וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המג'רסה: הילדים שלכם יזכרו את הטיול הזה לעד

28.9.2011 / 8:07

מה יותר כיף מללכת במים כשאתם מוקפים צמחייה עבותה ופראית? לפתוח את ראש השנה עם טיול מים במסלול המג'רסה בצפון הכנרת

מערכת וואלה!
שמורת טבע מג'רסה. רשות הטבע והגנים
חוויה קייצית וקריר. מג'רסה/רשות הטבע והגנים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

קצת רקע: בקעת בית צידה, השוכנת בצפון-מזרח הכנרת, הוא המקום היחיד בישראל בו השתמרו נופי ביצה טבעיים, שכמעט לא הופרעו על ידי יד אדם. נמצאים כאן פלגי מים הזורמים בכל ימות השנה ופלגים עונתיים, בריכות מים, מעיינות, שטחי הצפה ונסיגה של הכנרת, ודלתא של הנהר הגדול בארץ, המפורסם בעולם כולו – הירדן.

בבקעת בית צידה התפתח מגוון עשיר של צמחים ובעלי חיים הקשורים במים. הלגונות שבבקעה וסבכי הצמחייה הטבולה במים הם בית גידול חשוב לדגי הכנרת בעונת ההטלה, ובעיקר לאמנון הגליל, ובכך יש תרומה חשובה לאיזון האקולוגי של הכנרת.

קצת היסטוריה

מקור שמה של הבקעה בעיר הקדומה בית צידא (כך נכתב השם בצורתו הארמית), ששרידיה נחשפו לאחרונה מצפון לכנרת, בתחומי פארק הירדן. באתר נחשפו ממצאים מרשימים ביותר שעיקרם בתקופה הכנענית והישראלית ומיעוטם מהתקופה הרומית, תקופתו של ישו. בית צידא נזכרת במשנה כמה פעמים בשם "צידן".

יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס) כותב כי הורדוס פיליפוס (בנו של הורדוס הגדול) בנה בבית צידא עיר מפוארת ושינה את שמה ליוליס. בעת המרד הגדול נגד הרומאים התחולל בבקעת בית צידא קרב בין המורדים לבין צבא אגריפס. יוסף בן מתתיהו, שהיה מפקד צבא המורדים כותב: "סוסי אשר עליו רכבתי שקע במקום ביצות והשליכני ארצה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסוס של יוספוס פלביוס הפיל אותו לביצה של הג'רסה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המסלול הרטוב והמסלול היבש

בשמורה כמה יובלים שופעי מים, שאחד מהם, נחל המג'רסה, הוא מסלול מים חווייתי לכל המשפחה, ומומלץ במיוחד לימי הקיץ החמים. יש שתי אפשרויות טיול בנחל, המסלול הרטוב והמסלול היבש. המסלול הרטוב כולל הליכה במים ומחייב שחייה (אין להיכנס למים יחפים ורצוי לא לשאת ציוד, מחשש שיירטב). העונה המומלצת היא מתחילת האביב עד הסתיו.

תחילת המסלול בשביל סלול ומסומן היורד לאפיק הנחל בסבך הקנה, על גדת נחל דליות. ניתן להיכנס אל המים ולהתחיל ללכת במורד הזרם. לקראת אמצע המסלול מתרחב אפיק הנחל לברכות, שבהן ניתן להתרשם מצמחי הלגונה. כאשר מגיעים לחורשת האקליפטוסים הנמצאת מדרום אפשר לצאת ממסלול הנחל הקצר במדרגות בנויות, או להמשיך במורד הנחל עד השלט המסמן את סוף המסלול. המשך ההליכה בלגונות אסור מטעמי שמירת טבע. בנקודה זו יוצאים דרומה וחוזרים דרך המסלול היבש אל החניון.

המסלול היבש, לאורך הגדה הדרומית של הנחל, מאפשר ליהנות ולהתרשם מנוף השמורה גם ללא הליכה במים. המסלול עובר בחלקו בתוך סככות עגולות שעליהן מטפסים צמחי השמורה. בחורשת האקליפטוסים שליד הנחל הוכשרו חלקות פיקניק.

תיכנסו כבר לאוטו וניסע

היעד: שמורת טבע מג'רסה, צפון מזרח הכנרת.

איך מגיעים? מהכביש המזרחי של הכנרת (כביש מס' 92) מגיעים לצומת מעלה גמלא, ועוקבים אחר השילוט עד לדרך עפר המכווינה לאתר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת איזור המג'רסה בשמורת פארק הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

סוג מסלול: מעגלי
אורך המסלול: 2 ק"מ
משך הטיול: 1-2 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
ציוד דרוש: נעליים סגורות להליכה במים, בגד ים, כובע, מי שתייה
עונות מומלצות: קיץ, סתיו, אביב
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: יש
מתאים לכלבים
מחיר: 27 ש
טלפון לבירורים: 3639*, לשמורת טבע מג'רסה: 04-6793410.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully