וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורים בבני ברק: הילדים רוצים להתחפש לחיילים

דורית ברק

16.3.2014 / 11:03

עת מגיע חג המסכות לובשת העיר הדתית צבע, עקרות הבית תופרות את התחפושות לילדים, משלוחי המנות מחולקים ברחובות והתחפושת הפופולרית היא דווקא של קצין בצה"ל, למרות שבגנים אוסרים על כך. ליהודים היתה אורה ושמחה

תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. עוזי ברק, מערכת וואלה! NEWS
תושבי בני ברק בתחפושת משותפת/מערכת וואלה! NEWS, עוזי ברק

בילדותי הרחוקה בעיר בני ברק, שבועות לפני פורים, התחילה קדחת ההכנות במטבח, כרקיחת ליקרים וריבות תוצרת עצמית, מילוי אוזני המן בפרג ובאגוזים, ואפיית עוגות במגוון שלרביבה לסיליה למתוקה לפסקל וליתר חברותיהן נותר עוד מה ללמוד.

לאמהות - לעקרות הבית - היה חשוב מאד להצליח בהכנת המגדנות, שכן "משלוחי המנות" של התקופה ההיא היו כולם תוצרת בית, ולפי טעמם וצורתם של המעדנים ששלחת, נקבע מעמדך בעיני השכנות בסביבה הקרובה.

עם "ירידת הדורות", כמעט ולא נותר זכר למשלוחי המנות תוצרת בית, אם בגלל הכשרויות השונות בין השכנים והמכרים, וכמובן כדי להקל על העושות במלאכה (מקרי שיום האשה נקבע לחודש בו חל חג הפורים?!)

המהדרים, ירכשו מיני מתיקה באריזות סגורות, מוצרי צריכה או יינות שאפשר יהיה להנות מהם גם בפסח הנושף בעורפנו, מוצרי אריזה למיניהם, יקדישו חשיבה לקונספט אחיד כצבע או נושא מרכז למשלוח המנות ויקדישו מספר לא מבוטל של שעות לעיצוב ולאריזה. ומי שאין זמנו בידו, יעבור באחת ממאות החנויות בבני ברק המציעות מגוון אין סופי של מארזי משלוח מנות, בהן כל אחד ימצא את מבוקשו בהתאם למחיר, לתוכן, לעיצוב, להכשר או לכל הנתונים גם יחד.

תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. עוזי ברק, מערכת וואלה! NEWS
הקידמה בענף התחפושות חדרה גם לבני ברק. בוב ספוג חזר בתשובה/מערכת וואלה! NEWS, עוזי ברק
תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. עוזי ברק, מערכת וואלה! NEWS
המככבות: גיבורי העולם היהודי. ילדי בני ברק בתחפושת/מערכת וואלה! NEWS, עוזי ברק

החפץ לטייל בין דפי סיפורו של שלום עליכם "משלוח מנות", יגיע לבני ברק בעיצומו של יום הפורים. ילדים ומבוגרים נושאים מגשים מהודרים, חולפים ברחובות לקיים מצווה זו, מארבע מצוות היום. לעומת הסיפור הידוע, ב"ה שמצבו הכלכלי של רוב הציבור שפיר, והשליחים - שלרוב הם בני המשפחה - לא ייאלצו לפתוח את המשלוח להשביע רעבונם. הילדים מתנדבים בשמחה לשאת את המשלוחים ליעדם, שכן כל שליח מקבל טיפ, מעין "דמי פורים", ובסיכומו של יום אפשר לצאת ברכוש גדול...

בבית כל משפחה בני ברקית המכבדת עצמה, מצוי "ארסנל" תחפושות לילדים, שבמשך השנה היה גנוז ב"בוידם", וכשבוע לפני החג, הורד לקול מצהלות הילדים. תופרות הבית, הלוא הן האמהות, נכנסו לפעולה זריזה והתאימו חלקי תחפושת לכל אחד מילדי המשפחה, בהתאם לגודלו הפיזי, למינו, ולא תמיד בהתחשב בהעדפתו האישית. היה נפתח סחר מכר בין העוסקות במלאכה: גלימת נסיך תמורת כתונת נסיך, שרביט תמורת כתר מלכות וכדומה. והתחפושות, כולן צנועות היו, במראה ובדמיון. רובן שאולות מעולמה של מגילת אסתר, אם כי לעתים הפליגו גם לעולמות רחוקים ונתנו פורקן למאווי לב נסתרים של ילדי בני ברק החרדים, שפעם בשנה יכלו להגשים משאלת לב ולהיות: קאובוי, שוטר, חייל והשווה מכל - קצין בצה"ל!

הקידמה בענף התחפושות חדרה גם לבני ברק, וכיום יש היצע ענק של תחפושות ילדים למכירה בחנויות ובשווקים המיוחדים לפורים, שהעיר מציעה. התחפושות יפות, בוהקות ונוצצות. ובנושא התחפושות, התחושה כאילו עמד הזמן מלכת, וברוך אתה בבואך אל ה"שטעייטל", העיירה.

אין דמויות של גיבורי על ויתר גיבורי סדרות דמיוניות, קומיקס וטלוויזיה. התחפושות המככבות: גיבורי העולם היהודי: "הטובים" ממגילת אסתר ומהתורה. כל ילדה בשלב כלשהוא בחייה, תהיה אסתר המלכה ונגזרותיה כמלכה, נסיכה, כלה וכדומה (השמלה מתאימה לשלל האופציות). כל ילד יהיה צדיק הלבוש בבגדי תכלת כמרדכי היהודי, ואם יחוש צורך בסמלי סטטוס של מלכות ושליטה, יהיה אחשוורוש.

אפשר להתגאות בחסידות של האבא ולהקדים במספר שנים את חבישת ה"שטריימל" - כובע הפרווה, שאף ישתלשלו ממנו צמד פאות מסולסלות, ואף זו הזדמנות להגשים משאלות נסתרות ולהקדים ולהיות רב גדול, רבי, מורה הוראה או מגיד שיעור.

תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. עוזי ברק, מערכת וואלה! NEWS
תחפושות לפורים של תושבי בני ברק/מערכת וואלה! NEWS, עוזי ברק
תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. שוקי לרר, מערכת וואלה! NEWS
טוויטי אבא וטוויטי תינוק/מערכת וואלה! NEWS, שוקי לרר

בשנה זו לצערי, כשהמצב החברתי בעם ישראל נפיץ, יצאה הנחייה בקהל החרדי, שלא לאפשר לילדים להתחפש בגנון האהוב עליהם - לחיילי צה"ל. אישית, צר לי שראשי הציבור מערבים פוליטיקה בימי החג היהודיים. כשאני מטיילת בעיר עם חיילי צה"ל לובשי מדים, הם זוכים ללחיצות ידיים אמיצות ולברכות בפנים מאירות מפי האוכלוסייה. אך כוחה של פוליטיקה, חזק מכל...

ואפרופו פוליטיקה - אפשר שהיורש האולטימטיבי למרן, הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהלך לעולמו לפני חודשים אחדים, ימצא בקרוב - זו תהיה התחפושת המובילה השנה במגזר החרדי, מזרחי ואשכנזי כאחד.

כילדה, פחדתי מבחורי הישיבה שנכנסו בפורים בקבוצות גדולות לבתים, ותוך שירה וריקוד חלפו על פני חדרי הבית, ויצאו עם מתן תשורה צנועה ושתיית "לחיים" עם בעל הבית. חששתי שמישהו מהם לא ימצא את דרכו החוצה. כיום זוהי אחת מהחוויות המרשימות של חג הפורים.

עוד ברחובות הצוהלים ניתן להבחין בחבורות מבני הישיבות השונות הנבדלים אלה מאלה בבגדים השונים, אלה לבושים בבגדי משמרות המלכה והאחרים לבושים בבגדי חיילי משמרות המהפכה, ועוד רבות התלבושות כיד הדימיון הטובה עליהם.

אני נוהגת להזמין אלי הביתה חבורות משתיים-שלוש ישיבות, לזמן משתה הפורים. לשמחת ליבם של האורחים, נכנסת לביתי, כמו לרוב בתי העיר, חבורה נמרצת של בחורים, על לבושם הצבעוני המתוכנן והמוקפד, על כלי הנגינה המאולתרים שידיהם, והתרבושים ושאר כובעים שבראשיהם. הם פוצחים בשירה אדירה הסוחפת עימה את כל בני הבית. לקול מחיאות הכפיים הם רוקדים ושרים משירי הפורים ומגבירים את השמחה בבית ובחדרי המדרגות, לשם נקבצים שכנים וסקרנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניתן להבחין בחבורות מבני הישיבות השונות הנבדלים אלה מאלה בבגדים השונים/מערכת וואלה!, צילום מסך
תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. שוקי לרר, מערכת וואלה! NEWS
תחפושות של ספרי הלכה אצל הציבור החרדי/מערכת וואלה! NEWS, שוקי לרר

יש חודש עד פסח להתאושש מההאנג-אובר

"נשות חיל" הבני ברקיות, וודאי ששכנותיי היקרות, נערכות כבר משלהי חנוכה לסעודת פורים. יש לזכור, שסדר היום גדוש ועמוס במיוחד, ולכך חייבת להיות היערכות וארגון ראוי מבעוד מועד. עם בוקר, השכמה לבית הכנסת לשמוע קריאה שנייה (קריאה ראשונה בליל החג) של מגילת אסתר, הלבשת הילדים בתחפושות, ארגון "מפעל" משלוחי המנות, וטרם נוטה היום להעריב - נאספת המשפחה המורחבת ל"סעודת פורים".

זהו חגם של הממולאים. הקרפלעך - אותם כיסוני בצק הממולאים בבשר, כרוב ממולא - עלי כרוב הממולאים בבשר ובאורז - זמן רב לפני פורים ניכרת מצוקת ראשי כרוב יפים בחנויות הירק בבני ברק, וכמובן דגים. אמנם גפילטע פיש - הדג הממולא המזרח אירופאי חוצה מגזרים בבני ברק - אך לא יפקד מקומם של תפריטים מעודנים. שם יככבו דגי סלמון ואחרים, פלטות של דגים כבושים ומעושנים (רעיון צובר תאוצה למשלוח מנות).

בין מנות הדג למנות הבשר לוגמים מרק זהוב ועוברים למנות הביניים המופלאות, המהוות פתיח למנות הבשר המצויינות. וכמובן, בין מנה למנה, ועם כל מנה, הקפדה על אחת ממצוות החג: חייב אדם לשתות עד שלא יבדיל בין המן למרדכי! ויש הלוקחים דברי חז"ל אלה כפשוטם, ומפריזים ושותים מעבר לשמחת המצווה. למזלם, נותר חודש להתאושש מההאנג-אובר, עד לארבע כוסות בליל הסדר.

תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. שוקי לרר, מערכת וואלה! NEWS
ולא שוכחים גם לקרוא את המגילה. בית כנסת בבני ברק/מערכת וואלה! NEWS, שוקי לרר
תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. שוקי לרר, מערכת וואלה! NEWS
אפילו המכוניות זוכות לתחפושות. רחובות בני ברק העליזים/מערכת וואלה! NEWS, שוקי לרר

וכשהיין ממלא את הכוסות, ועולה על כל לשון, גם השמחה עולה על גדותיה וקולות שירה אדירים בוקעים מכל בית, בידיעה ובביטחון שעם ישראל ימשיך להתגבר על כל אויביו, כבימי אחשוורוש.

ובין משלוחי המנות והסעודות המפוארות, נותר הציווי המפורש במגילת אסתר, להרבות במתנות לאביונים. גדולי הדור יוצאים מידי שנה בקריאה לתושבים, שימעיטו במשלוחי המנות ויפחיתו מסעודתם, כדי שירבו בצדקה ויתרמו וישמחו את מי שאין לו.

רבים תורמים דמי סעודת פורים ישירות לבתי תמחוי בעיר כ"בית התבשיל", המספק ארוחות חמות מידי יום חולין וחג למי שנכנס למקום, ללא בדיקת זהותו וזכאותו. אביונים רבים מתקבצים בפורים ברחובה הראשי של בני ברק ובקירבת בתי הכנסת, והורים עם ילדיהם מכינים מטבעות ועוברים ומחלקים ביניהם.

אנשי עמותות וצדיקים רבים עומדים במשך חג הפורים בלב הרחובות הסואנים בבני ברק ומתרימים את העוברים והשבים לצורך העניים, להביא מעט משמחת החג לרעבים ולנצרכים. הצורך גדול, ובעוד מספר שעות, עם תום חג הפורים, תתחיל הספירה לאחור לקראת המועד הבא עלינו לטובה, חג הפסח.

פורים שמח.

דורית ברק היא בת למייסדי העיר בני ברק ומארגנת סיורים חווייתיים בעיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully