וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנת שיא - למשבר עמוק: מצב התיירות בישראל

24.7.2014 / 9:55

אובדן ההכנסות לתיירות בארץ בשל המבצע בעזה, יגיע ברבעון השלישי השנה (יולי-ספטמבר) ליותר מ-2.2 מיליארד שקלים! מתוך זה, הפגיעה במלונות צפוייה להיות יותר מ-500 מיליון שקלים. כך התדרדרנו לאחת משנות השפל בענף התיירות

משבר הטיסות: חברות זרות יוכלו לנחות בנמל עובדה. אבי כהן
החברות הזרות שביטלו טיסות, השאירו גם את המלונות ריקים. נתב"ג/אבי כהן

היינו שם רק לפני זמן קצר: בדרך לשנת שיא בתיירות הנכנסת לישראל. אבל תוצאות חצי השנה הראשונה של שנת 2014 בבתי המלון, שהתפרסמו השבוע, מלמדות על הדרמה הגדולה שחווה תעשיית התיירות: משנת שיא - למשבר עמוק.


עוד על התיירות בצל "צוק איתן":
שמיים סגורים: למי אכפת מכמה נוסעים ישראלים?
אפקט 'צוק איתן': דילים בארץ ולחו"ל במחירי רצפה
חברות תעופה זרות מפסיקות לטוס לארץ בשל המצב הביטחוני


16% עלייה בלינות התיירים נרשמו בחצי השנה הראשונה של שנת 2014 לעומת אותה התקופה בשנת 2013, כך עולה מנתוני המחלקה הכלכלית בהתאחדות המלונות בישראל. על סמך הנתונים החצי-שנתיים הללו, צפוי היה ששנת 2014 תסתיים עם מספר שיא בלינות התיירים כ-11 מיליון לינות (יותר מאשר בשנת השיא הקודמת 2008, שבה נרשמו 10.2 מיליון לינות תיירים בבתי המלון).

במחצית הראשונה של השנה (בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2013), הסתכמו לינות התיירים בארץ בכ-5.5 מיליון לינות, (16%+ לעומת התקופה המקבילה אשתקד), בעוד לינות ישראלים הסתכמו בכ-5.5 מיליון (ללא שינוי). סך הכל לינות (תיירים + ישראלים) הסתכמו ב-11 מיליון (8%+).

מלונות תל אביב חוף הים חופשה מלון. ShutterStock
עד יולי לא היה אזור מלונאות בארץ שלא נהנה מצמיחה. מלונות בתל אביב/ShutterStock

"בתחילת המבצע היינו אופטימיים, כעת כבר ברור היקף המשבר"

אולם החל מחודש יולי, עם תחילת המשבר עם רציחתם של שלושת הנערים הישראלים על-ידי חמאס, החלה צניחה במספר הלינות ובתיירים הנכנסים, ששיא המשבר הגיע עם הפסקת הטיסות של חברות התעופה הזרות לישראל.

"הנזקים לענף הם עצומים", סיפר לנו השבוע יו"ר סוכני הנסיעות, יוסי פתאל. "יולי-אוגוסט מייצגים 40 אחוזים מההכנסות השנתיות, ולכן זהו נזק כלכלי שיכול לאיים על היציבות בענף", הוא מוסיף. "פנינו לחברה שתעשה בקרת נזקים ותבחן את חוק מס רכוש לצורך אובדן מלאים ,שירדו לטימיון והאם אפשר לפצות, כי ללא פיצוי הנזקים עלולים להזיק לחברות".

לדבריו, יש כבר סוכנות נסיעות גדולה שמתחילה לצמצם כוח אדם. "הבעיה הגדולה שעומדת לפתחינו היא התיירות הנכנסת", מסיבר פתאל, "ששם 35 אחוזים כבר עזבו את הארץ באמצע החופשה. חלקם של התיירים העבירו את החופש של ספטמבר ואילך ליעד אחר, וזו מפולת של עשורת אחוזים".

"רק לפני מספר שבועות היינו אופטימיים, במסלול של צמיחה ובדרך לשבירת תקרת זכוכית של 10 מיליון לינות תיירים לשנה במלונות", אומר מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, שמואל צוראל. "למעשה, לא היה אזור מלונאות בארץ שלא נהנה מצמיחה ומפריחה".

לדבריו, התחושה הייתה שלאור ההישגים, מתחילים מקבלי ההחלטות להבין את גודל הפוטנציאל לכלכלה הטמון בישראל כמדינת תיירות. והנה, בימים אלו אנו חווים דרמה כלכלית. מנתוני שיא - להתרסקות כואבת. אם בתחילת המבצע עוד היינו אופטימיים, הרי שכעת כבר ברור היקף המשבר. בחלק מאזורי התיירות התפוסות בבתי המלון צונחות לרמות של 40-30 אחוזים ואף פחות מכך. מנהלי בתי המלון, שנערכו לקראת עונת קיץ מוצלחת במיוחד, בין היתר, באמצעות גיוס עובדים חדשים והצטיידות, צריכים כעת לגלות כישורי לוליינות פיננסית כדי להתמודד עם עודף כוח אדם, הוצאות עודפות והתחייבויות, שמסתמכות על תחזיות חיוביות.

"מהערכות זהירות שערכנו, עולה כי אובדן הכנסות לכלל גורמי תעשיית התיירות בשל הפגיעה בתיירות הנכנסת יגיע ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) ליותר מ-2.2 מיליארד שקלים!" מוסיף צוראל. "מזה הפגיעה בבתי המלון צפוייה להגיע ליותר מ-500 מיליון שקלים. אנו מקווים, שקמפיין נכון ומשמעותי לחו"ל 'ביום שאחרי' מבצע 'צוק איתן', יצליח להחזיר בהדרגה את תנועת התיירות לארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully