וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתח תקווה הסודית: טיול עירני בעיר מנומנמת

13.6.2014 / 9:13

סביב גן ציבורי יפה השוכן בסוף העולם (פתח תקווה), מסתתרים סודות מענגים: גן חיות קטן שבו פוחלצים, מוזיאון לילדים שמאפשר להתלבש כמו פעם ואפילו טנק סורי שהשד יודע איך הגיע לכאן. הצעה לטיול למשפחה העצלה

מוזיאון האדם והסביבה בפתח תקווה. איל שפירא,
הילדים ייהנו מכל רגע. מוזיאון האדם והסביבה בפתח תקווה/איל שפירא

יש סודות שאי אפשר לשמור יותר בפנים. ממש כמו מרגל אטום, גם העניין הזה בוער בתוכי כבר כמה שנים: לספר לעולם או לא לספר לעולם? אז פתח תקווה.

זהו, הוצאתי את זה. פתח תקווה. כי יש מקום בפתח תקווה שהוא קפסולת זמן מענגת במיוחד, כזו שבכל פעם שבאמת אין לי כוח לטייל רחוק או להזיע - אני לוקח אליו את הילדים לחצי שבת בלתי נשכחת.


עוד טיול לעצלנים: דו-שיח בנחל שיח


"בלתי נשכחת? לא הגזמת?" שואל אותי האני הפנימי שלי. והאני החיצוני שלי עונה: "צא החוצה, פנימי ציני, ושאל את הילדים אם הם רוצים לחזור לכאן גם בשבת הבאה".

והם רוצים. בטח רוצים, כי ילדים - מה הם יודעים? עבורם פתח תקווה זה מקום לגיטימי.

המקום הסודי שלי עונה לשם "גן העצמאות" (או גן יד לבנים). הגן הזה, וכל מה שסביבו, הוא כאמור תקוע בשנות ה-70, במובן החיובי והנוסטלגי של המילה. למה? כי שנות ה-70 היו מקום טוב באמצע, בין שנות ה-60 הנאיביות יתר על המידה (אלו עם הביטניקים הארורים) לשנות ה-80 חסרות הטעם (אלו עם הפנקיסטים הארורים). וכל האתרים שתגלו אוטוטו מצויים ברדיוס של כמה מאות מטרים בלבד, כאשר שם המשחק הוא מודולריות. כן, בהחלט גן עדן לעצלנים ושאר מנומנמים. והכי חשוב: תזמנו את הביקור שלכם למועד שבו הכל פתוח והכל שקט: שבת מ-10:00 בבוקר וצפונה.

הגן החי בפתח תקווה. איל שפירא,
גן מאיר של פתח תקווה. הגן החי בלב גן העצמאות/איל שפירא

טנק סורי ואגם פסטורלי: הרפתקאות בגן העצמאות

ישנם גנים ציבוריים שעושים היטב את תפקידם - לספק מפלט מהאורבניות, אך מבלי להתעלם ממנה. לתת תחושה של טבע, אבל לא להיות פראיים יתר על המידה. גן מאיר בתל אביב הוא דוגמה טובה. וגם גן העצמאות בפתח תקווה, שתוכנן כבר בשנות ה-50 על ידי ליפא יהלום, אדריכל נוף בעל שם בלתי נשכח.


עוד טיולים בארץ בוואלה! תיירות:
כדת וכדין: המלצה לסיור במעמקי בני ברק
מצפינים לנחל סער: מסלול בינוני למיטיבי לכת
שמורת טבע חוף דור הבונים: טיול ים מרתק


מה יש פה? במתחם הגדול שבין רחוב ארזולורוב לרחוב שרת, תמצאו המון דשא, כמובן, וגם פינות מוצלות, נחל צר וארוך, אגם מפתיע ומפלי מים נעימים לעין ולאוזן. השילוב של כל האלמנטים הללו יוצר גן הרפתקאות, שבו פינות סודיות שמתגלות לעין רק לאחר שיטוט ממושך, ולמעשה - בכל ביקור תמצאו פה זולה נוספת.

(הערת האני הפנימי: אני כותב את המילים הללו וצובט את עצמי: מדובר בפתח תקווה! אני ממשיך לצבוט. מופיע נמק קטן. מפסיק לצבוט. ממשיך לכתוב).

על הגבעה הגבוהה בגן רובצים נגמ"ש קטן וטנק ענק, עם צריח ותותח ושרשראות פלדה וכל החבילה. מדובר בטנק סורי מדגם T-62 והוא משמש אנדרטה למה שקרוי "הטנק השלפן", שאנשי צוותו נהרגו ביומה הרביעי של מלחמת לבנון הראשונה. שלט ברזל סמוך מתאר את השתלשלות המאורעות, ובעוד אתם קוראים הילדים כבר מתנודדים מתותח הטנק בצווחות של כיף. לפי קריאות העונג הרמות, מסתבר שילדים הם לא פציפיסטיים. בהחלט לא פציפיסטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
גן העצמאות בפתח תקווה. איל שפירא,
מסתבר שילדים הם לא פציפיסטיים. הטנק הסורי בגן העצמאות/איל שפירא

אמנות בועטת ומשחקי ילדות במוזיאון

בצדו האחד של גן העצמאות מצויה קרית המוזיאונים. היינו כאן לא מעט פעמים בשבת בבוקר - ותמיד לבד. כנראה שהפתח תקוואים עסוקים במשהו אחר. אולי בלהיות פתח תקוואים. בכל מקרה, המבנה המרכזי משמש כמוזיאון האמנות העירוני, והתערוכות שבו כמעט תמיד מקוריות ומעוררות השראה. בימים אלו, התערוכה המרכזית עונה לשם "צעדים בוני אמון", והיא עוסקת בקשר שבין מחול, אמנות ויצירה, בעזרת מיצגים, וידאו ארט ומעט תצלומים.

אבל כמה וידאו-ארט מתחכם אפשר לראות עם ילדים?! אהה! כעת צאו מפתח המוזיאון, פנו שמאלה ולכו בדיוק 18 צעדים. הנה, הגעתם אל המקום בעל השם הכי מדכא בגלקסיה: "מוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקוה". אבל אל תיתנו לשם הזה להטעות: מדובר בפנינה אמיתית, שבה תעבירו עם הילדים שעה ארוכה של כיף. המוזיאון הזה מציג את תולדות פתח תקווה בסיפורים ומצגות אינטראקטיביות, דגמי מבנים חמודים, כלי חקלאות וכלי בית (שימו לב לרובים הנושנים - פריט חובה בכל בית שמכבד את עצמו) ואפילו שפע של בגדים מהעבר, שהילדים מוזמנים ללבוש ולעשות פוזות. פשוט מדליק.

והכי שווה: יש פה המון משחקי ילדות מפעם. הם אפילו יגרמו לקטנים שלכם לשכוח את משחקי הסמארטפון ולהתמסר למשחקים אמיתיים. המשפט האחרון הוא ככל הנראה שקר מוחלט, אבל שווה לנסות.

פרטים: פתוח בימים ב', ד', ו', שבת 14:00-10:00, ג', ה' 20:00-16:00. רחוב ארלוזורוב 30, טלפון 03-9286300, www.petachtikvamuseum.com.

מוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקווה. איל שפירא,
אל תטעו - מדובר בפנינה אמיתית.מוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקוה/איל שפירא

מוזיאון האדם והסביבה

בצדו האחר של גן העצמאות, על רחוב משה שרת, ממתין מוזיאון האדם והסביבה. אתר האינטרנט של העירייה מבטיח מיצגים אינטראקטיביים. גם לשוחח עם פתח תקוואי מנומנם זה עניין אינטראקטיבי. טוב, די להיות מרושעים. נכון, את שיא הטכנולוגיה המוזיאלית לא תמצאו פה, אבל מצד שני, מדובר במוזיאון מתוק להפליא, שמדגים היטב את הקשר בין האדם לסביבה, בדגש על מערכות אנטומיות שונות בגוף. והכל מתבצע באמצעות שלל מצגות, ובכן - אינטראקטיביות.

מסובבים ידית ונדלק אור, לוחצים על דוושה והנה ריאות שמתנפחות, מזיזים כלי מברזל ימינה שמאלה והופ - גומי דמוי שריר עושה תנועות של חריקה. הילדים ייהנו מכל רגע. גם אתם. באחריות.
פרטים: רחוב שרת 16, טלפון 03-9286900, פתוח בימי חול בשעות 8:30 -13:00 שבת 10:00- 14:00.

מוזיאון האדם והסביבה בפתח תקווה. איל שפירא,
שיא הטכנולוגיה המוזיאלית , אבל בהחלט אינטראקטיבי. מוזיאון האדם והסביבה בפתח תקווה/איל שפירא

עולם של קופים ואוסף פוחלצים: הגן החי

גן חיות בפתח תקווה? אז כן. למרות שגם הוא נראה כלקוח הישר משנות ה-70 - הגן החי, בלב גן העצמאות, הוא מתחם נעים להפליא. אפשר לבלות בו שעתיים בכיף לצד אגם גדול, שבילי הליכה נעימים ומפלי מים קטנים.

יש פה מתחם קופים ענקי, שבו המבקרים צועדים במעין כלוב, והקופים הם אלו שמקיפים אתכם. זוהי אמנם אשליית חופש, אבל זה עדיף ממה שקורה במקומות אחרים. יש פה עשרות קופי קפוצ'ין ול?מורים, ואפשר לפגוש אותם מקרוב. עוד במקום: מתחם ציפורי שיר, תוכים ועופות מים, חיות משק שונות, חדר זוחלים צנוע, כמה מיני יונקים ואווירה רגועה למדי.

ואז מגיעה ההפתעה: שלט קטן מוביל אל מוזיאון פוחלצים עשיר. עולים במדרגות לקומה השנייה, פותחים דלת סודית למחצה ומגלים עולם ישן מופלא, קצת מאובק, קצת מרוט, של עשרות פוחלצים. דב קוטב, נמרי שלג, ביזון גדול, דגי אוקיינוסים גדולים, אוספי פרפרים, פינגווינים ומה לא. פתח תקווה, כן?

פרטים: פתוח בקיץ (יוני-ספטמבר) בימים א'-ה' 09:00-19:00, ו' וערבי חג 09:00-13:00, שבת וחג: 10:00-16:00. טלפון: 03-9223930, 03-9052430. מחיר 18 שקלים לילד, 24 שקלים למבוגר. www.petah-tikva.muni.il/BiluyiimPT/Pages/ganHay.aspx

הגן החי בפתח תקווה. איל שפירא,
עשרות קופי קפוצ'ין ול?מורים שאפשר לפגוש מקרוב. הגן החי/איל שפירא

מודיעין שלום

חנייה: מאחר שמדובר במתחם לא גדול, ניתן לחנות ברחבת החנייה הגדולה שליד מוזיאון פ"ת (רחוב ארזולורוב 30) ומשם פשוט להיכנס לגן הגדול ולשוטט בו ברגל. אפשר גם לחנות בצד השני של הגן, ליד מוזיאון האדם והסביבה (רחוב שרת 16). בכל מקרה, המרחק בין אטרקציה לאטרקציה עומד על עשרות מטרים בלבד.

כמה עולה: בימי שבת לא נהוג לגבות בכניסה למוזיאונים הללו תשלום. בימי חול - דמי הכניסה סמליים: במוזיאון האדם והסביבה 18 שקלים לאדם מגיל 5, ובמוזיאון פתח תקווה 10 שקלים לאדם. וכך, בשבתות, התשלום היחידי בטיול הקטן הזה הוא בגן החי: שני הורים ושני ילדים ישלמו 84 שקלים.

לא לוותר: להתחפש עם הילדים בבגדי התקופה במוזיאון ראשונים היא חובה של ממש. אל תתעצלו.

לעשות רושם על החבר'ה: הידעתם? מקימי פתח תקווה התכוונו לייסד אותה לא הרחק מהעיר יריחו. זה קרה בשנת 1872, אך בסופו של דבר, התוכנית לא יצאה אל הפועל והמושבה נולדה שש שנים מאוחר יותר במיקומה הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully