וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים שוק: לטייל בתאילנד כמו גידי ואהרוני

14.9.2014 / 16:32

ממלכת סיאם היא המדינה שהכי מזוהה עם אוכל רחוב. גם אהרוני וגידי הגיעו לשם במסגרת צילום הסדרה שלהם, וטיילו בין שווקים שבהם מגישים מרק זנב כריש, מרק מקן סנוניות ואין ספור מאכלי ים. טיול בתאילנד דרך המזלג

המסע המופלא של גידי ואהרוני תאילנד. גיל אטלן,
אהרוני וגידי בשוק הצף באמפוואה, תאילנד/גיל אטלן

הישראלי הנוחת בתאילנד מסוחרר משפע מראות, ריחות, נופים וצבעים וכשהוא מגיע לנושא האוכל הוא מעט מתבלבל מעושרה הקולינרי של ממלכת סיאם.

בדרום - השפעה הודית ומוסלמית, הנובעת מהמטבח של מלזיה ולכן נמנעים שם מאכילת חזיר. בצפון - השפעה של בורמה. בצפון-מזרח תאילנד, בחבל איסאן, הכל חריף אש וההשפעה של לאוס ניכרת בכל מנה, כך שגם מי שרגיל אצלנו לשים סחוג על כל מאכל - חייב לשתות מים, או במקרה של תאילנד עדיף אפילו בירה סינגה מקומית כדי להרגיע.


עוד טיולים מיוחדים בוואלה!
אומבריה: האחות היותר מוצלחת של טוסקנה
זהו המקום הכי יפה שמעולם לא שמעתם עליו
זקינטוס: היכן שהורמונים ישראלים פוגשים אירופיות ורדרדות


מדריך הטיולים ניר הרפז, מבעלי חברת התיירות Otherways, המתמחה בתיירות "אחרת" בתאילנד ומי שהיה שותף לתכנון ולהפקה של הפרק התאילנדי ב"המסע המופלא של אהרוני וגידי" עושה מעט סדר בבלגאן התאילנדי ונותן טיפים למסע קולינארי מזיל ריר, כפי שתראו בפרק עצמו שישודר מחר (ב').

המסע המופלא של גידי ואהרוני תאילנד. גיל אטלן,
רוב המזון מתבסס על דגת הים. אהרני וגידי בשיט בתאילנד/גיל אטלן

רוב הישראלים חווים את תאילנד לראשונה דרך המפגש עם רחובות עיר הבירה, בנגקוק. חלקם גם יגיעו בסופו של דבר אל רובע צ'יינה טאון, שהמקומיים מכנים אותו Yoawaraj. הרובע ההופך בלילה לקרנבל קולינרי צבעוני וריחני.

ברחובות ההומים והצפופים תוכלו למצוא מגוון של מנות מהמטבח התאלינדי, כשגולת הכותרת היא המנות הסיניות המשובחות. לצד מנות קלאסיות משובחות מהמטבח הסיני הקנטונזי, ניתן גם למצוא חלק מהמנות היותר מוזרות, כגון מרק זנב כריש ומרק המוכן מקן סנוניות.

חופשה בתאילנד: המקומות שאתם פחות מכירים

בכל דוכני הרחוב ושוקי המזון ברחבי תאילנד מחיר המנות זול מאוד. לרוב מדובר בדולר בודד או שניים למנות עממיות ועד ארבעה דולרים למנות מחומרי גלם יקרים - אז שווה לנסות ולהתנסות. אם אתם מאלה שחייבים לדעת מראש "מה הם מכניסים לפה", נסו לאכול את הקינוח המקומי - "גלידה בלחמניה". לא בקונוס וופל ולא בגביע פלסטיק. ככה המקומיים אוהבים לאכול את המעדן הקריר מקושט בבוטנים, אננס מוחמץ וגרעיני תירס מתוק.

כשעה נסיעה דרומית-מערבית מבנגקוק לכיוון הים, נמצאת העיירה מה הא צאי (Ma ha chai) - עיירת השוק הסיטונאי של דגים ופירות הים, שאליה מגיעים כדי להבין את העושר של עולם הדגה התאילנדי. השוק הסיטונאי בעיר מספק למעלה מ-70% מכמות הדגים ופירות הים הנצרכים בתאילנד. ועם יותר מ-70 מיליון אזרחי תאילנד וכמות תיירים עצומה מכל רחבי העולם - מדובר מכמויות אדירות של סחורה. השוק פתוח 7 ימים בשבוע ובין דוכן לדוכן תוכלו לראות יצורים שאין אצלנו בחופי תל-אביב, כמו סרטן פרסת הסוס, ביצי דגים מכל הסוגים, עשרות מיני דיונונים ותמנונים ועוד סוגים שונים ומשונים של חסילונים וסרטנים.

אם אתם ממש בעניין של מאכלי ים, בין הדוכנים תמצאו מסעדות קטנות, שיגישו לכם את הדגים שהביאו הדייגים באותו בוקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
המסע המופלא של גידי ואהרוני תאילנד. גיל אטלן,
בישול ביתי במרפסת של בית תאילנדי/גיל אטלן

השוק היפה ביותר בתאילנד

השוק הצף של אמפאווה (Amphawa market), אולי השוק היפה ביותר של תאילנד, הממוקם כשעה נסיעה מערבית לבנגקוק. בסמוך לו שוק דמנן סאדווק (Damnern saduak), ובשני השווקים האלה תוכלו למצוא מבחר גדול של מוצרים, מזכרות, בגדים - רובם על סירות צפות, המשמשות כחנויות והנגישות לקונים על ידי דוגיות, שאותן משיטות לרוב נשים זקנות.

אמפאווה מפורסמת גם בזכות הכמות האדירה והמרשימה של הגחליליות, החיות על העצים סמוך לתעלה ומאירות בלילה את הסביבה באורן המהפנט. המסע של גידי ואהרוני לוקח אותנו באמפאווה למסעדה קטנה של אחד ממומחי האזור למעדן תאי מסורתי - קארי דגים מאודה (Hor Mok) - מר טאנג. המכין במקום השכם בבוקר טרי-טרי שתי מנות בלבד, שאותן הוא מוכר במסעדה הזעירה שלו: חטיף לביבות דגים ושרימפס ברוטב צילי מתוק וה"הור מוק".

המסע המופלא של גידי ואהרוני תאילנד. גיל אטלן,
צפים ממש כמו השוק. אהרוני וגידי בצילום הסדרה בתאילנד/גיל אטלן

לשחות עם קופים

אין פה שום דבר "קולינרי", למעט הבננות שאתם מוזמנים לקחת אתכם לסירה בדרך לפגוש את הקופים השוחים של קלונג קון (Klong kon). במחוז סמוט סונגקראן (Samut Songkhram), ביערות המנגרובים המאופיינים בצמחייה הגדלה בתוך המים ובאזור משופע באיים קטנים, למדו קופי המקאק שחייה כדי לעבור מאי לאי בחיפושם אחרי מזון.

תיירים חובבי קופים מוזמנים לעלות על סירות דייגים, היוצאות מדי יום לסיור ולמפגש עם הקופים, שלמדו שכל מה שהם צריכים כדי להשיג מזון, ובשפע, הוא לשחות אל הספינות ולהושיט יד.

ההוא הין - ההר בעל 300 הפסגות (Sam roi yod national park) - היא עיר קיט מלכותית, הנמצאת כשעתיים וחצי נסיעה דרומית לבנגקוק, על חופו של מפרץ סיאם. העיר האלגנטית הינה נקודת המוצא לביקור בפארק הימי הלאומי סאם רוי - שם נמצאים כפרי הדייגים שעיסוקם בגידול חסילוני מים מתוקים, דיג דיונונים לילי ודיג של מקרלים, שמהווים את הבסיס לכל מנות הדגים במטבח התאי (המקרל והדיונון ממנו מכינים את רוטב הדגים המפורסם, שמשמש בכל מנה כמעט במטבח התאי כתחליף למלח).

כאן תוכלו לעלות על אחת מסירות הדייגים, כמו גידי ואהרוני, ולצאת לים לדוג. את דגי המקרל הטריים שהבאתם מהספינה, תוכלו לצלות על הגריל עם שפע של רטבים המיוצרים אף הם באזור.

שוק המטריה המתקפלת

שוק דון וואי נמצא כ-50 דקות נסיעה מערבית לבנגקוק לכיוון העיר נאקון פאטום. שוק מזון קמעוני מהגדולים והמפורסמים בתאילנד. בשוק מוכרים בעיקר מזון מוכן ומבושל ופחות תוצרת טריה. בין הדוכנים והסמטאות אפשר למצוא שפע של מנות מיוחדות, שלא קל למצוא בשוקי המזון הרגילים. ההצצה אל תרבות המזון והאוכל של העם התאילנדי היא מרתקת, משום שיש רבים שכמעט ואינם מבשלים מזון בביתם וצורכים את כל הארוחות שלהם, של כל המשפחה, מחוץ לבית במסעדות ודוכנים.

בהרבה מאוד בתים בתאילנד - מוזר ככל שישמע - אין אפילו מטבח. חלק גדול מהאוכל בשווקים הוא למעשה אוכל שאינו ניתן להכנה בבתים, במיוחד קטנים מאוד. החום המגיע מהווק העומד על אש גבוהה, בשילוב התבלינים והצילי החריף שנמצאים כמעט בכל מנה תאילנדית, מאוד מקשים על הבישול בבית ולכן במעט הבתים שיש בהם מטבחים, נמצא המטבח מחוץ לבית במרפסת, על מנת לבודד את הריחות החריפים, ולפעמים לא נעימים, של התבלינים ורוטב הדגים. לכן, רוב התאילנדים קונים אוכל מבושל בשווקי המזון ולוקחים לבתים הפרטיים לאוכל.

ולסיום: תאילנד היא ארץ של שווקים ומסחר הומה. ואם כבר עברתם וביקרתם בכל השווקים שלה, אל תשכחו לבקר בה"שוק המטריה המתקפלת", הנמצא בעיירה סאמוט סונגקראם (כשעה נסיעה מבנגקוק) ובו טיילו גידי ואהרוני. לדעתי, הוא המדהים מכולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully