וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפ טיול - שמורת גמלא

4.12.2009 / 7:54

נוף מרהיב, נשרים, שרידי בית כנסת עתיק והנחות ביקבי רמת הגולן מחכים לכם בשמורה עם המפל הכי גבוה בארץ

מערכת וואלה!

שמורת הטבע גמלא נקראת כך ככל הנראה בגלל מבנה הר גמלא שמזכיר דבשת גמל. בשמורה יש שילוב נפלא של נוף, טבע ושרידי עבר. במקום ישנו ריכוז ייחודי של עופות דורסים, חלקם נדירים, על שטח מצומצם.

בית הכנסת שנמצא בשמורה הוא המבנה הארכיטקטוני הקדום ביותר הידוע בעולם. בצוקי השמורה מקננים עשרות זוגות של נשרים, המהווים את אוכלוסיית הנשרים הגדולה בישראל. בשעות הבוקר ממריאים הנשרים ובשעות הצהרים הם שבים לקניהם, כשהם מרחפים ממש מעל לראשי המטיילים. כדי לצפות בתעופת הנשרים כדאי להגיע למצפור המיוחד שנמצא בקצה המצוק.

מעבר למצפור הנשרים, בגדה הצפונית של נחל גמלא קיימת נקודת תצפית נוספת, המשקיפה על מפל גמלא. המפל, שמימיו נופלים מגובה של 50 מטרים, הוא המפל הגבוה בישראל. בדרך למפל, ניצבת קבוצת דולמנים. דולמן הוא מבנה הבנוי משלוש אבני בזלת עצומות בצורת שולחן ששימש כמצבת קבר של נוודים שחיו בגולן לפני כ- 4,000 שנים.

קצת רקע

שרידי הישוב העתיק גמלא נמצאים לרגלי נקודת התצפית. לאתר יורד שביל תלול, מהלך 20 דקות במורד. גמלא הייתה יישוב יהודי משגשג בסוף ימי הבית השני. העיר התפרסמה במלחמתה נגד הרומאים, בראשית המרד הגדול (שנת 67 לספה"נ). סיפור הקרב מתואר בפירוט ובדרמטיות בספר "תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים" שכתב יוסף בן-מתתיהו, בו נאמר כי יהודי גמלא נלחמו ברומאים בעוז רב.

בגמלא נחשפו שרידי כנסייה בכפר הביזנטי דיר קרוח, שרידי בית הכנסת שפעל עוד לפני חורבן בית המקדש, אמת מים, מקווה טבילה, מבני ציבור, אבני קלע וראשי חיצים רבים שמעידים על הקרב הקשה שהתחולל במקום ועוד.

בשמורה הוקמה פינת הנצחה לראשוני המתיישבים בגולן שנפלו במערכות ישראל, הממוקמת בתצפית מרשימה.

חשוב לדעת

איך מגיעים: מכביש סובב כינרת יש לעלות בצומת גמלא עד צומת דליות (כביש 869) ולפנות צפונה כשני קילומטר. כביש משולט מוביל לשמורה.

מומלץ לבוא: כל עונות השנה.

מתאים ל: כולם. במקום יש נגישות חלקית למטיילים על כיסאות גלגלים.

משך הטיול: שעה עד 4 שעות.

אטרקציות לילדים: תצפיות על נשירים.

חיות בשטח: נשרים ועופות דורסים נדירים.

שעות פתיחה: 8:00-16:00, כניסה אחרונה ב-15:00.

כדאי שתדעו: החל מחודש דצמבר רשות הטבע והגנים יוצאת במיזם משותף עם יקבי רמת הגולן, במסגרתו חלק מההכנסות על יינות הסדרת "גמלא", יועברו למימון פרויקט רשות הטבע והגנים לשמירה על אוכלוסיית הנשרים בגמלא. למבקרים בשמורה תינתן 25% הנחה בכניסה למרכז המבקרים של יקבי רמת הגולן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully