וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן לאומי ירקון

23.3.2011 / 0:02

לכבוד שבוע האהבה לטבע, החל בשבוע הקרוב, צאו לטיול בשבת ה-26 במרץ בגן לאומי ירקון. בחזרה לימי הביניים שתי דקות מהבית

מערכת וואלה!
דגל ישראל מתנוסס מעל מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון. ShutterStock
נבנה בשנת 1571 ומחזיק יפה. מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון/ShutterStock

במרחק נסיעה לסופר הקרוב למקום מגוריכם ישנו גן לאומי יפהפה, שליו וירוק. יש כאן אגם מקסים, מוקף מדשאות ושולחנות פיקניק הנחים בצל אקליפטוסים.

המבנה הבולט ביותר באתר הוא מבצר גדול המתנוסס בראשו. זהו מבצר עות'מאני שנבנה ב-1571, בתקופת שלטונו של הסולטן סלים השני. המבצר חלש על האגף המערבי של הדרך הבינ"ל העתיקה שהובילה ממצרים לסוריה. על האגף המזרחי, במרחק שלושה ק"מ, מבצר נוסף, הקרוי בימינו מגדל צדק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלווה לאומית. גן לאומי ירקון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדרך העתיקה עקפה ממזרח את מעיינות הירקון, הנובעים למרגלות תל אפק. המעיינות ונהר הירקון יצרו מכשול מים קשה מאוד למעבר. במהלך ההיסטוריה נערכו קרבות קשים על השליטה במעבר. אחד המפורסמים שבהם התחולל בין פלשתים לבני ישראל.

המלך הורדוס בנה בתל אפק עיר גדולה וקרא לה אנטיפטריס, על שם אביו. שרידי הרחוב הראשי של ההר, עם המרצפות המקוריות, נראים היטב באזור המגדל הדרום-מזרחי של המבצר. כדאי לצפות בנוף מהאגף המערבי של המבצר, המשקיף על מעיינות הירקון ועל המרחב שמסביב לעיר הקרובה, פתח תקווה.

אתר מעניין נוסף בגן הלאומי הן בריכות הבטון שנמצאות ממזרח למבצר. בריכות אלה קשורות למערך אספקת המים לירושלים, שבבנייתו החלו שלטונות המנדט בשנת 1934. תפוקת המשאבות עמדה על 12,000 מ"ק מים ביממה, כשני אחוזים מהספיקה השנתית של מעיינות הירקון.

דגל ישראל מתנוסס מעל מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון. ShutterStock
הורדוס קרא לו על שם אביו. מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון/ShutterStock

מים לדגים ולצמחים

מהגן הלאומי יוצא שביל טיול המגיע לאחר כמה מאות מטרים לבריכה יפהפייה מוקפת צמחיית גדות, השוכנת סמוך לגדר שמתחה "מקורות" סביב מעיינות הירקון.

בתוך המים משגשגים הנופר הצהוב פורח בקיץ וניכר בפרחיו הצהובים ועליו הגדולים הצפים על פני המים. בריכת הנופרים משמשת "גיבוי" לבעלי חיים ולצמחים נדירים, ביניהם הדג לבנון הירקון, מין דג הקיים רק במישור החוף ולא בשום מקום אחר בעולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת איזור גן לאומי ירקון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מציאות, דמיון ונחל ירקון

הפנינג בטבע לכל המשפחה בגן לאומי ירקון (מתחם מקורות הירקון) לכבוד "שבוע אהבה לטבע", למורשת, למים ולסביבה. בחגיגה יתערבבו מציאות ודמיון לאורך הירקון.

פיית הנחל ובאר משאלות יבקשו הרבה גשם להחייאת הנחל. ש?ר הנהר לא יוותר ובזבוז של מים לא יאשר, ויזהיר: אם לא נחסוך, נשלם המחיר. מכשף היער יכשף המחשה פעילה הקשורה במי הירקון וחשיבות שמירתם, טרול כעסן ונסיך סקרן יחפשו צפרדעים בצד תצוגת מיני חי וצומח אופייניים לירקון: מינים העומדים בפני סכנת הכחדה, מינים זרים הפוגעים בחי ובצומח המקומיים, וגם סיפורו של דג לבנון הירקון, שכמעט נעלם אך הושב בהצלחה אל הירקון.

עוד בפעילות: מספר סיפורים, הדרכות, "צלילי מים", משחקים והפעלות לכל המשפחה וסדנת ציור שבסופה תערוכת הציורים "ילדים מציירים ירקון" בנושא "זכות הטבע למים".

היכן: גן לאומי ירקון (מתחם מקורות הירקון), מערב לראש העין. גישה מכביש פתח תקוה-ראש העין (483)
מתי: שבת, ה-26 במרץ, שעות: 11:00-15:00

מידע

סוג מסלול: מעגלי
אורך המסלול: 2 ק"מ
משך הטיול: 2-4 שעות
דרגת קושי: קל
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: יש
מחיר: מבוגר: 25 שקלים, ילד: 13 שקלים
טלפון לבירורים: 03-9348462

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully