וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול השבוע: נחל חלילים

17.11.2010 / 11:25

עמק מוריק, בוסתנים ומערכת מערות מרשימה בין שכונות מבשרת-ציון. אוהבי ההליכה יוכלו לסור גם למעיינות הקטנים שבאזור

רשות הטבע והגנים

נחל חלילים הוא מסלול נעים וקל. השביל המסומן בירוק מתחיל כ-100 מטרים ממזרח לכיכר חלילים. תחילתו בדרך עפר בשולי השכונה הסמוכה, ובקרבת בית הספר "השלום", פונה השביל ויורד לאפיק הנחל. לצד מספר עצי שקד, נפגוש בשילוט הסבר של רשות הטבע והגנים. מכאן יורד השביל במתינות בעמק הנחל. לאורכו ובגדותיו יש שרידי חקלאות הררית - בוסתני זיתים ושקדים, וטרסות אבן.

סימון שבילים של שני פסים לבנים יכוון אותנו למערת קבורה מרשימה החצובה בסלע מעט מצפון לשביל, ובפתחה גדל עץ שקד. המערה המרשימה מנוקה אחת לתקופה על ידי פקחי הרשות, אך לא תמיד המבקרים מקפידים לשמרה ביופיה. בקרבת המערה, מעל למסלול, נמצאים שרידי יישוב עתיק - חורבת המוצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

השביל המסומן יורד בין שטחי חקלאות הרריים שנעזבו לפני עשרות שנים. באזור יש פריחה מגוונת בחורף ובאביב. לאחר הליכה לא רבה, נגיע לקטע מצוקי של הנחל, בו פעורות מערות מרשימות - מערות חלילים. השביל חולף לצד המערות שבגדה הדרומית. מומלץ להיכנס ולהביט במערכת המרשימה של חללים שנוצרו בתהליכי המסה קארסטית. זוהי פינה נעימה למנוחה בצל. בגדה הצפונית של הנחל נמצאות מערות נוספות, אולם הגישה אליהן קשה.

לאחר המנוחה, נרד ממערות חלילים חזרה לערוץ הנחל ונלך בין בוסתנים נטושים, חורש טבעי ויער אורנים, ונצא לאזור של שדות נטושים במוצא הנחל לכיוון עמק הארזים. דקות מעטות לפני הגעתנו לאפיק נחל שורק, נגיע לחורשה קטנה ויפה של ברושים עתיקים ועץ אורן בודד - פינה נוספת המומלצת למנוחה. שוב, נשמור על הניקיון, ולא נשאיר אחרינו דבר.

מייד לאחר חורשת הברושים, נגיע לצומת שבילים ירוק-כחול לפני אפיק נחל שורק (2 ק"מ מנקודת ההתחלה). מכאן ניתן ללכת ישירות לנקודת הסיום (על-ידי פנייה ימינה והמשך לפי הסימון הכחול, עוד כ- 700 מטרים), או להמשיך במסלול הליכה ארוך יותר - קווי - לעינות תלם (תוספת הליכה של 300 מטרים לכל כיוון), אליהם יש לפנות שמאלה לפי הסימון הכחול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשאר לכם מרץ?

אם ברצוננו במסלול ארוך יותר, נפנה בצומת השבילים שמאלה, ולאחר הליכה של 300 מטרים לאורך גדת נחל שורק, ממנה נראה היטב את המחלף של כביש מס' 1 עם כביש הגישה החדש לצפון ירושלים (כביש מס' 9), נגיע לחורבת בית-תלם, שם ניצב שלט הסבר של רשות הטבע והגנים.

במקום נמצאים שרידי מושבה יהודית קטנה, (בית טלמא). בשנת 1906 רכשו כאן שניים ממייסדי המושבה רחובות, דב קלימקר ואהרן אייזנברג, 230 דונם קרקע, הקימו מבנה דו-קומתי ורצו להפעיל כאן בית חרושת לסבון ושמן. המבנה לא הושלם והמקום נעזב. ניסיון התיישבות נוסף היה ב-1922, כאשר התיישבו כאן חמש משפחות יהודיות שקראו למקום "עמק הארזים". היישוב נעזב במאורעות 1929. ניסיון שלישי ואחרון בוצע ב-1934, אך גם הוא נכשל. במקום יש מקבץ מעיינות קטנים המהווים פינת חמד. לצד המעיינות גדלים צמחי מים, כמו פטל קדוש, ערברבה שעירה ועדשת-המים, וכן נטועים באזור עצי בוסתן - תאנה, רימון, גפן, תות ושקד. המבנה הבולט כיום בשטח הוא בית משאבות שהוקם בידי הבריטים. הכניסה אליו אסורה עקב סכנת התמוטטות. מכאן נשוב חזרה לצומת השבילים כחול-ירוק, והלאה לעבר מחלפון מוצא.

מידע

מסלול הטיול המתואר הוא קווי, מכיכר חלילים במבשרת ציון, לאזור מוצא תחתית, ומומלץ להתארגן בשני רכבים לביצועו.
תחילה, יש להגיע למחלפון בית-זית/מוצא, ולנסוע לכיוון מבשרת ציון. כ- 200 מ' לאחר מעבר במנהרה מתחת לכביש מס' 1, ואחרי חציית נחל שורק, מסתעפת דרך עפר
סוג מסלול: קווי
נקודת התחלה: כיכר חלילים
נקודת סיום: מחלפון מוצא
אורך המסלול: קצר ק"מ
משך הטיול: 2-3 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
ציוד דרוש: פנס - לכניסה למערות
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים
מחיר: חינם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully