וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמורת טבע חוף דור הבונים

30.6.2011 / 16:19

היעד הכי מתבקש בעונת קיץ הוא הים. מה יותר כיף כשבכל רגע חם נתון, אפשר לטבול במים, ולהתקרר, ואז להמשיך? אתם מוזמנים לטיול קבלת שבת בחוף הבונים, טיול של חי, צומח וגלי

מערכת וואלה!
דור הבונים. דורון ניסים
מהמעניינים והיפים שבחופי הים התיכון. חוף הבונים/דורון ניסים

קצת רקע: שמורת טבע חופית מדרום לכרמל כוללת קטע של ארבעה וחצי קילומטרים מהמעניינים והיפים שבחופי הים התיכון. בתחומי השמורה, המשתרעת מתל דור בדרום ועד מושב הבונים בצפון, מצוי החוף המפורץ ביותר בארץ ישראל - חוף דור-הבונים.

מקורו של החול שבשמורת חוף הבונים, כמו בכל חופי ישראל, הוא בהרי אפריקה, והוא נסחף לארץ דרך נהר הנילוס. דיונות של חול, בתוספת חומרי גיר ומינרלים, יצרו את רכסי הכורכר. מישור החוף של ישראל מעוטר ברכסי כורכר, שמספרם הולך וקטן ככל שמצפינים. רכסים אלה הן עדות למפלסים השונים של הים התיכון בעבר. השמורה מייצגת את עולם הטבע של רכסי הכורכר, נוף שכמעט ולא נותר לו שריד בארצנו.

בחוף דור-הבונים, שבשל יחודו הוכרז כשמורת טבע, ניתן למצוא מפרצונים חוליים, כפים, שוניות, מערות חוף ומזרקות גלים. לאורך קו המגע של המים בחוף מתקיים עולם של בעלי חיים מיוחדים יחסית לבית גידול זה של מפץ גלים, גיאות ושפל - חופית, טחבית סלעים, בלוט ים וסרטן וכן חי באזור החוף שועל החולות. על גבעות הכורכר מצויה צמחייה העמידה לתנאי המליחות והיובש השוררים במקום, לרוחות החזקות ולרסס מי הים: פריגה צהובה, חבצלת החוף, נר הלילה החופי, לפופית החוף, צפורנית בשרנית, עדעד כחול, קורנית מקורקפת ועוד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
חבצלת החוף. אסף מירוז, החברה להגנת הטבע
חבצלת החוף/החברה להגנת הטבע, אסף מירוז

השמורה עוצבה על ידי הרוח וגלי הים שהיכו במשך שנים רבות על גבעות הכורכר שלאורך החוף, והביאו ליישור חלקם המערבי של הרכסים. הנוף שהתקבל דומה לשולחנות שטוחים ושמו המקצועי הוא "טבלאות גידוד". ב"שולחנות" האלה קיים עולם ייחודי של צומח מימי, כגון אצות ושושנות ים, ובעלי חיים רבים כסרטנים, דגים, תמנונים ועוד.

השמורה כולה מעוטרת במפרצים ציוריים, שחלקם מרופדים בצדפים. שימו לב, הצדפים הינם ערך טבע מוגן. הם הגיעו למקום לפני שנים רבות ומאחר ואין התחדשות שלהם, אין להוציא אותם מהמקום. מומלץ להתקדם במסלול על רכס הכורכר דרומה ולעלות לתצפית מרהיבה על השמורה והאזור כולו במעגל האבנים, הנמצא בנקודה הגבוהה ביותר בחוף.
משם אפשר לרדת ל"מערה הכחולה". זהו סדק שנפער מבליית רכס הכורכר על ידי גלי הים. בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות השקיעה ניתן לראות את הצבע הכחול שהמים מקבלים במערה.

חלקה הצפוני של השמורה הוכשר על ידי רשות הטבע והגנים ומועצה אזורית חוף הכרמל כחניון יום ולילה. באזור זה אפשר להקים אוהלים (בעונת הקיץ בלבד) וליהנות מכל השירותים שהנופש צריך: מקלחות, מלתחות, שירותים ומזנון. פרטים נוספים תקבלו ב אתר רשות הטבע והגנים, או בכוכבית בטבע *3639.

חוף הבונים. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
הכל מתחיל בחול. חוף הבונים/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

תיכנסו כבר לאוטו, ותסעו

איך מגיעים? נוסעים בכביש החוף הישן (מספר 4) עד צומת הבונים, ופונים מערבה למושב הבונים (המעבר בגשר מעל כביש החוף). בכניסה למושב יורדים ימינה לדרך עפר, ופונים שמאלה בצומת השטים עד הכביש. בכביש פונים ימינה, חוצים בזהירות את פסי הרכבת ומשם ממשיכים לדרך העפר ולמגרש החניה הסמוך לחוף.

באתר שני מסלולים עיקריים: האחד מעגלי והשני קווי. המסלול המעגלי (כשעתיים) עובר במספר נקודות וחוזר לחניה. המסלול הקווי (כ-4 שעות) ממשיך עד חוף דור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור שמורת חוף דור-הבונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

קבלת שבת לאור שקיעה בחוף הבונים

אתם מוזמנים לסיור מודרך בשמורת הטבע חוף הבונים. השמורה המיוחדת במינה משלבת בין חופים סלעיים וחופים חוליים עם מפרצי צדפים, מערה חצובה בכורכר וצמחים ובעלי חיים האופייניים לים ולחוף באזור זה.

הסיור כולל ביקור במרכז הסובב הימי, ולסיום, קבלת שבת חגיגית עם חלה ויין לאור השקיעה ומול גלי הים.

היכן: שמורת טבע חוף הבונים
מתי: כל שישי במהלך יולי
בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם ים, גם כורכר וגם פרחים. חוף הבונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

סוג מסלול: מעגלי, קווי
נקודת התחלה: המסלול המעגלי - חניה. המסלול הקווי - חניה
נקודת סיום: המסלול המעגלי - חניה. המסלול הקווי - חוף דור
אורך המסלול: 1 ק"מ
משך הטיול: 1-4 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
עונות מומלצות: קיץ
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully