וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסודות המלוכלכים של ההיגיינה במטוסים

5.6.2014 / 17:19

למה אסור בשום פנים ואופן לגעת בכיס גב המושב? כמה זמן שורדים חיידקים ובקטריות במטוס? ואיך מי שמגיש לנו את האוכל גם מנקה את השירותים? כולנו יודעים שמטוס הוא לא דבר נקי - אבל כמה אנחנו יודעים באמת? זיהום אוויר

מטוס. GettyImages
צינור מתכת שהופך בן רגע לצלחת פטרי בקטריאלית. מטוס/GettyImages

אין ספק שנוסעים רבים מוטרדים מהתנאים הכלליים והתברואתיים במטוסים. רבים מפקפקים ברמת ואיכות הניקיון ובהיגיינה שקיימת, אם בכלל, במושבים, בכלי האוכל - שלא לדבר על השירותים במטוס.

למרות שמטוס אינו מקום היגייני - כולנו לא נפסיק לטוס לחופשות, לעסקים ושאר צרכים. אבל עם זאת, חשוב שנדע ו"נפתח את הראש" בטיסות הבאות שלנו, ואולי נשפר מעט את סביבתנו, שעלולה להיהפך לצלחת פטרי של בקטריות וחיידקים מסוכנים. להלן ניסיון לעשות סדר במספר סוגיות "מלוכלכות", שחברות תעופה יעדיפו לשמור לעצמן, אבל מטרידות את הנוסעים באופן מסורתי.

עוד על הטיסה שלכם בוואלה! תיירות:
מה הדבר שהכי מפריע לנוסעים בטיסה?
מחקר מגלה: למה כולם שותים מיץ עגבניות בטיסה
מיהי חברת התעופה הכי בטוחה בעולם?

כמה המטוס הוא באמת מקום מלוכלך?

מאוד! מחקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב מצביעים על כך, שבקטריות יכולות לשרוד במשך כשבוע במטוסים. כך, למשל, מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת Auburn שבאלבאמה ופורסם ברשת החדשות האמריקנית NBC, מצביע על כך שחיידקים ובקטריות מסוכנים לבריאות, דוגמתMRSA and E. coli O157:H7, עלולים להימצא על משענות יד, תריסים בחלונות, ידיות השולחן המתקפל, ידית הפתיחה והסגירה בשירותים וגם בשולחנות עצמם, שייתכן ושימשו כש?יד?ת-החתלה לתינוק בטיסה הקודמת.

עוד כמה דברים שכדאי לדעת לפני שממריאים:
עלו ברשת: מלכודות התיירים שאתם חייבים להכיר
טיסה רגילה או לואוקוסט: מה באמת יותר עדיף?
10 אפליקציות חינם שאתם חייבים לחופשה בחו"ל

האם האוויר במטוס עובר סינון?

לדברי יצרניות המטוסים עצמן, האוויר הדחוס עובר פילטריזציה וכ-99.97 אחוזים מהחיידקים מסוננים בתהליך. אך זה לא ממש עוזר אם השכן שלי מתעטש כל הטיסה.
ד"ר רוברט להיטה (Robert Lahita), פרופסור לרפואה מאוניברסיטת ניו-ג'רזי בארה"ב, שכתב 16 ספרים ו-150 פרסומים אקדמאים בנושא המערכת החיסונית בגוף,
מציין בראיון שנתן לעיתונות לפני זמן מה, ש"יש עונות מסוימות בשנה שבהן אנשים רבים סובלים מהתקררות וזיהומים בדרכי הנשימה. במשך טיסה ארוכה, אנשים שמקוררים מתעטשים כ-16 פעמים. הרסס שעף מתפזר במטוס כמו ערפל. למרות שיש מערכות פילטרציה משוכללות מאוד, נראה שאת הרסס שמתפזר סביב המתעטש המערכת לא ממש מצליחה לקלוט.

בנוסף על כך, הקרבה הפיזית הגדולה בין הנוסעים, לא מאפשרת סינון יעיל של האוויר של השכן שיושב לצדכם, כך שאם הוא סובל מהתקררות או זיהום נשימתי - יש סבירות גבוהה שתדבקו ממנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
:טיסה זיהום מטוס. ShutterStock
בטיסה ארוכה, אנשים שמקוררים מתעטשים כ-16 פעמים. שנטוס עם מסכה?/ShutterStock

איך מנקים שירותים במטוס?

אם יצא לכם לשבת ליד השירותים במטוס, במיוחד בטיסה ארוכה כשהם הופכים להיות מקום "פופולרי", בטח הרגשתם שזה לא הדבר הכי נעים, בטח לא מבחינת הריח, וראיתם את הדייל/ת נכנסים פנימה לנקות אותם. הם אמורים להשתמש בכפפות חד-פעמיות ולנקות את מכסה האסלה, כמו גם ניירות שהושארו על הרצפה, את הכיור ולזווד מחדש את תאי הנייר, הסבון וגליל נייר הטואלט.


לידיעת הנוסעים:
חובה לראות? 10 היעדים המאכזבים בעולם
מהו אתר הזמנת החופשות החזק בישראל?
לידיעת התיירים: מהי האטרקציה הפופולרית בעולם?


לפעמים הדיילים נגעלים בעצמם ממה שהם מוצאים בתאים, וכדי לבצע את המוטל עליהם, הם לפעמים מרימים את מכסה האסלה עם הנעל, או מדיחים את המים בצורה זו. אלו הם אותם דיילים שמשרתים אתכם, ושמים את הלחמניות החמות בסלסילה היפה ומגישים לכם בארוחה. לא כל הדיילים מקפידים לנקות את השירותים, ובטח לא ללבוש כפפות סטריליות. בנוסף, כשהמטוס נוחת, ישנו צוות ניקיון שעולה ומנקה את אותו לקראת הטיסה הבאה, עם אותו סמרטוט שעבר בשירותים במטוסים אחרים, כמו גם מגבונים וסמרטוטי יד שונים. לכן אל תלכו בחיים יחפים לשירותים!

אל תלכו יחפים גם במלון: הסודות המלוכלכים של חדרניות

שירותים במטוס בית שימוש. ShutterStock
אחד המקומות המלוכלכים במטוס, אם לא המלוכלך שבהם. שירותים במטוס/ShutterStock

מי השתייה במטוס חייבים להיות נקיים, נכון? אז"ש!

כוס מים שמחולקת לנוסעים מכילה מים מינרלים מבקבוק. אולם בכל הנוגע לשתייה חמה, שמקור המים שלה מגיע ממיכלים במטוס - הדברים פחות צחים. בדיקות מראות שהמים במטוסים לא פעם מלאים בבקטריה, שעלולה לגרום למחלות וזיהומים, והנתונים האלה אומתו בבדיקות של הסוכנות להגנת הסביבה והעיתון "וול סטריט ז'ורנל". זה כולל, כמובן, את התה והקפה שמגישים, וכמובן מים חמים שאמהות ממלאות איתו את הבקבוק לתינוקות שלהן.

אל-טעם וריח: למה האוכל בטיסות כל כך גרוע?

אין ספק שהמצב השתפר הודות לביקורת על רשויות התעופה, אבל המיכלים הגדולים שבהם המים נשמרים הם מדגרה מושלמת לחיידקים שמצטברים, שהדבר האחרון שאדם רוצה זה להכניס אותם לכוס שלו. המשרד לאיכות הסביבה האמריקאי אף הזהיר אנשים עם בעיות במערכת החיסונית שלהם, שלא לשתות מים במטוס.

דיילת שירות בטיסה אירופלוט דיילים מטוס. ShutterStock
המים לנוסעים מוגשים הישר מהבקבוק, אבל לא במקרה של קפה ותה. דיילת בטיסה/ShutterStock

האם מותר לגעת בידיות התאים והמושבים?

כשאתם נכנסים למטוס, הדבר הראשון שאתם עושים הוא לאתר את המושב שלכם ולשים את הטרולי, או תיק הגב שלכם בתאים (Overhead Compartments) שמעל למושב. אבל כמוכם, עשו זאת אלפי אנשים לפניכם ונגעו בידיות התאים, המכונים בטרמינולוגיה התעופתית "ב?ינ?ים".

אותן ידיות כמעט ואינן מנוקות, כך שגם הן מכילות לא מעט חיידקים שעוברים מנוסע לנוסע. כך גם ידיות המושבים שעליהן מניחים את האצבעות, ולפעמים כפות רגליים כששוכבים על שלישיית מושבים. לכן כדי להעביר ניגוב על אותם מקומות שאתם מניחים ידיים, וכאמור, הניחו אחרים לפניכם.

אז כיצד נשמור על בריאותנו?

אז נכון, מטוסים אינם הדבר הנקי וההיגייני ביותר שיש, אבל מאידך אנחנו לא יכולים להפסיק לטוס וליהנות מפלאי התעופה. אז מה עושים? הנה כמה עצות טובות שיכולות להוות פתרון ראוי לטיסה מעט יותר נקייה ובריאה.

1. הביאו איתכם מטליות חיטוי אנטי-בקטריאליות וחטאו ביסודיות את סביבבת הנוסע שלכם: ידית המושב, השולחן המתקפל, גב השולחן וידית הפתיחה שלו, וגם את התריס של החלון במידה ואתם יושבים ליד חלון.
2. השתמשו במטליות האנטי-בקטריאליות כדי לחטא את מושב האסלה בשרותי המטוס. לאחר ששטפתם את ידכם ויצאתם מהשירותים, השתמשו בתרסיס לניקוי והיגיינת ידיים.
3. אם יש מסך מגע למערכת האודיו-ווידאו, נקו אותו לפני השימוש עם מטלית חיטוי. אותו הדבר נכון גם לגבי השלט להעברת התחנות.
4. היזהרו לגעת בידיים חשופות בחוברות הנמצאות בגב המושב. רק חישבו כמה ידיים עברו עליהן לפניכם.
5. את החפצים האישיים שלכם: עיתונים, ספרים, משקפיים, אייפד וכדומה אל תשימו בתא שבגב המושב. כך תימנעו מחיידקים וגם פוחת הסיכוי שתשכחו את הפריטים שם.
6. ותרו על הכריות והשמיכות. אם אתם יכולים, הביאו את הכריות שלכם מהבית.
7. אל תבחרו מושבי מעבר. על פי מחקר של ה-CDC - המרכז לבקרה על מחלות זיהומיות של הממשל האמריקאי - הסיכוי של נוסעים במושבי מעבר להידבק במחלות - גדול יותר הן בשל הקרבה לנוסעים שעוברים במעבר, והן בשל כך שהרבה מהנוסעים שעוברים נוגעים במושב ובידיות.
8. השתמשו בתרסיס לחות: מי ים מזוקקים לשמור על לחות סבירה בריריות הנחיריים.

בברכת טיסה נעימה ויותר בריאה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully