וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוליים השקופים של תל אביב: סיורים בשכונות הדרום

13.6.2013 / 9:18

שכונת שפירא, התקווה, עג'מי והתחנה המרכזית הישנה הם השוליים השקופים של ת"א. המרכז להכרת ת"א במגדל שלום מאפשר, דרך סיורים בשכונות, היכרות עם מציאות חברתית מורכבת

השוליים של תל אביב אינם נראים. אנשי השוליים של תל אביב חיים פעמים רבות מתחת לקו העוני. בעג'מי, בשכונת שפירא, בשכונת התקווה ובאזור התחנה המרכזית הישנה - שכונות שהעיר שכחה, או מעדיפה לשכוח - אלה שעובדים, עוסקים במלאכות השחורות ביותר, ומודים על מזלם הטוב, כיוון שלידם נמצא מישהו שלא עובד כבר שנים.

גינת לוינסקי, דרום תל אביב. בן קלמר
מזרנים ובגדים של עובדים זרים מוחבאים עד בוא הלילה בתוך מתקני השעשועים של גינת לוינסקי, דרום תל אביב/בן קלמר

המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום מבקש, באמצעות סיורים מודרכים, לייצר מפגש בלתי אמצעי עם המציאות החברתית בישראל, ולאפשר היכרות אחרת עם החברה הישראלית. הסיורים מספרים את הסיפור ההיסטורי של השכונות בדרום העיר וביפו, ומפגישים את המסיירים פעמים רבות עם אנשי מפתח במקומות אלה ועוסקים בשינוי שחל באופי האוכלוסייה בשכונות אלה.

14 ביוני 2013: סיור בתחנה המרכזית הישנה ת"א

התחנה המרכזית הישנה, דרום תל אביב. בן קלמר
התחנה המרכזית הישנה, דרום תל אביב/בן קלמר

"הקהילה השחורה" עובדת אצל "הקהילה הלבנה": מה קרה מאז נסגר הגבול כמעט הרמטית.
14 ביוני 2013, 30 באוגוסט 2013, 09:00.
מחיר:
40 שקל.
מדריכה: ירדנה מנור.
נקודת מפגש: רחוב לוינסקי 121.
פרטים והרשמה במשרדי המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום: 03-5100337.

מאות אלפי פליטים ברחו בשנים האחרונות ממדינות אפריקה בשל המציאות הפוליטית והכלכלית הגרועה בארצותיהם, והגיעו בין השאר לישראל לחפש מקום מפלט ותעסוקה. מדובר בסך הכל ב-160 אלף פליטים נוצרים ומוסלמים מגבון, אריתריאה, דרום סודן וניגריה. מדינת ישראל, המחויבת על פי החוק הבינלאומי לספק להם מקום מפלט, הקימה מחנות כליאה באזור ניצנה ליד גבול מצרים, בהם סיפקה לפליטים טיפול רפואי ראשוני ואוטובוסים לב"ש, משם הגיעו לתל אביב לחפש עבודה, והתמקמו בתחנה המרכזית הישנה. אך המדינה, שכבר לא יכלה לעמוד במבול הפליטים ששטף אותה, סגרה את הגבול, וכיום מסתננים לארץ רק שמונה פליטים בערך בחודש.

התחנה המרכזית הישנה, דרום תל אביב. בן קלמר
קהילה של פליטים. התחנה המרכזית הישנה/בן קלמר

בתחנה המרכזית הישנה נוצרה קהילה של פליטים ופעילות של קבוצות רווחה למענם: "מרק לוינסקי" מספקת להם אוכל, הכנסייה נותנת להם אוכל ושולחת רופאה המגיעה לבדוק אותם.

הסיור אינו קל לעיכול, אך מסייע לראות את תמונת המצב במלואה. במסגרת הסיור, שיעבור ברחובות התחנה, ישמעו המסיירים את עדויותיהם של כמה מהפליטים, הישנים בלילה במתקני השעשועים בגינת לווינסקי ובמשך היום משאירים את מטלטליהם בין ענפי העצים, ומנגד תושבים מבוגרים שגרים בדירות העליונות של בתי נווה שאנן וחוששים לבטיחותם ועוד.

4 ביולי 2013: סיור בשכונת שפירא

שכונת שפירא, תל אביב. בן קלמר
בנייה חדשה מול ישנה. שכונת שפירא/בן קלמר

השוליים השקופים של תל אביב: סיור בשכונת שפירא
4 ביולי 2013, 18:00
מדריך:
מוני איגר
מחיר: 40 שקל.
נקודת מפגש: סיור בהרשמה. פרטים לגבי מקום המפגש יימסרו בעת הרישום.
פרטים והרשמה: במשרדי המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום: 03-5100337.

שכונת שפירא הוקמה בשנות ה-20 של המאה הקודמת ונועדה לתת מענה לעולי העליה השלישית והרביעית מאירופה. במהלך שנות ה30-40 נוצרה בשפירא תערובת ססגונית של עדות, שפות ומנהגים של עולים שהגיעו ממקומות שונים, ערבוב של עמים, שפות, מאכלים ומנהגים. השכונה כיום רחוקה מלהיות שכונת מצוקה או שכונת פשע, ורואים בה שילוב של אוכלוסיית העובדים הזרים לתוך תושבי השכונה היהודים, אך לא השתלטות טוטאלית כמו בתחנה המרכזית.

שכונת שפירא, תל אביב. בן קלמר
בית הכנסת המפואר בלב שכונה ישנה. שכונת שפירא/בן קלמר

הסיור יעבור בין אתרים נחבאים בבתי השכונה ביניהם בית הקברות המוסלמי העתיק שייח מוראד, בו נרצחו ברנר וחבריו בפרעות תרפ"א, בית הבאר האדום, וצריפים מראשית ימיה של השכונה בשנות ה-20.

26 ביולי 2013: סיור בשכונת עג'מי

שכונת עג'מי, יפו. בן קלמר
בנייה חדשה ונסיונות שימור מאסיביים. שכונת עג'מי, יפו/בן קלמר

עג'מי: שכונת עוני שהפכה לשכונת יוקרה
26 ביולי 2013, 16:30
מחיר:
40 שקל
מדריכה: ירדנה מנור
נקודת מפגש: סיור בהרשמה. פרטים לגבי מקום המפגש יימסרו בעת הרישום.
פרטים והרשמה במשרדי המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום: 03-5100337.

שכונת עג'מי (עג'מי=פרסי) נבנתה על ידי אברהים אל עג'מי ב-1831. הוא הביא לשכונה נוצרים אמידים מלבנון ומוסלמים קשי יום ממצרים. התושבים האמידים של השכונה הקימו את רחובותיה במקביל לים, ובנו בה כנסייה ומנזר. הבתים נבנו מכורכר והוקפו חצרות מטופחות. אולם עד מהרה לא הסתדרו התושבים הנוצרים עם המוסלמים, ועזבו את השכונה, שהחלה בתהליך הידרדרות, שנמשך עד שנות ה-80 של המאה הקודמת.

בשנות ה-20 וה-30 הגיעו לשכונה פועלים קשי יום וכפריים ממצרים, והרחיבו את הבנייה בשכונה דרומה, עד שנשקה לשכונת ג'בליה. בין שתי מלחמות העולם התיישבו בבתים המטים לנפול גם עולים חדשים וערבים מכל הארץ, שישבו בבתים של הערבים שנמלטו מהעיר, והשכונה הפכה לשכונת עוני ופשע. העירייה אף מיקמה בה את המזבלה העירונית, וגובה ערימת הזבל הגיע ל-15 מטר והתפשט לאורך קילומטר שלם, שניתק את השכונה מהים, וכונה "חירייה בקטן".

שכונת עג'מי, יפו. בן קלמר
השכונה הפכה לשכונת עוני ופשע. שכונת עג'מי, יפו/בן קלמר

בשנות ה-80 הכירה העירייה בערכיה ההיסטוריים והאדריכליים של עג'מי, והחלה בתוכנית שימור. כיום מדרון יפו הוא פארק גדול המושך אליו מבקרים רבים, הים נכבש שוב באמצעות הטיילת המתארכת עד אליו ובית פרס לשלום נמצא בקרבת ג'בליה. הסיור יעבור ברחובות השכונה ויתאר את התפתחותה לאורך השנים, ומשכונה אמידה, לשכונת עוני ופשע ועד לתהליך השימור המאסיבי.

16 באוגוסט 2013: סיור בשכונת התקווה

שכונת התקווה, דרום תל אביב. בן קלמר
בתי כנסת רבים בין בתי השכונה. שכונת התקווה/בן קלמר

יש תקווה לשכונת התקווה? סטודנטים, זרים ופליטים - סיפורי התושבים המהולים בדם.
16 באוגוסט 2013, 09:00
מחיר:
40 שקל+15 שקל לטעימות בשוק.
מדריכה: דליה שוטלנד
נקודת מפגש: בכניסה ל"בית דני", רחוב סמטת כביר 4, שכונת התקווה.
פרטים והרשמה במשרדי המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום: 03-5100337.

בשנים האחרונות עוברת שכונת התקווה תהליך של שינוי. משכונת עוני ומצוקה לשכונה אופנתית, המאכלסת ערבוביה אנושית של תושבים ותיקים, עולים חדשים, עובדים זרים, בני הדור השני והשלישי החוזרים לבית ההורים וסטודנטים למשחק.

שכונת התקווה, דרום תל אביב. בן קלמר
ערבוביה של תושבים ותיקים, עולים חדשים, עובדים זרים וסטודנטים צעירים. שוק התקווה, שכונת התקווה/בן קלמר

הסיור יעבור בין מוסדות השכונה, סמטאותיה ותושביה: ביקור בבית דני, בשוק התקווה הוותיק, בבית הספר למשחק של יורם לווינשטיין. יועלו סיפוריהם של תושבים יוצאי השכונה כמו עפרה חזה, בצלאל אלוני, הסופר דודו בוסי, דודו טסה ו"מוסדות" ארציים שהחלו בשכונה, כמו "אווזי" ו"שיפודי התקווה". הסיור ילווה במפגשים עם תושבי השכונה שיספרו את סיפוריהם האישיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחילה בשכונה התקווה. עפרה חזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully