וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לי-ם: טיול בין אתרים על כביש מספר 1

16.4.2014 / 9:12

בדרך לירושלים ישנן אין-ספור נקודות טיול שכדאי לעצור בהן. החל מאתר לטרון שבו לחם אריק שרון ז"ל, עבור בדרך בורמה הנוסטלגית וכלה בחומוס מצוין באבו גוש. הצעה לטיול בדרך העולה מזרחה

אבו גוש. איציק שוויקי,
אחת מנקודות הטיול והקינוח של סופו. הכפר אבו גוש/איציק שוויקי

המסלול:
לטרון
אנדרטת גדוד 32
מצפה הראל
דרך בורמה
החאן של שער הגיא
נווה אילן הישנה
אבו גוש

משך המסלול: 5-6 שעות

בדרך לירושלים על כביש 1 ניתן לעצור לארוחת בוקר בלטרון בחניון שליד פונדק אסא הצמוד לתחנת דלק פז. לאחר ההתרעננות נחזור לכביש 3 (בצומת המרומזרת שליד המנזר), ניסע כשני קילומטרים לכיוון צומת נחשון ונצא לכיוון היישוב נווה שלום. לאחר כ-300 מטר נגיע לשילוט המפנה לאנדרטת גדוד 32. נרד שמאלה על דרך האפר המובילה לאנדרטה, המתארת את סיפורו של הקרב הראשון לכיבוש מתחם לטרון, בו נטל חלק גדוד של חיילי חיל רגלים מאזור השרון של חטיבת אלכסנדרוני. בין המשתתפים בקרב זה היה האלוף אריאל שרון ז"ל, שנפצע במהלכו בצורה קשה.

בהמשך הסיור חזרו אל כביש 3 והמשיכו שמאלה לכיוון צומת נחשון, שם פנו שמאלה לכביש 44 המוביל לבית שמש. לאחר מספר קילומטרים שוב נפנה שמאלה בשילוט לעבר מצפה הראל, הנמצא בפתחה של דרך בורמה. במצפה שולחן חול גדול המתאר היטב את הטופוגרפיה והדרכים שהיוו מנת חלקם של העוברים במקום ב-1948. נמשיך לכיוון מזרח על הדרך הכבושה, היא דרך בורמה, ניסע לאורכה, נעלה במעלה התאנים ונגיע לצומת T. שם נחנה את הרכב ונתקדם רגלית בדרך העפר כ-100 מטרים עד שנגיע לפיתולי הסרפנטינות. דמיינו לעצמכם את הקושי הרב שבו נתקלו כלי רכב שנאלצו לעבור כאן בתקופת מלחמת העצמאות, בשל חסימת הכביש לירושלים באזור לטרון ושער הגיא.

נווה אילן. איציק שוויקי,
חאן עות'מאני עתיק בתהליכי שימור. נווה אילן/איציק שוויקי

לאחר מכן חזרו לרכב והמשיכו על פי השילוט של "דרך בורמה" לנסוע בדרך הכבושה עד הגיעכם לכביש בית שמש-שער הגיא (כביש 38). פנו שמאלה לכיוון שער הגיא. המשיכו ישר, אך אל תפנו ימינה לכיוון ירושלים אלא המשיכו אל תוך החניון של החאן של שער הגיא. במקום תצוגה של שלדי כלי הרכב שנפגעו בדרך לירושלים ובהחלט מומלץ לעצור שם לכמה רגעים.

לאחר מכן פנו שמאלה לכביש מספר 1 המוביל ירושלים וסעו עד מחלף עין חמד. צאו במחלף ימינה ומיד שמאלה. נגיע אל כיכר גדולה ונמשיך בפנייה לכיוון אבו גוש. נחצה את הכפר, נעבור ליד תחנת הדלק אלביס וליד אולפני הטלוויזיה של נווה אילן ונמשיך ישר עד שניכנס לתחומי המושב ולאחר כ-400 מטר נגיע לנווה אילן הישנה.

מימיננו נבחין בגבעה גבוהה עם אנטנה, נעצור את הרכב, נעלה בזהירות בשביל ובמדרגות העולות לראש הגבעה. במקום שרידי עמדות מתש"ח, ומבנה חאן עות'מאני עתיק שנמצא בתהליכי שימור. מפסגת הגבעה נגלה נוף מרהיב לכל עבר, אך יש להיזהר מבורות ולהשגיח היטב על הילדים.
לאחר מכן, חזרו לאבו גוש וסיימו את היום בצורה המושלמת והמשביעה מכולן - ניגוב חומוס באחת מאינספור המסעדות המצוינות במקום. בתיאבון.

פרטים נוספים על סיורים ואירועים באתר המועצה לאתרי מורשת בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully