. אחרי כ-9.6 קילומטרים פונים שמאלה לכביש 227, על פי השילוט למעלה עקרבים ולמכתש הקטן. נוסעים בכביש הצר והמפותל כ-3.7 קילומטרים, וחונים ליד שלט המפנה ימינה לנחל ימין וסימון שבילים ירוק.

המסלול: ממקום החניה ברחבת העפר פונים לכיוון דרום בעקבות סימון השבילים הירוק. השביל אמנם אינו ברור, אך הסימון ברור מאוד ומופיע לעתים תכופות. הולכים בשטח החולי הפתוח והמישורי, ואחרי כקילומטר מגיעים לשלט ירוק, המבשר על כניסה לשטח שמורת טבע. סביב השלט הירוק פזורים שיחי רותם רבים, הפורחים בימות סוף החורף וראשית האביב בפריחה לבנה יפהפייה. יושבים לצד אחד השיחים, ומספרים על אליהו הנביא: שמצא מחסה תחת שיח רותם (מלכים א', י"ט, א-ד):

לאחר שאליהו הנביא חיסל את נביאי הבעל בנחל הקישון, חיפשה איזבל, אשת המלך אחאב, לנקום בו. אליהו, שחשש לחייו, נמלט הרחק דרומה, אל העיר באר שבע, וממנה אל המדבר. במנוסתו במרחבי המדבר הפתוחים חיפש אליהו מקום בו יוכל לנוח. עצים של ממש לא נמצאו באזור, ושיח הרותם היה השיח היחיד בצלו יכול היה אליהו לחסות. אליהו נהנה כנראה גם מהענפים הדקים שנשרו מן השיח, וריפדו את הקרקע במצע נעים ודק. בעודו יושב בצל הרותם, שאל אליהו את נפשו למות. "אינני יכול יותר, אני מעדיף למות מאשר להימלט על נפשי אל המדבר", קונן אליהו על מר גורלו, ונרדם באפיסת כוחות. אז שלח ה' מלאך אל אליהו, וזה הגיש לו צפחת מים ועוגת רצפים.

צמח רותם. ערן גל-אור, ספק 500
שיח הרותם במדבר/ספק 500, ערן גל-אור

המשך המסלול: לאחר הלימוד על שיח הרותם ממשיכים בעקבות הסימון הירוק כמאה מטרים נוספים, ומגיעים לקצה המצוק. פונים ימינה ויורדים במדרגות סלע תלולות מעט, ובהמשך בירידה מתונה, ובתוך דקות ספורות מגיעים אל בריכות עין ימין. בין מצוקיו התמירים של נחל ימין נובעים מי המעיין עין ימין, וממלאים שתי בריכות. הבריכה הראשונה עמוקה ומאורכת, וכמו חצובה בסלע הגיר הקשה. למרגלות הבריכה ממלאים מי השטפונות את השטח כולו במים רבים, ויוצרים בריכה שנייה, רחבת ידיים ורדודה. בימות החורף מנקים מי השטפונות את הבריכות, ותענוג לטבול במים הקרים ולשחות בהן. לאחר מכן אפשר לשבת על משטחי הסלע הלבנים, להתייבש בשמש או לנוח בצל המצוקים. לאחר הבילוי חוזרים באותה הדרך אל המכונית.

שעות הפתיחה: ללא הגבלת שעות וללא תשלום
אורך הטיול: כ-1.5 קילומטר לכל כיוון, כשעה וחצי-שעתיים
רמת הקושי: קלה-בינונית, מתאים לקבוצות גדולות וקטנות ולמשפחות.
אופי ההליכה במסלול: שביל צר וחשוף לשמש, חלקו מישורי וחלקו בירידה מעט תלולה. חזרה באותה הדרך.

גבעת המורה: תצפיות מרהיבות בעקבות מלחמת גדעון במדיינים

בקעת כסולות, בו התרחשה המערכה בין גדעון למדיינים. ערן גל-אור, ספק 500
בקעת כסולות, המקום בו התרחשה המלחמה בין גדעון למדיינים/ספק 500, ערן גל-אור

המקום: גבעת המורה יושבת בלב הגליל התחתון והנוף הנשקף ממנה לכל הכיוונים עוצר נשימה. עולים בין שטחים ירוקים ופורחים ונהנים ממראות העמקים הצבעוניים וההרים העוטפים אותם סביב.

איך מגיעים: מגיעים למעגל תנועה בכניסה לעפולה, ופונים ימינה לכיוון נצרת וטבריה. נוסעים כ-900 מטר עד לצומת T ובה פונים ימינה, ועולים לכיוון עפולה עילית. לאחר כ-1.3 קילומטרים עוברים את צומת מרכז "ביג" ובית החולים "העמק", וממשיכים ישר. כקילומטר אחד לאחר מכן פונים ימינה לשדרות ז'בוטינסקי לכיוון גבעת המורה. אחרי כ-700 מטר מגיעים למזלג כבישים, בוחרים בכביש השמאלי (שדרות קונטיקט) העולה לגבעת המורה, ונוסעים בעלייה מפותלת עד שהרחוב הופך לכביש צר. אחרי כ-1.7 קילומטר פונים ימינה לשביל עפר המסומן בכחול, על פי שילוט שמצביע לכיוון חורשה ותצפית. נוסעים בין ברושים ואורנים, מקיפים את ההר ואחרי כ-1.6 קילומטר מגיעים לצומת של מספר שבילים וחונים.

המסלול: מהחניה פונים ימינה אל השביל האדום, שעולה במתינות לצד פריחה עשירה וצבעונית. משמאל רואים את הר תבור העגלגל, הבולט מעל פני השטח. לאחר כ-500 מטר מגיעים לשביל רחב שחוצה לימין ולשמאל. פונים בתחילה לימין ואחר כך לשמאל כדי להגיע לנקודות תצפית יפות. הולכים כ-50 מטר ומגיעים לנקודת תצפית יפה לכיוון דרום. באופק רואים את רכס הגלבוע, למרגלותיו מעיין חרוד, בו בחר גדעון את 300 לוחמיו כדי להילחם בפולשים המדיינים סביב גבעת המורה. אחרי תצפית ראשונה עוברים אל הצד השני של הרכס בכדי להשקיף לכיוון צפון על בקעת כסולות, בקעה רחבה שמאחוריה מתרומם רכס הרי נצרת, ומימין בולט במיוחד הר תבור העגול. נסו לדמיין את מחנה צבא מדיין הענק, עמוס באוהלים ובגמלים, מפוזר בכל הבקעה שלרגלינו, ואת גדעון וצבאו מגיחים בחשיכה, מתמקמים במורדות גבעת המורה ותוקפים (שופטים ז', טז-יח):

גדעון מחלק את הלוחמים לשלוש פלוגות, שכל אחת מהן תפתיע את המחנה המדייני מכיוון אחר. הוא מצייד אותם בשופרות ובלפידים, המוסתרים בכדי חרס ריקים. הפקודה החשובה ביותר שנתן גדעון ללוחמיו בתדריך היציאה במעיין חרוד היתה "ממני תראו וכן תעשו". גדעון הוא המפקד, ואותו צריך לחקות. את המצוינות והדיוק שדורש גדעון מעצמו, הוא דורש גם מחייליו, משום שהוא יודע שרק כך יוכלו להכניע את המדיינים. ואכן, לפי האות של גדעון, ניפצו כל חייליו את הכדים ותקעו בשופרות. שלהבות הלפידים, שהיו מוסתרות בכדים, הבליחו לפתע והטילו אימה בחשכת הלילה הכבדה. ההפתעה היתה מושלמת, והמבוכה בקרב המדיינים היתה רבה. בחושך אי אפשר היה להבחין שאת המחנה המדייני הענק תוקפים רק 300 לוחמים שאינם חמושים, שכן הרעש והמהומה שעוררו נדמתה כמהומת ענק. זרע הפחד, שהיה טמון כבר בלב המדיינים, צמח והיה לאימה נוראה ולבלבול. בתוך זמן קצר נסים המדיינים על נפשם לכיוון מזרח, לאזור בקעת הירדן, וגדעון ולוחמיו נשארים המנצחים בשטח.

פרג על תצפית נחל נעמנים, דרך האבות הקדומה. ערן גל-אור, ספק 500
תצפית נחל נעמנים בדרך האבות הקדומה/ספק 500, ערן גל-אור

שעות הפתיחה: ללא הגבלת שעות וללא תשלום
אורך הטיול: כ-200 מטר לכל כיוון, כחצי שעה
רמת הקושי: קלה, מתאים לקבוצות קטנות ולמשפחות
אופי ההליכה במסלול: הליכה בשביל רחב ומוצל במגמת עלייה מתונה. חזרה באותה הדרך.