וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפ טיול - אפולוניה

26.2.2010 / 8:15

על צוק תלול המשקיף על הים סמוך להרצליה, נמצא המבצר הצלבני באפולוניה. בפורים יערכו במקום מופע דרבוקות וסדנאות

וואלה! כיף

גן לאומי אפולוניה שוכן בראש מצוק כורכר המתנשא מעל מפרץ טבעי קטן. אין יפה יותר מלצפות מראש המבצר בחוף התלול ובשרידי הנמל הקדום שלמרגלות הרכס. אבל לאפולוניה יש לא רק נוף, אלא גם עבר מרתק.

קצת רקע

הפיניקים התיישבו כאן לראשונה במאה ה-6 לפני הספירה. הם כינו את עירם ארשוף, על שם האל רשף. במאה השנייה לפני הספירה (התקופה ההלניסטית) התיישבו במקום יוונים. הם זיהו את רשף עם אפולו, ועל כן כינו את העיר אפולוניה.

בתקופה הביזנטית הייתה אפולוניה העיר המרכזית בשרון. כשהערבים כבשו את הארץ (במאה ה-7), הם הקיפו את העיר בחומה חזקה. הצלבנים, בתורם על במת ההיסטוריה, חיזקו את החומות ובנו כאן מבצר גדול.

בשנת 1191 התחולל ליד העיר קרב מכריע, שנודע בהיסטוריה בשם קרב ארסוף. הכוח הצלבני, בראשות ריצ'ארד לב הארי, הביס את צבאו של צלאח א-דין. קרב זה ביסס את מעמדה של הממלכה הצלבנית במישור החוף למשך כמאה שנים נוספות, עד שבא המצביא הממלוכי בייברס, כבש את ארסוף והחריב אותה (1265).

לב האתר הוא המבצר הצלבני, המתנוסס בנקודה הגבוהה ביותר ברכס. המבצר מוקף בחומה וחפיר אדיר, שעומקו כ-14 מטרים. שער המבצר קבוע בחומה פנימית. שני מגדלים הגנו על השער. בחומה נחשפו גם שני מגדלי פינה ומגדל העוז שחלש על המצודה כולה. זהו מבנה ענק, גבוה בכ-15 מטרים מהמפלס שנותר בימינו. ההרס הרב שהותירו אחריהם הכובשים ניכר בכל פינה: חומות נפולות, חדרים שרופים ואבני בליסטראות (כדורי אבן) שנורו על המבצר.

גיא קטן יורד מקרבת שער הגן הלאומי לחוף סידנא עלי, הנקרא כך על שם המסגד הגדול שניצב כאן. רכס הכורכר מותיר רק פיסת חוף צרה ומרשימה, שאליה קרסו חלקים מחומת המבצר. שרידי הנמל של אפולוניה נראים עד היום במים.

אם אתם כבר באיזור

לכבוד חג הפורים נארח בסמוך לשרידי המבצר הצלבני את האל הצידוני רשף ואת הלוחם הצלבני שלחם ונפצע בקרב ארסור. בנוסף, ייערך במקום מופע ה"דרבוקומניה" המשלב תופים, שופר וחצוצרה שינגנו את שירי החג. הורים וילדים יוכלו להשתלב בחלוקת התפקידים והמקצבים, יצירת אנסמבל של כלי הקשה ומשחקי מוזיקה, כאשר בסופו של המופע תיערך תהלוכת תופים. סיורים מודרכים בליווי השחקנים יצאו בשעות 11:00, 11:30, 13:00, 13:30. ניתן להירשם לסדנאות יצירה בתשלום.

היכן: גן לאומי אפולוניה

מתי: שבת, ה-27 בפברואר, בשעות 11:00- 15:00.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

חשוב לדעת

איך מגיעים: גן לאומי אפולוניה שוכן בחוף הצפוני של הרצליה.

מתאים ל: כולם, באתר ישנה יש גישה לנכים.

משך הטיול: כשעה.

לא לוותר: תצפית על הווילה ועל השחזור מנקודת התצפית.

שעות פעילות: אפריל-ספטמבר: 08:00-17:00; אוקטובר-מרץ: 08:00-16:00; בימי שישי: 08:00-15:00. הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully