וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הגב לאילת

עירית רוזנבלום

14.7.2008 / 8:30

באנטליה תקבלו פינוקים, פאר ואלכוהול חינם, באילת ידברו אתכם עברית, המזון כשר והקניות פטורות ממע"מ. אז איפה יותר כדאי לנפוש?

אילת או אנטליה, זו השאלה בה מתחבטים אלפי נופשים ישראלים מדי שנה לקראת הקיץ. זאת על אף ששני היעדים - על האטרקציות והמלונות שהם מציעים - רחוקים זה מזה כמו ישראל מטורקיה.

יש מי שטוען שהעמידה של אילת מול טורקיה ומול יעדים אחרים ראויה להערכה. עיר שזה שנים לא נבנה בה מלון ושעל אטרקציה חדשה מדי שנה אפשר רק לחלום בה, מתמודדת מול אנטליה רוויית המלונות הנוצצים שהולכים ונעשים גרנדיוזיים יותר משנה לשנה, מול ארצות אירופה שמוסיפות לאטרקציות המצויות בהן פארקי שעשועים חדשים שנפתחים מדי שנה, ומול ארצות הברית שהירידה בערך הדולר הופכת אותה לנגישה יותר עבור ישראלים.

ואולם, את הישראלי הנופש עם ילדיו לא מעניינות העובדות שמסתתרות מאחורי הלובי של המלון באילת - שמחירי המים והחשמל עולים בפראות או שהמלונות תופסים רק 14% מהשטח הבנוי של אילת אבל משלמים 36% מהארנונה. "מחיר החדרים בשקלים כמעט ולא עלה, אבל הוצאות המלונות עלו כמעט ב-25%", טוען מנכ"ל התאחדות המלונות שמואל צוראל.

ואכן, בהיעדר התחדשות, המלונות באילת נאלצים להפעיל את היצירתיות שלהם על מנת לפתות את הישראלים לחזור מדי שנה. האטרקציות כוללות מפעלי בידור לילדים, הופעות של אמנים פופולריים, ארוחות מושקעות וקומבינציות שיווקיות של חבילות נופש שונות.

לפי הנתונים הרשמיים, מתחילת השנה חלה ירידה של 6% בלינות הישראלים במלונות בישראל, ובעיקר באילת. את הירידה הזו אפשר לייחס, בין השאר, לעלייה של יותר מ-15% בנסיעות לטורקיה מתחילת השנה. בקיץ שעבר יצאו לטורקיה 212 אלף ישראלים. בלשכת התיירות הטורקית מעריכים שכ-70% מהם בילו באנטליה, וכי העלייה במספר הישראלים שינפשו בטורקיה בקיץ הזה תהיה זהה לעלייה השנתית הממוצעת.

מבדיקה שערכנו עולה כי חופשה של שלושה לילות לזוג ושני ילדים בחדר אחד בקלאב "הכל כלול" באנטליה (ביולי) תעלה 9,000 שקל בממוצע. במלונות הכל כלול באילת יעלה נופש כזה כ-5,000 שקל בממוצע ללא טיסה וכ-8,500 שקל בממוצע עם טיסה. בעוד שמחירי הכל כלול באילת (כולל טיסה) דומים לאלה של אנטליה, מחירי המלונות המפוארים של אילת, על בסיס לינה וארוחת בוקר, יקרים בהרבה ומגיעים עד 6,680 שקל לשלושה לילות ללא טיסה ועד 9,000 שקל עם טיסה.

למעשה, השוואת מחירי החבילות קשה מאוד, משום שלא מדובר באותו מוצר. מלונות הכל כלול בטורקיה מפוארים בהרבה מאלה שבאילת, ומתבקש להשוות את החופשה בהם לחופשה בבתי המלון המפוארים יותר של אילת, שמחירי החצי פנסיון שלהם דומים לאלו של הקלאבים בטורקיה.

בנוסף להדר ולמודרניות של הקלאבים באנטליה, המלונות שופעי בידור ופינוקים כמו חמאם, ספא, לונה פארק, מגרשי משחקים, ארוחות סביב השעון ובידור להורים ולילדים. בחלקם, משקאות חריפים תוצרת חוץ כלולים במחיר וכך גם תכולת המיני-בר. באילת אין אופציה כזו, בוודאי שלא עם משקאות חריפים תוצרת חוץ.

קהל שבוי

שיטת "הכל כלול", אותה מציעים הקלאבים בטורקיה, אהובה במיוחד על התייר הישראלי, בין אם הוא יוצא לחופשה זוגית ובין אם לחופשה משפחתית. היתרון בשיטה הוא שההוצאה הכללית ידועה מראש, ומאפשרת למשפחה תכנון כמעט ללא הוצאות לא צפויות. ואולם, בשנה האחרונה עלו מאוד מחירי הקלאבים בטורקיה, בין היתר משום שתיירים רוסים וגרמנים החלו לנהור אליהם. סוכני נסיעות מסבירים שנופש של שבעה לילות בקלאב כדאי יותר מנופש של שלושה, גם בגלל מרכיב הטיסה בחבילה.

מלונות אילת לא מהססים להעלות מחירים בין יולי לאוגוסט, ביודעם שלישראלים שבוחרים להישאר בישראל אין חלופה אם הם חפצים בחופשה בעיר נופש. מצד שני, יש באילת גם מלונות עממיים שיכולים לתת מענה למי שמעוניין לחסוך. בעיר פועלים שני מלונות הכל כלול ברמה של שלושה כוכבים. יתרונות נוספים של נופש באילת הם הכשרות, העובדה שדוברים בה עברית וקניות ללא מע"מ. בנוסף, מי שחושש מטיסה יכול להגיע לאילת ברכב. אם בכל זאת טסים - איחור בטיסה לאילת, כמו שקורה לעתים בטיסות לטורקיה, הוא נדיר.

אנטליה יותר משתלמת

לדברי עמוס סרי לוי, מנכ"ל רשת משרדי הנסיעות פלאנטו, למרות עליית המחירים הדולרית, אנטליה עדיין מציעה את חבילות הנופש המשתלמות ביותר ברמה השקלית, במיוחד באוגוסט.

גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, מסבירה כי בחישוב עלות החופשה יש לקחת בחשבון גם את עלות השהייה הזולה בהרבה בטורקיה בזכות פורמט "הכל כלול". זאת בניגוד למלונות באילת, אשר ברובם נדרשת לפחות ארוחה אחת נוספת ביום. כמו כן, יש להביא בחשבון את הוצאות הבילויים באטרקציות השונות.

צוראל סבור שבניסיון להשוות מחירים בין אנטליה לאילת יוצאים מתוך הנחה שהלקוח תמיד מחפש את הזול ביותר. לדבריו, לו זה היה כך, אילת היתה אמורה לעמוד ריקה בקיץ זה שנים. אבל נראה שהמחיר אינו השיקול היחיד שמשפיע על הישראלי בבואו להזמין חופשה. "בניגוד לאנטליה, באילת אין רוסים וגרמנים שממלאים את המלונות. באילת חיים רק מהלקוח הישראלי. אין לו תחליף כרגע, והמלונות עושים מאמצים כדי עצומים לעבוד באפס תקלות. עובדה שאנשים באים לאילת מדי שנה, למרות היעדר החידושים".

יעל תמיר, סמנכ"לית חברת התיירות המקוונת גוליבר, אמרה כי מספר חדרי המשפחה הבנויים לזוג עם שני ילדים במלונות באילת מוגבל, וכי ביולי יש סיכוי גדול יותר להשיג חדר כזה.

השנה רואים יותר קבוצות של משפחות המבלות יחד בקלאבים של טורקיה. לדברי מנכ"ל השטיח המעופף איל קשדן, "קבוצות של 6-7 משפחות המונות בין 25-30 איש, שקשורות דרך גן הילדים או מקום המגורים, נוסעות יחד כדי להעביר חלק מהקיץ עם ילדים באותו גיל".

אחד מחברי הקבוצה עושה את התחקיר על הקלאב, וכך הם זוכים להנחה קבוצתית מסוימת. קשדן טוען, בנוסף, שהישראלים מעדיפים את הקלאבים היוקרתיים כמו ספייס, קליסטה, סאן גייט ואחרים, שמחירם הוא כ-10 אלף שקל למשפחה לשלושה לילות. אלה מתמלאים לפני הקלאבים הפחות יקרים. עם זאת, הקלאבים הוותיקים כמו קרמלין וטופקפי עדיין פופולריים ומושכים אורחים חוזרים, השבים אליהם שנה אחר שנה ואף מבקשים את אותו החדר.

ואולי בכלל יוון?

גם איי יוון הם יעדים לגיטימיים וקרובים בחופשת הקיץ. ברוריה חן, מנכ"ל המרכז לתיירות בינלאומית המתמחה בנופש ביוון ובאייה, אמרה כי אם עד עתה התאפיינה התיירות ליוון בעיקר ככזו המיועדת לזוגות ולמטיילי שאנטי וחופים, הרי שבקיץ שעבר החלה מגמה, שמתחזקת מאוד השנה, של משפחות היוצאות לחופשה במלונות יוקרתיים ובקלאבים של הכל כלול ביוון, כאשר רובם מעדיפים דווקא את האופציה של 7 לילות ולא את נופשוני הסוף שבוע המאפיינים את הקלאבים בטורקיה.

"מי שכבר היה בטורקיה וחווה את ההמולה האופיינית לקלאבים, או אפילו רק שמע על כך, עשוי למצוא אלטרנטיווה רגועה יותר לחופשה משפחתית במסגרת הכל כלול", אומרת חן.

המלונות ביוון קטנים יותר (150-180 חדרים), ברובם יש ביתני בונגלוס יפהפיים, עם צמחייה משתרגת סביבם, חוף ובריכה. גם במלונות אלה יש פעילות לילדים, אך היא לא המונית ופחות רועשת. מבחינת מחירים, יוון דומה לטורקיה ומספקת מוצר ברמה גבוהה.

לדוגמה, חבילה הכוללת טיסה ולינה במלון טרה מאריס בכרתים, מלון 5 כוכבים עם פעילות לילדים, הכל כלול, תעלה 10,832 שקל למשפחה לשלושה לילות; חבילה באולימפיאן וילג', אחד הקלאבים היפים ביוון, 5 כוכבים, עם שלל פעילויות לילדים, עלה למשפחה 11,664 שקל לארבעה לילות. כפר הנופש ארמינדה בכרתים, קלאב 4 כוכבים באווירה ובסגנון יווניים טיפוסיים, עם מופעי בידור ופעילויות לילדים על החוף, יעלה 7,906 שקל למשפחה של ארבע נפשות לשלושה לילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully