וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקחי טיסה: "המעבר למסלול החדש בנתב"ג מסוכן"

זוהר בלומנקרנץ

2.6.2011 / 12:29

תהליך המעבר למסלולים החדשים בנמל התעופה בן גוריון מעלה את דאגתם של הפקחים בנמל. במכתב לסמנכ"ל המבצעים התריעו הפקחים מפני שורה של בעיות תשתית, תעבורה והדרכה

פקחי הטיסה בנתב"ג מתריעים מפני סכנות מאוד חמורות של בטיחות טיסה עם הפעלתו של המסלול החדש 08-26 - ששופץ כחלק מהמעבר לשלב ב' של שדרוג המסלולים. היום) החל השלב השני של תפעול השדה במסלול אחד שפועל (מסלול 12-30) אשר ימשך כשבועיים ואז ייפתח המסלול החדש (08-26) אשר יפעל עד לסיום הפרויקט ב-2013.

ל-TheMarker נודע כי במכתב דחוף לסמנכ"ל המבצעים של רשות שדות התעופה (רש"ת) מונים פקחי הטיסה שורה ארוכה של בעיות בנושאי התשתית התעבורה וההדרכה אשר עלולים לסכן את בטיחות הטיסה מעל נתב"ג עם המעבר למסלול החדש (08-26) ששופץ. כיום פועל בנתב"ג מסלול אחר 12-30 בלבד אשר ייסגר לצורך שיפוצים עם פתיחתו של המסלול החדש.

"בימים הקרובים נתב"ג יעבור לתצורת תפעול 08-26 למשך כשנה וחצי. על אף שתוכנית השיפוצים אינה חדשה, חלקה הראשון שמסתיים בימים אלו מתנהל כבר שנה וחצי. לטעמנו ההערכות וההכנות לשלב השני, בתחום פיקוח הטיסה, לא היו טובות וזאת בלשון המעטה", פתחה פניית פקחי הטיסה בנתב"ג לסמנכ"ל המבצעים.

"נראה שכל תהליך התכנון לעומק, של השלב השני של הפרויקט החל באיחור ניכר. שלא כמו בשלב הראשון, השינויים בשלב זה הם משמעותיים וקריטיים יותר ובעלי השלכות בטיחותיות רבות. קוצר הזמן הביא לכך שנעמדנו עם הגב לקיר וכתוצאה מכך התשתית התעבורתית וההדרכה לקראת הפרויקט לקויים ביסודם", המשיכו פקחי הטיסה.

"חלק מהתהליכים מלאים בטעויות"

במכתב הם מפרטים שורה ארוכה של בעיות אשר עלולות לסכן בצורה מאוד חמורה את התעבורה האווירית בשמי נתב"ג, כמו לדוגמה, "התהליכים החדשים שתוכננו בעיקר לטובת מסלול 08 מלאים בבעיות ובקונפליקטים תעבורתיים אשר משאירים לפקח מרווח טעות מזערי ואף אפסי. תהליכי הגישה למסלול 08 אל מול ההמראות במסלול זה, מתבצעים בנתיבים מנוגדים ומסתמכים על ביצועי מטוס ועל משמעת של הטייסים אשר במציאות הם לא כאלה אוטופיים. כל טיפוס איטי, או שיעור הנמכה לא מספק יביאו את המטוסים לתת-הפרדה ולאירועים בטיחותיים".

בנוסף, "חלק מהתהליכים, מלאים בטעויות ומסתירים בתוכם קונפליקטים מובנים אשר לא מאפשרים את השימוש בהם. על אף שמהרגע הראשון שהדפיות (דפי ההוראות וההנחיה ז.ב.) נבחנו ע"י הגורמים המקצועיים (פקחי הטיסה) נדחו והוחזרו עם הערות והארות, לרוב חלקן לא תוקנו עד לרגע זה. המצב האבסורדי הגיע לכך שתהליכים אלו נפסלו לשימוש ע"י הנהלת המגדל מפני שהם מסוכנים לשימוש".

יתרה מכך: "קונפליקטים מהותיים מול חיל האוויר ומשרד הביטחון נשארו בתחום האפור ונראה שאף אחד לא ידוע אם אנחנו עומדים בסטנדרטים המתבקשים".

עוד התריעו פקחי הטיסה בפנייתם לסמנכ"ל המבצעים על כמות האימונים בלתי מספקת וחוסר הכנה מתאים כאשר לדוגמה, "פקחי הסוכה (במגדל הפיקוח) לא זכו כלל לאימון ולהכנה מעשית. העבודה על מסלול 08 היא נדירה ומעטים העובדים שהתנסו בה בשנים האחרונות אם בכלל".

בסיום פנייתם לבר עוז כתבו פקחי הטיסה בנתב"ג: "בסופו של יום, כשאנחנו עומדים לפני השלב השני של פרויקט המסלולים, נראה ששולטת גישת ה"יהיה בסדר" המוכרת לרעה. מאחר שהתשתית שסופקה ע"י המערכת אינה מספקת, הבעיות והפתרונות המתגלגלים לפתחו של הפקח בעמדה אשר עומד במצב בו הוא 'עובד על הקצה' עם מרווח טעות אפסי, התחושה הרווחת אצל רבים מהפקחים היא, שהם הופקרו לבדם במערכה".

יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת), פנחס עידן, המייצג את פקחי הטיסה, אמר בתגובה, כי "הוועד מגבה מקצועית את פקחי הטיסה. טענותיהם של פקחי הטיסה, צריכים להדיר שינה, לא רק ממנהלי נתב"ג אלא מכל תושבי עם ישראל. לא ניתן ידנו למצב של הפקרות וחוסר בטיחות טיסה בשמי נתב"ג. אם ההנהלה לא תתעשת ותנקוט את הצעדים אשר מתבקשים התעבורה האווירית לישראל וממנה תשובש על ידנו, כיוון שנעבוד עפ"י הספר".

מהנהלת רש"ת נמסר בתגובה, כי "סמנכ"ל המבצעים לא קיבל עד כה כל התייחסות מיו"ר אגודת הפקחים. נהלי הביטחון גובשו ביחד עם הפקחים בהתבסס על ניסיונם המקצועי. במהלך הפרויקט נוקטת רש"ת בכל האמצעים המתחייבים לשמירה קפדנית על בטיחות הטיסה, ובכלל זה המודלים התפעוליים נבחנו בקפידה ובוצעו תהליכי ניהול סיכונים כנדרש. בנוסף, בוצעה הדרכה במאמן פיקוח טיסה (סימולטור) לכל פקחי הטיסה כתנאי לפני תחילת התפעול במודלים אלה. הנושאים המקצועיים נדונו ונדונים בפורומים המקצועיים הרלוונטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully