וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשה משכרת: כשמלון ויין נפגשים

כשמלון שנקרא "כרמים" נמצא באזור שנקרא "קריית ענבים" ומסביבו אין סוף גפנים - לא פלא שמכל זה ייצא יין. ביקור במלון היין הראשון בישראל, שלראשונה מציע סוף שבוע שכולו יין וכמעט שום מילה על עפיצות, פירותיות ופלצנות

ענבים כרם יקב עגור. צילום: זיו ריינשטיין,
התנאים של הרי יהודה יוצרים את ארץ היין באזור. כרם ביקב עגור/צילום: זיו ריינשטיין

ב-1940 החליטו חברי קיבוץ קריית ענבים להקים בית מרגוע בקיבוץ, וכבר באותו הקיץ התארחו בו כ-300 נופשים שהתרגעו אל מול הנופים ההרריים של ארץ היין בחבל יהודה.

עשרות שנים לאחר מכן, ביוני 2013, נפתח על בסיס אותו בית הארחה מלון כרמים של רשת ישרוטל, שמתווסף לקונספט ייחודי כמו בשאר מלונות הרשת ("יערות הכרמל" ו"בראשית") ומציע חופשה קצת אחרת שסובבת סביב יין.


עוד טיולים מיוחדים בוואלה! תיירות:
קרני חיטין: טיול אל הקרב הגורלי של ארץ ישראל
חלום ליל קיץ: 10 אטרקציות מגניבות לאור ירח
לא ג'יפה - ג'אפה: כל הסיבות להגיע לנמל יפו


אבל ב"כרמים" לא המציאו את נושא היין. בהרי יהודה נטעו גפנים כבר מימי אבותינו. כך, למשל, ברכת יעקב אבינו לבנו, יהודה, שעל-שמו אותו רכס הרים פורה, עוסקת, איך לא, ביין: "אֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירֹה, וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ; כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשׁוֹ, וּבְדַם-עֲנָבִים סוּתֹה. יב חַכְלִילִי עֵינַיִם, מִיָּיִן; וּלְבֶן-שִׁנַּיִם, מֵחָלָב". בברכה זו מברך יעקב את יהודה, שאזורו יהיה כה עשיר בגפנים, עד שיוכל לכבס את בגדיו ביין.

ובאזור שבו מגדלים את מיטב הגפנים של ארץ ישראל, ובסמוך לקיבוץ ששמו קריית ענבים, אין תמה איפוא, שגם מלון יישא את השם "כרמים" ויתעסק ביין. כך נוצר לו קונספט של סוף שבוע ייחודיים במלון, המציע לאורחים חבילת נופש של שלושה ימים שכולם על טהרת היין ושריגיו המתפתלים לנושאים סביב יין. כל זוג מ-20 הזוגות שנרשמו לסופ"ש נפרד מ-5,500 שקלים. אמנם לא זול, אבל במחיר כלולות שתי ארוחות בוקר וערב, וכמובן השתתפות בכל הסדנאות ומתקני המלון.

הר יהודה מבט מ מלון כרמים. צילום: זיו ריינשטיין,
שקיעה על הרי יהודה וקריית ענבים. מבט ממלון כרמים/צילום: זיו ריינשטיין
בריכה מלון כרמים. צילום: זיו ריינשטיין,
בין "לחיים" ל"לחיים", אפשר גם לנוח. הבריכה במלון כרמים/צילום: זיו ריינשטיין

"יין טוב הוא יין שטעים לך"

הלו"ז בסופ"ש היין מתחיל בארוחת ערב חגיגית ביום חמישי, שבה "רק" שבע מנות ראשונות, ביניהן סאשימי סלמון טרי, סלט ירוק בעיטור ענבים ופירות אדומים ושאר דליקטסים מיוחדים. כמובן שבין לבין נשפך היין כמים, וייננים מיקבים בהרי יהודה מסבירים על הנוזל שאותו שותים המסובים לשולחן.

האורחים שהגיעו לסופ"ש כזה הם זוגות בגילים של 60-40, לא אנשי יין ברובם, אלא חובבים שאוהבים לפתוח פה ושם בקבוק עם חברים, או בארוחת ערב. הגברים נצפו בחולצת כפתורים, ספורט-אלגנט, ואילו הנשים התהדרו בשמלות ערב. אם אתם אנשי יין מקצועים - זה לא המקום בשבילכם.

הייננים שפוגשים במהלך הארוחה מאוהבים ביין ועושים לו האנשה, כאילו היה אדם שרק נולד. "יין הוא כמו תינוק, מגיח לעולם, מגלה אותו, יש לו התנהגות משלו", תיאר ניר שחם מיקב שורק, את הרוזה 2013 של יקב עגור שהיה בכוסות האורחים על ההתחלה. ואילו שוקי ישוב, היינן של יקב עגור, אמר את הדבר, שלטעמי, הכי חשוב על יין. "יין טוב הוא יין שטעים לך", אמר. לדבריו, "יין צריך לספר סיפור, שיהיה מסקרן, מורכב ומתפתח". תינוק, כבר אמרנו?

ארוחת הערב הסתיימה לא לפני ששיירת השפים והסומלייה יצאו אל "אולם גפן" ,שבו התקיים האירוע, ואת פניהם קיבלו מחיאות כפיים של אורחים שבעים ומעט מבושמים.

סדנת יין במלון כרמים. צילום: זיו ריינשטיין,
להפעיל את כל החושים. סדנת יין במסגרת סופ"ש משכר/צילום: זיו ריינשטיין

לקנח עם דבש

למחרת, אחרי ארוחת בוקר (ללא יין), יצאנו לסיור ביקבים של הרי יהודה, שבכל שנה מארח את פסטיבל היין של מטה יהודה. בין היקבים שנדגמו: יקב עגור, יקב עמק האלה ויקב צובה שמעט צפונית אל השניים הראשונים. בכל יקב טעמנו מספר יינות, עם דגש מיוחד והסברים על התאמתו לארוחה קלילה, בשרית, דגים או גבינות. לדוגמה, "קסם" (ראשי תיבות של קברנה סוביניון ומרלו) של יקב הבוטיק עגור, הוא יין אדום קליל יחסית, שמתאים לארוחות צהריים וערב ומומלץ לשתות אותו מעט קר. "תשכחו מהמושג הזה של 'טמפרטורת החדר'", אומר שוקי מעגור שמייצר יין כבר 16 שנים. לדידו, יין צריך לשתות כך שיהיה טעים, נוח ונעים.

משם חזרה לכביש 38 ונסיעה של כ-10 דקות אל קיבוץ נתיב הל"ה. שם הוקם ב-1998 יקב עמק האלה, שמייצר כ-250 אלף בקבוקים בשנה, ביניהם של סוביניון בלאן 2013 (שהולך עם גבינות ודגים או אוכל מתובל אסייתי והודי). ליקב מרכז מבקרים וכ-40 אחוזים מתפוקתו מיוצאת לארה"ב, אירופה ואפילו יפן.

ולמי מהאורחים שעדיין לא השתכר, חיכתה מכת המחץ בטעימות של יקב צובה, וכל זאת עוד לפני ארוחת צהריים. הדרך ליקב צובה היא מהיפות שיש בחבל זה של הרי יהודה. כביש 395 המתפתל מזרחה בואכה לעין כרם, ובעיקר מראות הגפנים השתולים המשוועים לבציר בימים הקרובים, מקבע את העובדה שאכן זוהי ארץ היין של אבותינו. יין הדגל של יקב צובה הוא "מצודה" (קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק), שהוא יין אדום מצוין שמתאים כמעט לכל אירוע או ארוחה. לאוהבי יינות קינוחים, כדאי לטעום את "קינוח לבן" (כמה פשוט), שהוא יין מתוק עם טעם של דבש, תאנים ומשמש, המיוצר מ-100 אחוזים של ענבי שרדונה.

יין יקב צובה. צילום: זיו ריינשטיין,
כל יקב והייחוד שלו. אחת המשתתפות בטעימות ביקב צובה/צילום: זיו ריינשטיין
טעימות יין יקב עמק האלה. צילום: זיו ריינשטיין,
טעימת יינות ביקב עמק האלה/צילום: זיו ריינשטיין

סערה בכוס יין

ומה עם קצת בטן-גב במלון? אז אל תדאגו. בין טעימת יין לסדנת טעימות כזו או אחרת, יש גם זמן לתת ליין לשקוע בבריכה היפהפייה של "כרמים", או פשוט להסתלבט על אחד מכיסאות הנוח בבוסתן הסמוך וגם לשים את הראש לכמה שעות טובות בחדר - בכל זאת, היין ייתן בכם את אותותיו.

לאחר "שלפ-שטונדה" בריא, תוכלו להתעורר לסדנת טעימות וינותראפיה שבה תגלו, ובמיוחד הנשים שהיוו 90 אחוזים ממנה וגם כמה גברים ש"הנשים שלחו אותם", שליין (מי היה מאמין) יש גם תכונות שמתאימות לאנטי-אייג'ינג. מסתבר, איפוא, שמרכיבי היין חודרים עד לשכבת ההיפודרמיס ועוזרים למנוע קמטים בעור, קמטי הבעה בעיניים והוא מצוין לנשים וגברים כאחד. בסדנה מסבירים, שעם השנים ישנה ירידה בכמות הפרוגסטרון והטוסטסטורון, כמו גם צניחה של האלסטין והקולגן שאחראים על מתחית העור והנפח שלו. ממש כמו ענב ששמים בשמש עד שהופך לצימוק.

ולקינוח של אותו יום - סדנת יינות קינוח. בסדנה תלמדו על יינות הקינוח השונים, בדרך כלל יינות מתוקים, גוורצטרמינר, מוסקט ואחרים שמשמשים כדז'סטיף לכל ארוחה שמכבדת את עצמה. אבל הסדנה החווייתית ביותר תתרחש רק בשבת, ביומו האחרון של הסופ"ש המשכר שלכם, שעד כה בוודאי יהיה ראוי לתואר זה. "סערה בכוס יין", כך מכונת הסדנה שמעביר העיתונאי ומומחה היינות טל גל כהן, שרכש את השכלתו על יין באוסטרליה ולאחרונה אף מונה לשגריר היין של ישראל בעולם.

הסדנה מתמקדת בחושים שלנו. "כשטועמים יין, צריך לקחת עוד שנייה ולתת לו את תשומת הלב ולחשוב מה אנחנו טועמים", אומר כהן. הוא מסביר שעם חוש הראייה צריך לראות את צבעו של היין, שהוא לא מחומצן או לא צלול (בלבן). בחוש הריח יש להריח את הארומה הראשונה, כמו שמריחים קפה טרי. להריח את הארומה השנייה - הפירותיות של היין, וגם את הארומות השלישית (ארומת הבוק?ה) של היין שהתיישן בבקבוק. חוש הטעם חשוב מאוד אף הוא, למרות ש-90 אחוזים ממה שאנחנו חושבים שהוא טעם - הוא בעצם ריח, כלומר ארומות. לא מאמינים? קחו פיסת לחם, אטמו את האף ותנגסו וחשבו איזה טעם יש לו. בבת אחת שחררו את האטימה ופתאום הטעם חוזר לפה. כלומר, לאף חשיבות מכרעת לטעם באוכל ובמשקאות שלנו.

בסדנה תקבלו כיסוי עיניים ותטעמו דברים שונים, וכמובן גם יין, ותלמדו לזהות את הטעמים והריחות שיש ביין, כמו קינמון, חמאה ופירות שונים. ואם אחרי הסדנה הזו עדיין לא הפכתם שיכורים - כנראה שנכשלתם במבחן הטעימה, ותיאלצו לבוא לסוף שבוע משכר נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully