וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים: למה רחובות העיר העתיקה בנויים כמו שהם בנויים?

אריאל בן גיגי

21.9.2011 / 13:27

שירים יד מי שמצליח להתמצא ברחובות העיר ההעתיקה של ירושלים. גם תיירים שהולכים עם מפה, הולכים לאיבוד יום שלם. אבל למען האמת יש סדר והיגיון בבלגן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התמצאות בעיר העתיקה בירושלים היא כמעט בלתי אפשרית. רחוב בעיר העתיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעיר העתיקה, למרות צפיפותה ורחובותיה המפותלים, סדר והיגיון משלה. למרות רתיעתו של הישראלי המצוי משימוש במפה, ניתן להתמצא באחד המקומות הצפופים בעולם.
אפילו מהפכת ה-GPS לא סייעה בהתמצאות בסמטאות העתיקה ולא פעם נתקלים בתיירים מצויידים במפה ואפילו במדריכים מנוסים שמעיניהם כמו ניבט המשפט "איפה זה לעזאזל?".

לאורך השנים החליפה העיר שליטים - רומים וביזנטיים, מוסלמים וצלבנים - ושינתה את צביונה, אך למרות כל המלחמות והקרבות, חילופי השלטון וחילופי האוכלוסייה נותרה תשתית העיר כשהיתה, והצועדים כיום בעיר העתיקה צועדים למעשה על תוואי הרחובות הקדום.

יש סברה כי העיר קיימת במבנה הנוכחי רק מהתקופה התורכית, כשהעיר הוקפה בחומות על ידי בנאי הסולטן העותומני סולטאן סולימאן, אך למעשה תשתית העיר קיימת כבר 2,000 שנה. ליתר דיוק, העיר העתיקה כיום מושתתת על התוואי של העיר הרומית איליה קפיטולינה שהוקמה על ידי הקיסר אדריאנוס בשנות ה-30 של המאה השנייה לספירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כשאתם צועדים כיום בעיר העתיקה, אתם נמצאים למעשה על תוואי הרחובות הקדום של ירושלים. מפת ירושלים העתיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז הורבדו על גבי רשת הרחובות הרומים רחובות וסמטאות נוספים. כל תקופה ומאפייניה הביאו לחזות העיר כיום.
בתקופה הרומית נקבעו תוואי החומות הצפוניות, ותוואי רחובות הקארדו (הרחוב הראשי בירושלים בתקופה הרומית והביזנטית העובר בין שער שכם לשער ציון).

בתקופה הביזנטית הוארכו רחובות הקארדו לכיוון דרום, והעיר נזרעה בכנסיות רבות, כשכנסיית הקבר במרכז הרובע הנוצרי של היום. בתקופה המוסלמית המוקדמת הפך הר הבית למוקד דתי. בתקופה הצלבנית נוצרו בעיר מספר מרכזים למסדרים השונים שהשפיעו על מבנה העיר הנוכחי. בתקופה המוסלמית המאוחרת מבנים אחדים שינו את תפקודם והר הבית הפך למוקד מרכזי אשר אליו הובילו רחובות מלאים במבנים ממלוכים, ואלה רחובות הקיימים עד היום.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ירושלים. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

במאה ה-19 ובמאה ה-20 עלה מספר התושבים בעיר העתיקה, ויחד עם גורמים נוספים כמו עליית מעמד המעצמות הביא לבנייה באחרוני השטחים הפתוחים בעיר העתיקה.

הסיור "קיצורי דרך א'" של בית שמואל מתמקד בעיקר ברובע הנוצרי, ומטרתו ללמד את ההיגיון שמאחורי המפה. במהלך הסיור יחולקו מפות סכמתיות של הרובע הנוצרי והמוסלמי ובסיומו תחולק מפת הרחובות. היתרון לאלו שיגיעו לסיור הוא בכך שיוכלו לנווט בעיר העתיקה גם ללא מפה לאחר שיבינו את מבנה הרחובות הנראים במבט ראשון כסבך של רחובות לא קשורים.

סיור "קיצורי דרך בעיר העתיקה" - חלק א'
מתי: שישי, 23.9.11, 10:00
מדריך: אריאל בן גיגי
מחיר: 110 ש"ח (כולל מפה מיוחדת).
לפרטים והרשמה: בית שמואל 02-6203461
לסיורים רבים נוספים שמקיים בית שמואל, הינכם מוזמנים להיכנס לאתר.

לפורום טיולים בארץ של וואלה!

  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully