וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל תנינים: טיול משפחתי קליל לבוקר נעים

28.10.2011 / 9:05

בנחל תנינים, היחיד במישור החוף שלא זוהם מהזרמת ביוב, יש שפע מים זורמים, צמחיית נחלים, בעלי חיים כמו שפמנונים, צבים רכים, נמיות והמון ציפורי מים. ולמתעניינים, גם עתיקות

מערכת וואלה!

שמורת נחל תנינים משלבת טבע והיסטוריה. בשמורה זורם נחל התנינים, הקרוי כך על שם התנינים שחיו במימי ביצות כבארה עד ראשית המאה ה-20. למי שמפחד מתנינים - כיום כבר לא נשאר מהם זכר. למי שמת לראות תנינים - זה לא המקום. בשנת 1912 נצוד באזור נחל תנינים התנין הידוע האחרון בארץ ישראל. שרידי התנין שמורים בירושלים, צפונית לשער שכם, באוסף זואולוגי של האב שמיץ (האב ארנסט שמיץ, Ernst Johann Schmitz, היה איש דת וזואולוג גרמני, שהקים אוסף זואולוגי הכולל ציפורים, יונקים וזוחלים שמקורם בארץ ישראל וסביבתה. אחדים מבעלי החיים המוצגים באוספו נכחדו לחלוטין מהאזור. האוסף לא פתוח כרגע לקהל הרחב, אך בימים אלו עובדים על הקמת בניין חדש למטרה זו).

נחל תנינים הוא היחיד מבין נחלי מישור החוף שלא זוהם במי ביוב, ונשאר נקי עד היום. מאחר ומי עיינות תמסח, שהן מקורותיו העיקריים של נחל תנינים הם מליחים, לא נשאבו מי נחל תנינים לאספקת מי שתייה, מה שהציל את הנחל מייבוש. נקיון מימיו של הנחל מאפשר את קיומם של חיים עשירים במקווה המים הכוללים ציפורי מים, דגים וצבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחל תנינים/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת רקע: בתקופה הפרסית במאות החמישית והרביעית לפני הספירה, הייתה במקום עיר ששמה קרוקודילופוליס, עיר התנינים (חירבת אבו טנטור) ששרידיה נחפרו ונראים במקום. עיר עתיקה בשם זה היא אולי סימן להמצאות תנינים באותה תקופה.

ההיסטוריון והגיאוגרף ד"ר זאב וילנאי תיעד עולה רגל נוצרי שכתב ב-1,148 כי "בנהר תנינים איומים והם שונאים את האדם יותר מכל חיה אחרת". בשנת 1877 נתפסה בנחל נקבת תנין גדולה שאורכה 3 מטר ובבטנה 48 ביצים. זאב וילנאי מספר גם על אגדה לפיה בימי קדם שלטו שני אחים בקיסריה. הבכור ביניהם הביא שני תנינים ממצרים בתקווה שיטרפו את אחיו חולה הצרעת, והוא יזכה להיות שליט יחיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בשמורת נחל תנינים ניתן לראות את שרידי הסכר שנבנה בסוף התקופה הרומית ותחילת התקופה הביזנטית. הסכר יצר במקום אגם גדול (ביצת כבארה), ממנו הוזרמו מים לקיסריה באמצעות אמת המים הנמוכה. האגם איפשר גם הפעלה של מספר טחנות קמח במקום, ששרידיהן נחשפו בחפירות האחרונות.

מפעל המים הגדול במקום התגלה במקרה, לאחר שבמספר חורפים, ב-1992 וב-1995, הוצף האזור בעקבות גשמי הזעף שירדו בו וגרמו נזקים קשים לשטחי החקלאות. בעקבות כך, נחלצה רשות ניקוז כרמל לפעולה, ובזמן העבודות שבוצעו בשטח נתגלה סכר ענק שהיה מכוסה בסחף. על מנת להציל את הסכר מהריסה התגייסו רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה ורשות העתיקות להגנה על המקום. חפירות נוספות גילו את ממדיו של המפעל העצום שהיה כאן בעבר.

מדרום לנחל התנינים הוקם הכפר ג'סר א זרקא. פירוש השם בערבית הוא "הגשר על הנחל הכחול". בכפר גרים תושבים ממוצא בדואי משבטי ערב אל-ע'וארנה מצפון אפריקה. הכפר הוקם בשנות ה-20 של המאה ה-20 לאחר ייבוש הביצות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפעל ענק שהיה כאן בעבר. הסכר מעל נחל תנינים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כנסו לאוטו, ותסעו

ביום שבת ה-29.10 יתקיים בנחל תנינים סיור שיחשוף את עושר בתי הגידול של הנחל וגדותיו, צמחיית הסבך, שטחי בריכות נרחבים, חוף וים – כל אלו מושכים אליהם מיני ציפורים, חלקן יציבות ואחרות חורפות או נודדות. אנא הצטיידו במשקפות.
היכן: שמורת טבע נחל תנינים
מתי: בשעות 9:00, 11:30.

איך מגיעים: לבאים מצפון, נוסעים דרומה על כביש 4. עוברים את צומת פארדיס, ממשיכים ישר ועוברים את פסי הרכבת. כעבור קילומטר פונים ימינה לכיוון מושב בית חנניה - ישנו במקום גם שילוט לנחל תנינים. ממשיכים ישר מערבה עד לפנייה ימינה. פונים וממשיכים עם הכביש עד לדרך עפר, בה פונים שוב ימינה אל השמורה עצמה.

אטרקציות לילדים: ביצות ובעלי חיים מיוחדים.

בעלי חיים בשטח: בנחל וסביבתו עולם חי וצומח מגוון: צבי נחלים ושפמנונים במים, אגמיות ועופות מים וצמחיית מים כמו קנה, שנית גדולה ופטל קדוש.

שעות פעילות: אפריל עד ספטמבר 8:00-17:00, אוקטובר - מרץ 8:00-16:00, בימי שישי 8:00-15:00. הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה.

טיפ: אם אתם כבר באיזור, כדאי לבקר בדרך המים לקיסריה הקדומה: סכר עתיק, אמה שהובילה מים לקיסריה, הדגמה של הפעלת טחנות הקמח העתיקות ועוד. סיורים נערכים בכל שבת בשעות: 10:00, 12:00 ו-14:00.

לא לוותר: ירידה מתחת לפני השטח באמה היבשה, והליכה על השביל הצף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור נחל תנינים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

שמורת טבע המשלבת טבע והיסטוריה
סוג מסלול: מעגלי
נקודת התחלה: הכניסה לשמורה, סמוך לבית חנניה
נקודת סיום: הכניסה לשמורה, סמוך לבית חנניה
אורך המסלול: 1-2 ק"מ
משך הטיול: 1-2 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
ציוד דרוש: כובע, מים ומשקפת
עונות מומלצות: סתיו, חורף, אביב
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: אין
מחיר: מבוגר: 20 שקל, ילד: 9 שקלים, 50% הנחה לאזרח ותיק
טלפון לבירורים: 04-6265151

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully