וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מגלה: למה כולם שותים מיץ עגבניות בטיסה

1.5.2014 / 9:20

חוקרים חושבים שמצאו ככל הנראה את הסיבה לפופולריות של משקאות על בסיס מיץ עגבניות באוויר, שכמעט אף אחד לא שותה על הקרקע. הכל בזכות האוממי - הטעם ה-5 - שבאוויר מגביר את הטעם

מיץ עגבניות עגבנייה. ShutterStock
עשירות במינרלים, טעם וצבע לא נורמליים. עגבניות והמיץ שעשוי מהן/ShutterStock

זו תופעה שדי קשה להסביר אותה אבל בטח נתקלתם בנוסעים, או אולי זה אפילו אתם, שמזמינים מיץ עגבניות או "בלאדי מרי" בטיסה, אבל כמעט ולא נוגעים בו כשהם בבית או במסעדה.

ובכן, תיאוריה מחקרית חדשה מגלה מהי הסיבה לדחף הבלתי מוסבר למשקה האדום והסמיך דווקא כשאתם באוויר. "בלאדי מרי עשוי להיות בין המשקאות הבודדים שטעמם באוויר זהה לזה שבקרקע", כך לפי חוקרים שפרסמו מאמר בכתב עת מדעי בשם Flavour (בעברית "טעם"), תחת הכותרת "רעש מטוס וטעם האוממי" (Airplane noise and the taste of umami).


עוד על טיסות בוואלה! תיירות:
כל מה שצריך לדעת לפני שטסים לואוקוסט
מיהי חברת התעופה הכי בטוחה בעולם?
ריינאייר בדרך? ענקית הלואוקוסט רוצה לטוס לישראל


מחקרים קודמים גילו שרעש חזק, כמו זה שיש למנוע במטוס, עלול להפחית את יכולתנו לטעום טעמים ב-30 אחוזים. עם זאת, אוממי (מלח נתרן של חומצה גלוטמית), חסין מצניחה ברמת הטעם באוויר, כך לפי החוקרים צ'ארלס מייקל, צ'ארלס ספנס וברי סמית'. "יש אפילו עדות שהאוממי מעצים את הטעם של מאכלים שונים", הם אומרים.

דיילת שירות בטיסה אירופלוט דיילים מטוס. ShutterStock
משקאות על בסיס עגבניות הכי טובים בטיסה. עוד בלאדי מרי, אדוני?/ShutterStock

אפקט האוממי

ייתכן וזה מה שגורם להרבה נוסעים להזמין מיץ עגבניות בטיסה, או משקה המבוסס על עגבניות. תכונת-מפתח של העגבנייה, היא היותה עשירה באוממי, הנחשב גם לטעם החמישי שלא כולם מכירים או יכולים לזהות. "ייתכן שכל אותם נוסעים שמזמינים מהדיילים בלאדי מרי, לאחר שהשלט להידוק חגורות כבה והמטוס המריא, הבינו בצורה אינטואיטיבית מה שהחוקרים רק עכשיו מגלים מבחינה אמפירית", מוסיפים החוקרים.

התגלית על-אודות אפקט האוממי (מרכיב שנמצא בדרך כלל במזונות כמו אספרגוס, עגבניה, גבינה ובשר), עשויה גם לעזור לטבחים של חברות התעופה לתכנן את הארוחות שהן מגישות לנוסעים שלהן. כך, למשל, ניתן להמליץ להם להגיש מנות שעשירות במרכיבי אוממי, כמו עגבניות עם גבינת פרמז'ן ופטריות, ושאר מנות שטעמן יפה גם למסעדות רועשות במיוחד.

אולם אל תזנחו את שאר המשקאות בטיסה, היות ולפי החוקרים דרושה עדיין עבודת מחקר רבה לביסוס התיאוריה.

ומהו משקה הטיסה המועדף עליכם? ספרו לנו בטוקבקים!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully