וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהוד אולמרט עירער על הרשעתו במשפט הולילנד

30.7.2014 / 12:50

לאחר שנגזרו עליו שש שנות מאסר במסגרת הרשעתו בתיק הולילנד, עירער ראש הממשלה לשעבר על הכרעת הדין ודרש את זיכויו מעבירות השוחד. "קיים צבר של שגיאות משפטיות מהותיות בהכרעה"

כשאחד מאיתנו חוטא, כולנו אשמים. יותם רונן,
כשאחד מאיתנו חוטא, כולנו אשמים/יותם רונן

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הגיש בצהריים (רביעי) את ערעורו לבית המשפט העליון, על הרשעתו בתיק הולילנד. אולמרט הורשע בשני מקרים של לקיחת שוחד, בהם מצא אותו שופט המחוזי בתל אביב דוד רוזן אשם וגזר עליו עונש מאסר בפועל של שש שנים. בערעורו יוצא אולמרט נגד "שגיאות", כלשונו, של שופט בית המשפט דוד רוזן - בראש ובראשונה ההסתמכות על עדותו של עד המדינה, שמואל דכנר.

אולמרט מוחה באמצעות עורכי דינו על המשקל הרב מדי, לשיטתו, שהוענק לעדות דכנר. אותה עדות, לדבריו, מאופיינת ב"חוסר מהימנות קיצוני". זאת, בין היתר בשל העובדה כי דכנר לא נחקר בחקירה נגדית. "בית המשפט קמא שגה בכך שלא העניק משקל להיעדר החקירה הנגדית ולשקריו של עד המדינה - לחובת טענות המאשימה ולזכות ההגנה, ולא זקף אותם כחיזוק לטענות ההגנה", טוען אולמרט בדבר הערעור.

פרשת הולילנד - כותרות אחרונות
פרשת הולילנד: שולה זקן נכלאה ל-11 חודשים
פרשת הולילנד: שישה חודשי עבודות שירות לאברהם פיינר
השופט שקרא לאולמרט "בוגד": "שלם עם מה שכתבתי"

"ישנו צבר שגיאות משפטיות מהותיות שנפלו בהכרעת הדין, וכל אחת מהן כשלעצמה יש בה כדי להצדיק התערבותו של בית משפט נכבד זה. בוודאי הצטברותן יחדיו יש בה כדי להצדיק התערבות בהכרעת הדין של בית המשפט קמא, וזיכויו של המערער מן העבירות בהן הורשע", נכתב.

דיון בקשת הפרקליטות להחזיר את התיק בעניינו של מר אהוד אולמרט לבית המשפט לשמיעת עדויות נוספות. עמית שאבי, מערכת וואלה! NEWS
"השגיאות המשפטיות שנפלו בהכרעת הדין מצדיקות זיכוי המערער". אולמרט/מערכת וואלה! NEWS, עמית שאבי

בהמשך דבר הערעור מפרט אולמרט את הטענות בנוגע לכל אישום בו הורשע. כך למשל, בנוגע לאישום הראשון לפיו קיבל אחיו של אולמרט, יוסי, חצי מליון שקלים מדכנר, מסביר אולמרט כי מעבר להיות עדותו של דכנר בלתי מהימנה באורח קיצוני ושלא היתה חקירה נגדית - המסקנה המרשיעה בדבר העברת סך של 500 אלף שקלים ליוסי אולמרט הושתתה, לכאורה, על הדברים שמסר יוסי אולמרט בחקירתו, כראיה מרכזית, ועל הודעות אברהם נתן בחקירה. משתי הראיות הללו, לדבריו, לא ניתן היה להרכיב תמונה מלאה ברורה ופרטנית שיש בה כדי לבסס את המסקנה המרשיעה שאולמרו קיבל שוחד, שכן מסקנה זו עוגנה הלכה למעשה אך ורק בעדותו של דכנר.

על ביהמ"ש, כך לדבר אולמרט, היה לבחון גם את חשבונותיו של דכנר, שם לא היה זכר לצ'קים שעליהם דיבר. "המאשימה חייבת הייתה, בנסיבות שבהן התיעוד הבנקאי היה בידיה, להראות באופן קונקרטי אסמכתא בנקאית לתשלומים. לממצא השלילי בתיעוד הבנקאי צריכה היתה להינתן משמעות מרחיקת לכת לכך שהמאשימה לא עמדה בנטל ההוכחה המוטל עליה". עוד נכתב: "בית המשפט קמא התעלם לחלוטין מראיות אלה ואין להן כל זכר בהכרעת הדין", נכתב בערעור.

עוד כותב אולמרט כי בית המשפט התעלם לחלוטין מראיה נוספת: מסמך בכתב ידו של עד המדינה שהוגש על ידי המאשימה במהלך עדותו הראשית, כראיה אותנטית התומכת בגרסת עד המדינה, לפיה כי אולמרט ביקש ממנו להעביר לאחיו 500 אלף שקלים. במשפט, מזכיר אולמרט, התברר כי המסמך זויף על ידי דכנר, לדבריו במטרה להפלילו. "בית המשפט קמא התעלם מהשלכות העובדה שעד המדינה נזקק לזייף ראיה לעניין שעמד בלב ליבן של טענותיו", נכתב.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שמואל דכנר, עד המדינה בפרשת הולילנד שמת בסוף השבוע האחרון, מרץ 2013. ניב אהרונסון
עדותו מאופיינת ב"חוסר מהימנות קיצוני". עד המדינה במשפט דכנר/ניב אהרונסון

כמו כן, נכתב, יוסי אולמרט אמנם אישר כי קיבל כסף מעד המדינה באמצעות צ'קים, אך לאורך כל חקירתו סירב לאשר כי היה מדובר בסכום של 500 אלף שקלים.

"לא היה כל בסיס בראיות לקביעה כי המערער ביקש מעד המדינה לשלם כסף ליוסי אולמרט. המקור הראייתי היחיד לקביעה כזו היה עדותו של עד המדינה, שעליה לא ניתן היה להסתמך. גם הנסיבות הכלליות תמכו באפשרות זו, שהרי במצבו הכספי הנואש יוסי אולמרט פנה לכל עבר בבקשות עזרה כספית. פניה כזו לעד המדינה נתקלה באדם שחיפש כל הזדמנות לשחד, וכשבאה אליו פנייתו של יוסי אולמרט, הוא נענה לה ברצון ומיוזמתו שלו".

לדברי אולמרט, "מסקנת בית המשפט קמא כי לא יתכן שעד המדינה או יוסי אולמרט לא סיפרו למערער על כך, היא מסקנה מרחיקת לכת ובלתי מבוססת בראיות".

לגבי האישום השני לפיו קיבל מדכנר 60 אלף שקלים עבור עריכת סקר כתב אולמרט בערעור כי בית המשפט הסתמך בדבריו על עדותה של שולה זקן במשפט, שלפיה ביקשה מעד המדינה לסייע בתרומה לכיסוי גירעונות הבחירות של המערער, אך עד המדינה סירב בתוקף לבקשתה. במסגרת
מערכת היחסים שקיימה זקן עמו נתן לה שכנר כמתנה 100 אלף שקלים, מתוכם העבירה 60 אלף לעו"ד מסר, לטובת כיסוי גירעונות שנותרו באותה עת.

"בראיות שהובאו היה כדי להוכיח כי הכספים לא הועברו מידי הנאשמת לעו"ד מסר, ולכל הפחות לעורר ספק בשאלה זו", נכתב. לדברי אולמרט, גם בית המשפט עצמו לא סבר כי "גרסת מסר" היא המסקנה המתחייבת מן הראיות,
וציין כי קיימת אפשרות ש-60 אלף השקלים כלל לא הגיע לעו"ד מסר, אלא "שקעו בכיסיה העמוקים של הנאשמת".

"בכל מקרה", נכתב, "לא היה בסיס למסקנה שקבע בית המשפט קמא, כי המערער ידע אודות ההעברה של ה-60 אלף שקלים לעו"ד מסר, ככל שהתקיימה".

עוד נכתב בערעור כי בית המשפט התעלם לחלוטין מחלק בלתי נפרד מגרסת הנאשמת, לפיו ה-60 אלף שקלים הועברו לעו"ד מסר ללא ידיעת אולמרט.

"בית המשפט לא התחשב בנסיבות האישיות של המערער"

מעבר לעצם ההרשעה, מערער אולמרט גם על העונש שנגזר עליו - שש שנות מאסר בפועל - ומבקש מבית המשפט להקל בו בצורה ניכרת. זאת, היות ולא הוכח, לכאורה, שאולמרט פעל למתן הקלות והטבות ליזמי פרויקט הולילנד, וכי הכספים באישום הראשון הועברו לידי אחיו של המערער, יוסי אולמרט, שהיה בקשיים כלכליים משמעותיים, ולמענו.

כמו כן, מנמק אולמרט את הבקשה להקל בעונשו בכך שבית המשפט קבע מתחמי ענישה גבוהים, בלי להעניק משקל למידיניות הענישה הנהוגה. הפסיקות שאליהן הפנה, נכתב, היו חמורות הרבה יותר מאשר המעשה של אולמרט.

לבסוף, מציין אולמרט בנימוקים להקלה בעונשו את העובדה כי חלף זמן רב מאז ביצוע העבירות, כ-10 שנים, וכן נסיבותיו האישיות של אולמרט - בן 69, אב לחמישה וסב ל- 11 נכדים, ששימש כמשרת ציבור במשך 42 שנים. גם הנזק שנגרם לאולמרט כתוצאה מההרשעה צוין בערעור: "דמותו של המערער הוצבה בכיכר העיר, וספגה פגיעה תקשורתית, שלא חסכה שבטה, בהתבטאויות חריפות, לפעמים מלאות בבוז
ובארס, וזאת באופן קיצוני וחריג בהיקפו אף ביחס למקרים דומים אחרים", לשון הערעור.

אולמרט הוסיף: "בית המשפט קמא שגה בכך שלמרות שהוא עצמו הביע את עמדתו, לפיה 'גזירת הדין היא מלאכה עדינה, הנעשית על בסיס החוק, העקרונות והשיקולים המותווים בהלכה הפסוקה, תוך שימוש בשכל ישר, השזור בתחושת צדק, חסד, רחמים ותבונת אדם', הרי שבבואו לגזור את דינו של המערער לא יישם את דבריו, והלכה למעשה לא גזר על עצמו לנהוג עם המערער בצדק, בחסד וברחמים".

"השפה הבוטה והחריפה שבה נקט בית המשפט קמא בגזר הדין, בין היתר כלפי המערער, מעידה על כך יותר מכל", טען אולמרט, בהתייחסו לדברי השופט דוד רוזן, שכינה את ראש הממשלה לשעבר "בוגד".

במאי האחרון גזר בית המשפט המחוזי שמונה שנות מאסר, מתוכן שש שנים בפועל, על ראש הממשלה לשעבר אולמרט, שהורשע בשתי עבירות של קבלת שוחד בסך מאות אלפי שקלים בהיותו ראש העיר ירושלים. נוסף על עונש המאסר, הטיל השופט דוד רוזן על ראש הממשלה לשעבר קנס בסך מיליון שקלים וחילוט של 560 אלף שקלים מכספו. עוד קבע השופט כי העבירות שבהן הורשע אולמרט נושאות עמן קלון. בתום הקראת גזרי הדין של שבעת המורשעים בפרשה הודיע השופט רוזן כי ביצוע גזרי הדין יעוכבו עד ל-1 בספטמבר.

"מתפקיד רם ונכבד שאין חשוב ומרכזי ממנו הגיע למעמד של מי שהורשע בפלילים, בעבירות חמורות ובזויות", אמר השופט על אולמרט וציין כי הנזק שנגרם לו ולמשפחתו בעקבות המשפט כבד ביותר. עם זאת, נענה השופט לבקשת הפרקליטות להטיל על אולמרט שש שנות מאסר בפועל לפחות.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully