וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפ טיול: מבוך המערות של בית גוברין

23.7.2010 / 15:48

מבוך ענק של אולמות וחללים גדולים מתחת לפני הקרקע - הצעה לטיול הרפתקני ומרתק בארץ בבית גוברין

מערכת וואלה!

הגן הלאומי בית גוברין משתרע על פני כ-5,000 דונם, ושוכן בלבה של שפלת יהודה; אזור גבעות מתונות שמתנשאות לגובה של כ-400 מטרים מעל פני הים. גבעות השפלה בנויות בעיקרן מסלעי קירטון. תכונותיו המיוחדות של הסלע הטביעו את חותמן על דמותו של האזור. הסלע רך, אך עמיד יחסית לבליה, ועל כן כבר בימי קדם חצב האדם באזור מערות לשימושים שונים ומגוונים: מחצבות, מערות קבורה, מחסנים ובתי מלאכה, מחילות מסתור וגידול יונים. שכבת הקירטון הרכה מכוסה בדרך כלל בקרום סלע קשה יותר, המכונה נארי. עובייה של שכבת הנארי אינו עולה על שני מטרים. בדרך כלל נהגו לחצוב פתחים קטנים בשכבת הנארי הקשה והרחיבו את המערות בשכבת הקירטון הרכה שמתחת לה.

גן לאומי בית גוברין, מציע מסלול מרכזי מגוון של מערות, שראשיתו במערת קולומבריום (מערת גידול יונים) וסופו במערת קבורה צידונית. בדרך ישנן מערות ייחודיות כמו מערת בית בד, בתי מגורים מתקופות שונות וגולת הכותרת - מערת מבוך ובה מאגר מים מרשים.

את המסלול ניתן לעשות בהליכה בשביל מסודר, עם מפה הניתנת בכניסה לאתר, או בעזרת הקפצת רכב מנקודה לנקודה.

קצת רקע

בבית גוברין ובסביבתה נחצבו מאות מערות, חלקן כמערכות מורכבות ומרשימות מאין כמותן, שיוצרות מבוך ענק של אולמות וחללים גדולים מתחת לפני הקרקע. במקום הגבוה בגן הלאומי מתנשא תל מרשה, בו שכנה עיר ביהודה, שאותה ביצר המלך רחבעם בעקבות מסעו של המלך המצרי פרעה שישק: "ויבן ערים למצור ביהודה… ואת גת ואת מרשה ואת זיף" (דברי הימים ב יא, 8).

העיר הגיעה לשיא פריחתה בתקופה ההלניסטית (מאות 2-3 לפסה"נ). בתקופה החשמונאית כבש יוחנן הורקנוס את העיר וגייר בכפייה את תושביה. בתקופה הרומית נטשו התושבים את תל מרשה והקימו סמוך לו את העיר בית גוברין, שהפכה לבירת חבל אדומיאה המערבית.

בית גוברין היה מקום חשוב גם בתקופה הצלבנית. אנשי הכפר הערבי בית ג'וברין, שנטשו אותו בתקופת מלחמת העצמאות, ניצלו את הקירות החסונים של המבצר כדי להשעין עליהם חלק מבתיהם.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

חשוב לדעת

איך מגיעים: מול קיבוץ בית גוברין על כביש בית שמש - קריית גת.

שעות פעילות: אפריל-ספטמבר: 08:00-17:00, אוקטובר-מרץ: 08:00-16:00. בימי שישי 08:00-15:00.הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה.

אטרקציות לילדים: מערות תת קרקעיות.

לא לוותר: מערת הקבורה הצידונית, האמפיתיאטרון היחיד בארץ הפתוח לקהל.

מה עוד: חנות מזכרות, מערות לאירועים. "פקחים צעירים"- תוכנית "פקחים צעירים" מזמינה אתכם לצאת למסע משפחתי של שאלות ותשובות בין המערות. (לרכישה באתר או להורדה באתר האינטרנט).

רוצים לגוון את הביקור?

עששיות במערת המבוך
הרפתקה המתרחשת מתחת לפני הקרקע באווירה לילית וקסומה, במערות גן לאומי בית גוברין. נבקר במערכת מערות שונות ומגוונות שבה בורות מים, קולומבריום, בית בד ועוד הפתעות. נסיים בתצפית על גרמי השמים ונקנח בתה מצמחי הגן.
היכן: גן לאומי בית גוברין
מתי: כל חמישי במהלך יולי
בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" - 3639*

במקום דרוך, קדימה שתה
פעילות חווייתית המתחקה אחר תהליך הכנת היין במרכז אזור היין של השפלה. נבקר בגת, נלמד את רזי המשקה המשמח, נדרוך על ענבים ואפילו נייצר לנו יין משלנו, נרים כוסית ונשתה לחיים. הסיור משלב גם את מערות בית גוברין.
היכן: גן לאומי בית גוברין
מתי: שישי 23.7
בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" - 3639*

תיאור מסלול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

ארץ 1,000 המערות
סוג מסלול: מעגלי, הלוך חזור
נקודת התחלה: בגן הלאומי הסמוך לקיבוץ בית גוברין
נקודת סיום: בגן הלאומי הסמוך לקיבוץ בית גוברין
אורך המסלול: 2 ק"מ
משך הטיול: 1-5 שעות
דרגת קושי: קל
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים
מחיר: מבוגר 25 ¤, ילד 13 ¤
טלפון לבירורים: 08-6811020

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully