וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי נוסעים קורקעו: "סגירת השמים - ניצחון לחמאס"

23.7.2014 / 0:04

עשרות טיסות של חברות זרות בוטלו בשל הרקטות, והנוסעים זועמים: "התכנית של חמאס לשיתוק התעופה הצליחה". נתניהו ביקש מקרי לפעול לחידוש הטיסות, אך בארה"ב הבהירו שלא יעשו זאת

צילום: אבי כהן, רז בוזנאח; עריכה: גדי וינסטוק

(מזכ"ל האו"ם לנתניהו: "עליכם לנהוג בריסון")

שמים סגורים: אלפי נוסעים שהיו אמורים לטוס אמש (שלישי) והלילה ליעדים שונים ברחבי העולם התבשרו כי הטיסות שלהם בוטלו. מדובר בעשרות טיסות של מרבית חברות התעופה הזרות שבוטלו אחרי שהתקבלה הוראה באירופה ובארה"ב להימנע מהגעה לישראל נוכח המצב הביטחוני, וירי הרקטות, שהגיעו לא רחוק מנמל התעופה הלאומי. רבים אחרים "תקועים" בשדות תעופה במדינות שונות בגלל אותה סיבה. טיסה של "טורקיש איירליינס" שהייתה בדרכה מאיסטנבול לתל אביב שבה על עקבותיה.

בניסיון לצאת מהארץ, רבים שטיסותיהם בוטלו מנסים לרכוש כרטיסים לחברות התעופה הישראליות - אולם הסיכוי לכך, עבורם, לא גדול.

לוח הטיסות המעוכבות בנתב"ג. מאי 2014. יותם רונן
לוח טיסות/יותם רונן

סוף חודש יולי, תקופה שאמורה להיות שיא עונת התיירות והתעבורה האווירית - ובנתב"ג התמונה עגומה. דלפקים רבים ריקים, עמדות הבידוק ללא תורים, ואפילו צי המוניות מחוץ לשדה נותר דליל במיוחד. המסכים המודיעים על המראות ונחיתות נצבעו בצבע האדום של הביטולים.

נתניהו לוחץ על קרי: החזר את הטיסות לישראל

נוסעים רבים לא הסתירו את אכזבתם. "ארגון טרור כמו חמאס הצליח היום. הוא סגר את השמיים של ישראל וכל התוכנית שלו לשתק את התעופה בישראל הצליחו", אמרה אחת הנוסעות בזעם. אימרות כאלה נשמעו בקרב מרבית הנוסעים שנותרו בארץ ושחופשתם בוטלה.

גורמים במשרד ראש הממשלה מסרו אמש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, וביקש ממנו לפעול להשבת הטיסות של חברות התעופה האמריקניות לישראל.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2013. AP
קרי ונתניהו בירושלים, אפריל 2014/AP

ואולם, הלילה התייחסה דוברת משרד החוץ של ארצות הברית, ג'ן סאקי, לבקשת נתניהו לפעול לחידוש הטיסות. מדבריה עלה כי אין בכוונת וושינגטון לעשות זאת. "אזהרת מינהל התעופה האזרחי פורסמה כדי להגן על אזרחים אמריקנים ועל חברות תעופה אמריקניות", אמרה סאקי לכתבים. היא הבהירה כי "השיקול היחיד הוא ביטחונם של אזרחינו ובטיחותם". סאקי ציינה כי מינהל התעופה "ממשיך לבחון את המצב ולהעריך אותו" וכי הוא יפרסם הנחיות מעודכנות בחלוף יממה ממועד פרסום האזהרה. גורם בכיר בממשל אובמה היה נחרץ אף יותר ואמר הלילה כי "אין בכוונתו לערער על מנהל התעופה, נקודה".

נוסעים ממתינים לטיסה למינכן. מאי 2014. ניר שר, מערכת וואלה! NEWS
נוסעים ממתינים לטיסה למינכן. מאי 2014/מערכת וואלה! NEWS, ניר שר

מוקדם יותר אתמול הורה ה-FAA, מינהל התעופה הפדרלי, לחברות האמריקניות שלא לטוס ישירות לישראל ב-24 השעות הקרובות, עד למסירת הודעה חדשה בנושא. דלתא איירליינס, יונייטד-יו.אס אייר, הפועלות באופן סדיר ויומיומי בקו שבין תל אביב וארה"ב, כבר הודיעו על ביטול הטיסות בקווים הללו. גם חברת אייר קנדה נקטה צעד דומה.

בשעות הערב נמסר כי החברות האירופיות הצטרפו לחברות האמריקניות, אחרי שהסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) הודיעה כי היא "ממליצה בתוקף" שלא להגיע לנמל התעופה בן גוריון בישראל עד להודעה חדשה.

בין החברות שכבר הודיעו על ביטולי הטיסות: לופטהנזה (כולל סוויס, ג'רמן-ווינגס ואוסטריין אירליינס), איר-פראנס ו-KLM. חברת בריטיש אירווייז הודיעה כי לפי שעה לא חל שינוי בטיסותיה לארץ.

עם זאת, חברת התעופה איז'יגט, שבסיסה בבריטניה, הודיעה הלילה על ביטול ארבע טיסות לפחות המגיעות לישראל ביממה הקרובה "מחשש לשלומם של הנוסעים ואנשי הצוות". בטיסות שבוטלו - קווים מת"א ללונדון ולבזל.

נטשה מוזגוביה סייעה בהכנת הידיעה

(עדכון ראשון: 23:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully