וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הירקון

22.5.2009 / 16:47

כדי להגיע לתל אפק לא צריך לעבור מרחקים, אך השהות שם היא מסע בין מאורעות היסטורים מרתקים. הטיול השבועי

במקום לנסוע רחוק, לפעמים המקומות כאן ליד הבית, מתחת לאף, מזמנים לנו סיפור מרתק והרפתקה מהנה. מקום אופייני כזה הוא גן לאומי תל אפק המכונה בטעות "מבצר אטיפטרוס".

משמעותו של "תל" הוא למעשה אתר אריכאולגי הבנוי כשכשות כשכל שכבת עתיקות מייצגת תקופה אחרת בהסטוריה. תל אפק שימש לאורך התקופות מקום יישוב חשוב על ה "ויה מאריס" -דרך הים העתיקה. כל מי שחצה את הארץ מדרומה לצפונה, נתקל בביצות ובסבך הירקון ונאלץ להאריך את דרכו ולעבור ב"מעבר אפק" סמוך למקום בו נובעים אלפי מעיינות הירקון. תוואי הדרך הקדומה משמש גם בימנו צירי תחבורה ראשיים בניהם כביש 6.

מסעות חלפו כאן, ממצאים מרתקים נמצאו בין גלי אבנים ומאורעות היסטורים עצבו את פני המקום. באפק חנו הפלישתים בזמן שהמתינו לקרב אבן העזר בו נפל לידיהם ארון הברית. המלך הורדוס בנה כאן עיר רומית וקרא שמה אנטיפטריס על שם אביו. שריד בולט מעיר זו הוא הקארדו, רחובה הראשי וההומה של העיר ואודיאון (תיאטרון קטן ששימש למופעי תרבות ומוסיקה). מעניין לדעת גם כי השליח פאולוס התעכב כאן כאשר הנציב הרומי בקיסריה ציווה להביאו אליו מירושלים.

אך אל תטעו, המבצר המתנשא בראש התל נבנה על ידי התורכים בתקופה העות'מאנית ונקרא בינאר באשי, שמשמעותו – ראש המעין, שם הנשמר בשמה של העיר השוכנת ממזרח – ראש העין. המבנים הבולטים ביותר במתחם זה הן חומות המבצר העות'מני, ומגדלי השמירה הממוקמים בזויותיהן. במדרון המזרחי של התל נמצאים מתקני שאיבה נטושים מתקופת המנדט הבריטי, שבעת ההיא הוליכו מכאן את מי מעיינות הירקון לירושלים.

לא רק עתיקות יש בגן לאומי אפק, למרגלות המבצר ישנו אגם מלאכותי יפייפה. האגם היה חלק ממקורות הירקון כבר בשנות השישים, אז הוקם סכר שיצר את האגם במטרה להופכו למוקד לקהל המבקרים. משך שנים הוזנח השטח ויבש. לאחרונה החזירה רשות הטבע והגנים עטרה ליושנה על ידי חיבור מערכת ההשקייה של הגן הלאומי אל האגם כמקור מים כך שמי ההשקייה ממלאים האגם ומוזרמים ממנו להשקייה באמצעות משאבות. כאשר השטח יתמלא בצמחית נחלים וגדות אגמים נקבל בית גידול טבעי, שלם ומרשים. בנוסף, תל אפק הוא מקום קלאסי לבילוי משפחתי בטבע: מומלץ לערוך טיולי אופניים בשבילים, באתר ישנם מתקני שעשועים וספורט, מדשאות נרחבות והרבה הרבה שלווה.

לפני שיוצאים

לאן בדיוק: גן לאומי תל אפק, מקורות הירקון. איך מגיעים: גן לאומי תל אפק נמצא בין צומת גנים שבפתח תקווה (כביש פתח תקווה - לוד) לראש העין, כביש מספר 483 בין הקיבוצים גבעת השלושה ועינת מצד צפון. משך הטיול: כמה שמתחשק. כדאי לקחת: אופניים לטיול משפחתי, ציוד לפיקניק.

מופע סיפורי חיות בכיכובו של סבא טוביה

אקורד סיום לפסטיבל המשלים בגנים ובשמורות: מופע ייחודי של סבא טוביה בטבע אמיתי שם נפגוש את הצרצר והנמלה,הארנב והצב, השועל, החסידה הדוב משלי איזופוס , לפונטיין קרילוב ועוד משלים וסיפורים משולבים במסרים ותכנים חינוכיים.
היכן: גן לאומי אפק (אנטיפטריס)
מתי: שבת 30.5 (שבועות) בשעה 18:00
הרשמה ותשלום ב"כוכבית בטבע" - 3639*

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
  • עוד באותו נושא:
  • תל אפק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully