וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליטה אווירית: רשות שדות התעופה מנצלת את כוחה

זוהר בלומנקרנץ

24.10.2011 / 10:38

מגדל פיקוח בזבזני, תנאי מכרז קשים לזכיניות וטיפול איטי במפגעי רעש - אלה חלק מהנושאים בהם נמתחת ביקורת על התנהלותה המונופוליסטית של רשות שדות התעופה

ביקורת רבה נמתחה באחרונה על השימוש שעושה רשות שדות התעופה (רש"ת), האחראית על נתב"ג ועל שדות התעופה הפנים ארציים, בכוחה המונופוליסטי. תנאי מרכז קשים למפעילי החנויות בנתב"ג, תכנון בזבזני לכאורה של מגדל הפיקוח החדש, התנהלות איטית בטיפול במפגעי הרעש ועובדים שמאיימים שוב ושוב להשבית את העבודה מעלים סימני שאלה בנוגע להתנהלותה ומציפים מחדש את הצורך להפריט את שער הכניסה לישראל.

"הרמת כוסית לרגל החג"

אם תגלו בקרוב שטיסתכם לחו"ל מתעכבת, או שתמצאו את עצמכם ממתינים שעות למטענכם לאחר הנחיתה בנתב"ג - אל תהיו מופתעים. עם תום עונת הנסיעות של החגים מתכננת רשות שדות התעופה לפטר 120 עובדים זמניים, שיצטרפו ל-40 עובדים שכבר פוטרו לאחר עונת הקיץ - ונציגות העובדים מתריעה מפני פגיעה קשה בציבור הנוסעים. לדברי העובדים, המחסור ב"עובדי כפיים" יגרום לעיכובים במועדי ההמראות וקבלת המזוודות לאחר הנחיתה.

אין להקל ראש באזהרות העובדים, שערב ראש השנה כבר הראו את כוחם. הפסקת פתע בהעמסת המזוודות ובפריקתן - בתואנה של "הרמת כוסית לרגל החג" - הביאה להשבתת ההמראות מנתב"ג, לשיבושים בנחיתות ולפגיעה באלפי נוסעים. העובדים ניאותו לחזור לעבודה רק לאחר שמועצת המנהלים של הרשות אישרה את הסכם העבודה הקיבוצי שהיה עילת העיצומים.

עיון בהסכם העבודה החדש, שנחתם ערב חג הסוכות, מגלה כי עובדי הרשות ומנהליה ייהנו מתוספות של עד 10% לשכרם לשנים 2011-2013. כך למשל, כחלק מההטבות יקבלו כל 1,500 העובדים הקבועים טיסה אחת ארוכה בחינם לחו"ל, מדי שנה. עוד דנות ההנהלה ונציגות העובדים בהמרת הזכאות לטיסות בתשלום כספי - שווה ערך למחיר הכרטיס.

גם מבלי להביא בחשבון את התוספות שהושגו בהסכם החדש, עובדי הרשות נהנים ממשכורות גבוהות בהרבה מהממוצע במשק. מאות מנהלים ובעלי תפקידים מקצועיים נכללים באופן קבוע בדו"ח בעלי השכר הגבוה של משרד האוצר. ב-2010 התברגו שלושה מהם לרשימת 100 שיאני השכר במגזר הציבורי, עם משכורות של 65-70 אלף שקל בחודש.

כמו כן, בספטמבר האחרון קיבלו עובדי הרשות מקדמה לבונוס השנתי בסך 8,000 שקל בגין הגידול בתנועת הנוסעים והמטוסים בנתב"ג. הבונוס השנתי משולם לכ-1,500 עובדים ונקבע בנוסחת חישוב המשקללת את תנועת הנוסעים והמטוסים באותה שנה. בשנה החולפת, לדוגמה, הגיע הבונוס לסך של 15-16 אלף שקל. השנה, עקב הגידול המשמעותי בתנועת הנוסעים והמטוסים בנתב"ג, צפוי הבונוס להיות גבוה יותר - 18-19 אלף שקל.

תנאי מכרז קשים

כוחה המונופוליסטי של הרשות מאפשר לה להכתיב לזכיינים תנאי מכרז קשים, המאלצים אותם להעלות מחירים לצרכנים כדי לשמור על רווחיות. במכרז להפעלת סניפי המרת מט"ח החליטה הרשות לבטל בדיעבד את הסעיף במכרז הקובע עמלת מקסימום, מה שיאפשר לבנק הפועלים ולמפעיל נוסף שטרם נקבע לגבות עמלות גבוהות יותר מהנהוג בשוק.

בעקבות ההחלטה הגישה חברת צ'יינג' פלייס לבית המשפט בקשה לצו ביניים לביטול זכיית הפועלים במכרז. לטענת החברה, המפעילה דוכנים להמרת מט"ח בנתב"ג ב-14 השנים האחרונות, ביטול עמלת המקסימום יוצר עיוות שמשחק לידי בנק הפועלים. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אמר כי בכוונתו לפנות בעניין למנכ"ל רש"ת, קובי מור, ולהעלות את העניין לדיון בוועדה. בדף הפייסבוק שלו התבטא שאמה-כהן בחריפות נגד המהלך של רש"ת וכתב: "רש"ת מצפה ליותר שכר דירה ובתמורה תאפשר למונופול החלפת המטבע בדיוטי פרי לעשוק את הנוסעים חסרי הברירה".

דוגמה נוספת היא המכרז להפעלת חנות הספורט במתחם הדיוטי פרי. בחודש שעבר זכתה במכרז המחודש שותפות של ג'יימס ריצ'רדסון ו-MGS שבשליטת משפחת מולייב, המפעילה את החנות בשבע השנים האחרונות. רש"ת שינתה את תנאי המכרז המקוריים לאחר שהשתיים טענו בבית המשפט כי תנאי המכרז "בלתי סבירים מבחינה כלכלית" וכי מדובר "במכרז הפסד שיגרום לזוכה בו להפסדים כספיים ניכרים". בסופו של דבר פירסמה הרשות מכרז חדש, שבו הופחתו דמי הזיכיון הנדרשים.

מגדל הפיקוח - "מפואר ובזבזני"

באחרונה טענו גורמים מקצועיים המקורבים לגורמי תכנון ופיקוח כי הקמת מגדל הפיקוח החדש בנתב"ג, בעלות של 100 מיליון שקל, היא "בזבוז כספי ציבור". לדבריהם, רשות שדות התעופה בחרה להקים מגדל פיקוח מורכב ויקר במיוחד, בעלות של כ-20 אלף שקל למ"ר, בעוד עלות הבנייה של מגדלי פיקוח בחו"ל הם כ-7,000 שקל למ"ר בממוצע. לטענתם, "אין כל הצדקה להקים מגדל פיקוח מפואר ובו קומות משרדים שיושכרו לגורמי חוץ. מדובר בחללים שבינם ובין פיקוח טיסה אין כל קשר". עוד התריעו המומחים כי מגדל הפיקוח החדש יתנשא לגובה של יותר מ-100 מטר, יכער את קו הרקיע ואף עלול להוות סכנה במקרה של נחיתת חירום.

ברשות דחו אמנם את הביקורת, אך עם זאת נמסר כי "עקב הערתה של הוועדה המחוזית הורה יו"ר הרשות, עובדיה עלי, לבדוק שוב את העלויות. הנושא ייבדק על ידי צוות בראשות מנהל נתב"ג, שמואל קנדל, שכיהן שנים רבות כסמנכ"ל הנדסה ופיתוח ברש"ת. עלות מגדל הפיקוח נמוכה לאין שיעור מהסכום שנקבו מותחי הביקורת, והיא סבירה ביותר ביחס למגדלים שנבנו בעולם בעשור האחרון. המגדל תוכנן לאחר סקר מקיף ובהתייעצות עם חברה בינלאומית, ליאו את דאל, שתכננה 230 מגדלי פיקוח ברחבי העולם. גובה המגדל אושר על ידי רשות התעופה האזרחית, הוא קיבל את אישורה של הוועדה המחוזית וייתן מענה יעיל ובטיחותי לפיקוח על הטיסות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

השכנים סובלים מהרעש

נתב"ג מצוי בעיצומו של הליך שדרוג המסלולים שאמור להגביר את רמת הבטיחות בו, ורק מסלול אחד משמש כיום להמראות ולנחיתות. לפיכך חזר רעש המטוסים להטריד את תושבי היישוב בני עטרות הסמוך. לטענת תושבים, טרם הושלמו עבודות המיגון מפני רעש המטוסים בכ-30 בתים ביישוב, כמחצית מהבתים הזכאים למיגון. עם זאת, לתושבים לא הוצעו פתרונות חלופיים - למשל שיכונם בבתי מלון.

ברשות הסבירו כי "רש"ת עשתה כל שנדרש ממנה כדי לאפשר את השלמת פרויקט מיגון הבתים. בין היתר, העבירה רש"ת כבר במאי 2011 סכום של 11 מיליון שקל לנאמנות, ושילמה 900 אלף שקל על יריעות מיגון". ואולם לטענת התושבים, "רש"ת משתמשת בכוחה המונופוליסטי כדי לשלוט בהעברת הכספים ומערימה קשיים לשחרר אותם לצורך ביצוע העבודות".

עובדי הרשות עובדים בשבתות ובחגים, וממוצע שכרם נמוך

"המגעים בין הנהלת רשות שדות התעופה לנציגות העובדים נמשכו כתשעה חודשים, לאחר שהסכם העבודה הקודם הסתיים בסוף דצמבר 2010. עקרונות ההסכם אושרו על ידי הממונה על השכר באוצר ועל ידי מועצת הרשות שבועות לפני האירוע האמור, וללא קשר אליו" - כך נמסר מרשות שדות התעופה.

"תנאי ההעסקה נקבעו ברשות לפני עשרות שנים: כמו כלל העובדים המאוגדים בשירות הציבורי במשק, גם עובדי הרשות קיבלו תוספות שכר של 7.25% לתקופה של שלוש שנים. עובדי הרשות מקבלים זה שנים כרטיס טיסה בכל שנה. עובדי הרשות מועסקים כל ימות השנה, ביום ובלילה, בשבתות ובחגים, וממוצע שכרם נמוך באופן בולט לעומת גורמים אחרים במשק. כל הסכמי השכר ברשות נחתמו רק לאחר אישורו של הממונה על השכר במשרד האוצר. בדו"ח הממונה, רש"ת אינה מוזכרת כמי שמעניקה שכר חריג לעובדיה".

בנוגע למכרז למתן שירותי המרת מט"ח מסרה הרשות: "רשות שדות התעופה פירסמה שני מכרזים במטרה לאפשר לשתי חברות לזכות, וכך לעודד את התחרות בתחום. במכרז הראשון התקבלה הצעתו של בנק הפועלים. כדי לא להותיר את הפועלים כנותן שירות יחיד, פירסמה הרשות מכרז נוסף ובו הוכנסו שינויים שנועדו לעודד השתתפות גופים עסקיים ישראליים ובינלאומיים. במכרז החדש זכתה חברה בינלאומית המתמחה בתחום המרות מט"ח ופועלת בעשרות שדות תעופה בעולם. בהתאם למדיניות זו, שמרה רש"ת על התחרות בתחום ולא מסרה את המונופול לבנק הפועלים.

"בשיחות שהתקיימו בין הנהלת רש"ת ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, הוסבר לו כי מדובר באי הבנה, וכי רשות שדות התעופה לא מאפשרת לבעל ההרשאה להחלפת כספים להטיל עמלה גבוהה מהנהוג בכל המדינה".

בנוגע למצוקת הרעש של תושבי בני עטרות מסרה הרשות: "לצערנו, לא ניתן לבצע את הפרויקט המורכב ללא שינוי מסלולי הטיסה, ולכן ניתן כל סיוע אפשרי ליישובי הסביבה. עם כל ההבנה לסבלם של תושבי בני עטרות, העיכובים אינם באשמת רש"ת. המידע שהגיע לידי TheMarker, לפיו רש"ת לא משחררת את כספי הנאמנות, אינו נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully