וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום העצמאות 2011: איפה לטייל בחג?

5.5.2011 / 8:30

בחרתם לנצל את יום העצמאות ה-63 לטיול עם המשפחה ללא שיפוד? קבלו כמה סיורים מודרכים שיעשירו לכם את ידיעת הארץ

לכל משפחה בישראל יש את הבחירה שלה לפעילות ביום העצמאות, ממנגל בחיק הטבע ועד סיור באחד ממוזיאוני צה"ל;. רשות הטבע והגנים לעומת זאת, מציעה לכבוד החג מספר סיורים מודרכים באתרים שונים ברחבי הארץ שעניינם מורשת ישראל שלא בטוח שהכרתם. קיבצנו עבורכם את הסיורים המרכזיים - מקווים שתיהנו וגם תלמדו.

אפולוניה שלא הכרנו

על צוק פסטורלי המשקיף אל הים נמצא גן לאומי אפולוניה, שכדרכם של מקומות היסטוריים טומן בחובו סיפורים מרתקים, גם כאלו הקשורים למדינת ישראל הצעירה בראשית ימיה, כמו המקומות הבאים:

*מסגד סידני עלי - המסגד נוסד בתקופה הממלוכית. בחצר המסגד קבור הגיבור המוסלמי עלי אבן-עלם שנהרג בקרב לכיבוש ארסוף מידי הצלבנים. המסגד והקבר שימשו מקום לעולי רגל במיוחד בסתיו, אז נהגו החקלאים הערבים לחוג את חג האבטיחים. במסגד מתגוררת כיום משפחה ערבית המתחזקת את המסגד ושומרת עליו.

*מצפה ים - בתקופה המנדט היתה תחנה של משטרת החופים הבריטית, עליה הוטל לאתר אוניות מעפילים ואכן אוניית המעפילים "ברל כצנלסון" נתפסה על ידיה. בליל 26 בנובמבר 45' תקפו אנשי הפלמ"ח את התחנה במגמה להשבית את פעולתה. היום משמש המקום מוסד לנוער.
גן לאומי אפולוניה: ראשיתה של העיר בתקופה הכנענית, אז נקרא שמה רשף, על שמו של אל האש. בתקופה היוונית נקראה העיר אפולוניה על שם האל אפולו. בתקופה הערבית נקראה העיר המבוצרת ארסוף ולחופה הוקם נמל. הצלבנים כבשו את המקום בימי הביניים והפכו אותו לנמל מרכזי. עיר זו החליפה ידיים מספר פעמים בקרבות בין הצלבנים לערבים וסופה שנכבשה ונהרסה כליל במאה ה-13 על ידי הממלוכים. במקום קיימים ממצאים שנחשפו לאחרונה בעת חפירות ארכיאולוגיות שבוצעו במקום.

היכן: גן לאומי אפולוניה
מתי: יום העצמאות 10 במאי, שעה: 11:00
מחיר: הסיור ללא הרשמה ותשלום

בעקבות אוניית המעפילים ברל כצנלסון

סיור בעקבות אוניית המעפילים "ברל כצנלסון", שעגנה בחוף סידני עלי. שם יסופר על עלילות האוניה וסיפור ההעפלה הבלתי לגאלית לארץ ישראל, והקשר בין המבצר הצלבני למסגד המוסלמי והמשטרה הבריטית.

היכן: גן לאומי אפולוניה
מתי: יום העצמאות 10 במאי, שעה: 11:00
מחיר: כניסה חינם

סיפורי גבורה בדרך לירושלים

בנסיעתנו לירושלים על כביש 1 נוכל להבחין במשוריינים ושילוט לאתרים ולמקומות שפעם ניטשו בהם קרבות עזים על השליטה לדרך לירושלים, אותה דרך שאנו רואים היום כמובנת מאליה. מעניין להיזכר בסיפורם של אתרים אלו ובחשיבותם.

בתקופת מלחמת העצמאות היווה המשלט "קו חסימה" בדרך לירושלים. קרבות קשים וסיפורי גבורה כרוכים במאבק השליטה שהתקיים במקום. ב-48' היתה על ראש גבעה זו עמדה ערבית, שחלשה על הדרך לירושלים ואיימה לנתק את העיר משאר היישוב בארץ. במרץ התקבלה החלטה לכבוש את הקסטל בכל מחיר, לאחר קרבות קשים, רצופי אבידות לכוחות ההגנה והפלמ"ח, נהרג מפקד המחוז, עבד אל-קאדר אל-חוסייני, אך ניתנה פקודת נסיגה. ב-9 באפריל יצאה שוב פלוגת פלמ"ח לכבוש את הקסטל, ולהפתעתה מצאה אותו ריק, משום שהלוחמים השתתפו בהלוויית מפקדם, ולוחמי הפלמ"ח השתלטו עליו.

היכן: שמורת טבע המסרק וגן לאומי קסטל
מתי: יום העצמאות, 10 במאי
בהרשמה ותשלום ב"כוכבית בטבע" – טל' 3639*

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טיול עששיות בדרך אל העיר הנצורה

טיול בשמורת המסרק בשעות אחה"צ. המטיילים יעברו בין המשלטים ונעסוק בהעברת שיירות אספקה לעיר הנצורה. בערב ניסע לגן לאומי קסטל ולאור עששיות נלך בתעלות הקשר של "הקסטל", שכיבושו היווה אחת מנקודות התפנית של מלחמת העצמאות, ובו נוצקה מורשתו של צה"ל: "הטוראים נסוגים, המפקדים מחפים".

היכן: שמורת טבע המסרק וגן לאומי קסטל
מתי: שבתות 7 ו-14 במאי, שעות אחה"צ והערב
בהרשמה ותשלום ב"כוכבית בטבע" – טל' 3639*

גבעה אסטרטגית בקבר הנביא שמואל

האתר נבי סמואל מוכר מהמקורות היהודיים ומשוייך במסורת לשמואל הנביא. גם צלבנים ועות'מאנים היו פה, ובעצם, מי לא? על הגבעה האסטרטגית עברו תקופות מורכבות. אחד הקרבות הקשים בתקופת קום המדינה, "קרב נבי סמואל", התחולל שם. במלחמת העצמאות ניסה גדוד "הפורצים" של הפלמ"ח לכבוש את הכפר, אך נבלם באבידות כבדות.
בשנות ה-50 פעל מן המקום השודד והרוצח מוסטפא סמואלי. ב-53' בוצעה פשיטה על הכפר על ידי אנשי יחידה 101 במטרה לפגוע בסמואלי, וביתו פוצץ. האתר נכבש ע"י חטיבת הראל (צה"ל) בפיקוד אורי בן ארי במלחמת ששת הימים מידי הלגיון הירדני. ב-71' פונו תושבי המקום הערבים הרחק מן המצודה, ונבנתה במקום רחבה.

היכן: גן לאומי נבי סמואל
מתי: שלישי (יום העצמאות) 10 במאי, שעות: 10:00, 12:00
מחיר: ללא תשלום, בהרשמה מראש ב"כוכבית בטבע" – 3639*

עוד בנבי סמואל: בעקבות הקרב על המקום

נשוב ליום הקרב על נבי סמואל ב-48', נסייר באתר הרווי סיפורי גבורה וקרבות קשים שהתחוללו במקום. נסייר גם בקבר הנביא שמואל ונתרשם מתצפיות הנוף המרהיבות.

היכן: גן לאומי נבי סמואל
מתי: שלישי (יום העצמאות) 10 במאי, שעות: 10:00, 12:00
בהרשמה מראש וללא תשלום. ב"כוכבית בטבע" – 3639 *

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully