וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל של מטה: טיול במנהרות הכי יפות בארץ

7.8.2014 / 17:00

לא רק החמאס חופר. גם לנו יש עשרות מנהרות שבהן הסתתרו יהודים לאורך ההיסטוריה, כרו נחושת, תעתעו באויב ואפילו הזרימו דרכן מים. סיור תת קרקעי בין המנהרות הכי יפות שיצר האדם בארץ ישראל

פיר וורן עיר דוד. רון פלד, מערכת וואלה! NEWS
מסע מרתק בעקבות אדריכלי ובוני י-ם. פיר וורן בעיר דוד/מערכת וואלה! NEWS, רון פלד

מנהרות, מחילות, נקבות ופירים מהלכים סקרנות וקסם על הרפתקנים, ובמיוחד על ילדים עתירי דמיון וחלומות. אך בחודש האחרון, לצערנו, אנחנו שומעים עליהן השכם וערב וממקום מלא מסתורין הן הפכו למשהו מאיים ובלתי צפוי.

בחרנו הפעם לנסות ולפוגג, עד כמה שאפשר, את האיום המחילתי ולהכיר לכם את ישראל של מטה, להוביל אתכם במנהרת הזמן ולעבור חוויה חיובית בסגנון אינדיאנה ג'ונס. להלך במנהרות בנות אלפי שנים במסתורי עיר מקראית, לרדת לפירים נעלמים, לזחול במחילות תת קרקעיות ולעבור בין משעולי ההיסטוריה, הארכיאולוגיה והמורשת השזורות זו בזו. הצטרפו אלינו לסיור תת-קרקעי של חיים, מים, צל ושמחה.

מנהרות הכותל, ירושלים

488 מטר של אבנים ענקיות מהוות את שרידי הקיר של יסודות בית המקדש והמעבר לאורכן הוא דרך מנהרות באורך 322 מטר שנחצבו בסלע. המנהרות הן תת קרקעיות ומעליהן מתנהלים חיי היומיום השוקקים בסמטאות, בבתי הרובע המוסלמי ובדוכני השוק הצבעוני של ירושלים העתיקה.


עוד טיולים בארץ בוואלה! תיירות:
חלום ליל קיץ: 10 אטרקציות מגניבות לאור ירח
קרני חיטין: טיול אל הקרב הגורלי של ארץ ישראל
טבילה בעין מבוע: המים הכי קרים בגלקסיה


הסיור המודרך במנהרות עובר בין אולמות ענק, חדרים ומעברים נסתרים, קטע של רחוב מתקופת ימי בית שני, תעלת מים מימי החשמונאים ושרידים מימי הביניים - מסע היסטורי במקומות מלאי עוצמה בהם נותנים דרור לדמיון ולמחשבה המסעירה על מה היה כאן בעבר ואיך התנהלו החיים למעלה ולמטה.

סיום הביקור ברחבת הכותל בתפילה לשלום חיילנו, לסיום המלחמה והחזרה המהירה לשקט ולשגרה, ישלימו את חווית המקום והזמן.

מנהרות הכותל, ירושלים 1-599-515-888. בתשלום ובתאום מראש.

מנהרת הכותל. רון פלד, מערכת וואלה! NEWS
488 מטר של אבנים ענקיות. מנהרת הכותל בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, רון פלד

מנהרות עיר דוד, ירושלים

עיר דוד היא אחת מהעדויות המוחשיות להתנהלות החיים מתחת לאדמה לפני אלפי שנים. בחפירות שנעשו במשך עשרות שנים נחשפו שרידים המעידים על חיי היהודים במקום לצד אויבים, שהובילו אותם לחפור ולחצוב מנהרות, מחילות, נקבות ומערות מסתור.

הסיור באתר ההיסטורי הוא מסע מרתק בעקבות אדריכלי ובוני העיר שחושף תגליות מפוארות של ירושלים מימי בית שני, את שרידי ארמונו של דוד המלך, את קריית השלטון הקדומה, את נקבת השילוח, את האמה החשמונאית שהובילה מים לבית המקדש ואת הרחוב המדורג.

הסיור באתר מתחיל בסרט תלת-ממד לאחריו הולכים לאור פנסים בעקבות מפעל המים האדיר שבנה הורדוס במעבה האדמה ולאורך האמות שהובילו מים מבריכות שלמה לעיר ולבית המקדש. המסלול כולל ירידה "לפיר וורן" והליכה במנהרות צרות שהן חלק מהמערכת היבשה של העיר המקראית. חובבי ההרפתקאות מוזמנים להמשיך במסלול הרטוב של מי הגיחון ולהלך במעברים תת קרקעיים המובילים לנקבת חזקיהו, הידועה גם כנקבת השילוח.

עיר דוד, ירושלים (בסמוך לשער האשפות), טל' 6033*. בתשלום.

מעיין השילוח נקבת השילוח. רון פלד, מערכת וואלה! NEWS
מי מעיין הגיחון עברו מתחת לבתי הדיירים בעיר דוד. נקבת השילוח/מערכת וואלה! NEWS, רון פלד

מנהרת הטמפלרים, עכו

החפירות והסרת שכבות החול, האבנים והלכלוך מעל עכו תחתית חשפו את יופייה ואת ההיסטוריה והארכיטקטורה המרתקות, שהסתתרו מתחת לאדמה. לצד המבצר וארמון הפחה הטורקי, נחשפו אולמות האבירים עם העמודים והקשתות מלאי העוצמה שנבנו בתקופות הצלבנית והעות'מאנית. בכניסה למבצר תבליט של העיר העתיקה ומיצגים אורקוליים המספרים על ההיסטוריה בת 5,000 השנה של עכו.

הפעם אנחנו במבצר בשל מנהרת הטמפלרים שהתגלתה במקרה ב-1994. מדובר באחת מהמנהרות הכי יפות בארץ המוארת באור מסתורי המזכיר מעבר במנהרת הזמן. אורכה 350 מטר, תקרתה קשת אבן, חלקה התחתון חצוב בסלע הכורכר, חלקה העליון נבנה מאבן גזית ובקרקעיתה זורמים מי תהום. המנהרה נחצבה במאה ה-12 על ידי המסדר הטמפלרי, היא עוברת מתחת לרובע הפיזאני, כשהכניסה אליה היא דרך המצודה הטמפלרית וסופה ביציאה אל טיילת הנמל. המעבר במנהרה הוא על גבי גשרון עץ הניצב מעל המים ועל הקירות מוקרנים סרטוני אנימציה שסוקרים את ההיסטוריה של העיר.

מנהרת הטמפלרים, עכו העתיקה. טל' 04-9956706. בתשלום.

מנהרת הטמפלרים בעכו. mbach,
מוארת באור מסתורי המזכיר מעבר במנהרת הזמן. מנהרת הטמפלרים בעכו/mbach

מנהרת ששת הפירים, ציפורי

לפני כשלוש שנים נחשפה מנהרת פירים, שפעלה מהמאה השנייה ועד המאה השביעית לספירה, דרכה הובילו מים ממאגר תת-קרקעי לעיר ציפורי הקדומה. אורך המנהרה 235 מטר, גובהה 1-3 מטרים, רוחבה כ- 80 ס"מ ולה שישה פירים. בשלב זה אפשר להלך בקטע שאורכו 90 מטר המחבר בין פיר 4 לפיר 6. כשבפיר הראשון ניתן לראות את הברז הגדול שהיה נפתח ומזרים את מי המאגר אל העיר וכן סימני חציבה על הקירות וכוכים שנחצבו בסלעים בהם הניחו נרות שמן להאיר אותם.

בטרם תרדו למנהרה מומלץ להתחיל בתצפית הנוף החולש על האזור ולרדת אל המאגר התת קרקעי המרשים ביופיו. במאגר נקיקים, חציבות ושכבות סלע בגוונים חומים המעידים על גובה המים שזרמו בו מאות שנים. מהמאגר ממשיכים למנהרת הפירים שההליכה בה, לאורם של פנסים, מעניקה למבקרים חוויה תת קרקעית מרגשת ובעוד הילדים יהלכו בה זקופים המבוגרים (שרוחבם אינו עולה על 80 ס"מ) יהלכו בחלק מהקטע שפופים בשל גובהה.

גן לאומי ציפורי. טל' *3639, בתשלום.

מאגר מים תת קרקעי ציפורי. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
המאגר התת-קרקעי שדרכו הובילו מים לציפורי הקדומה/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

מנהרת מפעל המים, תל מגידו

אחד האתרים העתיקים והחשובים בארץ ישראל יושב על דרך הים, בגבולו המערבי של עמק יזרעאל ונחשב גם לאתר מורשת עולם של אונסק"ו. כולם עברו בתל מגידו בין 5,000 השנים, ממלכים פרעוניים, דרך שלמה המלך ואפילו גנרל אלנבי, שהביס בארמגדון (הכינוי לתל מגידו בלועזית) את צבא הפרשים הטורקיים.

אבל בין 30 שכבות ההיסטוריה של התל העתיק, מסתתר מפעל מים מיוחד, המתוארך לתקופה הישראלית (לפני כ-3,000 שנים), ונחפר כמנהרה שהובילה מים מהמעיין שמחוץ לחומות העיר אל התושבים שבפנים. המנהרה נחפרה לעתות שבהן שהתה העיר במצור וניצלה את המנהרה הסודית להובלת מים מתחת לאדמה ולאפם של המתקיפים.

תל מגידו. על כביש 66 בין צומת מגידו לצומת יקנעם, כ- 2 ק"מ צפונית מערבית לצומת מגידו. טל' 04-6590316, בתשלום.

מאגר מים תת קרקעי תל מגידו. זיו ריינשטיין,
המנהרה המובילה למפעל המים התת קרקעי בתל מגידו/זיו ריינשטיין

מנהרת הכרמלית, חיפה

שנים שמדברים בארץ על חפירת מנהרות למטרו הישראלי, בזמן שלחיפה יש כבר אחת כזו מאז 1959. הכרמלית האדומה היא רכבת תת קרקעית שדוהרת בתוואי שנחצב במעמקי מדרון הכרמל ונסיעה של 8 דקות בלבד מחברת את רום הכרמל לעיר התחתית. לכרמלית 6 תחנות שעוצרות בסמוך לאתרי תיירות בהם גן האם, הגנים הבאהים, מוזיאון המדע ונמל חיפה והנסיעה בה היא חוויה מיוחדת במינה, במיוחד לילדים.

ואם במנהרות חיפאיות עסקינן, הרי שלעיר יש גם את מנהרות הכרמל - מערכת כבישי אגרה באורך 6 ק"מ המקצרים משמעותית את הנסיעה בין הכניסה הדרומית לעיר עד ליציאה לקריות, ולהפך.

הכרמלית, חיפה. בתשלום.

הכרמלית בחיפה. ויקיפדיה
צילום: יעקב, צילום מסך
נוסעים מתחת לאדמה כבר מ-1959. הכרמלית בחיפה/צילום מסך, ויקיפדיה צילום: יעקב

מנהרת (אמת) מי קדם, פארק אלונה

נקבת אבן תת קרקעית, שהיוותה חלק ממפעל המים הרומאי והובילה מים לקיסריה העתיקה. אורכה של הנקבה הצרה 280 מטר וגם היום זורמים בה מים בגובה 70-30 ס"מ.

המנהרה האפלולית פתוחה למבקרים שמוזמנים להצטייד בפנסים, נעלים להליכה במים, להצטרף למדריך, לרדת אליה ולהלך בתוך המים הצוננים. למנהרה יש בה מספר פירים ואם תרצו תוכלו לצאת ממנה במהלך המסלול דרך אחד הפירים.

מי קדם, פארק אלונה, מושב עמיקם בשרון. טל' 04-6388622. בתשלום.

אמת מים מי קדם פארק אלונה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
נא להצטייד בפנסים ונעלים להליכה במים. אמת מי קדם בפארק אלונה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

המנהרות של ההרודיון, גוש עציון

בארסנל של תיירות גוש עציון יש אתרי היסטוריה ומורשת להשכיל בהם, מעיינות להתרענן בהם, יקבים לטעום בהם יינות טובים, מערות ומנהרות מרתקות ומסלול דיווש בדרך האבות עד לנחל פירים.

הפעם אנחנו בהרודיון - ארמונו של הורדוס, מלך וגאון אדריכלי, שבנה לעצמו ארמון מפואר שחולש על ספר מדבר יהודה. בין שרידי הארמון נחשפו בריכת נוי, בית מרחץ, תיאטרון, וחציבה של מערכת תת קרקעית מסועפת הכוללת בארות מים, ביצורים, מחילות מסתור מימי בר כוכבא, מערות ושרידי מנהרה מימי המרד הראשון ששימשה להעלאת מים מהבורות לארמון. עוד באתר: תצפיות נוף המרחיקות עד לים המלח, קברו של הורדוס.

תיירות גוש עציון. טל' 02-9933863, בתשלום. הגעה: משכונת גילה בירושלים דרך כביש המנהרות או מצומת האלה בפנייה לכביש 375.

מנהרה הרודיון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מערכת תת קרקעית מסועפת של בארות מים, ביצורים ומחילות מסתור. אחת המנהרות בהרודיון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מנהרת (אמת) הביאר, גוש עציון

ואם כבר בגוש עציון, אסור לכם לפספס את אמת הביאר, אחת משתי מנהרות (ביחד עם אמת הערוב) בימי הבית השני, שהובילו מים לבריכות שלמה, שליד בית לחם, ומשם בשתי אמות מים נוספות לירושלים.

האמות נחפרו, איך לא, על-ידי הורדוס מלך הבנאים בארץ ישראל, כשאמת הביאר מתפתלת מתחת לאדמה לאורך 2.8 ק"מ ומזרימה מי גשמים ומי תהום אל בריכות שלמה, שהיוו מעין בריכת אגירה גדולה לפני שהמים הוזרמו לבית המקדש ולעיר העליונה עצמה.

כיום ניתן לבקר וללכת כ-135 מטרים בתווי המנהרה, שבה מים זורמים עד מעל לברכיים של אדם בוגר.

האתר נמצא ליד הישוב אלעזר ופתוח בימי חול (סגור בשבתות ובחגים), בתשלום. כדאי להצטייד בפנס. טל' 02-9935133.

אמת הביאר בגוש עציון. רון פלד, צילום מסך
הורדוס חפר את המנהרה שתוביל מים לבריכות שלמה, ומשם לי-ם. אמת הביאר בגוש עציון/צילום מסך, רון פלד

מנהרות הכורים, תמנע

הטיול בפארק תמנע הוא מסע בן 3,000 שנה לאחור, תוך גילוי הסודות הכמוסים של מכרות הנחושת העתיקים בעולם. המנהרות הן, למעשה, מחילות כרייה שנחצבו על ידי המצרים כדי לאפשר להם להגיע למכרות דרך אלפי הפרים הפזורים בשטח. הגישה לחלק מהן נעשית בזחילה הרפתקנית המעצימה את חווית הביקור במקום.

בפארק מסלולי טיול ברגל, ברכב ובאופניים בהם גם סיורים שקיעה (שלישי-רביעי עד 20.8) המעצימים את יופיו של הפארק ושל פסלי הטבע שנוצרו במשך אלפי שנים על ידי הגשם והרוחות. המסלול כולל טיפוס על סולמות חצובים בסלע המעפילים לקשתות האבן, הליכה בקניון חולי, מעבר בנקיקים צרים וזחילה במנהרות לתוך המכרה. עוד בפארק: מיצג "ממלכת הנחושת", תאורת לילה מרהיבה, שייט באגם ומתחם קמפינג.

פארק תמנע, הערבה הדרומית. טל' 08-6316756, בתשלום.

מנהרת הכורים פארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מחילות כרייה שנחצבו כדי להגיע לנחושת. מנהרת כורים בפארק תמנע/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מנהרות עין עברונה (פוגארות), הערבה הדרומית

הפוגארות (בארות שרשרת בערבית) הן מערכת השקיה שמחוברות זו לזו במנהרה תת קרקעית. הפוגארות של עברונה נחפרו בתקופה הערבית הקדומה ושימשו לאגירת מי שטפונות מהרי אילת והובלתם לחקלאות, והיו סוג של אקוודוקט תת קרקעי. אם תגיעו למקום מצוידים בפנסים, תוכלו לרדת לפוגארות בסולם דרך פיר אחד, ללכת כ-40 מטר במנהרה ולצאת מהפיר השני.

עוד במקום: דקלי הדום, עצי דקל מיוחדים ונדירים לאזור, שרידי חוות חקלאיות ובריכת מלח בה חיה בהרמוניה מדברית להקת פלמינגו ורודה ואפורה. טיפ שלנו - תגיעו לשמורה לקראת שקיעה אז קרני השמש אחרונות מאדירות את יופיו של המקום ושל הרי אדום.

עין עברונה. הגעה: מכביש הערבה, כ-22 ק"מ צפונית לאילת פונים ימינה בשילוט וממשיכים בדרך העפר. ללא תשלום.

פוגרות עין עברונה בערבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מנהרות שתפקידן לאגור מי שטפונות מהרי אילת. פוגרות בעין עברונה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully